شنبه 25 اسفند 1397 - 12:49:15

مزایا و معایب کاشت ناخن و حکم اسلام درباره کاشت ناخن

عوارض احتمالی کاشت ناخن دست و پا

نظر مراجع تقلید درباره کاشت ناخن چیست؟

 

مزایا و معایب کاشت ناخن و حکم اسلام در رابطه با آن


امروزه کاشت ناخن بسیار رواج پیدا کرده است و افرادی که نسبت به انجام این کار اقدام می کنند، دلایل خاص خود از جمله عدم زیبایی ناخن های طبیعی را دارند. در این بین برخی خانم ها نیز هستند که در مورد انجام کاشت ناخن از نظر دینی و فقهی تردید دارند و می خواهند بدانند آیا این کار موجب بروز اختلال در نماز و روزه ها می شود یا خیر؟ از این رو وب سایت رژلب بر آن شده است تا با ارائه مطلب مزایا و معایب کاشت ناخن و حک اسلام درباره کاشت ناخن، شما را در یافتن پاسخ صحیح یاری دهد. با ما همراه باشید.


کاشت ناخن چیست؟


به آرایش و تزئین ناخن با استفاده از مواد که به صورت ناخن مصنوعی قرار گرفته و ماندگاری نسبتا طولانی دارد، کاشت ناخن گفته می شود. برای کاشت ناخن ابتدا سطح ناخن ها را به وسیله سوهان برقی می تراشیم تا لایه نازکی باقی بماند. این کار باعث می شود که ناخنپس از فرآیند کاشت برجستگی نداشته باشد و طبیعی به نظر برسد. یک ناخن خوب علاوه بر داشتن ظرافت و زیبایی باید از دوام بالایی نیز برخوردار باشد.


مزایا و معایب کاشت ناخن


تا به حال شده با مشاهده ناخن های بلند و زیبای دوستان و آشنایان، با خود فکر کنید که چرا شما نمی توانید ناخن های زیبا و کشیده داشته باشید؟ خوشبختانه شانس با شما یار بوده و در قرن 21 متولد شده اید! امروزه راهکارهای بسیاری برای زیباتر به نظر رسیدن ناخن ها وجود دارد که یکی از آن موارد، کاشت ناخن است. البته پیش از انجام هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که کاشت ناخن را در یک سالن مجهز، استاندارد و تمیز انجام می دهید تا در آینده مشکلات بزرگتر و در برخی موارد غیر قابل جبران، گریبان تان را نگیرند. در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب کاشت ناخن آشنا کنیم.

 

مزایای کاشت ناخن


ناخن در فرآیند کاشت با هیچ آسیبی مواجه نمی شود. در واقع تا زمانی که ناخن رشد می کند و فرد احتیاج به ترمیم پیدا می کند، بدین معنی است که ناخن سالم بوده و هنوز رشد آن متوقف نشده است. کاشت ناخن ژله ای به افرادی که عادت به ناخن جویدن دارند بسیار توصیه می شود؛ زیرا به دلیل بد مزگی مواد و عدم کنده شدن آن، فرد مجبور به ترک عادت خواهد شد.

احتمال بروز قارچ و عفونت

از جمله معایب کاشت ناخن می توان به نرسیدن اکسیژن کافی به بافت زیر ناخن اشاره کرد که تغییر رنگ و کدر شدن آن را به دنبال خواهند داشت. علاوه بر این، با قرار گرفتن ناخن مصنوعی روی ناخن فرد، ریشه آن از بین رفته و ناخن دچار تغییر حالت می شود. در برخی مواقع، مواد شیمیایی که برای چسباندن ناخن مصنوعی یا موادی که در کاشت ناخن مورد استفاده قرار می گیرند، غیر استاندارد بوده و حساسیت های پوستی را به همراه خواهند داشت. عفونت های قارچی و بیماری های ویروسی نیز از دیگر عوارض شایع کاشت ناخن است که توسط مواد غیر استریل و چند بار مصرف به راحتی به سایرین انتقال داده می شوند.
برای درمان عفونت های قارچی ناشی از کاشت ناخن می توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد؛ اما در برخی مواقع گاهی ریشه ناخن به حدی دچار آسیب شده است که از حالت طبیعی خود خارج می شود. گاهی مواقع، کاشت ناخن در گذشت زمان ممکن است دچار نازکی و کدر شدن شود. همچنین این احتمال وجود دارد که محور ناخن از حالت عادی خود خارج شود.

افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن

برای قرار دادن ناخن مصنوعی طی فرآیند کاشت ناخن، ابتدا باید ناخن طبیعی را با سوهان برقی به سطح نازک و صاف تبدیل کنند. انجام این کار موجب نازک شدن لایه سطحی ناخن و ضعیف و آسیب پذیر شدن آن می شود. زمانی که مواد شیمیایی کاشت ناخن روی سطح نازک ناخن قرار می گیرد، احتمال جذب مواد سمی از روی سطح ناخن و پوست افزایش می یابد.

 

معایب کاشت ناخن

 

احتمال جدا شدن ناخن از بستر

چنانچه شخصی که کاشت ناخن انجام داده است، قصد استفاده های نادرست مانند باز کردن در قوطی و ... از ناخن کاشته شده خود داشته باشد، باید منتظر عواقب آن مانند جدا شدن لایه سطحی ناخن از بستر نیز باشد. هر چه ناخن کاشته شده بلندتر باشد، احتمال جدا شدن ناخن از بستر خود نیز بیشتر می شود.

احتمال ابتلا به اگزما

استفاده از محصولات کاشت ناخن می تواند زمینه شخص برای ابتلا به اگزما را به وجود بیاورد. این نوع اگزما ممکن است در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با بدن در ارتباط است را درگیر کند. اگزمای ناشی از مواد شیمیایی کاشت ناخن معمولا خود را با علائمی همچون سرخی پوست، تاول و خارش نشان می دهد و معمولا 48 تا 96 ساعت پس از کاشت ناخن بروز می یابد.

احتمال ابتلا به سرطان ریه

محققان طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که گازهای سمی موادی که برای کاشت ناخن مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند موجب مسمومیت ناخن کار و مراجعه کننده شود. این نوع مسمومیت، علائمی شبیه به مسمومیت الکلی دارد که در موارد شدیدتر خود را با اختلالاتی همچون قلبی – عروقی، روانی، خونی، ریه و کبدی نشان می دهد. در واقع مواجهه طولانی مدت ناخن کارها با این مواد و بخارهای شیمیایی حاصل از آن می تواند زمینه ساز آسم و حتی سرطان ریه باشد.

 

خطرات احتمالی کاشت ناخن

 

آیا کاشت ناخن موجب بروز سرطان می شود؟

متخصصان سرطان شناسی توصیه می کنند افرادی که مدام کاشت و ترمیم ناخن انجام می دهند، زیر نظر متخصص پوست قرار گیرند تا با بروز هر نوع علامت مشکوک در آن، سریعا برخورد شود. متخصصان دلیل بروز سرطان در افرادی که کاشت ناخن انجام می دهند را استفاده از اشعه UV برای سفت کردن پودر ژلی روی ناخن عنوان کردند.

احتمال خطر مرگ با کاشت ناخن

از جمله عوارض نادر کاشت ناخن، خطر مرگ است که به دنبال تشدید عفونت باکتریایی به وجود می آید.

 

عوارض کاشت ناخن پا

 

به طور کلی، تفاوت خاصی از لحاظ کاشت ناخن دست با کاشت ناخن پا وجود ندارد؛ اما از آنجایی که معمولا پا در کفش قرار داشته و کم تر هوا به آن می رسد، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر، می توان گفت که رعایت بهداشت پا نسبت به ناخن دست از دشواری بیشتری برخوردار است. شاید به همین دلیل متخصصان به علاقه مندان کاشت ناخن پا توصیه می کنند که این کار خطرناک است و ترجیحا نباید انجام شود. به هر حال اگر در تصمیم خود مصمم هستید، باید روزانه توجه بسیاری نسبت به کاشت ناخن پا خود داشته باشید. بهتر است زمانی که پس از یک روز پر مشغله به منزل می رسید، پاهای خود را با آب گرم و شوینده ملایم، بشویید. همچنین، انجام پدیکور به صورت ماهانه نیز بسیار توصیه می شود. ترمیم کاشت ناخن پا را نیز از قلم نیندازید.

 

عوارض کاشت ناخن پا

 

خطرات احتمالی کاشت ناخن

 

یکی از شایع ترین خطرات احتمالی کاشت ناخن، حساسیت و آلرژی نسبت به چسب نگهدارنده ناخن است که می تواند باعث ایجاد ورم، التهاب و قرمزی شود. علاوه بر این، اگر کاشت ناخن در اندازه بلند انجام گیرد، بلند کردن اجسام را با مشکل مواجه کرده و در صورت عدم دقت می تواند شکستگی و خسارات دیگری همچون جدا شدن ناخن از بستر خود را نیز به بار آورد.
از آنجایی که انجام کاشت ناخن می تواند روند پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به بیماری های عفونی و قارچ ها را از چشم دور نگاه دارد، انجام آن به این افراد به هیچ وجه توصیه نمی شود. افرادی که دارای سیستم دفاعی ضعیفی هستند نیز باید از انجام این کار پرهیز کنند؛ چون کاشت ناخن می تواند روند بیماری های عفونی را تسریع بخشد.
سعی کنید از کاشت ناخن در پاها نیز خودداری کنید؛ دلیل آن هم بسته بودن فضای این عضو بدن است که آسیب پذیری ناخن ها را افزایش می دهد. علاوه بر این، رعایت بهداشت ناخن های پا نیز دشوارتر از ناخن دست است که می تواند خطر بیشتری تولید کند.

 

نکات ایمنی بعد از کاشت ناخن

 

افرادی که به زیبایی ناخن هایشان اهمیت می دهند، می دانند که کاشت ناخن به دقت و مراقبت های بسیاری نیاز دارد. اگر به تازگی کاشت ناخن انجام داده اید، بهتر است از تماس با اجسام آلوده دور بمانید. بسیار مراقب باشید که به ناخن هایتان ضربه وارد نشود تا دچار خم شدگی و از جا در آمدن نشود. هنگام انجام کارهای روزانه و کار با آب و مواد شوینده، حتما از دستکش استفاده کنید. در این صورت، کاشت ناخن شما با مشکل چندانی مواجه نخواهد شد. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که ناخن های شما هر ماه نیاز به ترمیم دارند؛ پس وقتی را در برنامه های خود برای انجام این کار در نظر بگیرید.

 

حکم اسلام درباره کاشت ناخن


سوالی که در این بین برای بسیاری افراد پیش می آید این است که نظر دین اسلام و مراجع تقلید راجع به کاشت ناخن چیست؟ در ادامه نظر 5 تن از مراجع تقلید در این باره را با هم بررسی می کنیم.

 

حکم اسلام و نظر مراجع دینی در رابطه با کاشت ناخن

 

عقیده آیت الله خامنه ای درباره کاشت ناخن

کاشت ناخن فی نفسه اشکالی ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع – حتی با صرف هزینه – برداشته شود. چنانچه شخص می داند امکان برطرف کردن کاشت ناخن وجود ندارد و یا رفع آن با مشقت غیر قابل تحمل همراه است یا ضرر قابل توجهی دارد، باید در وقت نماز غسل یا وضو خود را انجام دهد و سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد. بدین معنی که با دست مرطوب، مانع را مسح کند. در صورتی که امکان برطرف کردن مانع در روزهای بعد وجود داشته باشد ولی شخص از روی عمد این کار را انجام ندهد، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره کاشت ناخن

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد، آن را ترک کنند. چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و عسل جبیره ای می گیرند.

عقیده آیت الله صافی گلپایگانی درباره کاشت ناخن

کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم هم کند.

عقیده آیت الله سیستانی درباره کاشت ناخن

از ایشان سوال پرسیده شده که: برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟
آیت الله سیستانی در پاسخ به این سوال می فرمایند: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.

نظر آیت الله بهجت درباره کاشت ناخن

شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند.


در مقاله مزایا و معایب کاشت ناخن و حکم اسلام درباره کاشت ناخن، به بررسی تمام عوارض احتمالی ناشی از کاشت ناخن پرداختیم. همچنین نظر 5 تن از مراجع تقلید راجع به این شاخه از زیبایی را نیز مورد بررسی قرار دادیم.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: