پنجشنبه 03 مهر 1399 - 13:27:32

آموزش کامل دکلره مو

 

 

مراحل دکلره کردن مو

مراقبت های بعد از دکلره

 

آموزش دکلره مو

 

 

 

 

 

فهرست مطالبی که در این آیتم مطالعه خواهید کرد

 

هدف از روشن کردن موها چیست؟

تست پوست و موی مشتری در دکلره کردن مو

ابزار و مواد مصرفی برای انجام دکلره مو

انواع مواد دکلره به صورت کرم و پودر

پراکسید مناسب بی رنگ کردن موهای طبیعی و رنگ شده

بی رنگ کردن یا دکلره کردن کامل یا قسمتی از موی طبیعی

مواد محافظت کننده پوست سر و مو حین دکلره کردن

مدت زمان مکث مواد دکلره روی موها چقدر است؟

بی رنگ یا دکلره کردن موهایی که قبلا بی رنگ شده

مراحل انجام دکلره مو

انواع رنگ موهای مناسب بعد از دکلره کردن موها

مراقبت از موهای دکلره شده

رنگساژ بعد از دکلره کردن موها

هم پایه کردن ریشه و ساقه دکلره مو

عملکرد فیزیکی مو حین دکلره کردن

عملکرد شیمیایی مواد دکلره به چه صورت است؟

دکلره کردن موهای طبیعی

 

 

برای اینکه آموزش کامل دکلره مو را متوجه شوید، ابتدا باید مباحث آشنایی با مواد محافظت کننده پوست سر و مو، عملکردهای فیزیکی و شیمیایی بی رنگ کننده، مراحل کار و مواد مصرفی، پراکسید مناسب بی رنگ کردن موی طبیعی و رنگ شده، پایه های دکلره مو و انواع رنگساژ، انواع مواد بی رنگ کننده به صورت کرم و پودر و ... را بشناسید.


هدف از روشن کردن موها چیست؟


زمانی که بخواهید موها را بیش از 3 درجه روشن کنید، از محصولات روشن کننده که در بیشتر کاتالوگ های رنگ مو مشاهده می کنید، استفاده می شود. اگر قصد دارید موها را بیشتر از 4 درجه روشن کنید، از فرآورده های اکسید کننده قبل از رنگ آمیزی استفاده نمایید. برای روشن کردن بیش از 4 درجه موها، دکلره بهترین روش است که عملکرد آن در بی رنگ کردن ملانین های مو می باشد.
برای انجام دکلره مو به دو عامل اساسی نیاز است که از جمله آنها می توان به آب اکسیژنه، اکسیدان و مواد دکلره یا همان پودر سفید و آبی اشاره کرد.


تست پوست و موی مشتری در دکلره کردن مو


تست حساسیت نسبت به دکلره باید 12 تا 24 ساعت قبل از دکلره کردن موها انجام شود. موهای مشتری از نظر میزان زبری، نرمی، منافذ و نفوذپذیری، نچرال بودن یا نبودن و ... باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر موهای مشتری از قبل رنگ مو داشته باشد، باید ابتدا دکاپاژ شود.


ابزار و مواد مصرفی برای انجام دکلره مو


انواع اکسیدان با درجه های مختلف، انواع پودرهای دکلره، رنگ مو، شامپوی تثبیت کننده رنگ مو و دکلره، پیشبند، روپوش مخصوص رنگ، شانه دم باریک، شانه دندانه درشت، پنبه، کاسه رنگ، برس رنگ، اپلیکاتور، کلیپس پلاستیکی، کرم محافظ پوست، حوله، ماسک و دستکش از جمله ابزار و مواد مصرفی دکلره مو هستند.

 

همه چیز درباره دکلره مو


انواع مواد دکلره به صورت کرم و پودر


انواع بی رنگ کننده ها شامل پودری و کرمی هستند. دکلره در سه نوع ضعیف، متوسط و قوی از نظر روشن کنندگی در بازار موجود است. دکلره ضعیف موها را سه الی چهار درجه روشن می کند و با اکسیدان شماره یک ترکیب می شود. دکلره متوسط موها را پنج الی شش درجه روشن می کند و برای ترکیب آن باید از اکسیدان شماره یک یا دو استفاده کرد. دکلره قوی نیز موها را تا 10 درجه روشن می کند و با اکسیدان شماره دو یا سه باید ترکیب شود. در بین تمامی خدمات حرفه ای سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه، دکلره کردن موها فرآیندی بسیار حساس و تکنیکی است که به توجه و تمرین زیاد نیاز دارد. اگر قصد دکلره کردن موهایتان را دارید، باید اصول و تکنیک هایی را رعایت نمایید.


پراکسید مناسب بی رنگ کردن موهای طبیعی و رنگ شده


پراکسید هیدروژن یا ولوکسیدها با قدرت های متفاوتی وجود دارند. برای بی رنگ کردن موها و حتی تیره نمودن آن لازم است که رنگ را با پراکسید ترکیب کنیم تا در کوتیکول های مو نفوذ کرده و رنگدانه های طبیعی مو را تغییر دهد. به این ترتیب رنگ مو در کورتکس نفوذ کرده و رنگ جدیدی را به وجود می آورد و ثابت می ماند.
از حجم زیاد پراکسید برای روشن کردن و از حجم کم آن برای تیره کردن موها استفاده می شود. حجم مواد، زمان مکث مواد، نوع مو و درجه قلیایی مواد بی رنگ کننده در قدرت روشن شدن موها بسیار موثر هستند. پودر دکلره خوب قادر است موها را تا پایه 10 روشن کند. اولین پیگمنتی که از موی طبیعی خارج می شود، آبی است. در مرحله بعد پیگمنت های قرمز و در مرحله آخر پیگمنت زرد از مو خارج می شود.


بی رنگ کردن یا دکلره کردن کامل یا قسمتی از موی طبیعی


موهای طبیعی از ریشه تا ساقه به راحتی یکدست دکلره یا بی رنگ می شود. زیرا پیگمنت های طبیعی سریع تر از مو خارج می شوند. برای این کار ابتدا باید موها را شانه کرده و به چهار قسمت تقسیم نمایید. در اطراف خط رویش مو و گوش ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رنگی نشود. ماسک زده و از دستکش برای محافظت از دست ها در همه مراحل دکلره و رنگ کردن استفاده کنید.
بعد از آماده کردن مواد روشن کننده از پشت سر یا تیره ترین قسمت سر از 2 سانت مانده به ریشه مواد را روی موها قرار دهید. بعد از روشن کردن موها با استفاده از اکسیدان شماره یک دوباره مواد دکلره درست کرده و به ریشه ها بزنید. چند دقیقه بعد از پایان کار، موها را تست کنید. به این صورت که یک لایه از مو را گرفته و با تک تکه پنبه مرطوب مواد دکلره را از روی مو پاک کنید. اگر به اندازه کافی روشن نشده باشد، مجددا موها را مواد زده تا به پایه دلخواه برسد.


با توجه به درجات مختلف روشن کنندگی مو می توان 25 تا 55 دقیقه مکث کرد. به وسیله انتهای شانه یا برس رنگ در طول مدت مکث، قسمت های مختلف مو را از یکدیگر باز کرده و اگر قسمتی از موها احتیاج به مواد دکلره داشت مجدد موادگذاری کنید. به هیچ عنوان از شانه استفاده نکنید و در صورت احتیاج می توانید برای قسمت هایی که تیره تر است از مواد دکلره استفاده نمایید. وقتی موها به پایه دلخواه رسید و ریشه و ساقه یکدست شد، موها را با آب ولرم شسته و با شامپویی که PH آن خنثی است، شامپو کنید.

 

آموزش کامل دکلره مو


مواد محافظت کننده پوست سر و مو حین دکلره کردن


از اکسیدان مناسب برای جلوگیری از سوختن مو استفاده کنید. می توانید از قطره آنتی دمیج داخل دکلره بریزید. اما زمانی که موها با مواد دکلره قوی سوخت یا دمیج شد، نوک موها را کوتاه کرده و از سرم مو یا روغن های گیاهی برای چرب کردن موها استفاده نمایید. می توانید از انواع ماسک مو یا ترمیم کننده مو نیز کمک بگیرید. با استفاده از ترمیم کننده مواد داخل کورتکس موها شده و آسیب دیدگی آن را به طور موقت درمان می کند. برای ترمیم موهای آسیب دیده نیز کراتینه کردن راهکار بسیار مناسبی است.


مدت زمان مکث مواد دکلره روی موها چقدر است؟


مدت زمان مکث مواد دکلره روی موها به طور دقیق مشخص نیست. برخی از موها به دلیل داشتن تارهای نازک خیلی زود بی رنگ شده و برخی دیگر از موها به دلیل داشتن تارهای ضخیم تر دیر بی رنگ می شوند. زمان شستشو را در مدت زمان مکث با روش تکنیکی می توان تشخیص داد.


بی رنگ یا دکلره کردن موهایی که قبلا بی رنگ شده


موها را بررسی کنید. اگر در دکلره قبلی مو تا مرحله سوم بی رنگ شده باشد، کاملا روشن است. پس باید تنها ریشه موها را دکلره کنید. در اثر شدت قوی بودن پودر دکلره ممکن است موها آسیب دیده و متخلخل شوند؛ پس توصیه می کنیم ساقه موها را به مواد نرم کننده آغشته کرده و مواظب باشید دکلره به این قسمت برخورد نکند. ریشه ها را دکلره و زمانی که به پایه دلخواه رسید موها را شستشو دهید و رنگساژ کنید.
اگر موها در مرحله یک و دو قرار دارد و قصد دارید آن را روشن تر کنید، ابتدا آزمایش میزان مقاومت مو در مقابل مواد بی رنگ کننده انجام دهید و اگر موها مقاومت کافی را دارا بودند، آن را دکلره نمایید. برای برطرف کردن خشکی موها قبل از انجام کار موها را تقویت نمایید و سپس به مواد دکلره آغشته کنید. اگر رشد ریشه کم است، دکلره را مانند شامپو به ریشه و ساقه بزنید. اگر رشد ریشه زیاد بود، اول 5 سانت مانده به ریشه موها را به مواد آغشته کرده و به پایه مورد نظر که رسید موها را با یک شامپو خنثی بشویید و آبکشی کنید. بعد از آبکشی موها، رنگ مورد نظر را با اکسیدان 6 درصد ترکیب کنید و روی سر قرار دهید.

 

دکلره موهایی که از قبل رنگ شده

 

 

بی رنگ کردن یا دکلره کردن انواع موهای کوتاه، متوسط و بلند


زمان دکلره کردن موها، قسمت هایی از مو که تازه رشد کرده است به پوست سر نزدیک تر بوده و به دلیل حرارت پوست سر زودتر بی رنگ می شود و نوک موها که از سر فاصله دارند، دیرتر رنگ را باز می کنند. به همین دلیل، هنگام موادگذاری باید توجه ویژه ای نسبت به ترکیب مواد دکلره با اکسیدان داشته باشید. اگر موها کوتاه است، زمان دکلره کردن ریشه و ساقه را با هم موادگذاری کنید و با توجه به جنس مو مواد را با هم ترکیب کنید و از اکسیدان با حجم بالا استفاده نکنید. برای موهای متوسط می توانید مواد دکلره را دوباره تهیه نمایید؛ به این صورت که مواد اولیه را با اکسیدان 20 حجمی ترکیب کرده و از پشت سر موها را 2 سانت مانده به ریشه موادگذاری کنید. بعد از مدت مکث کافی، مواد جدید درست کنید و به ریشه موها بزنید. این ترکیب با اکسیدان شماره یک انجام می شود.
بی رنگ کردن یا دکلره کردن موهای بلند باید در 3 مرحله انجام شود. مواد دکلره را با توجه به جنس موها انتخاب کرده و اگر جنس موها زبر باشد، مواد دکلره را با اکسیدان شماره 3 ترکیب کرده و به ساقه ها می زنیم. بعد از مکث لازم مواد تازه ای با اکسیدان شماره 2 تهیه کرده و 2 سانت مانده به ریشه تا جایی که قبلا مواد زده شده بود، موادگذاری می کنیم. پس از بی رنگ شدن موها را با شامپو خنثی شستشو داده و رنگ مو یا رنگساژ می کنیم.


دکلره کردن موهایی که قبلا رنگ شده است


موهایی که رنگ شده باشد، به راحتی دکلره نمی شود؛ زیرا رنگدانه مصنوعی به راحتی از مو خارج نمی شود. به عبارت دیگر، دکلره نمی تواند دانه های مصنوعی رنگ را از روی موهای رنگ شده پاک کند. از تکنیک بی رنگ کردن موهای رنگ شده یا همان دکاپاژ می توان برای انجام این کار استفاده کرد. مواد دکاپاژ را روی قسمت هایی از مو که قصد پاک کردن آن را دارید، قرار دهید. موها را باید تقسیم بندی کرده و محصول را به طور کامل انجام دهید.
از تیره ترین قسمت سر و آن قسمت هایی که نیاز است، موادگذاری را انجام دهید و مواد را روی موهای طبیعی قرار ندهید. زمانی که درجه دلخواه ایجاد شد، موها را شستشو دهید و خشک نمایید. عمل رنگ آمیزی موها را آغاز کرده و 15 دقیقه مکث کنید. موها را کاملا آبکشی کنید و از شامپو متعادل کننده استفاده نمایید.

 

پایه های دکلره مو و انواع رنگساژ

 

دکلره

پایه دکلره

اکسیدان مناسب

رنگ مناسب

دکلره ضعیف

1- قرمز - سیاه

2- قرمز نارنجی - قهوه ای خیلی تیره

3- نارنجی قرمز - قهوه ای تیره

4- نارنجی - قهوه ای

اگر مو نرم و نازک باشد از اکسیدان 6 درصد و اگر مو زبر و خشن باشد از اکسیدان 9 درصد استفاده می شود.

قرمز نارنجی یا نارنجی قرمز

قهوه ای، بلوطی، مسی

قهوه ای، صدقی

(مشکی تا قهوه ای روشن)

دکلره متوسط

5- نارنجی زرد - قهوه ای متوسط

6- زرد نارنجی - قهوه ای روشن

7- زرد - بلوند تیره

اگر موها نرم و نازک باشند از اکسیدان 1 و اگر موها زبر و خشن باشد از اکسیدان 2 استفاده می شود. آکاژو، قهوه ای روشن، بلوند تیره، خاکستری، بلوند مروارید، شکلاتی نسکافه ای (قهوه ای روشن تا متوسط)
دکلره قوی

8- زرد روشن - بلوند روشن

9- زرد خیلی روشن

10- پلاتینه

اگر موها نرم و نازک باشد از اکسیدان 2 و اگر زبر و خشن باشد از اکسیدان 3 استفاده می شود. طلایی، بلوند روشن، بلوند طلایی، بلوند خاکستری، بلوند زیتونی، بلوند دودی (نقره ای)، بلوند صدفی، استخوانی، کنفی (بلوند روشن تا رنگ های پلاتینه)


مراحل انجام دکلره مو


دکلره کردن مو شامل سه مرحله است. در مرحله اول، دکلره ضعیف مو آهن خود را از دست داده و در مرحله دوم دکلره متوسط موها آهن و گوگرد خود را از دست می دهند. مرحله سوم دکلره قوی، آهن، گوگرد و پیگمنت خود را از دست می دهد.


انواع رنگ موهای مناسب بعد از دکلره کردن موها


برای نتیجه مطلوب رنگ روی دکلره می توانید دکلره و رنگ را هم پایه انتخاب کنید. برای دکلره های ضعیف که موها تناژ قرمزی دارند می توانید از رنگ های قهوه ای، بلوطی، مسی، فندقی، قهوه ای متوسط صدفی استفاده کنید.
برای دکلره متوسط که موهایتان نارنجی دارد از رنگ موهای متوسط، قهوه ای روشن، بلوند تیره، بلوند مرواریدی، شکلاتی، بلوند تیره و طلایی استفاده نمایید.
از رنگ های بلوند روشن، طلایی، خاکستری، زیتونی، نقره ای برای دکلره قوی استفاده نمایید.


مراقبت از موهای دکلره شده


یکی از بهترین گزینه ها برای مراقبت از موهای دکلره شده، استفاده از سرم مو است. سرم ها به دلیل داشتن سیلیکون موها را نرم، براق و مرتب می کنند و منجر به افزایش درخشندگی موها شده و موخوره را به طور موقت از بین می برد.
بعد از شستشوی موها، آب اضافی آن را با حوله بگیرید و چند قطره سرم مو کف دست بریزید. سپس دست ها را به هم مالش داده و موها را با آن ماساژ دهید. از سرم مو می توان برای موهای مجعد نیز استفاده کرد. به این ترتیب که موها را سرم مو زده و با شانه دندانه درشت شانه بزنید و بگذارید به همان حالت خشک شود.

 

مراقبت از موهای دکلره شده


رنگساژ بعد از دکلره کردن موها


موهای بی رنگ شده را به چهار قسمت تقسیم کنید و رنگ انتخابی که هم پایه دکلره است را از پشت سر روی ریشه و ساقه با هم روی موها بزنید. دقت کنید که لایه های مو را ظریف بردارید و با سرعت عمل بالا جهت یک دست شدن موها عمل رنگ آمیزی را انجام دهید. بعد از مدت مکث کافی، موها را آبکشی کنید.


هم پایه کردن ریشه و ساقه دکلره مو


موها قبل از دکلره شدن، رشد ریشه نیز دارد. برای هم پایه کردن باید ریشه را دکلره کرده و به پایه ساقه ها رساند. سپس ساقه را به مواد آغشته کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. موها را آبکشی کرده و شامپو خنثی بزنید. رنگ مورد نظر را ابتدا به ریشه و بعد به ساقه موها بزنید.

 

دکلره کردن ریشه و ساقه مو


عملکرد فیزیکی مو حین دکلره کردن


برخی اوقات موها به آسانی دکلره نمی شود و ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشد. در برخی از قسمت های سر به دلیل تنوع بافت روشن کردن موها یکسان نیست. در این صورت از اکسیدان با حجم زیاد استفاده می شود و زمان مکث نیز افزایش می یابد. قسمت های جلوی سر به دلیل حرارت بالای سر، از قسمت های پشت سر سریع تر روشن می شود. به خصوص در قسمت پشت سر که موها ضخیم تر هستند. به همین دلیل همیشه باید دکلره کرده را از قسمت پشت گردن آغاز کرده و تا جلوی سر در قسمت رویش مو ادامه دهید. در مورد موهای متخلخل نیز باید با احتیاط کامل از دکلره های ضعیف استفاده کرده و موها را از نظر مقاومت چک کرد.


عملکرد شیمیایی مواد دکلره به چه صورت است؟


زمانی که مواد دکلره در مو اثر می کند، ابتدا سبب متورم شدن موها شده و پولک های روی مو را باز کرده و اجازه نفوذ مواد به داخل کورتکس را می دهد. زمانی که اکسیژن از آب اکسیژنه آزاد می شود، با ملانین ها ی طبیعی مو واکنش نشان داده و به تدریج پیگمنت های رنگی را از روی موها خارج می کند. مقدار تغییر ایجاد شده در موها بستگی به پیگمنت های طبیعی مو و مدت زمان تاثیر عامل روشن کننده روی موها دارد. زمان دکلره کردن موها به تدریج و پایه به پایه روشن می شوند.


دکلره کردن موهای طبیعی


اگر موها نچرال یا طبیعی باشد، عملیات دکلره کردن موها با دقت انجام شده و موها کاملا بی رنگ می شوند. زمان رنگ کردن نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد. اگر موها خیلی ضخیم و دریچه موها خیلی ریز باشد یا آرایشگر مواد دکلره را به طور یکسان به همه جای موها نزند و یا موها با رنگ مشکی، شرابی و حنا قبلا رنگ شده باشد، ممکن است بعد از دکلره موها سایه و روشن شود و نوک موها به قرمزی بزند. برای خنثی کردن این رنگ موها می توانید از رنگ های زیتونی، دودی یا واریاسیون های سبز و دودی استفاده کنید.
چنانچه موها با رنگ های گیاهی یا رنگ های شیمیایی مثل زیتونی رنگ شده باشد، زمان دکلره کردن نوک مو به رنگ سبز در می آید. برای خنثی کردن آن می توان از رنگ های قرمز، بلوطی یا از واریاسیون قرمز استفاده کرد.

 

دکلره موهای طبیعی

 

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

بسیار عالی
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: