جمعه 30 آذر 1397 - 08:21:01

فیزیولوژی سر

 

ساختار تشکیل دهنده مو چیست؟

با عملکرد فیزیکی مو بیشتر آشنا شوید؟

 

 

 

 

در مقاله پیشین از سایت آرایشی رژلب، درباره آناتومی مو و ساختار آن، مطالبی را عنوان کردیم. مقاله‎ی امروز، در ادامه‎ی مطلب قبلی، راجع به فیزیولوژی سر است. با ما همراه باشید.

 

 


 

 

 

 

 

  ساختار مو 

ساختمان اصلی مو از کراتین تشکیل شده و از نظر فیزیولوژی دارای 5 قسمت می‎باشد.

1-کوتیکول
2-کورتکس یا سفیده مو
3-پیگمنت یا رنگ دانه ها
4- لوله تغذیه یا مدولا
5- پیاز مو یا روت

 

 کوتیکول یا پوشش خارجی مو

کوتیکول خارجی‎ترین، قسمت مو به شمار می‎آید که 7 لایه دارد. عمل انعکاس نور بر عهده‎ی کوتیکول است. محافظت از مو در مقابل شست و شو، هوا، گرد و غبار و عوامل خارجی دیگر، وظیفه‎ی کوتیکول است.

 

 سفیده مو یا کورتکس

90% وزن مو را کورتکس تشکیل می‎دهد. اعمال فیزیکی و شیمیایی نیز در این قسمت انجام می‎شود. آب داخل مو سفیده یا کورتکس است که اگر آب داخل موها خشک شود، جنس موها خشک شده و موها، دچار موخوره می‎شود. کورتکس از سلول‎های لیفی شکل درست شده و در داخل هر سلول، یک حباب هوا وجود دارد که سبب شفافیت مو می‎شود. قابلیت ارتجاعی و استحکام موها، هم چنین کشسانی و انعطاف موها نیز به کورتکس مو بستگی دارد.

 

 دانه های رنگی مو یا پیگمنت‎ها

رنگدانه‎های داخل مو، پیگمنت‎ها هستند. در حالت کلی، موها از 3 پیگمنت قرمز، زرد و آبی تشکیل شده‎اند. پیگمنت‌ها دارای 2 نوع مجتمع و پراکنده می‎باشند که در کورتکس شناورند. موهای روشن، دارای پیگمنت‎های پراکنده و موهای تیره دارای پیگمنت‎های مجتمع می‎باشند، موهای مشکی دارای آبی بیشتر و موهای خرمایی، پیگمنت قرمز و موهای بور پیگمنت زرد بیشتری دارند. استحکام پیگمنت‎ها ارثی بوده و عمر آن‎ها 35 سال است. اکسیژن کمتر و کربن بیشتر در موهای تیره و موهای روشن کربن کمتر و اکسیژن بیشتر است.

 

 لوله تغذیه مو 


مدولا یا مغز مو، داخلی‎ترین لایه‎ی مو، یعنی مرکز تار مو است که حاوی کراتین بوده و ساختار چند ضلعی دارد. ضخامت مو در این قسمت در موهای مختلف یکسان نمی‎باشد. مثلاً در موهای ظریف و نازک مدولا وجود ندارد.

 

 ریشه مو 

ریشه مو از حفره، پیاز و پاپیلا تشکیل شده است. ریشه دارای سلول‎های زنده و فعال است که دائم در حال فعالیت و تقسیم سلولی بوده و داخل پوست قرار دارد.

 

 حفره مو

حفره، ریشه را احاطه می‎کند و شکلی شبیه به لوله دارد که مو را به سطح پوست می رساند.

 

 پاپیلا 

در عمق پیاز مو برجستگی کوچک و مخروطی شکلی قرار گرفته که پاپیلا نام دارد. مویرگ‎های خونی پاپیلا، مسئول غذا رسانی به پیاز مو بوده و سبب رشد و سلامتی مو می شوند. هم چنین پاپیلا، دارای مویرگ‎های عصبی و خونی زیادی است که زمان کشیده شدن موها درد احساس می‎شود.

 

 قطر مو

دوران حیات مو به طور نسبی 3 ماه تا 7 سال می‎باشد و مژه‎ها 6 تا 8 هفته عمر می‎کنند. در نوزادان و افراد مسن، قطر موها کم و در سایر اشخاص نرمال است.

 

 مراحل رشد مو

 فاز رشد یا آناژن: این مرحله حدود 3 یا 4 سال طول کشیده و 85% تا 95% موها در این فاز قرار دارند.
 فاز تکامل یا کاتاژن: این مرحله 2 تا 3 هفته طول کشیده و 3% موها در این فاز قرار دارند.
 فاز استراحت یا تلوژن: این مرحله حدود 6 ماه طول کشیده و 10% تا 15% موها در این فاز قرار دارند. ریزش طبیعی روزانه 50 تا 100 تار مو را ریزش فیزیولوژیک می‎گویند. زمان شست و شو این میزان 2 برابر می‎شود.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: