جمعه 13 اردیبهشت 1398 - 10:23:22

چگونه آرایشگاه زنانه تاسیس کنیم؟

مدارک مورد نیاز برای تاسیس سالن زیبایی

متوسط سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی آرایشگاه

 

چگونه می توان یک سالن زیبایی تاسیس کرد؟

 


بسیاری از بانوان علاقه مند به هنر آرایشگری، بعد از سپری کردن دوره های آموزشی مربوطه و اخذ مدارک مورد نیاز، اقدام به راه اندازی سالن آرایش و زیبایی می کنند؛ اما نمی دانند دقیقا باید از کجا شروع کنند؟ بانوانی که قصد دارند برای آرایشگاه خود مجوز بگیرند، باید مراحلی را طی کنند که در این مقاله از وب سایت رژلب به تفصیل راجع به این که چگونه آرایشگاه زنانه تاسیس کنیم؟ سخن خواهیم گفت.


مراحل ادارای تاسیس آرایشگاه


برای این که تجارت شما کاملا قانونی باشد، باید جوازها و پروانه های مناسب تاسیس آرایشگاه را تهیه کنید و در صورت نیاز به مدرک یا گواهینامه خاصی از یک مکان، ابتدا آن گواهینامه را دریافت کنید و سپس اقدام راه اندازی آرایشگاه کنید. همچنین در برخی موارد سالن زیبایی شما باید دارای بیمه های مختلف باشد تا اجازه کار داشته باشد. بنابراین قبل از هرچیز از جزئیات کار آگاه شوید و هر کدام از آن ها را انجام دهید.
صدور جواز آرایشگاه مستلزم سپری کردن مراحلی است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

• مرحله اول صدور جواز کسب آرایشگاه

1. درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب (جواز کسب)
2. ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی
3. بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه آرایشگران  و ارائه گزارش
4. بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب( جواز کسب) در جلسه هیئت مدیره و ارایه پاسخ کتبی به وی

• مرحله دوم صدور جواز کسب آرایشگاه

ارائه یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت ملکی
1. سند مالکیت به نام متقاضی
2. اجاره نامه رسمی به نام متقاضی
3. اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) بنام متقاضی
4. مبایعه نامه به نام متقاضی
5. حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
6. رسید پرداخت اجاره بهای معتبر
7. قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمانهای دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکتهای خاص صنفی، شرکتهای تحت پوشش سازمانهای دولتی و نهادها

ارائه یکی از مدارک ذیل جهت تعیین وضعیت نظام وظیفه آقایان برای دریافت جواز کسب آرایشگاه لازم است

1. گواهی پایان خدمت
2. گواهی معافیت دائم
3. گواهی اشتغال به تحصیل
4. گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
5. دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن

سایر مدارک جواز کسب آرایشگاه

ارائه سایر مدارک ذیل:
1.
کپی تمام صفحات شناسنامه

 

2. کپی کارت ملی
3. کپی مدرک تحصیلی یا حداقل سواد خواندن و نوشتن  به استثنای متقاضیانی که سن آنان از 50 سال بالاتر می باشد
4. دوازده قطعه عکس پرسنلی جدید 3×4
5. فیش واریز مبلغ حداکثر تا سقف 5 برابر حق عضویت اتحادیه برای سال اول (حق ورودی)  مبلغ 3.000.000 ریال
6. فیش واریز مبلغ 30.000 ریال به حساب 21733008 خزانه کشور

 

چگونگی اخذ جواز آرایشگاه


• مرحله سوم صدور جواز کسب آرایشگاه
استعلام از ادارات ذیربط و ارائه مدارک ذیل شامل:
1.  گواهی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه کارت معاینه پزشکی فردی جهت صنوف مشمول (موادر خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی)
2. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
4. موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
5. گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل 10 ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت شهرستان مربوط)
6. ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی
7. گواهینامه مهارت فنی جهت مشاغل مندرج در آئین نامه تبصره ذیل ماده 13 قانون
8. اختصاص کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و الصاق آن به پروانه کسب(جواز کسب)
9. اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی
 
• مرحله چهارم صدور جواز کسب آرایشگاه
بررسی پرونده توسط رییس و در غیاب وی نایب رییس اتحادیه

• مرحله پنجم صدور جواز کسب آرایشگاه

صدور پروانه کسب (جواز کسب) با رعایت مراحل چهارگانه قبلی و تحویل آن به متقاضی

شایان ذکر است که اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی، دارائی، مرکز بهداشت نیز در تایید مجوز شرایط تاسیس آرایشگاه نقش جدی دارند.

 

مدارک مورد نیاز برای افتتاح سالن زیبایی


مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب دائم آرایشگاه زنانه به شرح ذیل است:

- کپی برابر اصل سند مالکیت از تمامی صفحات
- کپی پایان کار تجاری یا اداری برابر اصل
- اجاره نامه بنگاهی که کد رهگیری داشته باشد و برابربا اصل (شغل آرایشگری قید شود. اجاره نامه
- به نام متقاضی دارای تاریخ اعتبار و مطابق با پلاک ثبتی سند تنظیم شود)
- کپی دیپلم آرایشگری از وزارت کار و فنی حرفه ای
- کپی شناسنامه از تمام صفحات و کپی کارت ملی برابر اصل
- رضایت محضری همسربرای متاهیلین وبرای مجردین رضایت محضری پدر و در صورت مطلقه بودن،کپی تمام صفحات طلاق نامه و یا کپی گواهی فوت پدر و یا همسر
- کپی آخرین مدرک تحصیلی
- قطعه عکس 4*3
- فیش تلفن آرایشگاه
- کد پستی صحیح آرایشگاه


سرمایه مورد نیاز برای تاسیس آرایشگاه


قبل از هر کاری و قبل از هر تصمیمی باید به بودجه خود دقت کنید. اگر تا حدی بود که بتوان با کمک آن وسایل مورد نیاز را تا حد رفع نیاز خریداری کرده وسالن زیبایی را اداره کرد، بودجه شما کافیست. دقت داشته باشید که در صورتی که تصمیم به باز کردن یک سالن زیبایی داشته باشید، افراد دیگری را هم استخدام خواهید کرد و باید به آن ها نیز حقوق دهید. پس ابتدا و قبل از هر کاری یک تخمین از هزینه های احتمالی به دست آورید.

هزینه اولیه برای تاسیس سالن زیبایی از قرار زیر است:

- رهن و اجاره ملک سالن زیبایی
-  دکوراسیون سالن زیبایی
- هزینه خرید تجهیزات سالن زیبایی مثل سشوار، جکوزی مخصوص پدیکور، کامپیوتر
- هزینه ساخت تابلو آرایشگاه
- هزینه دوربین مداربسته جهت کنترل درب ورودی سالن زیبایی
- هزینه خرید اقلام مصرفی مثل رنگ مو،شامپو،کاندیشنر و اقلام مصرفی تخصصی هر لاین. البته اگر قصد استخدام پرسنل درصدی را دارید نیازی نیست که اقلام مصرفی را شما تهیه کنید
- بودجه تبلیغات

 

نحوه تاسیس آرایشگاه


در صورتی که بخواهید مشتری زیادی جذب کرده و مشتری هایتان از بودن در سالن زیبایی شما احساس رضایت داشته باشند، باید یک تم مناسب برای دکور خود انتخاب کرده و از رنگ ها و طرح های مناسبی استفاده کنید. تمام انتخاب های خود را روی کاغذ آورده و با چند نفر مشورت کنید. سپس  با توجه به بودجه و سلیقه خود تصمیم بگیرید. البته شرکت های مشاوره دکوراسیون که به صورت تخصصی در زمینه دکور سالن زیبایی فعالیت می کنند خیلی بهتر می توانند شما را راهنمایی کنند تا با استفاده از رنگ و نور مناسب محیط دلنشینی را برای مشتریان سالن زیبایی خود فراهم کنید.

یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه ویژه نشان دهید، لوازم مورد نیاز یک سالن آرایشی است. یک لیست از تجهیزاتی که حتما باید خریداری کنید، تهیه کنید. در این مرحله نیازی به نگرانی در مورد محل قرار دادن لوازم نیست و تنها لیست وسایل ضروری را تهیه کنید. پس از تهیه لیست نیز به مراکز خرید مراجعه کرده و بار دیگر لیست خود را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد. در صورتی که یک وسیله خاص ضروری نبوده و مناسب بودجه شما نبود می توانید از آن عکس گرفته و مدتی پس از راه اندازی سالن زیبایی آن را خریداری کنید.البته  شرکتهایی که در زمینه دکوراسیون سالن های زیبایی فعالیت می کنند معمولا مسئولیت خرید و چیدمان تجهیزات را هم به عهده می گیرند.


برای راه اندازی یک سالن زیبایی معمولا وسایل زیر مورد نیاز است:

- صندلی میکاپ
- آینه
- صندلی اصلاح
- مبل انتظار
- صندلی پدیکور
- تخت اپیلاسیون
- کابین دوش
- تخت ماساژ
- میز ناخن
- سرشور
- کمد وقفسه
- جالباسی و یا کمد لباس برای مشتریان
- کامپیوتر
- نرم افزار حسابداری
- دستگاه کارتخوان
- تلویزیون
- آب سرد کن

کمینه متراژ برای راه اندازی یک آرایشگاه زنانه از نظر اتحادیه 18 متر است. البته این فضا بسته به نوع کار شما متفاوت و احتمالا بیش از این میزان خواهد بود. به طور مثال اگر شما می خواهید یک آرایشگاه معمولی با ارائه خدمات روزمره راه اندازی کنید به 40 متر فضا و سه نفر نیروی کار متخصص و با تجربه نیاز خواهید داشت. طبیعی است افزایش خدمات آرایشگاه در حیطه های مختلف شما را به تعداد نیروی بالاتر و فضای بیشتر نیازمند می سازد. به طور کلی، کمترین میزان سرمایه مورد نیاز برای تاسیس آرایشگاه از 20 میلیون شروع شده و برای سالن های بسیار بزرگ و مخصوص آرایش عروس حتی تا چند میلیارد نیز می رسد. سودی که یک آرایشگر از این حرفه به دست می آورد، متاثر از مواردی همچون میزان مهارت فرد، مکان جغرافیایی سالن، مواد اولیه مصرفی و حتی میزان درآمد مردم منطقه اشاره کرد.

 

بازگشت سرمایه پس از تاسیس آرایشگاه به چه صورت است؟


سود دهی حرفه آرایشگری بین 30 تا 50 درصد برآورده می شود و دوره بازگشت سرمایه اولیه بین یک سال تا پنج سال متغیر است. دوره بازگشت سرمایه یک آرایشگر کاملا به خود او بستگی دارد. میزان علاقه و تحمل سختی در حرفه فوق بسیار حائز اهمیت می باشد. برای افرایش سود دهی و کاهش مدت زمان بازگشت سرمایه، کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید. به عنوان مثال می توانید هر از گاهی یک کوپن تخفیف برای مشتریان تازه وارد خود در نظر بگیرید و از این طریق افراد را به سوی خود جذب نمایید.
یکی دیگر از کارهای مفیدی که می توان در رابطه با افزایش درآمد آرایشگاه انجام داد، بازاریابی آنلاین می باشد. ما این اطمینان را به شما می دهیم که هیچ چیز مانند تبلیغات در شبکه های مجازی نمی تواند به موفقیت بیش از پیش شما کمک کند. می توانید خدمات انجام شده در سالن خود را در قالب تصویر در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین به اشتراک بگذارید. یک عکس باکیفیت می توانید بهتر از 100 کلمه عمل کند.
علاوه بر تمام این نوع اقدامات، یک آرایشگر همواره باید به روز باشد و هم ‌زمان با متدهای روز دنیا حرکت کند. یکی از کارهایی که می ‌توان در راستای به روز بودن خود انجام داد، شرکت در کلاس‌ های آموزشی است که بسیاری از شرکت‌ های تامین‌ کننده مواد اولیه آرایشی در ایران برگزار می ‌کنند. همچنین می ‌توان با یادگیری روش های جدید اصلاح و پیرایش موها و... از طریق اینترنت و بدون پرداخت هزینه با روش ‌های جدید آرایشگری آشنا شد. تنها کافی است مشتریان این اطمینان را کسب کنند که شما هم‌ زمان با مد روز حرکت می‌ کنید.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که آرایشگری شغلی است که با علاقه و سختی فراوان گره خورده. اگر تنها دلیل شما برای روی آوردن به آرایشگری، کسب درآمد است و هیچ گونه علاقه و استعدادی در کار نیست، به شما پیشنهاد می دهیم که تا سرمایه اولیه تان به باد نرفته، تغییر عقیده دهید. این شغل بسیار طاقت فرسا بوده و ایستادن های پیاپی و ساعت کاری طولانی مدت می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. اگر به حرفه آرایشگری هیچ علاقه ای نداشته باشید، نه تنها پیشرفتی نخواهید کرد، بلکه سرمایه خود را نیز از دست خواهید داد.

 

تاسیس سالن زیبایی و سرمایه مورد نیاز


زمان خواب سرمایه در افتتاح سالن زیبایی چگونه است؟


آرایشگری یک شغل بسیار زودبازده می باشد. به این معنا که فرد پس از دیدن آموزش های لازم، در مدت زمان کوتاهی می تواند درآمد کسب کند. درآمد آرایشگر بسیار متفاوت است. میزان مهارت، توانمندی، به روز بودن و تجربه آرایشگر و میزان رضایت مشتری در موفقیت او و کسب درآمد بیشتر بسیار مهم و موثر می باشد. در مجموع آرایشگری درآمد مناسبی دارد. آرایشگرانی که آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری مستقل دارند، درآمد بالاتر و گاهی بسیار بالاتری نسبت به سایر آرایشگران دارند. البته به شرطی که همیشه خدمات مطلوب و مناسبی به مشتریان ارائه دهند. بسیاری از آرایشگاه های زنانه چون در کنار آرایشگری خدمات بهداشتی ، زیبایی و پوستی بیشتری نسبت به آرایشگاه های مردانه ارائه می دهند، درآمد بالاتری دارند.
 

در مقاله چگونه آرایشگاه تاسیس کنیم؟ به بررسی تمام راهکارها و اقدامات لازم جهت بازگشایی یک سالن زیبایی پرداختیم. همچنین میزان سرمایه مورد نیاز و زمان بازگشت آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه هر گونه سوالی یا پیشنهادی در این مورد داشتید، می توانید آن را از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما باشند.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 - 00:37:44
سلام برای تاسیس سالن به مدرک فوق دیپلم گریم نیازی هست؟
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: