شنبه 21 اردیبهشت 1398 - 12:53:22

آموزش ساخت انواع ماسک خانگی و فواید آن ها

طرز تهیه انواع ماسک های خانگی

بهترین زمان مصرف و مدت نگهداری ماسک های طبیعی

 

آموزش ساخت ماسک خانگی


ماسک ها روش موثری برای تقویت پوست به کمک ویتامین ها و مواد مغذی هستند. این مواد چه به صورت شیمیایی و چه به صورت طبیعی تهیه شده باشند، قادرند در کمترین زمان، درخشندگی و شادابی را به پوست بازگردانند. افرادی که به سلامت پوست و ظاهر خود اهمیت می دهند، این نکته را می دانند که پوست به آبرسانی نیاز دارد. ماسک های صورت می توانند این آبرسانی را برای پوست به ارمغان بیاورند. ماسک های متنوعی وجود دارد که هر یک برای درمان عارضه ای ساخته شده است که از جمله آن ها می توان به ماسک ضد لک، ماسک ضد جوش، ماسک سیاهی دور چشم و ... اشاره کرد. در ادامه مقاله آموزش ساخت انواع ماسک خانگی و فواید آن ها با ما همراه باشید تا به بررسی همه چیز در این مورد بپردازیم.


ماسک صورت چیست؟


ماسک صورت برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست در کمترین زمان، طراحی شده است. برخی از ماسک های صورت این قابلیت را دارند که پوست را در 15 دقیقه از این رو به آن رو کنند. فرقی نمی کند که از انواع ماسک های صورت خانگی استفاده کنید یا شیمیایی، بهترین ماسک صورت آن است که به پوست کمک کند همواره شفاف، شاداب و تازه بماند. البته برای این کار لازم نیست هر روز از ماسک استفاده کنید؛ می توانید گذاشتن ماسک را برای زمان های خاص مانند قبل از رفتن به مهمانی یا دو بار در هفته موکول کنید.


انواع ماسک های پوستی


به طور کلی، دو نوع ماسک صورت خانگی و شیمیایی در بازار موجود است که هر یک را می توان بنا به کارایی شان مورد استفاده قرار داد.

ماسک صورت خانگی

ماسک های خانگی دست ساز هستند و در فرآیند ساخت آن ها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود. این ماسک ها را به راحتی می توان در منزل و با استفاده از مواد موجود، تهیه کرد. تنها برای ترکیب محصولات طبیعی با هم باید توجه داشت که برخی مواد برای برخی عارضه ها مفید هستند. به عنوان مثال، آب برنج برای شفافیت و روشن کردن پوست بسیار مفید است. در هر صورت می توان از تمامی میوه جات و سبزی ها برای تهیه ماسک دلخواه استفاده نمود. فقط باید دقت شود که چگونه آنها را مخلوط نمائید تا ماسکی مفید برای شما آماده گردد. اگر پوستی خشک دارید باید بدانید چه نوع ماسکی استفاده کنید و اگر پوستی چرب، چه نوع ماسکی برای شما مفیدتر است. در هر کدام باید نوع موارد آن دقت شود؛ چرا که اگر جابه جا شود ممکن است نتیجه ای مطلوب حاصل شما نگردد. مثلا اگر نوع ماسک شما خشک است و برای پوست های چرب مورد استفاده قرار می گیرد، می توانید چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. چرا که آب لیمو برای پوست های چرب مناسب می باشد. یا مثلا برای رقیق تر نمودن ماسک های پوست خشک از شیر می توان استفاده کرد و یا برای غلظت  آن از آرد جوانه گندم استفاده می کنیم.

 

انواع ماسک صورت

 

ماسک صورت شیمیایی

ماسک های کارخانه ای دارای مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند. این ماسک ها به دلیل داشتن مواد غیر طبیعی، بهتر است که هر روز مورد استفاده قرار نگیرند. همچنین جهت تست حساسیت، بهتر است پیش از مصرف مقداری از آن را روی نقطه ای از پوست بزنید تا در صورت وجود حساسیت، از مصرف آن خودداری شود.


تفاوت ماسک خانگی و شیمیایی


ماسک های شیمیایی حاوی موادی همچون گلیسیرین، اکسید دو زنگ، کالامین، منیزیم، گل رس و سولفور هستند. گلیسیرین موجب رطوبت رسانی به پوست می شود. اکسید دو زنگ نیز موجب نرمی پوست می شود. کالامین یکی از اجزای اصلی ماسک های شیمیایی می باشد. از گل رس برای جذب چربی و سلول های مرده پوست استفاده می کنند. سولفور نیز موجب کاهش فعالیت غدد چربی پوست می گردد. برخلاف این نوع ماسک ها، ماسک های گیاهی یا خانگی عاری از هر گونه مواد شیمیایی هستند و از مواد کاملا ارگانیک تهیه می شوند. از آن جایی که انواع ماسک های شیمیایی حاوی مواد نگهدارنده هستند، معمولا مدت زمان بیشتری می توان آن ها را مورد استفاده قرار داد. به عبارت دیگر، معمولا تاریخ انقضای آن ها بیشتر از ماسک های خانگی می باشد. اسک های کارخانه ای معمولا حاوی موادی هستند که استفاده از آن ها موجب تسریع زمان بهبودی می شود. این در حالیست که ماسک های خانگی را باید مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار داد تا اثرگذاری آن ها مسخص شود. معمولا مواد تشکیل دهنده اکثر ماسک های خانگی را می توان در منزل یافت؛ این موضوع بدان معنی است که هزینه زیادی را در بر نخواهد گرفت. در صورتی که ماسک های شیمیایی با توجه به برندشان، گاها دارای هزینه های هنگفتی هستند.


ماسک خانگی مناسب پوست خشک


افراد دارای پوست خشک می توانند به سراغ ماسک های نرم کننده پوست با فرمول های درخشان کننده مانند هایالورانیک اسید بروند. این ماده به پوست کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند. همان طور که احتمالا می دانید، اسید های مجاز یکی از پرکاربردترین مواد تشکیل دهنده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هستند. معمولا اسید هایالورینیک را می توانید با نام اختصاری HA روی محصولات مشاده کنید. این ترکیب در کنار ترکیبات دیگر می تواند سلامت و شادابی را به پوست بازگرداند. اگر به دنبال ماسک خانگی برای پوست خشک هستید نیز پیشنهاد ما به شما، اضافه کردن اندکی روغن نارگیل، زیتون یا آرگان به ماسک مورد نظر است.

 

ماسک خانگی پوست خشک


ماسک خانگی مناسب پوست چرب


پوست های چرب هم به نرم کننده و مرطوب کننده نیاز دارند. افراد دارای پوست چرب بهتر است که استفاده از ماسک مرطوب کننده را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانند. اگر پوست شما اکثر اوقات چرب و براق است، پیشنهاد می کنیم به دنبال ماسک مرطوب کننده با ویژگی مات کننده باشید. ماسک های مرطوب کننده با قابلیت کنترل چربی پوست که با فرمول خاصی تولید شده اند، می توانند از تولید چربی اضافه کاسته و براقی بیش از حد پوست را برطرف کنند.

 

ماسک خانگی پوست چرب


انواع ماسک خانگی بر اساس کاربرد آن ها


ماسک های خانگی بر اساس کاربرد را می توان به انواع ضد جوش، ضد لک، شفاف کننده، جوان کننده و بستن منافذ باز پوست دسته بندی کرد که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

ماسک صورت ضد جوش

پیش از قرار دادن ماسک روی پوست، ابتدا صورت تان را بشویید و به خوبی خشک نمایید. سپس جوش های خود را با استفاده از محلول ضد عفونی و گوش پاک کن، از هرگونه میکروب و آلودگی پاکسازی کنید. یک قرص آسپیرین و آبلیموی تازه را با هم ترکیب کنید و روی مناطق دارای جوش بزنید. این ترکیب، جوش ها را به سرعت خشک می کند.
روش دیگری نیز برای از بین بردن جوش های صورت وجود دارد و آن استفاده از تخم مرغ و لیموترش است. لیمو را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست تمیز قرار دهید و اجازه دهید شب تا صبح روی صورت تان بماند. مراقب باشید که ماسک به درون چشم ها یا لب تان نفوذ نکند. صبح روز بعد، ماسک را با آب ولرم از روی صورت تان بشویید. این ماسک قادر است جوش ها و سلول های مرده پوست را از بین ببرد.

 

ماسک خانگی ضد جوش

 

ماسک صورت ضد لک

یکی از ساده ترین ماسک هایی که می توان برای درمان لک صورت تهیه کرد، ماسک گوجه فرنگی و آلوئه ورا می باشد. 2 قاشق سوپ خوری از آب گوجه فرنگی را با 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کرده و روی پوست تمیز قرار دهید. اجازه دهید ماسک فوق حدود 15 دقیقه روی صورت بماند و یک بار با آب گرم و یک بار با آب سرد، پوست خود را آبکشی نمایید.
روش دیگری نیز برای از بین بردن جای لک وجود دارد و آن ماسک سرکه سیب است. برای این کار، به یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، پنج قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق چای خوری چای سبز و سک قاشق چای خوری عسل نیاز خواهید داشت. ابتدا سرکه سیب را در یک کاسه بزرگ ریخته و چای سبز را به آن اضافه کنید. ترکیب را به خوبی هم زده و آرام آرام شکر و عسل را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا ترکیب یک دستی حاصل شود. مخلوط به دست آمده را با یک پد تمیز روی پوست بزنید. اجازه دهید ماسک فوق حدود 15 دقیقه روی صورت بماند و در این مدت پوست را به آهستگی ماساژ دهید. سرکه سیب قادر است پوست شما را لایه برداری کند و چای سبز از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار است.

 

ماسک خانگی ضد لک

 

ماسک صورت شفاف کننده

برای تهیه ماسک شفاف کننده پوست کافیست یک عدد تخم مرغ را به خوبی هم بزنید تا کف کند. سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه روی صورت قرار دهید و بگذارید خشک شود. در نهایت با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید. روش دیگر نیز برای روشن کردن پوست وجود دارد و آن ماسک لیمو، گوجه فرنگی و خیار است. ابتدا گوجه فرنگی و خیار را در مخلوط کن بریزید تا ترکیب شل و یکدستی حاصل شود. سپس آبلیمو طبیعی را به آن اضافه کرده و روی صورت قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس صورت خود را با آب بشویید و به آهستگی آب اضافی آن را با حوله بگیرید.

 

ماسک شفاف کننده پوست

 

ماسک صورت جوان کننده

پنج حبه انگور قرمز را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب کرده و در مخلوط کن بریزید تا بافت یکدستی حاصل شود. ماسک فوق را روی پوست صورت قرار داده و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. این ماسک علاوه بر خاصیت جوانسازی، یک مرطوب کننده قوی نیز به حساب می آید.
تخم مرغ نیز در جوانسازی پوست بسیار مفید است. روش استفاده از این ماده بدین صورت است که ابتدا سفیده را از زرده جدا کرده و به خوبی هم می زنیم تا کف کند. کف به دست آمده را روی پوست صورت قرار دهید و روی آن را با دستمال کاغذی بپوشانید و کمی صبر کنید تا خشک شود. دستمال ها را از روی صورت بردارید و با آب ولرم شستشو دهید. تخم مرغ در تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست بسیار مفید است.

 

ماسک جوان کننده پوست

 

ماسک صورت بستن منافذ باز پوست

برای بستن منافذ باز پوست می توانید یک کاسه بادام را در آب خیس دهید و صبح روز بعد آن ها را بکوبید. سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و خمیر یکدستی تهیه کنید. این خمیر را به مدت پانزده دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید و با آب گرم بشویید. ماسک فوق درمان مناسبی برای جوش ها بوده و منافذ باز پوست را می بندد.
یک ماسک دیگر برای منافذ باز پوست وجود دارد که در آن از ترکیب پودر قهوه، پودر کاکائو و کمی آب استفاده می شود. مخلوط نیمه جامد فوق را روی پوست زده و بعد از پانزده دقیقه با آب گرم بشویید. کاکائو و قهوه علاوه بر لایه برداری و شفافیت پوست، موجب بسته شدن منافذ باز پوست می شود.

 

ماسک مناسب برای بستن منافذ باز پوست


بهترین زمان مصرف ماسک های خانگی


بهترین زمان مصرف ماسک ها با توجه به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال، بهترین زمان مصرف ماسک پاکسازی صورت، شب ها قبل از خواب می باشد. از آن جایی که پوست شما در طول روز آلوده شده و منافذ آن باز هستند، احتمال نفوذ آرایش در آن ها بسیار است. از این رو، بهتر است شب قبل از رفتن به رختخواب، از یک ماسک پاک کننده طبیعی صورت استفاده نمایید. بهترین زمان انواع دیگر ماسک ها را در ادامه مطالعه می فرمایید.

ماسک آبرسان پوست

ماسک های آبرسان موجب افزایش هیدراتاسیون پوست شده و خستگی آن را از بین می برند. این نوع ماسک ها برای همه انواع پوست مناسب هستند و بهترین زمان برای گذاشتن آن، شب قبل از خواب می باشد.

ماسک مرطوب کننده پوست

ماسک مرطوب کننده موجب افزایش رطوبت در سطح پوست شده و در نرم تر شدن آن بسیار موثر است. افرادی که دارای پوست چرب هستند، بهتر است نوع کنترل شده آن را مورد استفاده قرار دهند. بهترین زمان برای گذاشتن ماسک مرطوب کننده، شب قبل از خواب است. اما اگر پوست خشک دارید، می توانید بعد از بیدار شدن از خواب نیز این ماسک را استفاده نمایید.

ماسک روشن کننده پوست

ماسک های روشن کننده در جوانسازی پوست و شفافیت آن بسیار تاثیرگذار هستند. این نوع ماسک ها نیز معمولا برای همه نوع پوست ها مفید می باشند. بهترین زمان برای گذاشتن ماسک روشن کننده پوست نیز سب ها قبل از خواب می باشد.

ماسک دور چشم

برای درمان سیاهی و پف دور چشم می توان از انواع ماسک های دور چشم استفاده کرد. می توانید شب ها قبل از خواب و صبح ها بعد از بیدار شدن، این نوع ماسک را مورد مصرف قرار دهید.

ماسک آرامش دهنده صورت

پس از یک روز پر تنش و پر از آلودگی، تنها استفاده از یک ماسک آرامش دهنده می تواند خستگی را از شما برهاند. همان طور که مشخص است، بهترین زمان برای مصرف این نوع ماسک، شب قبل از خواب می باشد.


ماسک ساخته شده را چه مدت می توان نگهداری کرد؟


از آن جایی که ساختار ماسک های خانگی کاملا طبیعی است و از مواد کاملا ارگانیک و بدون نگهدارنده تولید می شود، بهتر است بلافاصله بعد از ساخت مورد استفاده قرار گیرند.

 

شرایط نگهداری و استفاده از ماسک صورت خانگی


معمولا چه مدت ماسک روی پوست می ماند؟


مدت زمان ماندن ماسک روی صورت بسته به نوع ماسک، می تواند از 3 دقیقه تا 30 دقیقه متفاوت باشد. متخصصان معتقدند که اگر از ماسک های اسیدی استفاده می کنید، نباید بگذارید 10 تا 15 دقیقه بیشتر بر روی صورت بمانند، چون پوست را تحریک می کنند.


معمولا چند وقت یکبار می توان از ماسک ها استفاده کرد؟


اگر دارای پوست معمولی هستید که نه زیاد خشک است و نه زیاد چرب، می توانید هفته ای یک بار از ماسک های صورت استفاده نمایید. افرادی که دارای پوست خشک هستند، می توانند هفته ای دو بار از انواع ماسک های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنند. افرادی که دارای پوست چرب هستند نیز باید همیشه پوست خود را تمیز و مرطوب نگه دارند تا از ترشح بیش از حد چربی جلوگیری شود. پوست چرب بیش از یک بار در هفته به ماسک صورت نیاز ندارد.


آموزش 30 مدل ماسک صورت خانگی پرطرفدار


1. ماسک جو و خیار مفید در درمان جوش

جو دو سر و خیار این قابلیت را دارند که چربی اضافه پوست را از بین برده و از میزان جوش های صورت بکاهند. برای تهیه ماسک جو دو سر و خیار می توانید مقدار جو را پودر کنید، سپس با خیار رنده شده و مقداری عسل مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر نرم در بیاید. ترکیب به دست آمده را روی آکنه ها بمالید و به مدت 30 دقیقه مکث کنید. با مصرف این ماسک، باکتری ها و آلودگی ای سطح پوست را از بین برده و به لایه برداری آن کمک بسیاری می کنید. علاوه بر این، عسل دارای خاصیت ضد باکتری است و رطوبت لازم برای صورت را تامین می کند. جو دو سر نیز می تواند در پاک کردن آلودگی ها و چربی ها از سطح پوست مفید بوده و نقش اسکراب طبیعی را ایفا کند.

2.  ماسک ماست مفید در درمان لک صورت

اسید لاکتیک موجود در ماست می تواند در لایه برداری پوست مرده بسیار کارساز بوده و مانند پیلینگ شیمیایی عمل کند. این درمان را می توانید سه بار در هفته انجام دهید و برای این کار روش زیر را در پیش بگیرید.
دو قاشق غذاخوری ماست ساده را با یک قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر پخته شده و همچنین یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی کل سطوح پوست مالیده و اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند. سپس با آب سرد شستشو دهید. یک روش دیگر برای استفاده از ماست در درمان لک صورت وجود دارد و آن ترکیب ماست، نعناع و گلاب و همچنین قرار دادن آن برای مدت 40 دقیقه روی پوست است.

3. درمان جوش بلوغ با پیاز

پیاز حاوی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده ای است که در درمان جوش بلوغ بسیار تاثیرگذار می باشد. نمک پتاسیم همراه با فلاونوئیدهای موجود در پیاز دارای خواص ضد التهابی است. روغن معطر پیاز حاوی اکسپکتورانت، ضد قارچ و ضد التهاب است. علاوه بر این، در گردش منظم خون موثر بوده که منجر به خارج شدن چرک از زیر پوست می شود. یکی از بهترین روش ها برای استفاده از پیاز، برش آن به تکه های ضخیم و قرار دادن روی جوش بلوغ می باشد. می توانید از تکه ای پارچه یا باند برای بستن پیازها در این ناحیه استفاده نمایید. اجازه دهید تکه های پیاز حدود 3 تا 4 ساعت روی جوش ها بمانند و این کار را به مدت چند روز ادامه دهید.

4. درمان جوش چرکی با ماسک عسل و دارچین

درمان مشکلات پوستی از جمله جوش با عسل از روش های طبیعی است که از گذشته تاکنون مورد توجه قرار می گرفته است. عسل حاوی مواد طبیعی با خواص ضد عفونی کننده است که در از بین بردن میکروب ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کمی عسل را با پودر دارچین ترکیب کرده و روی جوش های چرکی قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی نمایید.

5.  رفع جوش سر سیاه بینی با لایه بردار شکر

در صورت ممکن برای این اسکراب از روغن جووجوبا استفاده کنید. زیرا روغن جوجوبا به سبوم که چربی طبیعی پوست و مو است، نزدیک تر از هر روغن طبیعی دیگری است.

4 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یک پیمانه شکر قهوه ای یا سفید ترکیب کرده و آن را به خوبی هم بزنید.
صورت را خیس کرده و پس از آن که ترکیب شکر و جوجوبا را روی نوک انگشتان خود زدید، آن را به صورت حرکات دایروی شکل روی پوستماساژ دهید.
این کار را 1 یا 2 بار انجام داده و سپس با آب ولرم صورت را بشویید.
بهتر است این اسکراب 2 تا 3 بار روی پوست مالیده شود.
بقیه اسکراب را هم می توان در ظرفی بسته بندی کرد و تا دو ماه نگه داشت.

6. ماسک خانگی ضد چروک

برای جلوگیری از خشکی صورت و چین و چروک، بهتر است از تقویت کننده های پوستی و آبرسان های مناسب غافل نشوید. برای درست کردن ماسک ضو چروک، کافیست یک خیار متوسط را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن گلیسیرین به آن افزوده و اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست تان بماند.

7. ماسک آبرسان پوست

هر چه پوست رطوبت کمتری داشته باشد، میزان خشکی آن افزایش یافته که دلیل اصلی برای بروز چین و چروک محسوب می شود. برای جلوگیری از این کار می توانید از لوسیون ختمی استفاده کنید. روش تهیه این ماسک آبرسان بدین صورت است که 30 گرم از برگ و گل ختمی خشک شده را به همراه دو لیوان آب بجوشانید و از صافی عبور دهید. پس از این که جوشانده از گرما افتاد، هر شب پس از پاک کردن آرایش خود مورد استفاده قرار دهید. این لوسیون مفید را می توانید تا صبح روی صورت و گردن خود قرار داده و از منفعت های آن بهره مند شوید.

8. ماسک خانگی مفید در پیشگیری از پیری زودرس

جهت پیشگیری و درمان چین و چروک، گیاه دم اسب بسیار پیشنهاد می شود. برای تهیه آن کافیست یک لیوان جوشانده گیاه دم اسب را همراه با یک استکان گلاب و 2 قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید و هر شب آن را به پوست صورت خود بمالید.

9. ماسک خانگی سفید کننده

تیرگی پوست صورت می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای رفع مشکل تیرگی پوست می‌توانید با تهیه و استفاده از ماسک‌های خانگی این مشکل را رفع کنید. ماسک مورد استفاده باید لایه مرده پوست را بردارد تا پوست روشن، نمایان شود.

10. درمان سیاهی دور چشم با ماسک خمیر سیب زمینی

یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه آن را بشویید. سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی و نرم کنندگی دارد و می‌توانید با استفاده از آن پوست خود را جلا دهید.

 

انواع ماسک صورت خانگی

 

11. ماسک سفید کننده صورت فوری

برای روشن شدن پوست به صورت اورژانسی می‌توانید از دو ترکیب لایه بردار ماست و آبلیمو استفاده کنید. بدین صورت که 2 قاشق عسل، 4 قاشق آبلیمو تازه، 3 قاشق ماست و یک سفیده تخم مرغ را خوب مخلوط کنید. این موارد را کاملا ترکیب کنید تا غلیظ شود. سپس روی پوست تمیز بزنید و پس از 20 دقیقه بشویید. در آخر می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

12. ماسک آرامش بخش چای سبز و عسل

چای سبز آرامش بخش و مرطوب کننده و عسل نیز ضد باکتری است و موجب لطافت پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک 1 قاشق غذا خوری چای سبز و عسل را به اضافه آبلیمو و شکر مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیر مانند به دست آید. ماسک را به صورت دورانی روی پوست خود استعمال کنید و پس از 10 دقیقه بشویید.

13. ماسک پاک کننده منافذ باز پوست

جوش شیرین موجب پاکسازی منافذ پوست می‌شود؛ ولی پیش از استفاده از این ماسک آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. 2 قاشق جوش شیرین و یک قاشق آبلیمو را به همراه مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آورید. خمیر بدست آمده را روی پوست خود بمالید و پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه شستشو دهید.

14. ماسک خانگی برای لک صورت

لک‌های پوستی به دلایل مختلفی مانند بارداری، نور خورشید یا عوامل عصبی بوجود می‌آیند و می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. برای از بین بردن این لک‌ها باید صبور باشید و به صورت مستمر درمان را ادامه دهید. مطمئن‌ترین درمان این لک‌ها استفاده از ماسک‌هایی است که خودتان به سادگی می‌توانید تهیه کنید.

15. ماسک شکر و آبلیمو مناسب برای پوست چرب

آب یک عدد لیمو ترش را با 2 الی 3 قاشق شکر مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. این خمیر را روی لک‌های خود بمالید و پس از 10 الی 15 دقیقه بشویید. ممکن است این ماسک موجب خشکی پوست شما شود که می‌توانید پس از ماسک از مرطوب کننده استفاده کنید.

16. ماسک زرده تخم مرغ برای متعادل سازی چربی پوست

استفاده از زرده تخم مرغ یکی از ساده ترین کارها برای متعادل سازی چربی پوست است. برای این کار کافیست پنبه ای را به زرده تخم مرغ آغشته کرده و به نقاط مورد نظر بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

17. ماسک آلوئه ورا برای از بین بردن چربی پوست

عصاره آلوئه ورا در جذب چربی از سطح پوست بسیار مفید است. برای از بین بردن چربی از سطح پوست می توانید ژل برگ آلوئه ورا را روزی سه بار روی نقاط مورد نظر بمالید تا پوست حالت خشک به خود بگیرد.

18. ماسک گوجه فرنگی مفید در نرمی و لطافت پوست

پوره گوجه فرنگی تاثیر به سزایی در نرمی پوست و تامین چربی مورد نیاز آن دارد. علاوه بر این، در هم تراز کردن پوست و درخشان کردن آن تاثیر به سزایی خواهد داشت. مزیت گوجه فرنگی این است که علاوه بر درخشندگی پوست، جهت درخشندگی مو نیز کاربرد دارد و از بروز آسیب های ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند. کافیست یک عدد گوجه فرنگی برداشته و به صورت له شده یا ورقه شده روی پوست و مو بمالید و مدت زمان مکس برای آن در نظر بگیرید. سپس محل مورد نظر را با آب سرد بشویید.

19. درمان خشکی مزمن پوست با شیر

حمام شیر کمک بسیاری به درمان خشکی مزمن پوست خواهد کرد. اگر تمایلی به این کار نداشتید، مالیدن شیر همراه با روغن بادام و روغن زیتون نیز تاثیر به سزایی در تغذیه پوست خشک خواهد داشت.

20. هیدراته کردن پوست با خیار

فرقی ندارد که این ماده مفید را بخورید یا روی پوست خود بمالید؛ به هر حال خاصیت هیدراته کننده و خنک کننده آن کمک شایانی به آبرسانی پوست خشک خواهد داشت. خیار قادر است پوست را صاف کرده و برنزه بودن آن را برطرف کند. اگر دچار آکنه های پوستی یا جوش هستید، ماسک خیار همراه با گوجه فرنگی بسیار مفید خواهد بود.

 

انواع ماسک صورت خانگی

 

21. درمان جوش سرسیاه با چای کیسه ای

چای کیسه ای را داخل آب قرار داده تا آب رنگ بگیرد بعد از اینکه آب ولرم شد دو قاشق غذاخوری شکر را در کاسه ای ریخته و یک قاشق از چای سبز را اضافه کرده سپس دوباره یک قاشق دیگر شکر اضافه کنید و هم بزنید. اسکراب را با حرکات دایره ای روی صورت و بینی ماساژ دهید. توجه داشته باشید که اسکراب را به دور چشم و سوراخ های بینی نزنید. پس از 10 الی 15 دقیقه احساس میکنید که اسکراب روی پوست خشک شده آن را با آب سرد بشویید.

22. ماسک صورت پس از شنا

یک چهارم فنجان روغن نارگیل و یک چهارم فنجان روغن بادام را در کاسه ای کوچک ریخته و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست ماساژ دهید. بهتر است این کار را پس از هر بار دوش گرفتن انجام دهید.
در مرحله بعد، برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول های مرده آن، یک اسکراب جوش شیرین تهیه کنید. این کار با اضافه کردن نصف فنجام جوش شیرین به آب میسر می شود. خمیر غلیظی از این دستورالعمل تهیه می شود و شما می توانید با نوک انگشتان تمیز خود، آن را روی پوست مرطوب ماساژ دهید. پس از این که اسکراب را حسابی روی پوست خود ماساژ دادید، جوش شیرین را بشویید. سپس آب اضافی پوست را با استفاده از یک حوله خشک بگیرید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

23. درمان جوش سرسیاه با نمک دریا

نصف قاشق غذاخوری آبلیمو را همراه با یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک قاشق غذاخوری آب ترکیب کرده و روی صورت بمالید. با حرکات دایره ای، ماسک را روی صورت ماساژ دهید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه روی صورت بماند. ابتدا صورت را با آب گرم شستشو داده و سپس با آب سرد بشویید تا با این کار، منافذ باز بسته شوند. استفاده از مرطوب کننده پس از این ماسک را فراموش نکنید.

24. ماسک ضد چین و چروک عسل

1 الی 2 قاشق عسل ارگانیک را با مقداری آب ترکیب کنید تا کمی رقیق شود. سپس عسل را به مدت یک الی دو دقیه به صورت و گردن با حرکات رو به بالا ماساژ دهی. حال 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی است و با آبرسانی عمقی پوست چین و چروک ها را از بین میبرد. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در عسل اثرات مخرب رادیکال های آزاد را از بین میبرد. خوردن عسل را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید. خوردن عسل به صورت ناشتا همراه با آب ولرم توسط متخصصان تغذیه و طب سنتی توصیه میشود.

25. ماسک ضد چروک هویج و سیب زمینی

ابتدا یک عدد سیب زمینی و یک عدد هویج کوچک را بپزید و هر دو را خوب له کنید. اجازه دهید خنک شوند و سپس به این ترکیب مقداری زردچوبه، جوش شیرین و کمی آب برای نرم شدن محلول اضافه کنید.
این ترکیب را به سرتاسر صورت بزنید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب گرم بشویید. این ماسک را می توانید دو روز در میان استفاده کنید.
هویج سرشار از ویتامین A  است که به کلاژن سازی پوست کمک شایانی میکند. کلاژن پوست را محکم میکند و از پیر شدن پوست جلوگیری میکند. سیب زمینی خواص ضد پیری بسیار قوی دارد و لک صورت را برطرف میکند.

26. ماسک روشن کننده پوست پرتقال

پوست پرتقال هایی که در زمستان میخورید را دور نیندازید؛ این پوست های خوشبو خواص بی نظیری دارد که یکی از آنها روشن کنندگی و سفید کنندگی پوست است. پوست پرتقال را به خوبی تمیز کنید و اجازه دهید که خشک شود ( می توانید در میوه خشک کن اینکار ار انجام دهید) وقتی که پوست پرتقال ها حسابی خشک و شکننده شد در میکسر آن هار پودر کنید. یک قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال را همراه با یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب ترکیب کنید. ماده به دست آمده را به صورت و گردن بمالید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب ولرم یا خنک بشویید.

27. ماسک شفاف کننده پوست آرد نخودچی

آرد نخودچی خاصیت لایه برداری دارد و ترکیب آن با گلاب برای پاکسازی پوست و درخشان کردن صورت فوق العاده است. بعد از چند مرتبه لایه برداری با آرد نخود، شفاف خواهد شد. دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی را به همراه 2 الی 3 قاشق گلاب ترکیب کنید تا خمیر با قوام و یکدستی حاصل شود. ماسک به دست آمده را به صورت و گردن بمالید. 20 الی 30 دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب خنک بشویید

28. ماسک افزایش دهنده کلاژن سازی پوست

آووکادو و کیوی را پوست بگیرید و هر دو را کاملا له کنید تا به فرمی خمیری دست پیدا کنید. سپس عسل را به مواد اضافه کنید. مواد را به صورت و گردن بزنید و 30 دقیقه صبر کنید. در مرحله بعد، صورت را کاملا شست و شو داده و مرطوب کننده بزنید. این ماسک صورت خاصیت روشن کنندگی  فوق العاده ای دارد و برای پوست های خشک بسیار مناسب است. کلاژن سازی پوست را افزایش داده و از پیری پوست جلوگیری میکند.

29. درمان لک قهوه ای پوست با جعفری

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد، تاکنون از جعفری فقط برای چاشنی غذا استفاده می کردید و نمی دانستید این گیاه چه تاثیر خارق العاده ای در درمان لک قهوه ای پوست دارد. جعفری حاوی ویتامین های گروه A و C و همچنین کلاژن است که با رادیکال های آزاد پوستمبارزه کرده، صورتی صاف و عاری از هر گونه لک را به ارمغان خواهد آورد. روش مصرف این ماسک بدین صورت است که ابتدا قسمت های بالای جعفری را خرد کرده و در مخلوط کن بریزید. یک قاشق چایخوری آب لیمو و دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و بعد از گذشت 20 دقیقه با آب سرد بشویید. می توانید این روش را هر روز امتحان کنید.

30. ماسک ضد پیری آب آناناس

آناناس سرشار از ویتامین های A و C است که در کلاژن سازی پوست بسیار مفید واقع می شود. توجه داشته باشید که منظورمان آب آناناس طبیعی است و مصرف آبمیوه کارخانه ای توصیه نمی شود. یک چهارم آناناس را پوست گرفته و در مخلوط کن بریزید تا آب آن گرفته شود. سپس با استفاده از یک تکه پنبه تمیز، آن را روی سطوح مختلف صورت زده و اجازه دهید خشک شود. صورت خود را با آب بشویید. یک روش دیگر برای استفاده از خواص آب آناناس وجود دارد و آن ترکیب آناناس با ماست است. این مواد را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست خود قرار دهید. اجازه دهید 25 دقیقه روی پوست صورت تان بماند و سپس شستشو دهید.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: