شنبه 21 مهر 1397 - 17:08:27

هفت روش سریع برای ضدعفونی آرایشگاه

آرایشگران حرفه ای بخوانند

چگونه سالن آرایشگاه را ضد عفونی کنیم؟

 

مقاله امروز ما درباره هفت روش سریع برای ضد عفونی آرایشگاه است. در این مقاله با نحوه ضدعفونی سریع آرایشگاه خواهید خواند. پس با ما همراه باشید. به توصیه سازمان جهانی بهداشت، همه لوازم و ابزاری که در مراکز بهداشتی _درمانی چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند، باید پس از استفاده با دستکش، آب و دترجنت مناسب به خوبی شسته شوند. پس از اینکه ابزار مورد نظر خشک شد به یکی از روش های زیر ابزار آرایشگری را کاملاً استریل کنید:


اولین روش برای ضد عفونی: 

 

حرارت دادن به ابزار آرایشگری

به طور کلی حرارت، بهترین و ساده ترین راه برای از بین بردن تمام پاتوژن ها می باشد. در اتوکلاو 121 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه حرارت مرطوب و در فور 170 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت حرارت خشک وسایل و ابزار آرایشگری کاملاً استریل می شود. در صورتی که دستگاه های فوق در دسترس نباشد؛ پس از شست و شو و خشک کردن باید برای ضدعفونی کردن ابزار آرایشگری، آنها را به مدت 20 الی 30 دقیقه جوشاند.

 

بهداشت سالن


 

دومین روش برای ضد عفونی:


استفاده از محلول هیپوکلریدسدیم

این محلول، ماده ضد عفونی کننده پرقدرتی است که بر تمام میکروب ها اثر دارد. این ماده به شکل محلول های مختلف میکروب کش، ضد بو و سفیدکننده مصرف می شود. محلول های سفیدکننده ای که برای مصرف خانگی در بازار موجود است، معمولاً 5/0 درصد کلر دارد که باید قبل از مصرف به نسبت 1 به 8 رقیق شود. یعنی یک پیمانه محلول سفیدکننده را با 8 پیمانه آب داخل یک ظرف در بسته رقیق شده استفاده کرد. این محلول برای تمیزکردن سطوح ایده آل بوده، ولی فلزات را تخریب می کند و در برابر نور و حرارت به سرعت خاصیت خود را از دست می دهد. به همین جهت باید آن را در مدت کوتاهی قبل از مصرف تهیه کرد. ضمناً هرگز نباید محلول آب ژاول را در ظروف فلزی تهیه و نگهداری کرد.


سومین روش برای ضد عفونی:


استفاده از محلول گلوتارآلدئید 2/0 درصد

گلوتارآلدئید ماده ضد عفونی کننده پر قدرتی است که اغلب برای وسایل حساس به حرارت استفاده می شود. این ماده معمولاً به صورت محلول 2 درصد در دسترس است. ولی قبل از مصرف باید فعال شود. فعال کردن آن با افزودن پودر و یا با فر قلیایی حاوی ماده فعال کننده نیتریت سدیم انجام می شود. به دلیل اینکه این محلول بخار سمی و خاصیت خورندگی فلزات را دارد، بهتر است که در سالن های آرایش از روش های دیگری برای استریل ابزار و وسایل استفاده شود.


چهارمین روش برای ضد عفونی:


استفاده از الکل اتیلیک

الکل اتیلیک 70 درجه به صورت آماده در بازار وجود دارد. البته می توان آن را از رقیق کردن الکل 96 درجه بدست آورد. الکل مایعی فّرار است و باید تازه تهیه شود. این الکل ها برای ضد عفونی کردن دست و پوست بدن، همچنین برای سطوح خارجی و وسایل فلزی و پلاستیکی موجود در سالن ها مؤثر هستند. محلول 70 درجه، مناسب ترین غلظت یا بیشترین اثر ضدعفونی کنندگی را داراست. غلظت های کمتر یا بیشتر نسبت به آن تأثیر کمتری دارند. این الکل ها پس از 10 دقیقه تماس، روی باکتری های فعال، قارچ ها و ویروس های حاضر در فضای سالن مؤثرند.


پنجمین روش برای ضد عفونی:


استفاده از محلول بتادین 5/2 درصد

اثر این محلول مشابه محلول های هیپوکلرید می باشد، امّا ثبات آن بیشتر بوده و اثر سایش آن کمتر است. این ماده را برای ضد عفونی کردن وسایل مسی یا آلومینیومی ارایشگاه نباید بکار برد.


ششمین روش برای ضد عفونی:


استفاده از محلول ساولن

محلول غلیظ ساولن نیز یک محلول ضدعفونی کننده است که برای ضدعفونی کردن لوازم و ابزار فلزی و غیرفلزی سالن ها بکار می رود. با غوطه ورنمودن به مدت 30 دقیقه در این محلول، لوازم و ابزار آرایشگری ضدعفونی می شوند. این محلول را نیز باید در ظروف درب دار و در دمای زیر 25 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.


هفتمین روش برای ضد عفونی:


استفاده از فرمالدئید 4 درصد

بخارهای متصاعد شده از این محلول ، بخصوص برای چشم و گلو بسیار سمی و تحریک کننده است و پس از تهیه محلول از بازار، باید ابزار آرایشگری را به مدت نیم ساعت در آن غوطه ور کرد؛ سپس آن را آبکشی و خشک نمود.


نکته آخر


توجه کنید، اگر خون و ترشحات بدن روی البسه رنگی مشتری بریزد، بهتر است از الکل اتیلیک 70 درجه برای خیساندن استفاده شود. به طور کلی باید همواره به خاطر داشت که خون و ترشحات بدن، آلوده تلقی می شود و در صورت مشاهده هریک از این موارد باید ابزارآلات آرایشگری یا لباس مشتری به سرعت ضدعفونی شوند؛ چرا که امکان دارد افراد به ویروس هپاتیت و HIV مبتلا شوند یا بدین دلیل که این دو بیماری علائم ظاهری خاصی ندارند با آلوده شدن ابزار آرایشگری توسط مشتری، این بیماری به فرد دیگری انتقال یابد.
در آخر امیدواریم شما عزیزان علاقمند به آرایشگری حرفه ای با نحوه ضدعفونی سالن اطلاع یافته و از خواندن این مقاله در 
سایت آرایشگری رژلب  استفاده برده باشید.

 

سایر مطالب:

 

پاکسازی پوست با ماسک میوه ای

پاکسازی پوست با 3 اسکراب خانگی

ساخت 5مدل ماسک جوش شیرین برای پاکسازی پوست

پاکسازی پوست با بخور صورت

پاکسازی پوست عروس

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط سایت آرایشگری رژلب دات کام

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک سایت آرایشی رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

 


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: