دوشنبه 13 خرداد 1398 - 10:43:01

هر آنچه درباره ریباندینگ مو باید بدانید

ریباندینگ چیست؟

شرایط مراقبت از موهای ریباندینگ شده

 

همه چیز درباره ریباندینگ مو


یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده استایل هر شخص، مدل موی او می باشد. به بیانی دیگر، زیبایی و سلامت موها و همچنین شکل ظاهری آن، می تواند تعیین کننده شخصیت وی نیز باشد. اغلب افرادی که دارای موهای فر و وز هستند، تمایل دارند موهای خود را لخت کنند و برای رسیدن به آن نیز حاضرند به هر کاری دست بزنند. یکی از همین کارها، ریباندینگ مو است. در این مطلب از سری مقالات وب سایت رژلب قصد داریم هر آنچه درباره ریباندینگ مو باید بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.


ریباندینگ چیست؟


در حالی که همه انواع موها زیبایی خاص خودشان را دارند، برخی افراد بر این عقیده هستند که موهای لخت از میزان زیبایی بیشتری برخوردار است. این مدل مو باعث می شود که سن فرد کمتر نشان داده شود و ظاهر فرد نیز کشیده تر و لاغرتر به نظر برسد. شاید زمانی که موهای فرفری و گره خورده خودتان را با موهای صاف و براق اطرافیان مقایسه می کنید، در دلتان بگویید که ای کاش موهای من هم صاف و مرتب بود. روش های زیادی برای صاف کردن مو وجود دارند که متاسفانه پس از گذشت زمان به دلیل رطوبت و گرمای زیاد دوباره به حالت اول باز می گردند.
در واقع، روش های سنتی صاف کردن مو تنها ظاهر مو را در نظر می گیرد و ساختار مو را تغییری نمی دهد. این در حالی است که ریباندینگ با تغییر ساختار داخلی موها، قادر آن را برای مدت زمان زیادی صاف نگه دارد. این روز ها روش ریباندینگ بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفته است و افراد زیادی نسبت به انجام آن اقدام می کنند. البته روش ریباندینگ یا صافی ژاپنی دارای معایبی هم هست که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.


روش کار ریباندینگ به چه صورت است؟


پایه اصلی مو از اسید آمینه تشکیل شده است. این پروتئین ها توسط پیوندهایی که فرم ظاهری موها را تشکیل می دهند، به هم متصل شده اند و تعیین کننده صافی، فر بوده یا لخت بودن آن هستند. در روش ریباندینگ، این پیوندها شکسته می شود و پیوندهای جدید شکل می گیرد که موجب می شود پیوندهای جدید موهای لخت در آن شکل بگیرد. در واقع، اوربیت های مو با استفاده از مواد شیمیایی شکسته شده و اوربیت های جدید تشکیل می شوند.

 

آموزش ریباندینگ در خانه


مواد لازم برای انجام ریباندینگ مو


- مواد ریباندینگ مو
- اتوی مو با قابلیت تنظیم دما
- سشوار
- شامپویی با قدرت ملایم

 

آموزش ریباندینگ مو در خانه


در ابتدا شایان ذکر است که روش ریباندینگ بسته به طول موها، حدود سه الی هشت ساعت به طول می انجامد. در مرحله نخست باید موها را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید. نیازی به استفاده از نرم کننده نیست و می تواند با سشوار یا به طور طبیعی در هوای آزاد موها را خشک نمایید. باید موها را با توجه به حجمی که دارد به بخش های مختلفی تقسیم نمایید. سپس ماده شل کننده ای که داخل بسته ریباندینگ قرار دارد را روی موها می ریزد و در عین حال، موها به کمک گیره های پلاستیکی نازک صاف نگه داشته می شوند. توجه داشته باشید که ماده ریباندینگ باید روی هر رشته از مو اعمال شود. ماده ریباندینگ با توجه به بافت موهای شما باید حدود 30 الی 45 دقیقه روی موها باقی بماند. سپس باز هم با توجه به شرایط و بافت مو، حدود 10 الی 40 دقیقه به آن بخار داده می شود. در مرحله بعد، موها را می شویید و خشک می کنید.
پس از این که موها خشک شد، لوسیون کراتینه را روی موها قرار داده و به کمک اتوی مو در دمای 180 درجه سانتی گراد، موها را اتو می کشیم. توجه داشته باشید که تمام تارهای مو باید به دقت اتو شوند و برای این کار بهتر است موها را به لایه های بسیار باریک تقسیم بندی کنید تا کار راحت تر انجام شود. پس از طی کردن این مراحل، ماده خنثی کننده را روی موها اعمال کرده و اجازه می دهید به مدت 30 دقیقه باقی بماند. سپس با آب سرد موها را شستشو می دهید. سپس موها را سشوار کشیده و سرم را روی آن اعمال می کنید. در نهایت، یکبار دیگر نیز موها را صاف می کنید.


مراقبت های بعد از ریباندینگ


از آن جایی که در فرآیند ریباندینگ از مواد شیمیایی قوی و گرمای بالا استفاده می شود، موها به شدت آسیب پذیر شده و نیاز به مراقبت های بیشتری پیدا می کنند. اگر قصد دارید موهای خود را ریباندینگ کنید، بهتر است مراقبت های بعد از آن را نیز به خوبی اجرا کنید تا نتیجه کار بهتر شود.

موهای خود را تا سه روز نشویید

مهم ترین موضوعی که بعد از ریباندینگ کردن موها باید به خاطر داشته باشید، عدم شستشوی موها تا 72 ساعت است. در واقع، سه روز طول می کشد تا مو با ساختار و بافت خود آشنا شود و به آن عادت کند. شستن موها می تواند فرآیند شناخت و عادت کردن موها را با مشکل مواجه سازد.

از کش سر و سنجاق استفاده نکنید

تا سه روز از بستن موها با کش یا سنجاق خودداری کنید. همچنین، موها را پشت گوش نیندازید. استفاده از کش مو یا سنجاق سر می تواند ساختار جدید مو را دچار آسیب کند.

هنگام خواب موهای خود را نبندید

ممکن است خوابیدن با موهای بلند و باز برای بسیاری از افراد مشکل باشد؛ اما شما حداقل تا سه روز باید از انجام این کار اجتناب کنید. بستن موها با کش مو و سنجاق سر باعث تغییر شکل موها شده و شما نباید حتی هنگام خواب نیز از آن ها استفاده کنید.

 

مراقبت از موهای ریباندینگ شده

 

استفاده از شامپوی مخصوص و ماسک مو

پس از این که 72 ساعت به پایان رسید، می توانید موهای خود را بشویید. البته برای این کار باید از شامپوهای مخصوص صافی مو یا شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. استفاده از ماسک موهای مخصوص نیز اجتناب ناپذیر است. پس از این که ماسک موی مخصوص ریباندینگ را روی سر قرار دادید، چند دقیقه صبر کرده و سپس نسبت به شستشوی آن اقدام کنید.

از حالت دادن موها با استفاده از اتو مو خودداری کنید

موهای شما حالت گرفته است و دیگر نیازی نیست برای صاف کردن آن دست به دامان اتوی مو شوید. با این کار تنها آسیب بیشتری به موها وارد خواهید کرد. همچنین اگر قصد دارید موهایتان را به وسیله سشوار خشک کنید، آن را با فاصله نگه داشته و از برس مخصوص سشوار استفاده نکنید.

تا چند ماه قادر به رنگ کردن موها نخواهید بود

تا شش ماه نمی توانید موهایتان را رنگ کنید. پس از این مدت می توانید با مشورت آرایشگر خود نسبت به رنگ کردن اقدام نمایید.

هر دو ماه یکبار موهایتان را کوتاه کنید

انجام ریباندینگ می تواند آسیب مو مانند موخوره را به دنبال داشته باشد. برای رهایی از این مشکل می توانید هر دو ماه یکبار نسبت به کوتاه کردن موها اقدام کنید. این کار مانع از آسیب دیدن موها می شود.

موها را با آب داغ نشویید

شستشوی موها با آب سرد به بسته شدن فولیکول های مو و مانع از آسیب دیدن آن کمک شایانی می کند. این کار نه تنها به نرم شدن موها کمک می کند، بلکه موجب بهبود سلامت موها و در عین حال حفظ درخشندگی نیز می شود. اگر قادر به شستشوی موها با آب سرد نیستید، آب ولرم نیز گزینه خوبی است. اما توجه داشته باشید که آب داغ می تواند مواد ریباندینگ را سست کند و اثر آن را از بین ببرد. به طور کلی، چه از ریباندینگ استفاده کرده باشید و چه استفاده نکرده باشید، نباید از آب داغ برای شستشوی موها استفاده کنید.

به پوست سرتان توجه داشته باشید

به تمیزی پوست سرتان اهمیت زیادی بدهید. پوست سر ناسالم می تواند موجب بسته شدن فولیکول های مو شده و مشکلاتی همچون شوره سر و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکلات می توانید از روغن های طبیعی مانند روغن آرگان و زیتون استفاده کرده و پوست سر را به خوبی با آن ماساژ دهید.

در شستشوی موها زیاده روی نکنید

موهایتان به رطوبت نیاز دارند و شما با سشتشوی روزانه این مقدار رطوبت را کاهش می دهید. برای داشتن موهای سالم، بهتر است شستشوی موها را کاهش دهید. سه الی چهار بار شستشوی موها در هفته گزینه بسیار خوبی است.

موها را در برابر عوامل خارجی بپوشانید

برای سلامت موها بهتر است آن را از عوامل محیطی مانند آلودگی، باران، نور خورشید و ... محافظت کنید. برای این کار، روسری، کلاه و چتر بهترین گزینه هستند. اگر موهایتان با آب باران خیس شد، بلافاصله پس از بازگشت به خانه، موها را بشویید. آلاینده ها و نمک موجود در باران برای موها مضر هستند.

به رژیم غذایی تان توجه داشته باشید

سلامت موها با تغذیه شما رابطه مستقیم دارد. داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی می تواند نقش به سزایی را در سلامت و رشد موها داشته باشد.

 

نحوه نگهداری از موهای ریباندینگ


بعد از ریباندینگ از چه شوینده هایی می توان استفاده کرد؟


پس از این که موهایتان را ریباندینگ کردید، بهتر است از محصولات مخصوص برای حفظ استیل موی خود کمک بگیرید. در ادامه شما را با بهترین محصولات مراقبت از موی ریباندینگ شده آشنا خواهیم کرد:

شامپو مخصوص موهای ریباندینگ شده

زمانی که در حال انتخاب شامپو برای موهای ریباند شده خود هستید، بهتر است به برچسب های آن دقت کنید تا محصولات مخصوص موهای رنگ شده یا درمان شده را خریداری نمایید. این شامپوها ممکن است گران تر باشند؛ اما از موهای شما مراقبت خوبی به عمل می آورند. این شامپوها موجب تغذیه موها با پروتئین هایی می شوند که طی فرآیند شیمیایی ریباندینگ از بین رفته اند. بهترین انتخاب برای شامپوی مخصوص موهای ریباندینگ شده می تواند شامپوهای عاری از سولفات باشد.

نرم کننده مخصوص موهای ریباندینگ شده

استفاده از نرم کننده پس از عمل ریباندینگ نیز بسیار ضروری است. از آن جایی که موها پس از انجام عمل شیمیایی و حرارت دیدن شکننده و خشک می شود، استفاده از نرم کننده می تواند بسیار مفید باشد.

ماسک مو مخصوص موهای ریباندینگ شده

فرآیند شکست و ساخت مجدد پیوندهای مو می تواند در سلامت کلی آن تاثیرگذار باشد. از این رو، موها به پروتئین و رطوبت کافی نیاز دارد تا تقویت شود. استفاده از ماسک مو به شما کمک می کند تا از شر آسیب های موجود خلاص شده و موهای سالم و شادابی داشته باشید.

سرم مو مخصوص موهای ریباندینگ شده

وظیفه سرم مو این است که یک سد محافظتی در مو ایجاد کرده و از کمبود رطوبت پیشگیری می کند. علاوه بر این، از موها در برابر فاکتورهای محیطی نیز محافظت می کند.

استفاده از شانه دندانه درشت

موهای شما پس از فرآیند ریباندینگ کردن، آسیب پذیرتر می شود و شما برای شانه زدن آن باید از شانه های دندانه درشت استفاده کنید. با این کار، مانع از شکستن موها می شوید.

استفاده منظم از روغن ها

استفاده منظم از انواع روغن های طبیعی به سالم و تغذیه کردن موها کمک شایانی می کند. برای این کار، روغن های نارگیل، زیتون، بدام، جوجوبا و حتی ترکیبی از آن ها می تواند مفید واقع شود. استفاده از روغن به حفظ رطوبت و تغذیه مو کمک بسیاری می کند.

 

شویندهای مخصوص ریباندینگ مو


مزایا و معایب ریباندینگ مو چیست؟


یکی از مهم ترین مزایای ریباندینگ به نسبت سایر روش های صافی مو، تاثیر دائمی آن است. ریباندینگ قادر است به طور مادام العمر موهای شما را صاف نگه دارد. حتی اگر موهای به شدت فر و وزی هم داشته باشید، با کمک روش فوق و مراقبت های پس از آن می توانید برای همیشه موهای صاف داشته باشید. از دیگر مزایای ریباندینگ می توان به ماندگاری خوش حالت بودن موها اشاره کرد. بدین معنی که حتی اگر ساعت ها بیرون از خانه بمانید، موهای شما در اثر رطوبت یا خیس شدن به حالت فر و وز باز نخواهد گشت.
اما معایب بسیاری برای ریباندینگ مو وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ضعیف و حساس شدن موها

استفاده از مواد شیمیایی قوی موجب تضعیف و حساس شدن موها خواهد شد. به طوری که احتمالا پس از چند ماه قادر به بستن موها یا حتی پشت گوش انداختن آن نخواهید بود.

آسیب به پوست سر

گرمایی که برای صاف کردن موها مورد استفاده قرار می گیرد، به پوست سر آسیب بسیاری می رساند. حتی در برخی مواقع ممکن است پوست سر بسوزد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممکن است سلامت پوست سر شما را تهدید کند.

 

مزایا و معایب ریباندینگ

 

نیاز به مراقبت های زیاد

اگر زمان کافی یا حتی تمایل چندان به مراقبت از موهای خود ندارید، بهتر است قید ریباندینگ کردن را بزنید. پس از ریباندینگ کردن موها باید مراقبت های بسیاری به عمل آورید که انجام آن ها ضروری بوده و ممکن است برای هر فردی امکان پذیر نباشد.

احتمال ریزش مو

مواد شیمیایی به کار رفته در فرآیند صافی مو ممکن است باعث ریزش شود. چرا که موها در این شرایط ضعیف تر شده و احتمال ریزش آن ها افزایش می یابد.

احتمال مجعد شدن دوباره موها

اگر روش های مراقبت را به خوبی انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که موها دوباره مجعد شود. برای جلوگیری از این مشکل، حتما به توصیه های آرایشگر خود گوش فرا دهید.


در مطلب هر آنچه درباره ریباندینگ مو باید بدانید، به بررسی تمام جوانب این شاخه از زیبایی پرداختیم تا به اطلاعات بیشتری نسبت به انجام آن اقدام کنید. چنانچه هر گونه سوالی در این باره دارید، آن را با ما از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: