سه شنبه 24 تیر 1399 - 14:11:05

کراتین مو و هر آنچه راجع به آن باید بدانید

 

آموزش کراتین مو در خانه

آیا کراتین مو مضر است؟

 

کراتین چیست و چه کاربردی دارد؟

 


بسیاری از افراد معروف از جمله مگان مارکل، راز موهای صاف و درخشان خود را در کراتین کردن موها می دانند. امروزه روش کراتینه موها بسیار پرطرفدار است و روزانه افراد بسیاری نسبت به انجام آن اقدام می کنند. سوالاتی که ممکن است در این باره به وجود بیاید این است که کراتین چیست و چقدر هزینه دارد؟ مدت زمان ماندگاری کراتین چقدر است؟ از این رو تصمیم گرفتیم تا با ارائه این مطلب، همه چیز درباره کراتین مو را مورد بررسی قرار دهیم. با وب سایت رژلب همراه باشید.


کراتین مو چیست و چگونه موهای آسیب دیده را درمان می کند؟


کراتین یک فرآیند شیمیایی است که موهای آسیب دیده را ترمیم، صاف و درخشان می کند. این روش درمانی تا 6 ماه ماندگاری دارد. انواع مختلفی از کراتین در بازار موجود است که از جمله آن ها می توان به کراتین برزیلی، گلد کراسیلک و ... اشاره کرد. معمولا متخصص با توجه به شرایط موها و درخواست شما، از کراتین مورد نظر استفاده می کند. برخی از انواع کراتین ها دارای فرمالدئید هستند که به محض گرم شدن موها آزاد می شوند. اما خوشبختانه امروزه کراتین های جدیدی روانه بازار شده اند که بدون این ماده شیمیایی مضر بوده و آسیبی را به دنبال نخواهد داشت. روش کار کراتین به این صورت است که ذرات آن به داخل فولیکول های مو رفته و پروتئین را به مناطق آسیب دیده تزریق می کند. در این صورت، موها سالم تر و شاداب تر به نظر می رسند.

 

کراتین مو

 

کراتین مو و انواع روش های آن

 

روش های مختلفی برای کراتین مو وجود دارند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

کراتین برزیلی

استفاده از صافی برزیلی در چند مرحله انجام می شود. ابتدا مواد حاوی فرمالدئید روی موهای مرطوب و از قبل شستشو داده شده قرار می گیرد. سپس به خانه رفته و چند روز از شستشوی مجدد موها خودداری می کنید. دوباره برای شستشو و اعمال مراحل دیگر به سالن مراجعه کرده و مواد دیگری جهت صاف کردن روی موها قرار می گیرد.

ریباندینگ

ریباندینگ مو یکی از انواع روش های شیمیایی است که توسط سالن ها برای صاف کردن دائمی موهای شما انجام می شود. موهای شما از پروتئین تشکیل شده است. اینها توسط پیوندهایی به هم متصل شده اند که ساختار مو صاف، فرفری، موج دار یا وز را تشکیل می دهند. ریباندینگ مو روشی است که باعث می شود پیوندهای مو شما شل شوند تا بتوانید آنها را مطابق به سلیقه خود بازسازی کنید و تغییر دهید.

بوتاکس مو

بوتاکس مو یک روش صافی دائم و درمانی است که به منظور از بین بردن خشکی و شکستگی های مو انجام می شود. در این روش، به جای استفاده از مواد شیمیایی و خشن از مواد طبیعی مانند پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و چربی ها استفاده می شود. بوتاکس مو با پر کردن هر گونه شکاف در الیاف مو، آن را ابریشمی و براق می کند.

 

همه چیز درباره کراتین مو


آموزش کراتین مو


مدت زمان انجام کراتین با توجه به فرمول مورد استفاده یا میزان موهای شما متغیر است. اما به طور کلی می توان گفت که حدود 4 ساعت یا بیشتر به طول می انجامد. در ابتدا متخصص موهای شما را شستشو می دهد. سپس با توجه به روش مورد نظر، کراتین را روی موهای مرطوب یا موهای کاملا خشک شده قرار می دهد. پس از این که موادگذاری انجام شد، نیم ساعت مدت زمان مکث نیاز است تا فرآیند نفوذ به داخل فولیکول های مو صورت بگیرد. سپس، موها را به لایه های نازک تقسیم بندی کرده و با استفاده از اتو مو، آن ها را کاملا صاف می کنیم.
درمان موهای آسیب دیده به روش کراتین، کاملا موقتی بوده و پس از گذشت چند ماه از بین می رود. کراتین با استفاده از ماده اصلی هیدروکسید سدیم، لیتیوم هیدروکسید، هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید گوانیدین، پیوند موها را شکسته و آن ها را بازسازی می کند تا دوباره سلامتی و شادابی خود را به دست بیاورند. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، روش کار کراتین به این صورت است که پروتئین را در قسمت های آسیب دیده مو تزریق می کند تا صاف شود. بعد از گذشت چند ماه، این حالت از بین می رود.

 

درمان موهای آسیب دیده به روش کراتین


آیا می توان کراتین را در خانه انجام داد؟


از نظر فنی بله می توانید کراتین را در خانه انجام دهید. اما نباید انتظار نتیجه عالی همانند آرایشگاه را داشته باشید. ابتدا باید محصولات مورد نیاز را تهیه نمایید. برخی از مواد کراتین از قابلیت درمان موهای آسیب دیده برخوردارند؛ اما در حقیقت این گونه نیست. باید بهترین مواد را تهیه نمایید. برای کسب بهترین نتیجه از انجام کراتین در منزل، باید به لیست مواد تشکیل دهنده درج شده روی بسته محصول توجه کنید. برخی از محصولات حاوی مواد سیلیکونی هستند. به دستورالعمل استفاده از مواد کراتین مو نیز توجه زیادی داشته باشید. نحوه شستشو، خشک کردن و استفاده از اتو مو بسیار حائز اهمیت است. اگر روی بسته کراتین مو اطلاعاتی راجع به مواد تشکیل دهنده و دستورالعمل مصرف مواد کراتین درج نشده باشد، احتمالا محصول استاندارد نیست. باید توجه داشته باشید که اگر کراتین سالنی تا چند ماه روی موهای شما ماندگاری داشته باشد، کراتین خانگی تا چند هفته ماندگاری خواهد داشت. بنابراین بهتر است جهت انجام این کار به سالن مراجعه کرده و کار را به کاردان بسپارید.


آیا استفاده از کراتین ضرر دارد؟


برخی از انواع کراتین مو حاوی فرمالدئید هستند که سرطان زا می باشد. اگر چه مقدار فرمالدئید آزاد شده در کراتین اندک است، اما باید از مصرف آن خودداری شود. بهتر است به دنبال مواد بدون فرمالدئید باشید. فرمالدئید منجر به درخشان شدن موها می شود. شاید مواد کراتین بدون فرمالدئید خیلی درخشان و موثر نباشند؛ اما بسیار ایمن خواهند بود.


آیا می توان کراتین را روی موهای رنگ شده استفاده کرد؟


پاسخ شما مثبت است. شما می توانید کراتین را روی موهای رنگ شده بدون احتمال خطر آسیب دیدگی انجام دهید. پس از کراتین کردن موهای رنگ شده باید از شامپو، نرم کننده و ماسک مو بدون سولفات استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که جهت ماندگاری بیشتر کراتین، موهای خود را دو بار در هفته شستشو دهید. همچنین می توانید برخی مواقع تنها از نرم کننده استفاده نمایید. هنگام رفتن به استخر و ساحل حتما از کلاه مخصوص استفاده کنید. می توانید جهت کاهش آسیب های ناشی از نمک دریا یا کلر استخر، از روغن زیتون برای پوشانندگی موها استفاده نمایید. به این صورت، احتمال بروز آسیب به موهای کراتین شده بسیار کاهش خواهد یافت.

 

کراتین چیست و چه عوارضی دارد؟


کراتین چه فرقی با صافی موی ژاپنی دارد؟


روش های مختلفی برای کراتین وجود دارد که صافی موی ژاپنی نیز یکی از این موارد است. در روش صافی مو ژاپنی، پیوندهای مو به وسیله تیو گلیکول آمونیوم و هیدروکسید سدیم می شکنند و موها آسیب بیشتری را خواهند دید. علاوه بر این، از آنجایی که موها در روش ژاپنی بسیار لخت شلاقی می شوند، زمانی که چند سانت از ریشه رشد کنند تفاوت بسیار فاحش با قسمت ساقه خواهند داشت.

 

کراتین مو رو روش های نگهداری از آن

 

پس از انجام کراتین مو، باید نکاتی را رعایت کنید تا دوام ماندگاری صافی مو افزایش یابد و از آسیب به موها جلوگیری شود. در ادامه این مطلب، هر آنچه را که برای محافظت از کراتین مو باید انجام دهید را به شما خواهیم گفت.

 

جلوگیری از شستشوی موها بلافاصله بعد از کراتین کردن مو

 

تا 72 ساعت پس از این که موهای خود را کراتین کردید، باید از شستشوی موها خودداری نمایید. حتی رفتن به استخر، سونا و جکوزی نیز در این زمان ممنوع است. آب زدن موها در این زمان باعث می شود رطوبت داخل بافت مو از بین رفته و خشک و شکننده شود. توصیه می کنیم تا 3 روز بعد از انجام کراتین مو به حمام نروید و اگر قصد شستشوی بدن خود را دارید، حتما از کلاه مخصوص حمام استفاده کنید.

 

روش های مراقبت از کراتین مو

 


پرهیز از مصرف سنجاق یا کش سر

 

موهای شما تا 72 ساعت پس از انجام کراتین مو، مستعد شکنندگی بسیاری است. در این مدت زمان باید از بستن موها با کش یا سنجاق سر جدا پرهیز نمایید. موهای خود را پشت گوش نیندازید و به طور کلی اجازه دهید موها حالت آزادانه و کاملا باز داشته باشد. در سه روز اول پس از انجام کراتین، تنها مجاز به شانه زدن موها هستید.

 

 تغییر روند شستشوی موی سر

 

سعی کنید شستشوی موهای خود را به دوبار در هفته کاهش دهید. اگر می خواهید دوام کراتین موی شما افزایش یابد، حتما از شامپوی بدون سولفات استفاده نمایید. سولفات موجود در شامپو باعث ایجاد یک شوینده قوی می شود که دشمن کراتین بوده و آن را سریع تر از موعد از بین می برد.


پرهیز از مصرف انواع محصولات شیمیایی مانند موس و ژل

 

از آن جایی که موهای شما به وسیله پروتئین کراتین احیا شده است، دیگر نیازی به مصرف انواع محصولات شیمیایی مانند موس، ژل و اسپری حالت دهنده نخواهید داشت. علاوه بر این، مصرف این محصولات ممکن است طول عمر کراتین موهای شما را کاهش دهد.

 

کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

عدم استفاده از اتو مو و حالت دادن موها

 

بعد از این که موهای خود را شستشو دادید، هرگز از اتو مو و برس سشوار برای حالت دادن به موها استفاده نکنید. بهتر است ابتدا آب اضافی موها را به آرامی با حوله بگیرید و از فشار دادن موها جدا خودداری کنید. سپس با استفاده از سشوار موها را کاملا خشک نمایید. استفاده از ماسک موی مناسب برای موهای کراتین شده نیز پیشنهاد می شود.

 

مراقبت از موهای کراتین شده حین خواب

 

یک بالشت ابریشمی یا ساتن خریداری کنید و پس از این که موهایتان را کراتین کردید، روی آن بخوابید. ابریشم و ساتن، میزان اصطکاک بین مو و بالشت را کاهش می دهند و باعث شکستگی کمتر مو می شوند.


مراقبت از موهای کراتین شده در برابر آب استخر

 

شنا کردن در آب تمیز به خودی خود باعث آسیب به موهای کراتین شده نمی شود؛ اما کلر آب استخر می تواند ماندگاری کراتین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین بهتر است حتما از کلاه مخصوص شنا استفاده کنید. همیشه ابتدا موهایتان را با آب معمولی بشویید و سپس کلاه شنا به سر بگذارید.


هشدار در مورد کراتین مو

 

کراتین تراپی مو مانند سایر روش های می تواند دارای معایبی نیز باشد. یکی از مهمترین معایب استفاده از روش کراتین درمانی این است که در ساخت مواد کراتین از ماده شیمیایی خطرناکی به نام فرمالدئید استفاده شده است. به گفته سازمان بهداشت و اداره محیط زیست، فرمالدئید می تواند منجر به بروز سرطان شود. بنابراین پیش از این که روش کراتین درمانی را برای صافی دائم موهای خود انتخاب کنید، ابتدا از مواد تشکیل دهنده آن سر در بیاورید و از عدم وجود فرمالدئید اطمینان حاصل کنید. امروزه کراتین هایی روانه بازار شده اند که عاری از فرمالدئید هستند و مصرف آن ها توصیه می شود.

 

درباره کراتین مو

 

کراتین مو - بایدها و نبایدها

 

کراتین درمانی مناسب برای همه نوع مو نیست. به طور کلی، افرادی که موهای آسیب دیده، ضخیم و وز دارند بهتر است از این روش بهره مند شوند. اگر موهای شما بر اثر استفاده مداوم رنگ مو یا وسایل حرارتی مانند اتومو آسیب دیده است یا موهای فر و وز دارید که تمایلی به صاف کردن روزانه آن ها ندارید، کراتین برای شما بهترین گزینه است.

افرادی که دارای موهای خیلی نازک یا حتی موهای سالم و ابریشمی دارند، نباید از کراتین استفاده کنند. گرمای بالای اتو مو مخصوص کراتین و همچنین مواد آن خود باعث آسیب رساندن به موها و پوست سر می شود. بنابراین، افرادی که دارای موهای سالم هستند، لزومی به کراتین کردن موها وجود ندارد. افرادی که موهای خود را به پایه بسیار روشن رسانده اند یا افرادی که از موهای فرفری خود لذت می برند نیز بهتر است از کراتین استفاده نکنند.

 


عوارض کراتین مو


بخش عمده ای از نگرانی ها در مورد استفاده از کراتین مو را فرمالدئید در بر می گیرد. فرمالدئید یک گاز قوی با بوی بد است و معمولا در ساخت مصالح ساختمانی، ساخت تخته فیبر و چسب چوب مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی مواد کراتین از ماده فرمالدئید برای صاف کردن و افزایش ماندگاری آن استفاده می شود. اما خوب است بدانید که فرمالدئید تنها ماده مضر موجود در کراتین مو نمی باشد. عناصر بسیار دیگری نیز در مواد کراتین مو وجود دارد که از جمله آن ها می توان به متیلن گلیکول، فرمالین، متاندیول و متانال اشاره کرد که سرطان زا بوده و ترکیبات مضر خود را در هنگام ترکیب با آب آزاد می کند. این آسیب نه تنها شامل حال مصرف کننده می شود، بلکه دامن متخصصان و اطرافیان را نیز خواهد گرفت. از جمله عوارض جانبی مصرف فرمالدئید و سایر مواد خطرناک موجود در کراتین مو می توان به گلودرد، خونریزی بینی و خراش چشم اشاره کرد.


در سال 1987، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، فرمالدئید موجود در کراتین را به عنوان ماده ای که می تواند در صورت طولانی مدت موجب بروز آسیب های جسمی و سرطان باشد، طبقه بندی کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز در مورد خطرات احتمالی سلامتی برای افرادی که در معرض فرمالدئید قرار دارند هشدار داده و اظهار دارد که برخی فرمول ها و محصولاتی که ادعا می کنند طبیعی، ارگانیک یا فاقد فرمالدئید هستند ممکن است این موضوع صحت نداشته باشد. از این رو بهتر است همیشه برچسب روی محصول که شامل مواد تشکیل دهنده و نحوه استفاده است را بخوانند. همچنین از متخصصان مو بخواهند لیست مواد تشکیل دهنده روی محصولات سالنی را با دقت مطالعه کنند تا در صورت وجود هر گونه مواد مضر، از مصرف آن خودداری نمایند.

 

 

همچنین در رژلب بخوانید:

شامپوهایی که به کراتین مو آسیب می زنند

5 ویژگی مثبت و منفی کراتین مو

کراتین مو - معرفی بهترین مواد کراتین درمانی

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: