جمعه 10 بهمن 1399 - 23:28:33

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

 

اصول محافظت از موها

همه چیز درباره مراقبت از مو

 

راهکارهای مراقبت از مو در منزل

 

حفظ سلامت و زیبایی موها، هنگامی که بدانید چگونه باید از آن مراقبت کنید، بسیار آسان است. ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی و پروتئین می تواند کمک شایانی به سلامت و زیبایی موها کند. اگر موهای سالمی می خواهید، از روش های درست شستشو و همچنین شامپوها و نرم کننده های مناسب استفاده نمایید. سپس از روش های صحیح خشک کردن و رسیدگی به موها کمک بگیرید. در ادامه این مطلب از سایت رژلب قصد داریم روش های صحیح مراقبت از موها را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.


مرحله اول مراقبت از مو: نحوه صحیح شستشوی موها


موها را به آرامی بشویید و از شامپوی مرغوب استفاده نمایید. شستشوی بیش از حد موها می تواند موها شما را خشک کند؛ چرا که چربی طبیعی موها را از بین برده و باعث آسیب به موها می شود. توصیه ما به شما این است که حداکثر موهای خود را دو الی سه بار در هفته بشویید.

تاثیر شامپو در مراقبت از موها

شامپوهایی را استفاده کنید که حاوی سولفات نیستند. سولفات، مواد شیمیایی هستند که مصرف بیش از حد آن ها موجب خشک و شکننده شدن موها می شود. مصرف شامپوهای حاوی پارابن نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. هر دوی این محصولات برای انسان و محیط زیست مفید نیستند. پس سعی کنید هنگام خرید شامپو به برچسب آن دقت کنید تا عاری از هر گونه سولفات و پارابن باشد.

 

نکات شستشوی موها

 

نکات خرید و مصرف شامپو

- شامپویی را انتخاب و خریداری کنید که متناسب با نوع موهای شما باشد. فقط به دنبال شامپوی قدیمی نباشید. به طور مثال، اگر موهای شما رنگ شده است، بهتر است به دنبال شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده باشید تا هم ماندگاری رنگ مو افزایش یابد و هم این که موها سلامت بمانند.
- اگر موهای شما فرفری یا وز است، به دنبال شامپو نرم کننده مناسب یا شامپوهای حاوی روغن طبیعی باشید تا موها همواره نرم و ابریشمی بماند.
- اگر موهای شما از نوع چرب است، احتمالا نیاز به شستشو روزانه دارید که باید از شامپوهای ملایم و مخصوص شستشوی روزانه استفاده نمایید.
- موهای رنگ شده یا موهایی که تحت درمان صافی دائم قرار گرفته اند، به شامپوهایی احتیاج دارند که با عصاره یا اسیدهای آمینه تقویت شده است.
- موهای خشک برای رفع خشکی به شامپوهای حاوی گلیسیرین و کلاژن نیاز دارند که رطوبت را به موها برمی گردانند.


نکته: مراقبت استفاده از محصولات مراقبت از مو با پروتئین بیش از حد باشید. پروتئین بیش از حد می تواند موهای شما را سست و شکننده کند. در حالی که پروتئین ساختار اصلی موهای سالم است؛ اما استفاده بیش از حد آن نتیجه معکوس دارد. از محصولات مویی استفاده کنید که دارای مواد متعادل باشد.
یکی از کارهایی که می توانید در خانه جهت سلامت و زیبایی موهای خود انجام دهید، شستشوی آن با سرکه است. سرکه سیب باعث می شود موهای شما براق تر و تمیز به نظر برسد. علاوه بر این، موجب درمان شوره سر می شود. یک لیوان سرکه سیب را در سه لیوان آب ولرم ترکیب کنید و موهایتان را با آن شستشو دهید. ممکن است سرکه بوی قوی داشته باشد، اما با شامپو کردن از بین خواهد رفت.


مرحله دوم مراقبت از مو: انتخاب نرم کننده مناسب


از نرم کننده ای استفاده کنید که مطابق با نوع و آسیب موهایتان باشد. هر بار که موهای خود را شامپو می کنید، باید در نهایت از نرم کننده برای ساقه موها استفاده کرده و سپس آبکشی کنید. موهای رنگ و مش شده معمولا به مقدار بیشتری از نرم کننده به نسبت موهای سالم و طبیعی نیاز خواهند داشت.

 

انتخاب نرم کننده

 

نکات استفاده از نرم کننده مو

طرز صحیح استفاده از نرم کننده برای انواع مختلف مو، متفاوت است. در ادامه نکات استفاده از نرم کننده را به شما توضیح خواهیم داد.
- اگر موهای شما بسیار خشک است یا آسیب دیده، قبل از شامپو کردن موها باید کل مو را به روغن طبیعی آغشته کنید. به عنوان مثال از روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چای استفاده کنید و پوست سر و همچنین همه نقاط مو را خوب ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حدود نیم ساعت تا یک ساعت روی موها بماند و سپس از شامپو استفاده کنید. پس از این که شامپو را آبکشی کردید، نرم کننده را از قسمت میانی تا انتهایی موها بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید یک دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.
- برای موهای متوسط تا ضخیم، از نرم کننده با آبرسان های طبیعی استفاده کنید. نرم کننده را روی ساقه موها بمالید و بگذارید حدود 3 دقیقه بماند.
- برای کارایی بیشتر نرم کننده می توانید موهای خود را رطوبت رسانی کنید. به این ترتیب که 5 روغن از جمله روغن بادام، کرچک، زیتون، نارگیل و اسطوخودوس را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و قبل از شامپو روی سر ماساژ دهید. از تخم مرغ نیز می توانید استفاده کنید. قبل از شستن موها، تخم مرغ را روی سر بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس شامپو بزنید.


مرحله سوم از مراقبت از مو: نحوه صحیح شانه زدن


اگر موهای شما به هم گره خورده است، می توانید هنگامی که موها رطوبت دارد آن را شانه بزنید. از یک شانه دندانه درشت برای شانه زدن و باز کردن گره مو استفاده کنید. توجه داشته باشید که موها مرطوب بسیار شکننده هستند و نباید به هیچ وجه آن را برس کشید. همچنین باید مقداری نرم کننده را با آب مخلوط و روی مو اسپری کرد تا باز کردن گره ها راحت تر انجام شود.

 

نکات شانه زدن مو

 

نکات شانه زدن موها

- می توانید به جای شانه زدن، از انگشتان دست برای باز کردن گره ها کمک بگیرید.
- موها را از انتهای ساقه شانه بزنید و آهسته گره ها را باز کنید. هیچ گاه موها را از ریشه تا پایین به یکباره شانه نزنید؛ چون باعث ریزش مو می شود.
- موهای خود را زیاد شانه یا برس نکشید. شانه زدن موها یک مزیت اساسی که دارد این است که منجر به تحریک فولیکول موها شده و رشد آن افزایش پیدا می کند. اما استفاده بیش از حد برس یا شانه باعث آسیب رسیدن به موها و شکستن آن می شود.
- اگر موهای پرپشت یا فرفری دارید که راحت برس نمی شوند، می توانید از محصولات مراقبت از مو مانند سرم مو یا ماسک مو بدون نیاز به شستشو استفاده نمایید. استفاده بیش از حد این محصولات نیز توصیه نمی شود. سعی کنید ماسک مو یا سرم مو با پوست سرتان تماس نداشته باشد تا باعث چرب به نظر رسیدن موها نشود.


مرحله چهارم مراقبت از مو: خشک کردن موها


به جای استفاده از حوله معمولی برای خشک کردن موها، از حوله میکروفایبر استفاده نمایید. پس از این که از حمام بیرون آمدید، موهای خود را داخل یک حوله میکروفیبر بپوشانید. حوله های معمولی از نوعی پارچه ساخته شده اند که زبر بوده و به موها آسیب می رسانند. جنس حوله میکروفایبر بسیار نرم و ملایم است و آسیبی به موها وارد نمی کند.
تا جای ممکن سعی کنید موها در هوای آزاد خشک شود. خشک کردن موها در هوای آزاد بهترین گزینه است. ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد که موها خشک شود به خصوص اگر موهای بلندی دارید؛ اما در دراز مدت موهای سالم تری خواهید داشت.

- اگر سلامت و شادابی موهایتان برایتان حائز اهمیت است، از سشوار استفاده نکنید. گرمای سشوار باعث آسیب رساندن به موها می شود.
- اگر قبل از این که بخوابید دوش بگیرید و موهای خیس خود را در حوله بپیچانید، صبح روز بعد موها خشک خواهند شد و می توانید به هر شکل که می خواهید آن را بیارایید.

 

نکات خشک کردن مو


مرحله پنجم مراقبت از مو: رژیم غذایی مناسب


روزانه مقدار مناسبی از ویتامین به موهای خود برسانید. از آنجایی که مو از پروتئین ساخته شده است، یک رژیم متعادل و سرشار از پروتئین بدون چربی، غلات کامل، میوه و سبزیجات بخورید. توجه داشته باشید که رژیم غذایی جدید شما نمی تواند فورا تفاوت چندانی در تار موهای قدیمی شما ایجاد کند؛ بلکه به موهایی که تازه رشد می کنند کمک بسیاری می کند.
هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. استفاده از سایر نوشیدنی ها مانند چای یا آبمیوه های طبیعی نیز کمک بسیاری به هیدرانه نگه داشتن بدن می کنند. از غذاهای پرآب مانند سوپ و سبزیجات پخته نیز غافل نشوید. اما همچنان آب بهترین گزینه است. اگر فعالیت های ورزشی انجام می دهید، باید میزان آب مصرفی روزانه خود را افزایش دهید.

 

 

 


برچسب ها:

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: