یکشنبه 07 آبان 1402 - 23:03:23

روش های پاک کردن تاتو: انواع و تفاوت ها

 

روش های پاک کردن تاتو: انواع و تفاوت ها

مقایسه انواع روش های پاک کردن تاتو

 

برای پاک کردن تاتو از روش های مختلفی استفاده می شود. در این میان استفاده از لیزر بهترین روش جراحان پوست و پزشکان آموزش دیده برای از بین بردن خال کوبی های ناخواسته است. در حالی که پیش از این، درمابراسیون و برداشتن تاتو به وسیله جراحی رایج بود، اما این روش ها جای خود را به فناوری لیزر داده اند؛ زیرا این روش موثرتر است. اگر لیزر توسط یک متخصص ماهر انجام شود، خطر عوارض جانبی آن محدود است.

در این مقاله به بررسی روش های مختلف پاک کردن تاتو می پردازیم و بهترین نوع آن را بررسی می کنیم.

 

پاک کردن تاتو

 

مقایسه انواع روش های پاک کردن تاتو

پس از خالکوبی امکان دارد نظر شما در مورد آن تغییر کند و از اینکه آن تاتو را انجام داده اید، پشیمان شوید و تصمیم بگیرید که آن را پاک کنید. اما انجام آن ارزان و آسان نیست و مهم تر از همه دردناک بودن آن است. علاوه بر این، انجام این کار، می تواند باعث ایجاد عفونت جدی در نتیجه آسیب به پوست شود. در ادامه 4 روش رایج پاک کردن تاتو را بررسی می کنیم.

 

پاک کردن تاتو به وسیله جراحی

این روش از بین بردن خال کوبی بسیار معمول است که در خال کوبی هایی که کوچک هستند و در مناطقی از بدن پنهان می شوند، به بهترین وجه عمل می کند؛ زیرا باعث زخم شدن ناحیه می شود. خال کوبی با جراحی اثر لکه بر جای می گذارد و مانند لیزر هیچ نوع واکنش آلرژیک در افراد ایجاد نمی کند. با این حال، از آنجا که این روش حذف به بخیه نیاز دارد، ممکن است تا پایان عمر جای زخم برجای بگذارد و بهبود آن نیز ماه ها طول می کشد.

 

روش نور پالسی شدید

طیف گسترده نور مورد استفاده در این روش با از بین بردن رنگدانه های رنگی مانند روش لیزر به از بین بردن اپیدرم کمک می کند. با گذشت زمان، این ناحیه بهبود می یابد و جای خود را به لایه جدیدی از پوست به وسیله بازسازی پوست می دهد.

بهترین قسمت در مورد این روش این است که بر خلاف روش لیزر درمانی، در از بین بردن خال کوبی بسیار کارآمد است و درد کمتری دارد. با این حال، در افرادی که رنگ پوست تیره دارند خوب عمل نمی کند و همچنین گران تر از روش لیزر است.

 

Salabrasion & Dermabrasion

قدیمی ترین روش از بین بردن خال کوبی که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، سالابراشن است. این روش شامل سایش اپیدرم و درم با محلول مبتنی بر نمک است.

این روش بسیار مشابه روش درم ابریژن می باشد؛ با این تفاوت که از روشی مکانیکی استفاده می کند که شامل سایش اپیدرم و درم با ابزار مکانیکی چرخان است.

سالابراشن و درم ابریژن بسیار دردناک هستند و باعث آسیب دیدگی طولانی مدت به اپیدرم می شوند.

 

تزریق زیر جلدی محلول ها

تزریق زیر جلدی محلول های مبتنی بر اسید گلیکولیک یا سایر محلول های مایع شامل تزریق این محلول ها در زیر پوست است؛ به همین دلیل ممکن است روی جوهر تاتو تأثیر بگذارد.

این محلول ها اغلب روی اپیدرم و درم اثر دارند و ممکن است جای زخم های طولانی مدت یا علائم سوختگی باقی بمانند.

علاوه بر این، اثربخشی این روش به طور مداوم ثابت نشده است؛ زیرا محلول جوهر مخلوط به راحتی نمی تواند از درم به اپیدرم خارج شود.

 

کرم حذف تاتو

کرم پاک کننده خال کوبی به دلیل کم هزینه بودن و سهولت استفاده از آن ممکن است جذاب باشد.

با این حال، حذف جوهر از درم با استفاده از کرم بدون در نظر گرفتن نوع (لایه برداری، TCA یا سایر موارد) بسیار دشوار است. در بهترین حالت، ممکن است جوهرهای واقع در اپیدرم به صورت سطحی محو شوند. در ادامه با روش لیزر آشنا می شویم که هر چند عوارض خود را دارد؛ اما بیش از روش های دیگر تاثیرگذار است و در مقایسه با آن ها خطرات کمتری دارد.

 

پاک کردن تاتو

 

کدام روش پاک کردن تاتو بهتر است؟

پاک کردن تاتو با لیزر تنها روش اثبات شده و مورد تایید FDA برای ایمن، موثر و پاک کردن کامل جوهر ناخواسته تاتو است. بر خلاف کرم ها، تزریق ها و روش های جراحی، لیزرهای پاک کننده خال کوبی، رنگدانه را با استفاده از طول موج مناسب برای گرم کردن بیش از حد جوهر و شکستن آن به ذرات کوچک تر، هدف قرار می دهند. این فرآیند به بدن اجازه می دهد تا ذرات جوهر را از طریق سیستم لنفاوی بیرون بکشد.

بدن نمی تواند ذرات جوهر تاتو را به تنهایی فیلتر و تجزیه کند؛ بنابراین لیزرهای پاک کننده خال کوبی باعث تجزیه آن ها می شوند. بسته به سن، اندازه، محل و ترکیب جوهر تاتو، بیشتر بیماران در طی 5-10 درمان به نتایج مطلوب خود می رسند.

اگر چه تا حدودی این روش ناخوشایند و دردناک است؛ اما درمان ها معمولا فقط چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشند. از آن جا که این لیزرها باعث آسیب پوست نمی شوند، بیماران پس از درمان فقط باید ناحیه را تمیز و خشک کنند و در معرض آفتاب قرار دهند.

بیماران و پزشکان باید نسبت به تکنولوژی لیزر قدیمی که با توجه به شرایط هر بیمار طراحی نشده است، احتیاط کنند. فناوری مدرن رفع خال کوبی با لیزر برای تمام رنگ های پوست ایمن است و می تواند تمام رنگ های جوهر تاتو را از بین ببرد.

 

پاک کردن تاتو

 

چرا طول موج های لیزر برای پاک کردن تاتو مهم است؟

همان طور که خالکوبی هر بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت است، هر خال کوبی که تحت لیزر خال کوبی قرار می گیرد، نیز خاص است. پزشکان متخصص لیزر می خواهند بدون در نظر گرفتن رنگ جوهر در طراحی، هر گونه خال کوبی را از بین ببرند. برای انجام این کار، به چندین طول موج لیزر برای انجام کار نیاز دارید.

در واقع برای از بین بردن رنگ های مختلف جوهر تاتو، طول موج های مختلف لیزر لازم است.

این تکنولوژی بر اساس مفهوم جذب نور است. برخی از رنگدانه های تاتو برخی از طول موج های نور را بهتر از بقیه جذب می کنند. برای ارائه روش های درمانی موثر جهت پاک کردن تاتو باید مطمئن شوید که طول موج های لیزر مورد استفاده شما به خوبی توسط جوهرهای خال کوبی شما جذب شده است.

پاک کردن تاتو با از بین بردن ذرات جوهر تاتو محبوس شده در پوست عمل می کند. برای رسیدن به این هدف، لیزر روی خال کوبی پالس می شود و انرژی نور را به سمت جوهر هدایت می کند. انرژی توسط ذرات جوهر تاتو جذب می شود که بلافاصله به قطعات کوچک خرد می شود.

اگر جوهر نور لیزر را جذب نکند، جوهر خرد نمی شود  و خال کوبی برداشته نمی شود.

انرژی نور بسته به طول موج آن می تواند مرئی یا نامرئی باشد. وقتی انرژی نور قابل مشاهده است (با طول موج بین 390 نانومتر و 700 نانومتر)، ما آن را به عنوان نور رنگی می بینیم.

اجسام مختلف طول موج های مختلف نور را به طور متفاوتی جذب و منعکس می کنند و جوهرهای خال کوبی به همان شیوه عمل می کنند. به عنوان مثال، یک خال کوبی قرمز به غیر از رنگ قرمز، تمام رنگ های نور مرئی را جذب می کند. این خال کوبی در چشم ما قرمز به نظر می رسد؛ زیرا منعکس کننده رنگ قرمز است و نه چیز دیگری.

بنابراین، اگر هدف شما خرد کردن جوهر در یک خال کوبی قرمز است، نباید آن را با نور قرمز درمان کنید؛ زیرا تمام نور را منعکس می کند و باعث جذب انرژی نمی شود.

 

طول موج محبوب برای حذف تاتو با لیزر

بیشترین استفاده از طول موج برای از بین بردن خال کوبی شامل 1064 نانومتر، 532 نانومتر، 694 نانومتر و 755 نانومتر است. هر یک از این طول موج ها قادر به درمان مجموعه خاصی از رنگ های جوهر تاتو هستند:

از این طول موج ها، پر کاربردترین ترین و متداول ترین آن ها تولید شده توسط لیزر Nd: YAG است (1064 نانومتر و 532 نانومتر).

برخی از شرکت های لیزر ماشین آلات لیزری را ارائه می دهند که چندین موج لیزر را به عنوان یک سیستم 2 در 1 یا 3 در 1 ترکیب می کند، مانند دوگانه و تثلیث آستانزا. این سیستم ها به طور معمول سیستم های انتخابی برای اقدامات جدی هستند؛ زیرا امکان تطبیق پذیری درمان و کارایی بیشتر را فراهم می کنند.

طول موج 1064 نانومتر و 532 نانومتر توسط لیزر Nd: YAG تولید می شود.

طول موج 1064 نانومتر برای پاک کردن تاتو های سیاه یا تیره ایده آل است؛ زیرا با این طول موج انرژی نور به خوبی توسط جوهر سیاه جذب می شود. از آنجا که رایج ترین رنگ جوهر مورد استفاده هنرمندان تاتو رنگ مشکی است، طول موج 1064 نانومتر بیشترین طول موج لیزر برای حذف تاتو است.

طول موج 532 نانومتر موثرترین طول موج برای جوهر قرمز و سایر رنگ های گرم، از جمله بنفش، نارنجی، زرد و قهوه ای است.

طول موج Nd: YAG 1064 نانومتر و 532 نانومتر توانایی درمان طیف گسترده ای از رنگ های جوهر را دارد. به طور کلی، لیزرهای Nd: YAG می توانند 90 تا 95٪ از تاتو را درمان کنند؛ زیرا این نوع لیزر، رنگ قرمز و سیاه که محبوب ترین رنگ جوهر تاتو هستند را برطرف می کند. هر دو طول موج Nd: YAG در انواع پوست بی خطر است و کارآمدترین روش های لیزر خال کوبی موجود به شمار می رود.

 

پاک کردن تاتو

 

انواع لیزر: رنگ جوهری که درمان می کنند و عوارض جانبی آن

امروزه متخصصان لیزر پاک کردن تاتو از سه نوع مختلف لیزر Q-switched استفاده می کنند و هر کدام از آن ها برای از بین بردن رنگ های خاص جوهر مفیدتر از دیگری هستند. از آنجا که گرما توسط این لیزرها تولید می شود و لایه های پوست در اعماق مختلف نفوذ می کنند، برخی از عوارض جانبی را باید در نظر گرفت. و علی رغم اینکه لیزر پیکو ثانیه در هنر حذف خال کوبی در سال 2013 انقلابی ایجاد کرد، با عوارض جانبی همراه شد.

لیزر روبی Q-switched

 طول موج نور 694nm ، آن را برای از بین بردن رنگدانه های آبی، سیاه و سبز مفید می کند.

لیزر Ruby برای درمان جوهرهای آبی و سیاه طراحی شده است؛ اما جوهرهای سبز، قرمز و زرد معمولا با یک سری روش های درمانی نیز کم رنگ می شوند. همچنین گزینه خوبی برای کسانی است که خال کوبی آن ها در قسمت هایی از بدن قرار دارد که مستعد بهبودی ضعیفی است، مانند دست ها، پاها. لیزر روبی جای زخم بر جای نمی گذارد و به کمترین مراقبت پس از عمل نیاز دارد. خال کوبی های آماتور همگی به خوبی به لیزر Ruby Q-switched پاسخ می دهند.

با لیزر Ruby ، ​​خال کوبی های حرفه ای که دارای رنگدانه های زرد، قرمز یا سبز هستند، کمتر از خال کوبی های سیاه رنگ می شوند.

عوارض جانبی: جای زخم، تغییر در بافت پوست، hypopigmentation ، hyperpigmentation

لیزر Q-swit Nd: YAG

 این لیزر به تنهایی با طول موج 1064nm کار می کند (برای از بین بردن جوهر آبی تیره یا سیاه موثر است) یا با کریستال دو برابر فرکانس طول موج را به 532nm کوتاه می کند (برای حذف قرمز یا جوهر نارنجی).

عوارض جانبی: طبق مطالعه ای که در مجله American Clinical Dermatology منتشر شده است، هایپرپیگمانتاسیون و تغییرات بافتی از عوارض جانبی بالقوه هستند؛ اما به ندرت اتفاق می افتند و میزان بروز رنگ آمیزی هیپوپیگمانتاسیون بسیار کمتر از لیزر یاقوت است.

لیزر Alexandrite Q-switched

 این لیزر با طول موج 755 نانومتر کار می کند که بین لیزرهای روبی و نئودیمیم: YAG قرار دارد. برای پاک کردن تاتو های سبز، آبی و سیاه بسیار عالی است.

عوارض جانبی: تغییرات بافتی و hypopigmentation زودگذر

لیزر Picosecond

 این لیزر در یک تریلیون ثانیه انفجار انرژی کوتاه و سریع به پوست می رساند. اثرات فوتوترمال و فوتومکانیکی - ناشی از مدت زمان پالس بسیار کوتاه - رنگدانه رنگ را از بین می برد. روی جوهرهای سیاه، سبز و آبی بهترین عملکرد را دارد؛ اما در مورد جوهرهای زرد، نارنجی و بنفش نیز موثر است.

عوارض جانبی: تاول های خفیف، پوسته پوسته شدن پوست، تغییرات رنگی خفیف در پوست، هایپرپیگمانتاسیون و هایپرپیگمنتیشن گزارش شده است که احتمالا در بیماران با پوست تیره تر، هایپرپیگمنتیشن رخ می دهد.

 

 

ملاحظات دیگر

همه این لیزرها برای پاک کردن تاتو بسیار مفید هستند؛ اما همانطور که می بینید، برخی از لیزرها به طور موثرتری رنگ های خاص را از بین می برند. بهتر است کلینیکی که از هر چهار لیزر استفاده می کند را در نظر بگیرید؛ زیرا این امر شانس شما را برای از بین بردن موثر خال کوبی (های) خود بسیار افزایش می دهد.

گذشته از عوارض جانبی ذکر شده، ممکن است موارد دیگری (درج نشده) رخ دهد؛ برخی موقتی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دائمی باشند. قبل از درمان با متخصص خود مشورت کنید تا خطرات خاص خود را درک کنید؛ زیرا ممکن است بسته به رنگ پوست، عوارض جانبی خاصی ایجاد شود. به عنوان مثال، بیماران پوست تیره احتمالا پس از درمان دچار hypopigmentation می شوند.

جهت شرکت در کلاس های آموزشی یا بهره مندی از خدمات بهترین مرکز میکروپیگمنتیشن غرب تهران با مدیریت سرکار خانم سمیه عبدالهی بهترین مدرس آرایش دائم تهران می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید.

 

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: