دوشنبه 07 خرداد 1397 - 14:01:19

مهمترین نکات مراقبت از مو

 

 روش های مراقبت از مو

چگونه از موها مراقبت کنیم؟


 

در سر تا سر اینترنت مطالب زیادی در مورد نحوه مراقبت از مو وجود دارد. از ترکیبات و ماسک مو های مختلف تا انواع شامپو ها و خواص آن. همین مسئله دلیلی شد تا  تمام نکاتی که برای مراقبت از مویتان _ فارق از جنس، نوع یا رنگ آن_  باید رعایت کنید در یک مقاله از سایت آرایشگری رژلب جمع آوری کردیم و شما را به مطالعه آن دعوت میکنیم.

 

 

 روش صحیح شست و شوی مو

به مو روغن بزنید


حدود 1 ساعت قبل از شست و شوی موها به کف سرتان مقداری روغن طبیعی بزنید.میتوانید از روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام برای این کار استفاده کنید. با استفاده از روغن پیش از شستشوی مو ها دیگر نیازی به استفاده از نرم کننده مو نیست به علاوه اینکه خواص فوق العاده این روغن ها نصیب مو میشود.
از آب ولرم یا خنک استفاده کنید
همانطور که استفاده از دستگاه هایی که حرارت تولید میکنند مانند سسشوار و اتو برای مو بد است استفادهاز آب بیش از اندازه داغ نیز میتواند به موهای شما آسیب برساند. آب داغ تمام رطوبت طبیعی کف سر شما را از بین میبرد و باعث خشکی و شکنندگی پوست سر میشود. استفاده از آب ولرم یا سرد کوتیکول های مو را میبنند و موجب میشود که رطوبت طبیعی مو حفظ شود.

شامپو را رقیق کنید


واقعیت در مورد شامپو ها این است که این ماده میتواند تمام رطوبت و روغن های طبیعی کف سر شما که موهایتان برای ادامه حیاتشان به آن نیاز دارند را پاک کند و در دراز مدت باعث آسیب به مو شود. با ترکیب شامپو با مقداری آب از قدرت پاک کنندگی شامپو کم کنید و سپس مو را با آن بشویید.
به آرامی ماساژ دهید دهید
به جای چنگ زدن موها کف سرتان را با نوک انگشت و با حرکات دورانی ماساژ با یان کار علاوه بر شست وش وی مناسب مو و آسیب نرساندن به ریشه موها موجب افزایش گردش خون در کف سر میشوید.

نرم کننده را فقط به ساقه مو بزنید

استفاده از نرم کننده در کف سر و نقاط نزدیک به آن برای سلامت موهای شما مناسب نیست. سعی کنید نرم کننده را فقط از قسمت میانی ساقه تا اتهای مو بزنید و پس از 2 دقیقه آبکشی کنید.

هر روز موهای خود را نشویید

شاید به نظرتان عجیب برسد اما مو های ما هم مثل همه چیز تربیت پذیر هستد به این صورت که هرچقدر شما بیشتر چربی طبیعی کف سر را از بین ببرید موها برای جایگزین کردن آن روغن بیشتری تولید میکنند تا این اختلال به وجود آمده را کنترل کنند و پس از مدتی موهای شما هر روز نیاز به شستن پیدا میکند وعلاوه بر آن مقدار زیادی آسیب به آن وارد شده است. پس اگر مجبور هستنید هر روز دوش بگیرید مطمئن شوید که موهای شما خیس نمیشود و روغن های طبیعی مدت زمان بیشتری کف سر شما باقی میماند. با طولانی تر کردن نوبت شست و شو ی مو موها به مرور دیرتر چرب خواهند شد.

 

 روش صحیح خشک کردن مو

از حوله میکروفایبر استفاده کنید

بلافاصله بعد از خروج از حمام از حوله سبک میکروفایبر استفاده کنید. حوله های قدیمی پرزبلند میتوانند موی شمارا بکشند و به آن آسیب بزنند همچنین موجب وز شدن مو بعد از خشک شدن کامل شوند.

از سشوار کشیدن مو خودداری کنید

سشوار کشیدن دقیقا به اندازه حالت داردن مو یا فرد کننده و اتو مو به موها آسیب میزند. بهتر است که مو به صورت طبیعی خشک شود. اگر حتما مجبورید که از سشوار استفاده کنید اجازه دهید مو تا حدی خشک شود و بعد از سشوار استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید موها تا 70 درصد خشک شده اند و بعد اقدام به سشوار کشیدن مو کنید چرا که بعد از این زمان کوتیکل های مو بسته شده اند و از میزان آسیب حرارت به مو میکاهند.

 

 روش صحیح شانه زدن مو

 

گره های مو را باز کنید

در حمام وقتی هنوز نرم کننده روی موهاستان است با استفاده از یک شانه با دندانه های بزرک و جدا از هم موهایتان را اندکی صاف کنید. این کار برس کشیدن مو بعد از حمام را تا حد زیادی راحت تر و بدون درد تر میکند و در نهایت موهای شما صاف  تر خوش حالت تر خواهد شد.

از شانه دندانه  بزرگ یا برس مو دار استفاده کنید


اگر تا کنون برای صاف کرد موهایتان از برس پیچ یا برس فلزی استفاده میکردید وقت آن رسیده که آنهارا کنار بگذارید چرا که این برس ها مخصوص سشوار کشیدن مو هستند. برای استفاده روزمره از یک شانه دندانه پهن یا برس مویی استفاده کنید تا گره های مو باز شود بدون اینکه آسیب خاصی به مو برسد.

از ساقه مو به سمت ریشه شانه بزنید


احتمالا خودتان به این نکته توجه کرده اید همیشه بهتر این است که ابتدا ساقه و انتهای مو را شانه بزنید تا گره ها کاملا باز شود  و بد سراغ ریشه مو وقسمت های کف سر بروید چرا که انجام برعکس این روش فقط موجب بیشتر شدن تعداد گره ها و در نهایت درد و شکستگی مو میشود.

 

  نکات مهم حالت دادن مو با حرارت

استفاده از حرارات را محدود کنید


اگرچه شاید برای شما حذف کامل حرارت برای حالت دادن مو ممکن نباشد ولی تا جای ممکن استفاده از حرارت را محدود کنید و نهایتا یک تا دو بار در هفته از حرارات استفاده کنید. استفاده مداوم از حرارت باعث ایجاد موخوره میشود.

از محافظت کننده پیش از حرارات دهی استفاده کنید


یادتان باشد همیشه پیش از هر نوع حرارات دهی به مو از محصولات مخصوص حفاظت از مو در برابر حرارت استفاده کنید. این مواد به عنوان یک شد بین موی شما و حرارات عمل میکند بنابراین ار بخشی از آسیب احتمالی به مو جلوگیری میکند.

 

  چگونه از مو در برابر نور خورشید و آلودگی هوا محافظت کنیم؟

هر بار که از خانه بیرون میروید موهایتان در برابر آسیب های ناشی از آلودگی هوا و نور خورشید قرار میگیرند. بنابراین محافظت ار مو به ویژه اگر در شهر های آلوده زندگی میکند اهمیت دوچندان میابد.

با موهای خیس یا چرب بیرون نروید


بلافاصله بعد از شستن مو یا روغن زدن به مو از خانه بیرون نروید این کار باعث میشود تا مو آلودگی را چند برابر به خود جذب کند

از ضد آفتاب مو استفاده کنید


اکنون محصولاتی در بازار وجود دارند که مخصوص مو طراحی شده اند و حاوی مقادیری  UV  هستند. برای محافظت از مو در برابر اثرات مخرب اشعه ماوارء بنفش خورشید حتما از این محصولات استفاده کنید.

موها را جمع کنید


وقتی هوای بیرون بیش از حد آفتابی یا آلوده است باز گذاشتن موباعث میشود تا اثرات مخرب این عوامل به سطح وسیعتری از موی شما برسد وموها را خشک و شکننده کند. برای کاهش اثرات مخرب این عوامل مویتان را به شکل بسته حالت دهید


نرم کردن عمقی مو


هر هفته حد اقل یکبار مورا به صورت عمیق و با روش هایی که پیش از این توضیح داده شد نرم و مرطوب کنید تا با پاک شدن آلودگی ها شفافیت و براقی و سلامت به موهای شما باز گردد .

 

 

روش های مراقبت از مو 

 

 نکات مهمی که در مدل دادن موها باید به آن دقت کنید


از کش موهای نرم استفاده کنید

فقط وقتی از کش مو استفاده کنید که مجبورید مو را در بالای سر جمع کنید. از کش موهای پلاستکی محکم استفاده نکنید از کش موهایی که در آن ها از فلز یا اشیائی که به مو آسیب میزنند و آن را میشکنند استفاده نکنید.

مو ها را محکم نکشید

موهارا محکم بالای سرتان جمع نکنید و از ریشه نکشید این کار به شدت به کوتیکول های مو آسیب زدن و در دراز مدت موجب ریزش مو میشود به علاوه کشش زیاد مو ممکن است برای شما سر درد ایجاد کند.

 

 مراقب های موقع خواب مو

 

قبل از اینکه به رخت خواب روید چند نکته مهم را به خاطر داشته باشد

موها را بسیار شل ببندید

اگر عادت دارید موقع خواب موهارا جمع کنید آنها را به وسیله یک کش موی نرم و خیلی آزاد ببندید. از کشیدن مو به سمت بالا یا دو گوشی بستن مو به شدت خود داری کنید .

روی بالشی با روکش ابریشمی و نرم بخوابید

بالش با روکش نخ و پنبه موجب  وز شدن و شکستن مو میشود. از بالشی با روکش ابریشمی و نرم استفاده کنید یا پیش از خواب موهایتان را با یک روسری نازک و نرم ببندید.
انتهای مو را مرطوب کنید
اگر موی خشکی دارید قبل از خواب به انتهای ساقه مو یکی از انواع روغن های نرم کننده طبیعی مثل روغن نارگیل روغن کرچک روغن بادام و ... را بمالید

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: