یکشنبه 28 مرداد 1397 - 09:08:57

علت و درمان قطعی شوره سر

درمان قطعی و صد در صد شوره سر

یکبار برای همیشه شوره سر را برطرف کنید

 

 

شوره سر یکی از شایع ترین مشکلات پوست و مو است که اکثر افراد حداقل یکبار در زندگی به آن مبتلا میشوند و برخی به صورت دائمی درگیر آن هستند. در هرگدام از این گروه ها که باشید قطعا به دنبال راهی برای رهایی از این مشکل هستید. برای یافتن علل ریشه ای این مشکل و حل آن ها این مقاله از سایت آرایشگری رژلب را دنبال کنید.

 

خارش و پوسته پوسته شدن سر مهمترین نشانه های شوره سر است.  دانهای سفید و چرب که روی مو و سر شانه ای لباس نمایان میشود ظواهر شوره سر است که در فصل زمستان و هنگامی که رطوبت هوا به حداقل میرسد بیشتر میشود. 

تشخیص علت دقیق شوره سر بدون معاینه کار سختی است اما  برخی از دلایل شوره سر شامل:

 

1. چربی بیش از حد سر ( تولید چربی بیش از حد محیط مناسبی را برای تولید شوره ایجاد میکند)

2. شامپو نزدن به مو. زمانی که مو به اندازه کافی شسته نمیشود پوست های مرده کف سر انباشته میشود و منجر به تولید شوره و خارش سر میشود. 

3. قارچی به نام مالاسزیا که کف سر را درگیر کرده و موجب تولید بیش از حد پوست میشود. این قارچ چربی خوار است و با تغذیه چربی تولید سبوم کف سر را افزایش میدهد.

4. شوینده های متفاوتی که ممکن است موجب التهاب و حساسیت و سر و در نهایت و خارش و شوره سر شود. 

 

اصولا آقایان بیشتر از خانم ها به شوره سر مبتلا میشوند. به علاوه افرادی که موهای چربی دارند و از مشکلاتی نظیر پارکینسون یا اچ آی وی رنج میبرند احتمال ابتلای بالاتری دارند. اصولا شوره سر بعد از دوران بلوغ و به ویژه در خود دوره بلوغ بیشتر میشود اما شوره سر میتواند در هر سن و سالی ظاهر شود. 

 

علت خارش سر چیست؟

 

1. همه شامپو ها یکسان نیستند

 

اگر از خارش سر رنج میبرید بهتر است از شامپو های OTC استفاده کنید که برای کاهش خارش و شوره سر تولید شده اند. اگر با وجود امتحان شامپو های مختلف همچنان خارش سر دارد باید به آن توجه کنید. اگر خارش سر دارید میتوانید دو شامپوی متفاوت بخرید و به صورت یکبار در میان از آنها استفاده کنید.

یکی از محصولات خوبی که میتوانید در این زمنیه برای درمان شوره سر استفاده کنید، شامپو ضد خارش و ضد شوره سر فولیکا است بر پایه کمپلکسی از موثرترین ترکیبات ضد شوره، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد خارش تهیه شده است.

اگر هنوز در انتخاب شامپو مردد هستید بهتر است که در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. 

 

 

2.  مرطوب کردن 

 

خشکی پوست سر میتواند منجر به شوره شود. شوره سری که از خشکی پوست باشد ریز تر است و چرب نیست. در چنین شرایطی مرطوب کردن کف سر میتواند شوره سر را برطرف کند. قبل از خواب با روغن نارگیل کف سر را ماساژ دهید. روغن نارگیل خواص ضد باکتری و مرطوب کنندگی قوی دارد. میتوانید از ماسک موی آلوئه ورا نیز استفاده کنید. 

 

3 رعایت بهداشت شخصی و نخاراندن سر 

بهترین راه برای جلوگیری از خارش و چربی بیش از حد مو شستن مو و رعایت بهداشت فردی است. به جای خراش دادن پوست سر با ناخن به آرامی و هفته ای دو الی سه بار مو ها با ملایمت و شامپوی مناسب بشویید. هیچگاه از شامپوی بیش از حد استفاده نکنید. مقدار کمی شامپو را کف دست بریزیر و به آرامی روی موهای خیس ماساژ دهید بعد از چند دقیقه با آب ولرم یا خنک بشویید. برای کاهش شوره سر از اسپری، ژل مو و سایر محصولات مو استفاده نکنید چراکه تمام محصولات شیمیایی مو میتوانند شرایط را فقط بدتر کنند. 

 

4. کاهش استرس 

 

یکی از عوامل مهم مشکلات پوست و مو از جمله شوره سر استرس است. استرس میتواند تاثیری شبیه به میکروب مالاسزیا روی پوست سر شما داشته باشد و با تحریک سیستم ایمنی پوست را وادار به باز تولید بیش از حد کند. برای سلامت خودتان و موهایتان بهتر است که آرامش داشته باشید. در صورتی که در شرایط استرس زا قرار گرفتید تفکرات خود را روی کاغذ بیاورید تا شدت فشار عصبی کم شود. 

 

 

بهترین درمان خانگی شوره سر

 

مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو 

 

خبر خوب این است که بسیاری از شوره ها موقتی است و با تعویض شامپو و رعایت نکات ساده برطرف میشود. اگر خارش و شوره سر شما به هرگونه درمانی مقاومت نشان داد ممکن است که نشانه مشکلی دیگر از جمله اگزما، پسوریاز یا قارچ باشد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 

اگر پوست کف سر شما قرمز و ملتهب شده است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. 

 

چند درمان سنتی و خانگی شوره سر 

 

شستن سر با سرکه سیب طبیعی 

 

برای شستن مو با سرکه سیب روش های زیادی وجود دارد که یکی از این روش ها این است که سرکه سیب را داخل آب به گونه ای بریزید که یک چهارم آب سرکه باشد. یعنی اگر 4 لیوان مایعات داشته باشیم سه لیوان آب و یک لیوان آب باید داخل آن باشد. پس از درست کردن ان محلول آن را به موها و کف سر زده و 30 دقیقه صبر کنید و سپس شویید. می توان این کار را هر هفته یک بار انجام داد تا به بهترین نتیجه ممکن دست یافت. البته اگر احساس کردید که با این کار موها خشک می شوند غلظت سرکه را در آب کمتر کرده و یا زمان شستشوی موها با سرکه را فاصله دار تر کنید. در مورد بوی قوی سرکه نیز نگران نباشید زیرا اگر موها را با آب بشویید بوی سرکه هم به سرعت از بین می رود. درمان شوره سر با سرکه یکی از بهترین روش های درمان شوره سر چرب است.

 

 

روغن درخت چای

 

چند قطره روغن درخت چای به شامپوی همیشگی تان اضافه نموده و سپس موها را با آن بشویید. چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه نموده و به موها بمالید، پس از 30 دقیقه موها را شامپو کرده و نرم کننده بزنید.

 

 

آلوئه ورا 

 

آلوئه ورا حاوی موادی است که خارش و تحریکات پوستی را کاهش داده و خشکی سر را از بین میبرد. خارش سر میتواند ناشی از بیماری های پوستی مثل اگزما یا پسوریاز باشد. پسوریاز یک بیماری خود ایمنی است که بدن بیمار بیشرازحد سلول پوستی تولید میکند. آنزیم های موجود در آلوئه ورا میتواند جلوی تولید بیش از حد سلول پوستی را در این بیماری بگیرد و به علاوه پوست کف سر را نرم کرده و آبرسانی کند.

آلوئه ورا همچین با کاهش التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن مو، به کاهش سایر علائم بیماری پسوریاز نیز کمک شایانی میکند. طی مطالعه ای که در آن بیماران مبتلا به پسوریاز تحت درمان با آلوئه ورا قرار گرفتند بیشت زا 80 در صد بیماران علائم بهبود و درمان را نشان دادند. . به خاطر خواص آنزیمی که در بالا توضیح دادیم که سلول های مرده پوست را از بین میبرد این گیاه هزار درمان، میتواند شوره سر را هم از بین ببرد. شوره سر در اثر عوامل متعددی به وجود می آید، اما یک از شایعترین علل شوره سر وجود قارچ چربی خواری به نام "مالاسزیا" در سر است. همانطور که در بالا ذکر شد آلوئه ورا علاوه بر خواص ضد التهاب داری خواص ضد میکروب و قارچ است. قارچ ها د رمحیط اسیدی رشد و نمو میابند آلوئه ورا با نرمال کردن پی اچ سر اسیدیدته کف سر را کاهش داده و محیط زندگی و تولید مثل قارچ را ازبین میبرد. برای اینکه برای همیشه راه نفوذ قارج و باکتری را به سرتان ببنید بهتر است که شامپوی حاوی آلوئه ورا خریداری کرده و به طور مرتب از آن استفاده کنید. 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: