دوشنبه 14 آبان 1397 - 12:30:02

حکم تاتو در اسلام

 

 

حکم تاتو و هاشور در اسلام

نظر مراجع تقلید درباره تاتو و هاشور

 

 

 

 

بسیار از خانم ها دوست دارند بدانند حکم تاتو در اسلام چیست تا با آگاهی کامل از نظر مراجع تقلید کار تاتو یا هاشور ابرو و... را انجام دهند. در ابتدا بهتر است کمی بیشتر با تاتو و روش های مختلف انجام آن آشنا شوید؛ پس پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله از سایت آرایشی رژلب ما درباره حکم تاتو در اسلام با شما صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

حکم تاتو و هاشور در اسلام

 

 

 حکم تاتو در اسلام

 دفتر آیت الله سیستانی(مدظله العالی)

سؤال: تاتوکردن ابروها یا هاشور ابرو چه حکمی دارد؟

جواب: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود، زنان باید آن را از نامحرم بپوشانند.

 

سؤال: تاتو کردن ابرو و لب چه حکمی دارد؟

جواب: اشکالی ندارد ولی زن ها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.

 

سؤال : حکم تاتو بر روی بدن چیست؟

جواب: بلامانع است.

 

سؤال: آیا خانمهایی که دارای تاتو یا هاشور روی ابروی خود دارند، می توانند به حج بروند؟

جواب: اشکال ندارد و به حج ضرری نمیرساند.

 

سؤال: بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هایم ریزش شدید پیدا کرد، به طوری که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می کردم. عمل تاتو ابرو و تاتو خط مژه را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی توانم ابرو و چشمهایم را بپوشانم حکمش چیست؟

جواب: اگر فقط جاهای خالی را پر می کنید به طوری که زینت به حساب نیاید اشکال ندارد.

 

 حکم تاتو در اسلام

دفتر حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

اگر تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد.

سؤال: بعضی از قسمت های بدنم تاتو شده است. گفته می شود که غسل یا وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی شود. امیدوارم مرا در این باره راهنمایی فرمایید.

جواب : اگر تاتو مجرد رنگ باشد یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.  

 

 حکم تاتو در اسلام

 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی)

تاتو و هاشور مانع وضو نیست.

سؤال: تاتو چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو اشکالی ایجاد می کند؟

جواب: هرگاه ضرر خاصی برای بدن نداشته باشد و تصاویر آن موجب فساد اخلاق نباشد، جایز است و در هر حال برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی کند.

 

سئوال: آیا تاتو در اسلام حرام است؟ چرا؟

جواب: حرام نیست، مگر عکس های خالکوبی شده مستهجن باشد یا اسامی مقدس که در حالت وضو نداشتن یا جنابت مایه اشکال شود.

 

سؤال: حکم تاتو ابرو، هاشور ابرو، تاتو خط چشم، تاتو لب و ....چیست؟ آیا برای وضو و غسل اشکالی ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می رسد، اشکالی ندارد و اگر منظور از تاتو، تاتو با رنگ است که زیر پوست قرار می گیرد آن هم اشکالی ندارد.

 

سؤال: این روزها برخی از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، تاتو انجام می دهند. مانند پررنگ کردن دور ابرو و لب با خالکوبی که زینت تلقی می شود و پوشاندن آن نیز مقدور نیست. لطفاً بفرمایید، این عمل مشمول آیه شریفه «وَ لایُبدینَ زینَتهنَّ» است یا نه؟ نگاه به صورت چنین زنانی چه حکمی دارد؟

جواب: آیه «و لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ» با توجه به جمله «الّاما ظَهَرَ مِنها» زینت های موجود در صورت و دست ها تا مچ را شامل نمی شود، ولی اگر این زینت تند و زننده باشد و منشاء مفاسدی شود، جایز نیست.

 

 حکم تاتو در اسلام

دفتر آیت الله علوی گرگانی (مدظله العالی)

سؤال: حکم تاتوی ابرو، هاشور ابرو برای خانم ها چیست؟

جواب: اگر زیر پوست انجام می شود و مانع از وضو نیست اشکالی ندارد، اما اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از دید نامحرم محفوظ بماند.

 

سؤال: تاتوی ابروی خانم ها چه حکمی دارد و آیا نماز و روزه ایشان با تاتو کردن قبول می شود؟

جواب: تاتو از نظر ما حرام است، امّا بعد از آن نماز و روزه صحیح است.

 

 حکم تاتو در اسلام

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) 

سؤال: بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هایم ریزش شدید پیدا کرد، به طوری که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می کردم. عمل تاتو ابرو و تاتو خط مژه را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی توانم ابرو و چشمهایم را بپوشانم حکمش چیست؟

جواب: اگر تاتو شما در حد ابرو و مژه معمولی است و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی شود، حکم ابرو و مژه را دارد و پوشاندن آن واجب نیست.

 

 

 اکثر مراجع تقلید در خصوص احکام خالکوبی و تاتو فرموده اند:

اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است. مگر زمانیکه مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جِرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود؛ در این صورت می بایست، ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.

بنابراین؛ اگر تاتو، جِرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود؛ باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. در غیر این صورت، اگر مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. انجام اعمالی از حج مانند: طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد، در چنین حالتی صحیح است.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من 30سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم اگر شخصی ضامنم شود توان پرداختن قسط ها را ندارم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد رهبر عزیزم.
خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده،
بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن.
.شماره تماس من 09336166477 مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک ملت(6104337859776997)بنام محمدهادی قربانی.
تو راخدا کمک کن
موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم
سه شنبه 15 آبان 1397 - 13:28:39
واقعا ممنون ک اطلاع رسانی کردین مرسی
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: