دوشنبه 28 آبان 1397 - 14:21:35

رنگ موی زغال چیست؟


رنگ موی زغال چه ویژگی ها و عوارضی دارد؟
با رنگ موی زغالی بیشتر آشنا شوید


 

 

براساس آمار بیش از 75 درصد زنان و 18 درصد از مردان دنیا از رنگ مو استفاده می کنند، در صورتی که این اقدام با عوارض پزشکی مختلفی همراه است. بر اساس آمارهای اعلام شده، استفاده از رنگ مو در مردان نسبت به گذشته رو به افزایش است؛ زیرا مردان نیز به تبعیت از زنان برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ مو استفاده می کنند. رنگ کردن مو از گذشته های دور، امری متداول بوده است. محققان معتقدند که اکثر رنگ موهای که معروف و پرفروش حاوی مواد شیمیایی فراوانی هستند که به موها صدمه می زند. یکی از رنگ موهای کمتر شناخته شده در میان خانم ها و آقایان رنگ موی ذغالی یا رنگ موی زغالسنگ است. مقاله امروز ما در سایت رژلب درباره رنگ موی ذغالی، ویژگی ها و موادی است که این رنگ مو را می سازد. با ما همراه باشید.

 

 

 

عوارض رنگ مو


 

 

رنگ موی زغال چیست؟

اصطلاح "رنگ موی زغال" بر می گردد به زمانی که این محصولات از زغال سنگ تولید می شد. اما امروزه این محصولات از نفت ساخته می شوند. رنگ موهایی که از زغال سنگ تهیه می شدند، شامل رنگ موهای موقت، نیمه موقت و دائم است. به رنگ موی زغال، "رنگ موی مصنوعی-اورگانیک" نیز گفته می شود. به این دلیل که برای یک شیمیدان، ترکیب "مصنوعی" یکی از ترکیبات ساده است و یک ترکیب "آلی یا اورگانیک" از اتم های کربن تشکیل شده است.


قانون در مورد رنگ موی زغال سنگ چه می گوید؟ 

طبق قانون غذا، دارو و لوازم آرایشی آمریکا، هر ماده افزودنی رنگی باید به تایید سازمان غذا و دارو آمریکا برسد و این قانون در مورد مواد رنگی آرایشی نیز صادق است. بقیه مواد آرایشی به تایید سازمان غذا و دارو آمریکا احتیاج ندارند. سازمان غذا و دارو می تواند در مورد موادی که سمی و مضر هستند برای سلامتی مصرف کنندگان اقدام قانونی داشته باشد.


چگونه قانون با رنگ موی زغال رفتار می کند؟

تا زمانی که محصول برچسب احتیاط داشته باشد، سازمان غذا و دارو نمی تواند بر علیه رنگ موی زغال اقدام کند. برچسب احتیاط حاوی مطالب زیر می باشد:

 

 احتیاط: این محصول حاوی مواد تشکیل دهنده ای است که ممکن است باعث تحریک پوست در افراد خاص شود و باید یک تست اولیه روی پوست با توجه به دستورالعمل های مندرج انجام شود. این محصول نباید برای رنگ کردن مژه یا ابرو استفاده شود. انجام دادن آن سبب از دست دادن بینایی می شود. 

 رنگ موهای زغال سنگ، بر خلاف مواد افزودنی رنگی، به تایید FDA نیاز ندارند. اما برای این استثناء محدودیت وجود دارد: 

  FDA می تواند نسبت به تولید محصول رنگ موی زغال سنگ اقدام کند اگر: بر روی محصول برچسب احتیاط ندارد و یا دستورالعمل های مناسب برای آزمایش روی پوست نداشته باشد.

 ماده ای غیر از رنگ موی زغال استفاده شود که خود آن مضر است. در این صورت محصول تقلبی و یا اشتباه است.

 رنگ مو "زغال سنگ" برای ابرو یا مژه نیست. مواد افزودنی رنگی که برای رنگ کردن ابروها یا مژه ها مورد استفاده قرار می گیرند، نیاز به تایید FDA دارند. هیچ افزودنی رنگی برای رنگ کردن ابروها یا مژه ها مورد تایید نیست.

 


مسائل ایمنی

در حالی که بسیاری از مردم از رنگ موهای زغال سنگ استفاده می کنند، FDA از مشکلات زیر آگاه است:

  آسیب های چشم: رنگ مو باعث ایجاد آسیب های چشم، از جمله نابینایی، هنگام استفاده در ناحیه چشم است. استفاده از رنگ موهای زغال سنگ برای رنگ موی ابرو و مژه مجاز نیست.

  واکنش های آلرژیک: بعضی از رنگ موهای زغالسنگ می توانند باعث واکنش های آلرژیک یا حساسیت شوند که ممکن است باعث التهاب و ریزش مو شود. حساسیت می تواند با قرار گرفتن مکرر در معرض رنگ مو ایجاد شود. علاوه بر این، فرمولاسیون ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. بنابراین، اگر موهایتان را در گذشته بدون هیچ مشکلی رنگ کرده باشید، ممکن است این بار به دلیل تغییر فورمولاسیون، شاهد یک واکنش آلرژیک باشید. به همین دلیل مهم است که دستورالعمل ها را دنبال کنید و قبل از هر استفاده آزمایش رنگ را روی پوست انجام دهید. حتی ممکن است بعد از انجام تست پوست، شما واکنشی نداشته باشید، اما هنگامیکه موها را رنگ میکنید، ممکن است پوستتان واکنش نشان دهد. یکی از مواد تشکیل دهنده رنگ مو، p-phenylenediamine یا PPD، مسبب واکنش های آلرژیک می باشد. بعضی از افراد ممکن است از در معرض قرار گرفتن آن در محیط کار، به PPD آلرژی داشته باشند. این "حساسیت مقطعی" نامیده می شود. در اینجا به چند نمونه از آن می پردازیم:

بعضی جوهرهای تاتو موقت که در بازار به حنای سیاه معروف است.

برخی از رنگ های نساجی، جوهر قلم، برخی از افزودنی های رنگی مورد استفاده در غذاها و داروها، و سایر رنگ های مورد استفاده در رنگ موی نیمه دائمی و موقت

لاستیک و دیگر محصولات لاتکس

بنزوکائین و پروکین، بیهوشی موضعی مورد استفاده پزشکان و دندانپزشکان

 Para-aminosalicylic اسید، داروهایی که برای درمان بیماری سل استفاده می شود

سولفونامید ها، سولفون ها و داروهای سولفا

 Para-aminobenzoic acid، یک ترکیب طبیعی که در برخی از کرم های ضد آفتاب و برخی لوازم آرایشی استفاده می شود.

هنرمندان تاتو موقت که از رنگ موی زغال سنگ استفاده می کنند، برای رنگ پوست در واقع از این مواد و محصولات سوء استفاده می کنند؛ زیرا رنگ موی زغال نباید برای رنگ آمیزی پوست مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که FDA محصولات آرایشی را در بازار تنظیم می کند، انجام حرفه ای امور عموماً به عهده مقامات دولتی و محلی است، نه FDA.

اگر پوستتان به رنگ مو یا خال کوبی واکنش نشان داده است، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد درمان آن بپرسید. اگر می دانید کدام عنصر باعث مشکل شده است، ممکن است بتوانید محصولی را پیدا کنید که حاوی این عنصر نباشد. اگر خودتان موها را رنگ می کنید، لیستی از مواد موجود در آن را بررسی کنید. اگر موهایتان را در یک سالن رنگ کرده باشید، ممکن است آرایشگر شما مواد تشکیل دهنده را بگوید یا شاید بخواهید با سازنده محصول این موضوع را درمیان بگذارید.


سوالاتی درمورد رنگ مو و سرطان

در دهه 1980 برخی از رنگ موهای زغال سنگ باعث بروز  سرطان در حیوانات شد. FDA مقرراتی را صادر کرد که اخطار ویژه ای برای همه محصولات رنگ مو حاوی این دو ماده کرده است:
 4-methoxy-m-phenylenediamine 2,4-diaminoanisole
 2, 4-methoxy-m-phenylenediamine sulfate 2,4-diaminoanisole sulfate
صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی از زمان تولید فرآورده های رنگ موی زغالسنگ اصلاح شده است و ما دیگر این دو ماده را در رنگ مو مشاهده نمی کنیم. FDA همچنان به نظارت و تحقیق در مورد ایمنی رنگ مو ادامه می دهد. ما شواهد قابل اعتمادی نداریم که نشان دهنده ارتباط بین رنگ موی زغال سنگ و سرطان در بازار امروز باشد. 

 

 

رنگ موی زغال

 

 

 

سایر انواع محصولات رنگ مو

 مواد رنگ مو از منابع گیاهی یا مواد معدنی مانند سایر مواد افزودنی رنگی تنظیم می شوند. آنها باید توسط FDA تایید شده و در مقررات افزودنی رنگ ذکر شده باشند. افزودنی های رنگی که برای استفاده در موها مورد تایید قرار می گیرند شامل حنا (از گیاه Lawsonia) و بیسموت سیترات است که در رنگ مو استفاده می شود که می تواند به تدریج با استفاده از انجام مکرر تیره شود. در 30 اکتبر سال 2018، FDA مقرراتی را که استفاده از استات سرب را در رنگ مو به اجرا می گذارند، لغو کرده است، زیرا اطمینان قابل قبولی برای استفاده از این افزودنی رنگ وجود ندارد. توجه داشته باشید، خالکوبی موقت به عنوان "حنا سیاه" حاوی PPD و ممکن است خطر ابتلا به آلرژی به رنگ مو را افزایش دهد. رنگ مو برای رنگ آمیزی پوست استفاده نمی شود.

رنگ های غیر عادی

بعضی وقت ها مردم می پرسند آیا رنگ های غیر معمول مثل صورتی، نارنجی، آبی و سبز متفاوت از سایر رنگ موها ساخته می شوند. چگونگی تنظیم رنگ مو بستگی به این دارد که آیا رنگ موی زغال سنگ دار از مواد گیاهی یا مواد معدنی ساخته شده است؟


چک لیست رنگ مو زغال سنگ:

تمام دستورالعمل ها روی برچسب و درب محصول را بخوانید.

قبل از رنگ کردن موهای خود، آن را روی پوست خود آزمایش کنید.

رنگ مو را از چشمان خود دور کنید و ابروها یا مژه ها را رنگ نکنید. این کار می تواند  به چشم شما آسیب برساند و حتی ممکن است باعث نابینایی شود.

 هنگام استفاده از رنگ مو، دستکش بپوشید.

 محصول را به مدت طولانی تر از دستورالعمل های گفته شده روی بسته نگذارید. زمان را با استفاده از یک ساعت یا یک تایمر بسنجید.

 بعد از استفاده از رنگ مو پوست خود را با آب بشویید.

 رنگ مو را در دسترس کودکان قرار ندهید.

 سه روز قبل از استفاده از رنگ مو، سر خود را نخارانید و شانه نزنید.

 اگر موها و سر شما آسیب دیده است، یا دچار آفتاب سوختگی شده است از رنگ مو استفاده نکنید.

 حداقل 14 روز پس از سفید کردن، و یا رنگ مجدد صبر کنید.

 ترکیبات محصول را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که مواد تشکیل دهنده ای که ممکن است در گذشته برای شما مشکل ایجاد کرده اند، مانند p-phenylenediamine وجود نداشته باشد.

 اگر مشکلی پیدا کردید، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بگویید. سپس، لطفا به FDA گزارش دهید.

 

 

 

رنگ کردن مو


 

 

عوارض رنگ مو و رنگ های شیمیایی برای بدن

آلرژی ناشی از رنگ مو معضل جدیدی نیست و از زمانی که رنگ مو وارد سیستم آرایشی و بهداشی شده اند آلرژی و حساسیت نسبت به آن ها هم وجود دارد. بررسی ها نشان داده است که سن مصرف کنندگان و افزایش علاقه به رنگ کردن مو از عواملی است که باعث بروز افزایش حساسیت پوستی می شود. ماده موجود در رنگ مو "پارافتیلن دیامین" یا همان "پی پی دی" نام دارد، گفت: اغلب مردم به این ماده حساسیت دارند و این آلرژی در موها اتفاق نمی افتد، بلکه در اطراف مو یعنی در ناحیه پیشانی ، گوش و پشت گردن و یا صورت رخ می دهد و در برخی مواقع نیز سبب تورم چشم ها می شود. دانشمندان با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است که دو سوم افرادی که از رنگ موی شیمیایی با ترکیبی مانند زغال استفاده می کنند، دچار نوعی واکنش های آلرژیک می شوند به طوری که مراجعه بیماران مبتلا به درماتیت، طی سال های اخیر دو برابر افزایش یافته است. درماتیت یا التهاب پوستی همراه با خارش و سوزش شدید است. پژوهشگران درباره خطرات رنگ کردن با زغال معتقد اند: بسیاری از زنان و مردانی که از رنگ موهایی مانند رنگ موی زغالی استفاده می کنند، از سوزش چشم، آماس تماسی (ورم) پوست، خارش، سوزش پوست، بروز تاول و ریزش مو شکایت دارند.

 

عوارض رنگ موی زیاد

تحقیقات در جهان نشان می دهد، افرادی که موی خود را در دفعات زیاد رنگ می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان "سیستم لنفاوی، ان اچ ال" قرار دارند. نتایج به دست آمده نشان داده است که افرادی که 20 سال است که شروع به رنگ کردن موهای خود کرده اند، یک سوم بیشتر از کسانی است که موهای خود را رنگ نکره اند، مستعد ابتلا به بیماری سرطان سیستم لنفاوی مبتلا هستند.

 

درمان عوارض رنگ مو

متخصصان پوست و مو توصیه می کنند، افرادی که تمایل زیادی به استفاده از رنگ مو دارند سعی کنند از ترکیبات شیمیایی استفاده نکنند. علاوه بر این، برخی از توصیه های عمومی در این زمینه به شرح ذیل است: اگرچه اکثر تبلیغات در مورد رنگ موها حاکی از استفاده نکردن یا کم استفاده کردن از مواد شیمیایی در ترکیبات آنها است، امّا تمام این فرآورده ها با اسامی مختلف و محصول کارخانه ها متفاوت دارای ماده شیمیایی یکسانی هستند. از مخلوط کردن 2 نوع رنگ مو خودداری کنید؛ زیرا با این اقدام واکنش های شیمیایی قدرت می یابد و ماده حاصله از نظر شیمیایی خطرناکتر خواهد بود. قبل از مصرف رنگ مو، آن را روی پوست دست آزمایش کنید، تا در صورت بروز حساسیت هایی، مانند: علائم قرمز شدن، خارش و سوزش پوست رنگ مو را استفاده نکنید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: