پنجشنبه 29 آذر 1397 - 00:31:30

با آناتومی و ساختار مو آشنا شوید

 

عناصر تشکیل دهنده مو چیست؟ 

چرخه رشد مو

 

 

 

بسیاری از ما هنوز نمی‎دانیم که موها، چه فرایند رشدی را طی می‏‌کنند یا مو از چه عناصری ساخته شده‎ است. در این مقاله از سایت آرایشی رژلب، قصد داریم، عناصر تشکیل دهنده مو را بررسی کرده و ساختار آن را تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

ساختار  مو

 

 

 

 ساختمان مو و عملکرد فیزیکی آن

ساختمان مو، شبیه ساختمان پوست بوده و مو از ضمایم پوست است و پروتوپلاسم در ساختمان مو به کراتین تبدیل شده است. لذا می‎توان گفت از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده که حاوی کلسیم می‎باشد. پروتوپلاسم به دلیل بزرگ بودن مولکول‌های پروتئین تبدیل به کراتین شده است. فولیکول یا پیاز مو تنها بخش مو است که در پوست سر قرار دارد و زنده است. بخش مرده مو که فاقد حس است، شافت نام دارد به همین علت زمانی که موی خود را کوتاه می‎کنید، هیچ گونه دردی احساس نمی‌شود.

 

 ساختمان ریشه مو

در زیر ناحیه پوست درون فولیکول، ریشه‎ی مو مانند کلافی نرم و لزج وجود دارد. در تمام پوست بدن به غیر از کف دست‌ها، پاها و لب‌ها غده‌های رویش مو وجود دارند؛ امّا رشد همه این غده‌ها یکسان نبوده و همه آن ها حاوی مو نمی‌باشند. سلول‌های ریشه زمانی که از پوست خارج می‎شوند به ساقه که بی‌جان است، تبدیل می‌شود. رشد موی سالم در یک روز 7 دهم میلی‎متر، در 20 روز 1 سانتی‎متر و در ماه 1 الی 5/1 سانتی‎متر و در سال بین 12 الی 20 سانتی‎متر است . رشد مو در روزها بیش از شبها و در تابستان و بهار به دلیل تابش نور خورشید، زیادتر از دیگر فصل‎ها می‎باشد. هم چنین موهای بلند نسبت به موهای کوتاه، رشد کمتری دارد. بیشترین رشد مو در سنین 15 الی 30 سالگی است که رشد مو در افراد مختلف متفاوت است.

 

 عناصر تشکیل دهنده مو

 مقدار کلسیم، سدیم، آهن، پتاس و آلومینیوم در ساختمان مو، خیلی کم و تقریباً 1% است به خاطر داشتن این مواد است که مو تغییر رنگ و تغییر حالت می‌دهد. عناصر دیگر در ساختار مو عبارتند از:


 گوگرد 4%
 هیدروژن 6%
 ازت 17%
 اکسیژن 22%
 کربن 49%

 

 بافت مو

موها استوانه‌های بلند کراتینی می‌باشند که به وسیله ساختارهای اپیدرمی تمایز یافته و در داخل درم فرو رفته و از فولیکول‌های مو به وجود می‌آیند. هر تار مو، دارای یک بخش آزاد و ریشه‌هایی در ضخامت پوست می‎باشد. پیاز مو، توده سلولی زاینده‎ی مو است که به عبارت دیگر بخش کراتین، ایجادکننده‌ی کراتین مو می‌باشد. در کنارغده‎ی سباسه در عمق لایه‎ی اپیدرم، ملانوسیت‌های پیاز مو ملانینی را تولید می‌کند که به سلول‌های کورتکس ساقه‎ی مو انتقال می‌یابد. تعیین کننده‎ی رنگ مو، کیفیت و کمیت ملانین است. چنان چه پیگمنتی وجود نداشته باشد، هوا و انعکاس نور، ظاهری سپید رنگ در موها به وجود می‎آورد.

 

 به طور کلی دو نوع ملانین وجود دارد:

 

 یوملانین، در موهای سیاه و قهوه‎ای وجود دارد و از رنگ دانه‎های اصلی است.
 فئوملانین، در موهای بلند و خرمایی وجود دارد و رنگی مابین قرمز و زرد به وجود می‎آورد.


اگر ملانین را درون سلول مو قرار دهید به رنگ‎های مختلفی دیده می‌شود. امّا اگر ملانین را به صورت خالص جدا کنید، قهوه‎ای رنگ می‎شود. در سن بلوغ تا قبل از 35 سالگی، مو تیره‎ترین رنگ را دارد در افرادی که موهای سیاه دارند در ریشه مو سلول‎های رنگدانه ساز فعال بوده و به صورت گلوله‎های توپر و یکدست به نام ملانوزوم، وارد دیگر سلول‎های مو می‎شوند. تعداد ملانوزوم‎ها در موهای تیره، بیشتر از موهای روشن است. افرادی که رنگ موهایشان روشن‎تر است، ملانوزوم‎ها به طور کامل پر نشده و به صورت نیمه پُر وارد دیگر سلول‌ها می‌شوند. مو در هر سن، رنگی خاص داشته و انعکاس رنگ در صورت افراد، نشان دهنده مقطع سنی آن‎ها می باشد. در حالت کلی با بالا رفتن سن، موهای سر کدرتر و کم کم به سفیدی می‎زند که این قضیه در همه افراد یکسان نمی‎باشد. از سن 35 سالگی موها به سمت روشنی رفته، طوری که رنگدانه خود را از دست داده و سفید می‎گردد. اگر موها دارای لایه میانی، یعنی مدولا باشند، سفیدتر ولی اگر فاقد مدولا باشند، زردتر به نظر می‎آیند.

 شناخت ساختار مو، موضوعی است که با دانستن آن می‎توانیم، علت بسیاری از موضوعات را بهتر بدانیم، مثلاً از اگر موهای ما در پاییز ریزش دارد، با آگاهی از ریزش فصلی موها با آرامش بیشتری این دوره را طی کنیم و موضوعاتی از این قبیل.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: