چهارشنبه 28 آذر 1397 - 13:45:41

چگونه بهداشت آرایشگاه را حفظ کنیم؟

 

محصولاتی که برای ضدعفونی و بهداشت هر آرایشگاهی لازم است

با مواد ضدعفونی آرایشگاه آشنا شوید

 

 

 

 به توصیه سازمان جهانی بهداشت، همه لوازم و ابزاری که در مراکز بهداشتی _درمانی چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند، باید پس از استفاده با دستکش، آب و دترجنت مناسب به خوبی شسته و ضد عفونی شوند. به همین خاطر ما در این مقاله قرار است به شما بیاموزیم که چگونه بهداشت آرایشگاه را حفظ کنید؟ با رژلب همراه باشید.

 

 

 

بهداشت سالن

 

 

 

 

 بهداشت آرایشگاه با دستگاه ضد عفونی

شما می‎توانید به یکی از روش‎های زیر، ابزار آرایشگری خود را کاملاً استریل و ضدعفونی کنید:

 

 دستگاه اتوکلاو یا حرارت مرطوب:

این دستگاه می‎تواند با بخار آبِ تحت فشار، ابزارهای آرایشگاه را در مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت 121 درجه سانتی‎گراد ضد عفونی کند و در اثر حرارت مرطوب، تمام میکروب‌ها از بین می‎روند. دقت کنید هرچه حرارت بیشتر باشد، مدت زمان کمتر می‌شود.

 

 دستگاه فور یا حرارت خشک:

این دستگاه با حرارت 160 درجه سانتی‌گراد در طی مدت 2 ساعت و حرارت 170 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت عمل استریل و ضدعفونی را انجام دهد. دقت کنید، تأثیر حرارت مرطوب، بیشتر از حرارت خشک است. اما در بعضی مواقع مجبور هستید از حرارت خشک استفاده کنید.

 

 دستگاه UV

طول موج‎های کوتاه اشعه‎ی ماورای بنفش، می‌تواند باکتری‎ها و سایر ارگانیسم‎های کوچک را از بین ببرد. از پرتو فرابنفش جهت ضدعفونی آب، تجهیزات پزشکی و غیره می‎توان استفاده کرد.

 

 مزایای ضدعفونی آرایشگاه با اشعه

 اشعه ماوراء بنفش، نیاز به حمل و نقل و انبار مواد شیمیایی ندارد.

 با تغییرات PH و دما، کارایی آن تغییر نکرده و فرآورده جانبی به وجود نمی‎آورد.

 طعم و بوی شیمیایی ایجاد نکرده و زمان تماس لازم برای گندزدایی بسیار کوتاه است.

 روی گروه هوازی، اثر فوق العاده دارد.

 

 معایب ضد عفونی آرایشگاه با اشعه

  این اشعه برای مواد آلی مناسب نمی‎باشد.

 جهت سطح‎های غیر قابل دید، مناسب نمی‎باشد.

 روی همه‎ی اشیاء اثر یکسان ندارد. مثلاً سطوح شیشه و آلومینیوم را استریل می‎کند، امّا کاغذ و لاستیک را استریل نمی‎کند.

 اطلاعات فنی در خصوص عمل سیستم‎های uv در شرایط مختلف وجود ندارد.

 

 

 مواد ضدعفونی کننده آرایشگاه

همانطور که می‎دانید، متخصصین آرایش و پیرایش باید با اصول بهداشت آرایشگاه و ضدعفونی آشنایی داشته باشند تا سلامت و امنیت مشتریان حفظ شود. همچنین یک آرایشگر حرفه‎ای، باید با محصولات نظافت و ضدعفونی آرایشگاه در جهت حفظ اصول بهداشت آن اشنایی داشته باشد. چگونگی استفاده از محصولات ضدعفونی به آرایشگران کمک می‎کند تا محیطی سالم و امن داشته باشند.

 

 محلول گلوتارآلدئید

این محلول مناسب ضدعفونی کردن لوازم حساس به حرارت است و بسیار قوی می باشد. لوازم را جهت ضدعفونی  10 تا 30 دقیقه و جهت استریل 10 ساعت در محلول قرار دهید. محلول زمانی که فعال شد، فقط تا 2 هفته قابل نگهداری بوده و بعد از آن باید دور ریخته شود. محلول را زیر هود استفاده کرده و برای محافظت از دست‌ها، دستکش استفاده کنید. محلول را در محفظه‎های دارای درپوش بگذارید. بعد از ضدعفونی کردن لوازم، آن‌ها را با آب مقطر بشویید تا اثر آن کاملاً از بین برود.

 

 فرمالئید 4%

این محلول دارای بخارهای سمی است و شدیدا چشم و گلو را تحریک می‎کند. ابزار و لوازم را به مدت 30 دقیقه در محلول قرار دهید. آب کشی کرده و خشک کنید. سپس محلول ضدعفونی را دور بریزید. زمان استفاده از محلول از ماسک و دستکش استفاده کنید.

 

 محلول ساولن

این محلول، علاوه بر ضدعفونی کردن ابزار و لوازم برای ضدعفونی زخم نیز مناسب است. در دمای 25 درجه سانتی‎گراد قابل نگه داری بوده و در ظروف دارای درپوش، نگهداری شود. ابزار و لوازم را به مدت 30 دقیقه در محلول غوطه‎ور کنید.

 

 محلول هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول 5/0-1/0%

این محلول نیز جهت ضدعفونی کردن ابزار و لوازم کار، مورد استفاده قرار می‎گیرد. در ظرف پلاستیکی دارای درپوش و مات نگهداری می‎شود و در مقابل نور و حرارت خاصیتش را از دست می‌دهد. از این محلول برای ضدعفونی، لوازم فلزی استفاده نمی‎شود؛ زیرا باعث تخریب فلزات می‌شود. آب ژاول قوی بوده و قبل از مصرف با نسبت 1 به 8 با آب رقیق می‎شود.

 

 محلول بتادین

محلول بتادین شبیه به هیپوکلریت سدیم است و برای ضدعفونی ابزار و لوازم استفاده نمی‎شود. البته اثر خورندگی این محلول کمتر از هیپوکلریت سدیم است و ثبات بیشتری دارد. امّا به دلیل رنگی بودن محلول، کمتر جهت ضدعفونی استفاده می‌شود.

 

 الکل اتیلیک

الکل به صورت آماده در ظروف شیشه‌ای نگهداری می‌شود و مناسب‎ترین غلظت آن 70 درجه است. اما اگر الکل 70 درجه نداشتید با ترکیب‎کردن آب به الکل 96 درجه، می‎توانید آن را مصرف کنید. (730 میلی‎لیتر الکل 96 درجه با 270 میلی‌لیتر آب مقطر)
با الکل می‎توانید لوازم فلزی و پلاستیکی را ضدعفونی کنید. الکل بعد از 10 الی 15 دقیقه بر روی ویروس‎ها، باکتریهای فعال و قارچ‎ها اثر می‎گذارد.

 نانوسیل

این محلول نیز به صورت آماده در بازار موجود است. نانوسیل از آنجا که خاصیت خورندگی ندارد، برای ضدعفونی کردن کلیه ابزارها و سطوح مورد استفاده قرار می‎گیرد. نانوسیل، بی‎رنگ بوده و دارای انواع مختلف می‎باشد. 2F ضدعفونی کننده دست، 2D کلیه سطوح، 6D سطوح حساس و نوک تیز، I محلول آنتی سپتیک ضدعفونی موضعی پوست می‎باشد. محلول را روی محل مورد نظر اسپری کرده، 2 الی 3 دقیقه مکث و بعد از 5 دقیقه محلول بخار می‎شود و میکروب ها از بین می‎روند.

 

 دکونکس

دکونکس شبیه به نانوسیل است و به صورت آماده در بازار موجود است. بیشتر برای ضدعفونی پوست استفاده می‎شود و اثر خورندگی آن کم است.

 

 

 

بهداشت آرایشگاه

 

 

 

 

 

  روش استریل کردن لوازم آرایشگاه کم خطر

 برخی از وسایل در آرایشگاه هستند که جز لوازم آرایشگاه پر خطر محسوب نمیشوند ولی خطر احتمال بروز عفونت و ایجاد قارچ را دارند، ضدعفونی کردن صحیح مانع از انتقال بیماریها و عفونت ها میشود

 

  ناخنگیر وسوهان های ناخن و ابزار کاشت ناخن 

 • شستشو در آب ولرم و پاک کننده ها
• شستشو در زیر آب داغ روان
• خشک کردن باپارچه تمیز و خشک
• دور ریختن در صورت آلودگی

 

  نخ بند و مارکرهای یکبار مصرف

 • دور ریختن پس از مصرف

 

 ظرف ترکیب رنگ مو

• شستشو در اب ولرم و پاک کننده ها
• شستشو در آب داغ روان
• خشک کردن با پارچه

 

  وسایل اپیلاسیون و ظرف موم

• پاک کردن دسته های وکس از موم با استفاده از حلال

• شستشو در آب ولرم و پاک کننده
• شستشو در زیر آب داغ روان
• خشک کردن با پارچه تمیز خشک

 

 دستمال- حوله- پیشبند- کلاه رنگ- گیره مو

 • شستشو در آب با دمای 70-80 درجه سانتیگراد و پاک کننده ها
• خشک کردن در هوای آزاد

 

 صندلی و مبل

 • شستشو با دستمال نمدار، آب ولرم و پاک کننده ها
• خشک کردن با پارچه خشک تمیز

 

 تعریف برخی اصطلاحات مرتبط با بهداشت آرایشگاه

قبل از پرداختن به ابزار ضدعفونی به تعریف بعضی از اصطلاحات بهداشت محیط می‎پردازیم:

 

 ضد عفونی

ضدعفونی یا استریل عملیاتی است، برای نابود کردن عوامل بیمار‎ی‎زا از بافت زنده

 استریل

استریل یا سترون سازی، عملیاتی است که کل میکروبها چه بیماری‎زا و چه غیر بیماری‌زا نابود می‌شود.

 گند زدایی

گند زدایی عملیاتی است که عوامل بیماری‌زا در محیط بی جان، مثل تجهیزات و لوازم کار، اماکن مسکونی و ... را نابود می‌کند. گندزدایی به دو صورت فیزیکی با پرتودهی، اشعه یونیزاسیون و حرارت و شیمیایی با محلول های شیمیایی مثل کلر، ساولن، بتادین و ... انجام می‎شود.

 

 عوارض پوستی استفاده از مواد ضدعفونی

همانطور که می‎دانید پوست نیز، مثل اعصای دیگر بدن انسان مستعد انواع بیماری‎ها و اختلالات متفاوت می‎باشد. آرایشگر مادامی که در فرآیندهای اجرای کار از پوست مراقبت کرده و کار در محیط و شرایط بهداشتی انجام شود، عوارض پوستی و بیماریهای مربوط به شغل یا از طریق تماس با بعضی از محصولات بهداشتی - آرایشی به وجود می‎آید. همچنین ممکن است از طریق مراجعه‎کنندگانی که بیماریهای مسری دارند، بیماری‎شان به آرایشگر سرایت کند؛ البته در صورت عدم رعایت بهداشت.

تماس با مواد شیمیایی محرک، می‎تواند باعث آسیب به اپیدرم شود، زیرا محرک وارد سطح پوست شده و باعث التهاب، خارش و قرمزی پوست می‏‎گردد و استفاده مکرر از این محصولات آسیب را بیشتر می‎کند. راه پیش‎گیری از التهابات تماس شغلی، استفاده از دستکش و ماسک هنگام کار کردن با مواد شیمیایی تحریک کننده است. هم چنین شستن زیاد دست‎ها منجر به خشکی پوست می‎شود و اگر پوست دچار خارش باشد، باعث تحریک بیشتر شده و امکان نفوذ مواد شیمیایی به پوست بیشتر می‌شود. شستن دست‎ها برای پیشگیری از شیوع بیماری مهم است، اما باید دایما از کرم های محافظ استفاده شود.

 

 

رعایت بهداشت فردی در آرایشگاه

 

 

 

 

  وسایل بهداشت و محافظت فردی

وسایل بهداشت و حفاظت فردی در رشته مراقبت و زیبایی عمدتاً شامل: ماسک طبی، دستکش، کفش، روپوش کار و عینک می‎باشد.

 

ماسک طبی

 از ماسک طبی هم برای خود و هم برای مشتری استفاده کنید. مخصوصاً زمان بند انداختن و برداشتن ابرو، کاربرد مواد شیمیایی و ... حتماً از ماسک استفاده کنید. زیرا به این طریق، مانع از ورود مواد مضر شیمیایی و تا حدودی مانع ویروس‎ها خواهید شد.

 دستکش

دستکش به صورت پلاستیکی، طبی و یکبار مصرف در بازار موجود است که استفاده از آن، هنگام کار از دست‎ها محافظت کرده و از آسیب‎های پوستی جلوگیری می‎کند. همچنین از انتقال آلودگی‌ها از طریق دست، نیز جلوگیری به عمل می‎آید.

 کفش

 کفش‎هایی با پاشنه‎های کوتاه و پهن، قابل انعطاف و نرم برای ایستادن‎های طولانی است.

 

روپوش کار

روپوش کار به دو صورت پیش بندهای آماده و لباس نخی به رنگ روشن می باشد. این روپوش ها باید قابل شست و شو ، ضدعفونی کردن و مقاوم در برابر رنگ باشد.

 

  استفاده از مواد ضدعفونی کننده و شست و شو دهنده

شما به عنوان آرایشگر، مواد ضدعفونی کننده‎ی زیادی در دسترس دارید، پس باید بهترین ضدعفونی کننده را شناسایی و از آن استفاده نمایید. قبل از قرار دادن ابزار در محلول های ضدعفونی کننده، همه‏‌ی مواد قابل رؤیت روی ابزار را پاک کنید؛ زیرا مواد باقی مانده از محصولات مختلف با مواد ضدعفونی ترکیب شده و از ضدعفونی کردن درست مواد جلوگیری می‌کند. بعد از تمیز کردن ابزار آن‎ها را به طور کامل در ضد عفونی کننده فرو برید. دقت کنید، مایع کافی در ظرف وجود داشته باشد که تمام سطوح آرایشی، ضدعفونی شده را بپوشاند و تا زمان توصیه شده مکث کنید. برای سلامتی خود زمان ضدعفونی کردن لوازم، همیشه دستکش داشته باشید. دقت نمایید دستکش سالم باشد و حتماً برچسب محصولات ضدعفونی کننده را مطالعه نموده و به کار بگیرید.

 

 مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده دست و صورت

شستن دست‎ها، یکی از مهمترین اقدامات بهداشتی می‎باشد. قبل و بعد از انجام هرکاری در آرایشگاه باید دست‎های خود را بشویید. هنگام شستن دست‎ها، زیر ناخن و لای انگشتان را نیز با دقت زیاد بشویید. برای شستن دست‎ها از آب و صابون مایع استفاده کنید و برای اطمینان بیشتر از مواد ضدعفونی‏‌کننده‎ی مخصوص دست که در بازار می‎باشد استفاده نمایید.

 

 تفکیک و جمع آوری مواد زاید و ضدعفونی محل کار  

 مراکز تولید کننده‎ی پسماند پزشکی، موظفند اقدامات زیر را انجام دهند:


الف-ترجیح بر استفاده از کالاهایی با تولید پسماند کمتر و غیر خطرناک در مورد پسماندهای عادی، بیمارستانی، کالاهایی با تولید پسماند قابل بازیافت

ب- مدیریت و نظارت مناسب بر مصرف

پ- جداسازی دقیق پسماند عادی از پزشکی ویژه در مبدأ تولید پسماند

ت- ترجیح بر استفاده از محصولات با خطر کمتر به جای رنگ PVC و استفاده از رنگ‎های کم ضرر به جای رنگ‎های پایه فلز

ث- اولویت استفاده از:

1-پاک کننده‎های زیست تجزیه پذیر
2- مواد شیمیایی ایمن‌تر
3- استفاده از مواد با پایه آب به جای مواد با پایه حلال

ماده 12: هرواحد باید برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی ویژه‎ی خود را تهیه و در صورت مراجعه نمایندگان سازمان یا وزارت ارائه دهد.
ماده 13: تولیدکنندگان پسماند پزشکی موظفند، پسماندهای تولیدی خود را شناسایی و آمار تولید را به تفکیک عفونی، تیز و برنده، شیمیایی – دارویی و عادی به صورت روزانه ثبت نمایند.
ماده 14: تولیدکنندگان باید پسماندهای پزشکی ویژه‎ را به منظور اطمینان از حمل و نقل بی خطر، کاهش حجم پسماندهای پزشکی ویژه، کاهش هزینه‎های مدیریت، پسماند و بهینه‌سازی و اطمینان از امحاء از جریان پسماندهای عادی مجزا نمایند.

 

 

 نکته مهم

 برای این که آراسته به نظر برسید، همیشه بوی خوب داشته باشید و از دئودورانت استفاده کنید؛ زیرا فاصله شما با مشتری کم است.

 در محیط آموزشگاه و آرایشگاه تفکیک زباله‌ها به صورت خشک می‎باشد. کاغذهای باطله در قسمت اداری آموزشگاه‎ها مدیریت شده و در جعبه‌های مخصوص پسماند اداری جمع آوری می‌شود.

 ظروف یکبار مصرف، پنبه، تیغ، دستمال کاغذی در کیسه‎های زباله مشکی باید درست جمع آوری و در سطل زباله قرار گیرد. اشیاء برنده شامل: تیغ ، کاتر و ... را در محفظه‎های مخصوص سفتی باکس قرار دهید. سپس در سطل زباله بیندازید.

توجه: سطل زباله دارای در پوش،سبک و از نوع غیر فلزی بوده و به راحتی قابل حمل باشد.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: