یکشنبه 02 دی 1397 - 14:53:36

چگونه موهایم را رنگ کنم؟


 

آموزش گام به گام رنگ کردن مو

چرا موهایم نارنجی می‎شود؟

 

 

همان‎طور که می‎دانید رنگ کردن مو نیاز به مهارت خاصی دارد. اگر با قوانین مربوط به رنگ کردن مو آشنایی نداشته باشید، ممکن است در پایان کار رنگ مویی که روی سرتان گذاشته‎اید، دو رنگ یا چند رنگ شود. در مقاله امروز سایت آرایشی رژلب، می‎خواهیم به شما بیاموزیم که "چگونه موهایتان را رنگ کنید؟" با ما همراه باشید.

 

 

آموزش رنگ کردن مو

 

 

 

 

 آموزش گام به گام رنگ کردن مو

 

شروع کار رنگ‌آمیزی از مقاوم‌ترین قسمت مو می‌باشد: 

روی موهایی که تا به‎حال رنگ نشده‎اند، 1 الی 5/1 سانتی متر مانده به ریشه از پشت سر کار رنگ را آغاز کنید. 

 بعد از مکث کوتاهی با توجه به توصیه‌ی شرکت سازنده از پشت سر، ریشه‌ها را رنگ بزنید. با شانه‌ی دندانه درشت در انتها، کل موها را شانه کنید.

 برای رنگ آمیزی مجدد موهایی که قبلاً رنگ شده‌اند، اگر ساقه‌ها رنگ روشن بود و رشد ریشه‎ها کمتر از 3 سانتی متر؛ کار را از ریشه‎ها شروع کرده و روی ریشه‎ها مکث نکنید. البته این در صورتی است که بخواهید موهایتان را روشن کنید. 

 اگر موها بیش تر از 3 سانتی متر، رشد ریشه داشته باشد و رنگ انتخابی شما نیز روشن باشد. از 5/1 سانتی متری ریشه تا قسمتی که موها رنگ دارد را رنگ آمیزی کرده، بعد از مکث لازم ریشه‌ها را رنگ بزنید.

 سپس رنگ را روی همه قسمت‌های مو با شانه بکشید. اگر رنگ انتخابی تیره باشد و موها رشد ریشه داشته باشد، از قسمت روشن رنگ آمیزی مو را شروع کنید. برای موهایی که تازه رنگ شده‌اند و رشد ریشه ندارند، بعد از دکلره از پشت سر، ریشه و ساقه را باهم رنگ بگذارید.

 

 

 لوازم رنگ کردن مو

 بهتر است پیش بند از نوع پلاستیکی و ضد آب انتخاب شود.
 برای جلوگیری از آسیب پوست دست، دستکش یک بار مصرف استفاده شود.
 برای استشمام کمتر مواد موقع رنگ آمیزی از ماسک استفاده کنید.
 برای جلوگیری از آلوده شدن لباس، روپوش مخصوص رنگ پوشیده شود.

 

 

 چگونه تشخیص دهیم رنگ موی خریداری شده، باعث تحریک و حساسیت پوست نمی‎شود؟

 

گاهی اوقات، رنگ کردن مو سبب بروز حساسسیت و آلرژی می‎شود و در مواردی این حساسیت ممکن است، تشدید یافته و به پوست ما آسیب برساند. بدین منظور بهتر است، برای جلوگیری از هرگونه پیش آمدی، تست حساسیت انجام دهید. همچنین پیش  از قرار دادن رنگ روی موها، بروشور داخل جعبه‎ی رنگ را مطالعه کنید. تست حساسیت نسبت به محلول، در بعضی از  بروشورها 24 ساعت و در برخی دیگر 48 ساعت آمده است. برای انجام تست حساسیت مراحل زیر را دنبال کنید:

 در کاسه‌ای پلاستیکی مقداری از رنگ مو و اکسیدان را باهم مخلوط کنید.

 سر بطری اکسیدان و تیوپ رنگ را ببندید و مخلوط رنگ مو را 1 الی 2 سانتی‎متر بالاتر از آرنج یا پشت گوش بزنید.

 بعد از 20 دقیقه مکث، موها را تمیز کنید.

 طی 24 یا 48 ساعت با توجه به توصیه شرکت سازنده، ناحیه مورد نظر که تست انجام شده است را بررسی کرده، اگر هرگونه عکس‌العملی مثل التهاب، قرمزی، تاول ، خارش دیده نشد، می توانید از رنگ مو استفاده کنید.

 در صورت مشاهده هرگونه واکنش از رنگ کردن خودداری کرده و جهت مشاوره مشتری را به یک مشاوره پوست ارجاع دهید.

در هر مرحله از رنگ کردن مو، اگر هرگونه سوزش یا تاولی مشاهده کردید، موها را سریعا آبکشی کنید؛ چون ممکن است واکنش جدی‎تری بروز کند؛ زیرا آمونیاک موجود در رنگ مو حساسیت را بیشتر می‌کند.

 یک جلسه مشاوره با یک آرایشگر، قبل از شروع رنگ آمیزی داشته باشید. 

 

 

حساسیت پوستی نسبت به رنگ مو


 

 

 میزان ماندگاری رنگ

 

مسئله‎ی ماندگاری رنگ به موضوع "نفوذ پذیری" باز می‏‌گردد. حال "نفوذپذیری" یعنی چه؟ میزان جذب مواد به داخل کورتکس و ماندگاری رنگ در آن را نفوذپذیری گویند. موهای افراد با ضخامت مختلفی که دارند، دارای نفوذ پذیریهای متفاوت هستند. نفوذپذیری موها یکی از مباحث مهم در رنگ مو است. برای انتخاب رنگ، ترکیب رنگ‎ها باهم و تعیین زمان مکث، داشتن میزان نفوذ پذیری از اهمیت خاصی برخوردار است. تقسیم بندی موها از نظر نفوذپذیری، به نفوذپذیری متوسط، مقاوم، شدید و غیر یکنواخت است. موهایی که نفوذپذیری کمی دارند، کوتیکول فشرده و مقاوم داشته و به‌سختی رنگ روی موهای آنها باز می‌شود و وارد کورتکس مو می‎گردد.  برای رنگ آمیزی این موها، باید از اکسیدان قوی‌تری استفاده کنید. موهایی که میزان نفوذپذیری آنها متوسط است، لایه‌های کوتیکول در آنها مقاومتی معمولی دارد. بنابراین رنگ آمیزی آنها نیز بصورت معمول انجام می‎شود.


دسته سوم موهایی هستند که میزان نفوذپذیری رنگ در آنها بیش از بقیه است. این دسته از موها به دلیل، استفاده‎ی زیاد از مواد شیمیایی یا انجام اتو مو یا سشوار، آسیب‎پذیرتر از بقیه موها بوده و زمان رنگ آمیزی رنگ به سرعت داخل مو نفوذ می‎کند. برای رنگ آمیز این دسته از موها باید پس از مکثی کوتاه رنگ را از روی موها بشویید؛ زیرا مکث بیش از حد، ممکن است به موها آسیب وارد کند. این نوع موها قدرت نگه داری رنگ را در خود نداشته و به سعرت رنگ خود را از دست می‌دهند. رنگ‌های دائمی، بدون اکسیدان یا رنگ‎های نیمه دائمی تون آن تون، مناسب این نوع موها بوده تا به طور یکنواخت داخل کورتکس موها وارد شده و موها را رنگ آمیزی کند. از دانه مصنوعی دادن نیز می‌توان استفاده نمود. در نفوذپذیری غیر یکنواخت بعضی از قسمت‌های سر نفوذپذیری شدیدتر و بعضی نقاط دیگر نفوذپذیری کمی داشته و موها مقاوم هستند. از لوسیون یا کرم پر کننده‎ی منافذ برای یکنواخت کردن نفوذپذیری استفاده نموده و لوسیون را به همه موها از ریشه تا ساقه بزنید. موها را شانه نموده و ماساژ دهید، سپس موها را خشک کرده و رنگ آمیزی کنید.

 

 

 روشن کردن رنگ موی طبیعی

 

برای روشن کردن موی طبیعی، لازم است که زمینه‎ی مو را تشخیص داده و رنگ انتخابی مشتری را دانسته و رنگ انتخابی را برحسب رنگ زمینه و رنگ انتخابی مشتری به دست آورید.

 

 چرا شناخت رنگ زمینه موها مهم است؟

 

شناختن پایه‎های رنگ مو، برای تشخیص رنگ طبیعی مو مهم است؛ زیرا می‎توانیم رنگ طبیعی موها را در پایه‎های متفاوت تشخیص دهیم.

 

 

 چرا برخی از رنگ‎های روشن برای موهای آسیایی‎ها مناسب نیست؟

 

تا بحال شده که یک جعبه رنگ موی زیتونی خیلی روشن بخرید و پس از رنگ آمیزی، شاهد رنگ موی نارنجی یا نسکافه‌ای باشید!!! به نظر شما چرا این اتفاق می‎افتد؟ در سطور پیشین گفتیم که دانستن رنگ طبیعی یا پس زمینه‎ی مو واجب است. در اینجا نیز باید مجدداً بر این موضوع تأکید کنیم؛ زیرا ایجاد رنگ موی نارنجی، بجای بلوند از همین موضوع ناشی می‎شود. اصولاً پیگمنت موهای زنان و مردان آسیایی به رنگ تیره است، به‎همین خاطر، بدون دکلره نمی‏‌توان به رنگ موی روشن دلخواه دست یافت. البته حتی رنگ موی بلوند با دکلره نیز، پس از مدتی ممکن است به رنگ نارنجی بگراید. به همین خاطر بهتر است، رنگ موی خود را دو یا سه درجه روشن‎تر از رنگ طبیعی موهایتان انتخاب کنید تا آسیب کمتری به موها برسد و رنگ مویتان طبیعی تر و خوشرنگ‏‎تر باشد.

 

 

 ارتباط میان ضخامت تار مو با رنگ پذیری مو چیست؟

 

موی هر فرد، واکنشی متفاوتی نسبت به روشن نمودن آن و نفوذپذیری رنگ در آن دارد:

 رنگ کردن تارهای زبر و ضخیم به سختی انجام می‎شود.

 تار موی با ضخامت متوسط را بدون سشوار و راحت‎تر از موهای ضخیم می‎توان رنگ آمیزی نمود.

 تارهای نازک را به آسانی می‎توان رنگ آمیزی نمود.

 

  آیا سفیدی مو، تأثیری روی دو دستگی رنگ‎ روی سر دارد؟

 

 اگر میزان تارهای سفید مو در همه‎ جای سر به یک اندازه نباشد و در مناطق خاصی متمرکز باشد. در این حالت لازم است که مخلوط متفاوتی از رنگ برای رنگ آمیزی استفاده گردد و در صورت داشتن درصد سفیدی، رنگ فانتزی و اصلی را طبق قانون درصد سفیدی ترکیب می‌کنیم.

 

 

کاتالوگ رنگ مو


 

 

 

 آیا روش رنگ کردن موی رنگ شده با موی طبیعی متفاوت است؟


در پاسخ یه این سؤال باید بگوییم: بله؛ "مویی که از قبل رنگ شده با مویی که تا بحال رنگ نشده از طریق روش‎های جداگانه‎ای رنگ می‎شود." اگر قصد دارید، موهای رنگ شده‎ی خود را دوباره رنگ کنید از ریشه شروع به رنگ آمیزی نموده و روی ریشه‌ها مکث نکنید؛ البته این در صورتی است که موها کمتر از 3 سانتی‌متر رشد ریشه داشته و ساقه‌ها روشن باشد و بخواهید موهایتان را روشن نمایید. امّا اگر رشد ریشه‎ها بیشتر از 3 سانتی‎متر باشد، رنگ موی روشنی که انتخاب کرده‎اید را از 5/1 سانتی متر ریشه تا جایی که مو رنگ دارد، رنگ آمیزی کنید. پس از مدتی مکث، ریشه را رنگ زده و سپس رنگ را روی تمام موها شانه نمایید. اگر رنگ موی انتخابی شما تیره است و ریشه‎ی موهایتان نیز رشد کرده، رنگ کردن مو را از قسمت روشن، شروع نمایید. اگر قصد دارید، مویی که تازه رنگ شده و رشد ریشه ندارد را رنگ نمایید از پشت سر، ریشه و ساقه را باهم رنگ آمیزی کنید. رنگ موی با دکلره نیز از پشت سر به ریشه و ساقه زده می‌شود.

 

 موها پس از رنگ کردن تا چه میزان روشن می‎شوند؟

 اگر رنگ زمینه‎ی مو پایه‎ی 1 است با توجه به این که رنگ مو می‎تواند، موها را فقط 3 درجه روشن‎تر نماید؛ رنگ انتخابی شما، باید رنگ موی شماره 4 باشد.

 زمانی که رنگ مو، پایه‎ی 1 یعنی مشکی است. رنگ موی شماره 4، نمی‎تواند موها را 3 درجه روشن نماید. لذا به رنگ موی انتخابی 3 درجه اضافه کرده، یعنی رنگ موی شماره 7 را مصرف نموده تا رنگ شماره‎ی 4 بدست آید.

 اگر رنگ زمینه‎ی مو، شماره 2 و رنگ انتخابی شماره 5 باشد، رنگ مصرفی را باید 2 درجه بالاتر، یعنی شماره‎ی 7 مصرف کنید.

 اگر رنگ زمینه‎ی مو، شماره 3 باشد و رنگ انتخابی شماره 6، رنگ مصرفی 1 درجه بالاتر، یعنی شماره‎ی 7 است.

 اگر رنگ زمینه شماره 4 به بالا باشد که معمولاً در موی آسیایی‌ها کمتر دیده می‎شود؛ به دلیل این که موها روشن است، رنگ موی مصرفی و انتخابی یکی است. اگر مشتری موهای روشنی داشت، شماره‌ی رنگی که انتخاب کرده را می‎توان به عنوان رنگ مصرفی استفاده نمود.

 

 

 بهترین مارک رنگ مو چیست؟

 

یک رنگ موی خوب باید 6 ویژگی داشته باشد؛ ایجاد شفافیت و درخشندگی، قابلیت پوشانندگی کامل، خواص پایداری بیشتر، سازگاری با پوست، ایجاد رنگ طبیعی و نرمی در مو، رنگ موی وال وار با داشتن هر شش ویژگی مذکور، یکی از برندهای شناخته شده در زمینه رنگ مو است.

 

 رنگ موی سال 2019 چیست؟

 

مؤسسه پانتون، امسال برای معرفی رنگ سال جدید 2019، به اعماق دریا رفته و با الهام از مرجان‎های دریایی رنگ مرجانی زنده که معادل انگلیسی آن  living coral است به عنوان رنگ جدید سال 2019 معرفی کرده است. رنگ مرجانی زنده، یکی از طیف‌های رنگ نارنجی است که ته رنگ طلایی نیز در خود دارد.

 

 اکسیدان رنگ مو

 

موهای آسیب دیده و دکلره شده که رنگ را به سختی در خود نگه می‎دارند، می‎توان با اکسیدان 6% یا 20 حجمی رنگ کرد. همچنین برای به دست آوردن یک رنگ یکنواخت می توان از اکسیدان 6% یا 20 حجمی جهت ترکیب نمودن استفاده نمود. بدون انجام دکلره روی موها، موهای تیره را فقط می‎توان تا 3 پایه روشن نمود. اکسیدان کرم 20 حجمی یا اکسیدان شماره‎ی 1 برای روشن نمودن موها تا 1 درجه کاربرد دارد. اکسیدان کرم 30 حجمی یا شماره‎ی 2 زمانی مصرف می‏‎شود که بخواهید، موها را 2 درجه روشن کنید. اکسیدان کرم 40 حجمی یا شماره‎ی 3 برای روشن کردن رنگ مو، روی موهای ضخیم تا 3 درجه کاربرد دارد. برای ترکیب با رنگ ریشه نسبت به ساقه از اکسیدان کمتری استفاده کنید.

 

 چقدر اکسیدان برای رنگ کردن مو مناسب است؟

 

میزان اکسیدان، زمان ترکیب با رنگ از طریق کارخانه‎ی سازنده آن رنگ و بسته به نوع محصول تعیین می‎گردد که رعایت آن ضروری می‎باشد.

 

 لوازم رنگ کردن مو چیست؟

 

پلوازم رنگ کردن مو به قرار زیر است:

پیش بند مخصوص، ماسک صورت، دستکش یکبار مصرف، روپوش مخصوص کار، کرم محافظ، حوله نخی، شامپو مخصوص موهای رنگ شده، نرم کننده‎ی موهای رنگ شده، ماسک آبرسان، قلم موی رنگ در 3 اندازه، کاسه رنگ پلاستیکی یا چینی در اندازه‎های متفاوت، شانه‎ی دم باریک و شانه‎ی دندانه درشت. 

مواد مصرفی قبل از رنگ کردن مو:

کرم، لوسیون و ضد التهاب

نکته: کرم را در اطراف رستنگاه مو و پشت گوش بزنید. می‎توانید از کرم دست و صورت و وازلین یا لوسیون ضدالتهاب برای محافظت از پوست سر و صورت و لک‌شدن آن استفاده کنید.

 

 نکات مهم هنگام رنگ کردن مو 

 

 از انجام رنگ آمیزی در مواردی از قبیل زایمان ، بیماریهای عصبی، پریودی، حاملگی خودداری کنید. زیرا ممکن است رنگ نتیجه دلخواه و مطلوب ندهد.

 درصورت مشاهده هرگونه خراشیدگی، زخم، جوش در پوست سر از رنگ نمودن موها بپرهیزید.

 زمان انجام رنگ آمیزی ، موها خشک و نشسته باشدو طبیعت موها را بررسی کرده در صورت چرب بودن موها ، با یک شامپو ملایم به صورتی که پوست سر شسته نشود شامپو کرده سپس موها را خشک کرده و بعد رنگ آمیزی انجام دهید.


مواردی که برای آماده کردن رنگ باید رعایت شود:

 با در نظر گرفتن شماره رنگ از روی آلبوم رنگ ها می توان تون رنگ یا رنگ فانتزی را انتخاب نمود.
 برای ترکیب رنگ اصلی و فانتزی توجه به درصد سفیدی ها و دانستن قانون رنگ ها ضرورت دارد.
 طبق دستور شرکت سازنده رنگ ، مدت زمان مکث رنگ روی موها تعیین می گردد که بعد از آن باید موها را آبکشی نموده و از یک شامپوی اسیدی جهت خنثی کردن ph رنگ استفاده شود.

 

 

 چگونه لکه رنگ مو را از روی لباس پاک کنیم؟

 

لکه به جا مانده از هر رنگ را با خود رنگ می‌توان پاک نمود. از کرم محافظ مرطوب کننده یا وازلین جهت محافظت از پوست سر و جلوگیری از لک‎شدن آن، می‎توان استفاده نمود. در پایان کار تمام لک‎های ناشی از رنگ از روی پوست پاک می‎شود. در صورتی‎که هنوز لکه‏‎ی رنگی روی پوست باقی است و رنگ روی پوست بماند با لوسیون پاک‌کننده یا ریموور، رنگ را از روی پوست پاک نمایید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

پنجشنبه 18 بهمن 1397 - 00:25:57
سلام... مطالب شما خیلی عالی بود باتشکر...
سه شنبه 04 دی 1397 - 10:47:12
سلام...مطالب عالی واموزنده.....سپاس
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: