دوشنبه 12 فروردین 1398 - 23:28:03

توصیه هایی در رابطه با مراقبت سالانه از پوست و بخصوص نواحی اطراف چشم ها

روش های خانگی مراقبت از پوست اطراف چشم

نحوه شستشو و پاک کردن انواع پوست ها

 

مراقبت سالانه از پوست


امروزه دیگر مراقبت از پوست تنها به خانم ها اختصاص ندارد؛ بلکه دغدغه بسیاری از آقایان نیز شده است. در واقع هیچ فردی دوست ندارد که صبح از خواب بیدار شود و ببیند چین و چروک یا آکنه های جدیدی به پوستش اضافه شده است. همه ما به نوعی علاقه مندیم که روند پیری پوست خود را به تعویق بیندازیم و شر جوش ها و آکنه ها را نیز از سر خود باز کنیم. اما این کار چگونه ممکن است؟ وب سایت رژلب در این مطلب قصد دارد همه چیز درباره مراقب های پوستی به ویژه ناحیه دور چشم را برای شما بازگو کند. با ما همراه باشید.


قدم اول در مراقبت های پوستی: شناخت نوع پوست


اگر پوست خود را بشناسید، راحت تر می توانید از آن در برابر عوامل خطرآفرین خارجی محافظت کنید. در کل، پنج نوع پوست داریم:

پوست خشک: این نوع پوست زبر و زمخت است. معمولا در طول روز به خصوص پس از حمام کردن، با کشیدگی پوست مواجه خواهید شد.

پوست چرب: این نوع پوست حتی بلافاصله پس از شستشوی صورت نیز چرب می شود. معمولا براق است و حاوی منافذ باز می باشد.

پوست مختلط: اگر نواحی گونه های شما خشک بود اما در بقیه نقاط مانند پیشانی، بینی و چانه احساس چربی کردید، بدانید که دارای پوست مختلط هستید.

پوست معمولی: این نوع پوست معمولا صاف و یک دست بوده و در برابر حساسیت بسیار مقاوم است.

پوست حساس: افراد دارای پوست حساس معمولا پس از مصرف لوازم آرایشی دچار خارش و سوزش در سطح پوست می شوند و نیاز به مراجعه نزد پزشک دارند.

 

شناخت انواع پوست صورت


قدم دوم مراقبت های پوستی: پاکسازی پوست


پس از این که نوع پوست خود را شناختید، می توانید نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید که در ادامه به انواع آن ها اشاره خواهیم کرد:

پاک کردن پوست خشک

افراد دارای پوست خشک بهتر است از شوینده های ملایم بدون الکل و عطر استفاده کنند. این مواد پوست شما را خشک تر از قبل خواهند کرد. بهتر است در شستشوی صورت خود از آب داغ استفاده نکنید؛ چرا که چربی طبیعی پوست شما را از بین خواهد برد. یک شستشو دهنده یا تونر ملایم تهیه کرده و پوست خود را به آرامی بشویید. سپس با استفاده از مقدار زیادی آب گرم، آن را شستشو دهید. می توانید هفته ای یکبار پوست خود را از سلول های زائد پاکسازی کنید تا صاف تر و یکدست جلوه کند.

پاک کردن پوست چرب

اگر پوست شما چرب است، بهتر است از پاک کننده های فاقد چربی برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. می توانید پس از شستشوی صورت نیز از محصولاتی که در بستن منافذ باز پوست مفید هستند، کمک بگیرید. البته در مصرف این مواد دقت کنید؛ چرا که مصرف بی رویه آن می تواند پوست را دچار حساسیت کند. این محصولات قادر هستند چربی اضافه را از سطح پوست شما بردارند.

پاک کردن پوست مختلط

از شوینده یا صابون های ملایم که مخصوص این نوع پوست ساخته شده اند، استفاده نمایید. سعی کنید صورت را به شدت نمالید و پوست را به آرامی ماساژ دهید. اگر در پوست تان احساس چربی یا خشکی بیش از حد کردید، می توانید از شیوه دیگری این کار را امتحان کنید.

پاک کردن پوست معمولی

یک تونر مخصوص پوست معمولی خریداری و مصرف کنید. از مصرف هر صابون یا محصولی که در روشویی موجود است، جدا خودداری کنید. پوست معمولی، نسبت به سایر انواع پوست ها به نگهداری کمتری نیاز دارد. اما این موضوع بدان معنی نیست که هر چه دم دست تان بود را برای صورت تان مصرف کنید.

پاک کردن پوست حساس

همان طور که از نام آن مشخص است، شما باید نگهداری و مراقبت بیشتری را نسبت به این نوع پوست ها به خرج دهید. هرگز از محصولات حاوی الکل، صابون و عطر استفاده نکنید و به جای آن از محصولات شوینده ملایم استفاده نمایید. وجود عناصری نظیر آلوئه ورا، بابونه و چای سبز در محصولات شستشو دهنده می تواند کمک بسیاری به این نوع پوست ها کند.

 

مراقبت از پوست صورت


مرطوب کردن مداوم پوست


شاید با خود فکر کنید که هنوز برای مصرف مرطوب کننده بسیار جوان هستید؛ اما خوب است بدانید که همه نوع پوست ها با هر سن و سالی، ملزم به مصرف مرطوب کننده هستند. مرطوب کننده ها آبرسان های مفیدی هستند که پوست را از خشکی مصون نگه می دارند. برای مصرف کرم مرطوب کننده ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید. زمانی که هنوز پوست شما کمی مرطوب است، کرم مرطوب کننده را مصرف کنید تا پوست شما در تمام طول روز مرطوب بماند. اگر پوست چرب دارید نیز باید مرطوب کننده استفاده کنید؛ البته بدین صورت که کرم فاقد روغن و چربی تهیه و مصرف نمایید تا منافذ باز پوست را مسدود نکند.


مصرف مداوم ضد آفتاب


حتی اگر جوان باشید و از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، احتمال ابتلا به سرطان پوست در شما بسیار زیاد است. آفتاب در عرض تنها 15 دقیقه می تواند به پوست شما آسیب برساند. بهتر است به دنبال ضد آفتابی باشید که دارای حداقل SPF 30 باشد و با هر دو نوع اشعه مضر UVA و UVB مبارزه کند. هر روز حتی در شرایط آب و هوایی سرد، بارانی و برفی نیز کرم ضد آفتاب خود را مصرف و هر 4 ساعت تمدید کنید.


پاک کردن آرایش از صورت


شاید در طول روز آنقدر خسته شده اید که توانایی پاک کردن آرایش خود را قبل از خواب ندارید، اما خوب است بدانید که عدم پاک کردن آرایش پیش از خواب می تواند منافذ باز پوست شما را ببندد و راه را برای ایجاد آکنه، جوش و انواع لکه ها هموار کند. بهتر است ابتدا از یک شیر پاک کن یا شوینده ملایم برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید و سپس آن را با آب فراوان آبکشی کنید. می توانید برای این کار از انواع پدها آرایشی نیز استفاده کنید. اگر از داروی آکنه استفاده می کنید، آن را روی صورت تمیز و عاری از هر گونه لوازم آرایشی بمالید.

 

محصولات مراقبت از پوست صورت


استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت


اگر از لوازم آرایشی استفاده می کنید، محصولاتی را تهیه کنید که اورجینال و ضد جوش باشند. همچنین بهتر است محصولاتی را استفاده کنید که بر پایه آب و نه چربی ساخته شده باشند. حتما به تاریخ انقضای کالا توجه کنید. سعی کنید لوازم آرایش را زودتر از اتمام تاریخ مصرف آن تعویض کنید.
از مصرف لوازم آرایشی مشترک با افراد خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که لوازم آرایشی مشترک می تواند عامل خوبی برای انتقال بیماری و میکروب باشند. سعی کنید خط چشم را داخل چشم های خود استفاده نکنید. اگر به عفونت چشم مبتلا بودید، لوازم آرایشی جدید بخرید تا دوباره به این عارضه دچار نشوید.

 

استفاده از انواع ماسک ها و اسکراب های خانگی


اگر دسترسی به ماسک های آماده ندارید، خودتان دست به کار شوید و با محصولات ارگانیک و مفیدی که در منزل دارید، ماسک و اسکراب بسازید. هر چند وقت یکبار ماسک های مختلف را امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که از ماسک هایی استفاده نمایید که متناسب با پوست شما باشند.


از مواد غذایی مفید برای پوست غافل نشوید


با مصرف وعده های منظم غذایی می توانید کمک شایانی به سلامت پوست خود کنید. در مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات و لبنیات کم چرب، صرفه جویی نکنید. در مقابل، مراقب مصرف مواد غذایی با کلسترول، چربی، نمک و قند بالا باشید. بهتر است برای جلوگیری از حلقه های تیره زیر چشم، چین و چروک و عوارض دیگر، خواب کافی داشته باشید. استرس نیز می تواند صدمات بسیاری را به پوست شما وارد کند.

 

مواد غذایی مفید در سلامت پوست


مراقبت از نواحی اطراف چشم ها


مراقبت از پوست دور چشم اهمیت زیادی دارد؛ چون پوست این قسمت نازک تر از سایر نقاط بدن است. پف زیر چشم، سیاهی و سایر عوارض می تواند به علت بی خوابی، مصرف نوشیدنی های الکلی، عادات اشتباه غذایی و حتی عوامل ارثی پدید بیایند. این مشکلات می توانند فرد را مسن تر از آن چه هست نشان دهندو مراقبت صحیح از پوست دور چشم می تواند آسیب های پوستی را کاهش دهد و پوستی شاداب و لطیف را به دنبال داشته باشد.

پاک کردن آرایش چشم قبل از خواب

پاک کردن آرایش چشم قبل از خواب برای جلوگیری از بروز جوش و کهیر بسیار حائز اهمیت است. اگر با آرایش بخوابید، اول از همه پوست دور چشم تان به دلیل نازک بودن، صدمه خواهد دید. جهت جلوگیری از بروز حلقه های سیاه دور چشم و خستگی آن ها، حتما آرایش خود را با ملایمت پاک کنید. بهتر است به جای استفاده از صابون معمولی یا پاک کننده هایی که همیشه مورد استفاده قرار می دهید، از میکاپ ریموور استفاده کنید.

استفاده از کرم دور چشم

به دنبال کرم دور چشمی باشید که آبرسانی و الاستیسیتی این ناحیه را افزایش دهد. از طرفی، موجب کاهش تیرگی و کیسه ای بودن زیر چشم نیز شود. کرم های دور چشم که دارای فرمولاسیون دو کاره یا سه کاره هستند و نواحی دور چشم را ترمیم می کنند، بهترین گزینه هستند.

استفاده از ماسک زیر چشم

کرم دور چشم به تنهایی نمی تواند از پوست شما مراقبت کند و به عامل فعال کننده دیگری نیاز دارد. از ماسک های زیر چشمی استفاده کنید تا این ناحیه را خنک و آرام کند. ماسک های زیر چشم به صورت پدهای هیدروژل هستند و به راحتی روی پوست نصب می شوند و حلقه های سیاه را محو کرده و حالت شادابی و طراوت را به پوست باز می گرداند.

 

مراقبت از پوست دور چشم

 

خواب خوب و کافی

حلقه های دور چشم، سیاهی و کیسه ها می توانند ناشی از خستگی و بی خوابی یا بدخوابی باشند. سعی کنید شب ها خواب کاملی داشته باشید و به میزان کافی آب بنوشید.

محافظت از چشم در برابر نور خورشید

اشعه های مضر خورشید نقش به سزایی را روی افزایش روند پیری پوست دارند. حتما از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. یکی گزینه های مفید برای به تعویق انداختن پیری پوست به خصوص نواحی دور چشم، استفاده روزانه از روغن و کرم ویتامین ای است که رطوبت چشم را افزایش داده و از بروز چین و چروک روی آن پیشگیری می کند. ویتامین ای می تواند از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت به عمل آورد.

کاهش تیرگی دور چشم

برای کاهش تیرگی یا پف دور چشم می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را به مدت 15 یا 20 دقیقه روی موضع نگه دارید. می توانید از برش های نازک خیار سرد یا بسته های کوچک سبزیجات یخ زده استفاده کنید.
مقداری عسل طبیعی بردارید و آن را روی پوست اطراف چشم بزنید. اجاره دهید 10 تا 15 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس آن را به آرامی با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب، پاک کنید. استفاده از عسل دو یا سه بار در هفته می تواند در لطافت پوست و درمان چین و چروک ها بسیار مفید واقع شود.
نوشیدن آب به هیدراته ماندن بدن و آبرسانی پوست کمک شایانی می کند. سعی کنید در طول روز به اندازه کافی بخوابید. نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل می تواند موجب کاهش رطوبت پوست شود و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. در مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین حد اعتدال را رعایت کنید و از مصرف الکل بپرهیزید.
در صورتی که هاله سیاه و پف دور چشم تان قدیمی است و با نسخه های خانگی برطرف نمی شود، برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. هرگز به صورت خودسر دارو مصرف نکنید؛ چرا که عوارض استفاده از آن ها جبران ناپذیر خواهد بود.
تا جای ممکن سعی کنید از مصرف لوازم آرایش برای نواحی دور چشم خودداری کنید؛ اما در صورتی که هر از چند گاهی تصمیم به مصرف این محصولات را داشتید، نوع مرغوب و ارجینال را انتخاب نمایید.

 

مواد غذایی مفید در سلامت پوست دور چشم

 

در مقاله توصیه هایی در رابطه با مراقبت سالانه از پوست و به خصوص نواحی اطراف چشم، به کلیه نکات مراقبت پوستی و روش های خانگی جلوگیری از پیری زودرس پوست اطراف چشم پرداختیم. چنانچه تجربه جدیدی از محصولات مراقبت پوستی یا انواع ماسک ها و لایه بردارها داشتید، می توانید آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: