پنجشنبه 27 دی 1397 - 05:14:55

راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست

روش های مراقبت از پوست خشک

روش های مراقبت از پوست چرب

 

روش های مراقبت خانگی پوست

 

برای داشتن پوست زیبا و شفاف، روش های بسیاری وجود دارد. شما می توانید زیر نظر پزشک در کلینیک پوست و زیبایی و همچنین با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، زیبایی پوست را تجربه کنید. اگر هم خیلی اهل مراجعه به پزشک نیستید و روش های سنتی را ترجیح می دهید، روش های خانگی بسیاری برای این کار وجود دارند که در این مطلب به شرح کامل آن ها خواهیم پرداخت. در این مطلب از رژلب به بررسی راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست می پردازیم.


برای مراقبت از پوست چه کنیم؟


اولین قدم برای مراقبت از پوست، شناخت درست نوع پوست است. 4 دسته اصلی پوست، انواع چرب، خشک، مختلط و معمولی هستند که شناسایی آن به آسانی و در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد. روش تشخیص نوع پوست بدین صورت است که شب پیش از خواب صورت خود را به خوبی شسته و بخوابید. صبح روز بعد به پوست خود دست بکشید و شرایط زیر را با پوست خود مقایسه کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

- اگر کل صورت تان حالت چرب و روغنی داشت، پوست شما در دسته چرب قرار می گیرد.
- اگر کل صورتتان حالت خشک داشت، پوست شما خشک است.
- چنانچه پیشانی، بینی و چانه شما چرب بوده و باقی قسمت های صورت خشک یا معمولی بود، پوست شما مختلط است.
- چنانچه صورت شما نه خیلی خشک و نه خیلی چرب بود، در دسته پوست های نرمال و معمولی قرار دارد.

شناخت نوع پوست به شما کمک می کند که متناسب با آن محصولات مراقبتی تهیه کرده و نتیجه بهتری حاصل کنید.


راه های مراقبت از پوست صورت


راه های بسیاری برای مراقبت از پوست وجود دارد که برای شادابی و سلامت هر چه بیشتر می توان مورد استفاده قرار داد.

استفاده از ضد آفتاب

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب، ساده ترین راهی است که می توان در جهت جوان تر نشان دادن پوست صورت به کار گرفت. با استفاده مداوم از ضد آفتاب می توانید از بروز چین و چروک و خطوط عمیق پوست پیشگیری کنید. این موضوع حتی در زمستان و در صورت عدم حضور آفتاب نیز صادق است.

ضد عفونی کردن برس های آرایشی

برس ها و اسفنج های آرایشی، یکی از بهترین اماکن برای پرورش باکتری ها به حساب می آیند. توصیه ما به شما این است که حداقل هر دو یا سه هفته یکبار، برس های آرایشی خود را به وسیله آب گرم و صابون خوب بشویید.

داشتن خواب کافی

کم خوابی و بی خوابی باعث کاهش گردش خون شده و در دراز مدت رنگ پریدگی و چروک پوست را به دنبال دارد. از طرف دیگر، بهترین زمان برای بازسازی سلول های پوست، شب است که این کار را بهتر از سایر زمان ها انجام می دهد.

استفاده از لایه بردار پوست

به مرور زمان، آنزیم های نرمال پوست دیگر کارایی لازم برای حذف سلول های مرده را نداشته و از بازتاب نور روی پوست صورت ممانعت به عمل می آورد. می توان به راحتی با لایه برداری پوست و استفاده از اسیدهای آلفاهیدورکسی نظیر اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک، روند حذف سلول های مرده را تسریع کرد.

نوشیدن آب به میزان کافی

آب قادر است سمومی را که باعث ایجاد التهاب و قرمزی می شوند را از بین ببرد. آب کافی منجر به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست شده و مانع از کمبود رطوبت و خشکی پوست می شود. برای طعم دادن به آب نوشیدنی خود می توانید از چند برگ نعناع و قاچ های کوچکی از لیمو استفاده کنید تا نوشیدن آن گواراتر شود.


استفاده از محصولات گیاهی جهت لایه برداری پوست


درمان های خانگی متعدد و ساده ای وجود دارد که در مراقبت از پوست در شرایط آب و هوایی مختلف، مفید واقع می شود. برخی روش های خانگی برای مراقبت از پوست وجود دارند که همه ما کم و بیش با آن ها آشنایی داریم. برخی دیگر را نیز که تاثیر فوق العادی هم روی پوست ایجاد می کنند، هنوز کشف نکرده ایم.  در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم.

 

راهکارهای مراقبت از پوست چرب در خانه

 

روش های خانگی برای مراقبت از پوست چرب

 

اگر از پوست چرب خود خسته شده اید و به دنبال راهی برای متعادل سازی آن می گردید، پیشنهاد می دهیم از ماسک های زیر غافل نشوید.

ماسک زرده تخم مرغ

استفاده از زرده تخم مرغ یکی از ساده ترین کارها برای متعادل سازی چربی پوست است. برای این کار کافیست پنبه ای را به زرده تخم مرغ آغشته کرده و به نقاط مورد نظر بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک آلوئه ورا

عصاره آلوئه ورا در جذب چربی از سطح پوست بسیار مفید است. برای از بین بردن چربی از سطح پوست می توانید ژل برگ آلوئه ورا را روزی سه بار روی نقاط مورد نظر بمالید تا پوست حالت خشک به خود بگیرد.

ماسک لیموترش و خیار

مرکبات به خصوص لیمو ترش تاثیر به سزایی در کاهش چربی پوست صورت دارند. لیمو ترش و خیار را به قسمت مساوی با هم ترکیب کرده و روی صورت بمالید. چند دقیقه که روی صورت ماند، می توانید نسبت به شستشوی صورت خود اقدام کنید.

محلول جوش شیرین

مقداری صابون مایع را با جوش شیرین ترکیب کرده و با ملایمت روی نواحی چرب پوست ماساژ دهید. این محلول نه تنها چربی پوست شما را از بین می برد، بلکه شما را از شر جوش های سر سیاه نیز خلاص می کند.

ماسک عسل و بادام

ترکیب این مواد با هم، یک لایه بردار فوق العاده برای از بین بردن چربی و سلول های مرده را تشکیل می دهند. ترکیب خمیر مانند عسل و بادام را می توانید با یک لیف داغ روی نواحی مورد نظر پوست خود بمالید. اجازه دهید چند دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آن را بشویید.


درمان های خانگی برای مراقبت از پوست خشک


پوست خشک در زمستان نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به تابستان دارد. البته فرقی نمی کند در چه فصلی از سال هستید؛ مراقبت از پوست خشک در هر فصل سال حائز اهمیت است. این موضوع در صورت زندگی در نواحی خشک نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ چون این مناطق قادر هستند حتی پوست نرم و انعطاف پذیر را نیز به پوست خشک تبدیل کنند.
سعی کنید پوست خشک خود را با استفاده از کرم های مرطوب کننده و انواع لوسیون ها، همواره مرطوب نگه دارید. در واقع با انجام این کار، پوسته های ناشی از خشکی پوست را برطرف کرده و آن را هیدراته نگاه می دارید. البته شما می توانید در خانه لوسیون ها و ماسک هایی را نیز تهیه کنید که نحوه ساخت آن را در ادامه خواهیم گفت.

گوجه فرنگی

پوره گوجه فرنگی تاثیر به سزایی در نرمی پوست و تامین چربی مورد نیاز آن دارد. علاوه بر این، در هم تراز کردن پوست و درخشان کردن آن تاثیر به سزایی خواهد داشت. مزیت گوجه فرنگی این است که علاوه بر درخشندگی پوست، جهت درخشندگی مو نیز کاربرد دارد و از بروز آسیب های ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند. کافیست یک عدد گوجه فرنگی برداشته و به صورت له شده یا ورقه شده روی پوست و مو بمالید و مدت زمان مکس برای آن در نظر بگیرید. سپس محل مورد نظر را با آب سرد بشویید.

شیر

حمام شیر کمک بسیاری به درمان خشکی مزمن پوست خواهد کرد. اگر تمایلی به این کار نداشتید، مالیدن شیر همراه با روغن بادام و روغن زیتون نیز تاثیر به سزایی در تغذیه پوست خشک خواهد داشت.

 

روش های مراقبت از پوست خشک در خانه

 

خیار

فرقی ندارد که این ماده مفید را بخورید یا روی پوست خود بمالید؛ به هر حال خاصیت هیدراته کننده و خنک کننده آن کمک شایانی به آبرسانی پوست خشک خواهد داشت. خیار قادر است پوست را صاف کرده و برنزه بودن آن را برطرف کند. اگر دچار آکنه های پوستی یا جوش هستید، ماسک خیار همراه با گوجه فرنگی بسیار مفید خواهد بود.

آلوئه ورا

آلوئه وار علاوه بر این که درمان عالی برای پوست چرب محسوب می شود، یکی از بهترین درمان های پوست خشک نیز می باشد. برگ این گیاه را حسابی بفشرید تا ژل آن بیرون بزند و آن را روی پوست بمالید. با استفاده مداوم آلوئه ورا، تجربه خوبی از التیام پوست خواهید داشت. این گیاه یک گزینه عالی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی نیز محسوب می شود.

روغن زیتون یا بادام

ماساژ پوست خشک با روغن بادام و روغن زیتون، موجب نفوذ روغن به منافذ پوست شده و خشکی را برطرف می سازد. بهتر از پیش از خواب پوست خود را با یکی از این روغن ها ماساژ داده و صبح روز بعد بشویید.

عسل

ماساژ پوست با عسل این امکان را به شما می دهد که سلول های مردهپوست را از بین برده و سلول های جدید را جایگزین آن کنید. این ویژگی به دلیل ترکیبات آنتی باکتریال موجود در عسل است که ترک های پوستی را نیز به خوبی برطرف می سازد.


روش های خانگی برای مراقبت از پوست بعد از شنا


آیا می دانستید که شنا کردن باعث از بین رفتن چربی سطح پوست شده و آن را خشک می کند. برخلاف آن چه که احتمالا از ذهن تان گذشت، کلر موجود در استخر باعث خشکی پوست نیست؛ بلکه این خود آب است که چربی پوست را گرفته و آن را خشک می کند. خوشبختانه روش های خانگی بسیاری برای برطرف کردن خشکی پوست وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
بعد از هر بار شنا کردن، ابتدا پوست بدن خود را با آب گرم و شامپو بدن بشویید تا رطوبت آن دوباره بازگردد. بعد از دوش گرفتن نیز پوست را به وسیله یک حوله نرم خشک کنید. سپس یک چهارم فنجان روغن نارگیل و یک چهارم فنجان روغن بادام را در کاسه ای کوچک ریخته و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست ماساژ دهید. بهتر است این کار را پس از هر بار دوش گرفتن انجام دهید.
در مرحله بعد، برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول های مرده آن، یک اسکراب جوش شیرین تهیه کنید. این کار با اضافه کردن نصف فنجام جوش شیرین به آب میسر می شود. خمیر غلیظی از این دستورالعمل تهیه می شود و شما می توانید با نوک انگشتان تمیز خود، آن را روی پوست مرطوب ماساژ دهید. پس از این که اسکراب را حسابی روی پوست خود ماساژ دادید، جوش شیرین را بشویید. سپس آب اضافی پوست را با استفاده از یک حوله خشک بگیرید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

 

روش های مراقبت از پوست بعد از شنا کردن


مزایا و معایب استفاده راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست


از مهم ترین مزایای راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست، دسترسی راحت تر به مواد و هزینه اندک آن ها است که با توجه به قیمت بالای برخی محصولات زیبایی، حسن بزرگی محسوب می شود. و اما معایب راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست خشک؛ قبل از به کارگیری هر روش، ابتدا نسبت به آن تحقیقات گسترده ای انجام دهید و سعی کنید بدون مشورت با پزشک خود کاری انجام ندهید. برخی متخصصان پوست بر این عقیده هستند که بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه نه تنها فایده ای برای پوست شما ندارند، بلکه ممکن است پوست شما را خراب کرده و باعث بروز حساسیت شوند.

به عنوان مثال، لیمو می تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کرده و باعث بروز لک و تاول شود. پس زمانی که از لیمو روی پوست خود استفاده می کنید، هرگز در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. برخی روش های خانگی نیز صدمه ای به پوست شما نمی رسانند؛ اما آنگونه که شما می پنداشته اید نیز نمی تواند برای شما سودمند باشند. در هر صورت بهتر است پیش از مصرف هر گونه ماده ای حتی طبیعی و سالم، با پزشک خود مشورت های لازم را به عمل آورید.
توصیه ما به شما این است که پیش از قرار دادن مواد طبیعی روی پوست خود، حتما آن را روی بازوی خود تست کنید و با استفاده از پلاستیک روی آن را بپوشانید. در صورتی که هیچ گونه عارضه منفی مشاهده نشد، می توانید نسبت به ادامه درمان خانگی اقدام کنید. امیدواریم مطلب راهکارهای خانگی برای مراقبت از پوست به کارتان آمده باشد. خوشحال می شویم در صورت به کار گرفتن روش هایی که در این مقاله ذکر شد، نتیجه آن را با ما از قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
مراقبت پوست
http://www.ladymodkala.ir/product-category/لوازم-بهداشتی/مراقبت-پوست/
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: