یکشنبه 04 فروردین 1398 - 23:41:03

انواع روش های تقویت مو

درمان موهای آسیب دیده

قرص ها و آمپول های تقویت کننده مو

 

روش های تقویت مو

 

داشتن موهای پرپشت و زیبا آرزوی هر کسی است و فرقی از لحاظ جنسیت هم نمی کند. ریزش مو در آقایان شایع تر است؛ اما برخی از خانم ها نیز درگیر این مشکل می شوند. در مقاله انواع روش های تقویت مو از سایت رژلب قصد داریم به ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان ریزش مو بپرداریم. با ما همراه باشید.

 

تعریف کلی مو


موها رشته های طویلی هستند که از سلول های شاخی شده تشکیل شده اند. موها از سطح پوست بیرون آمده اند و طول و قطر متغیری دارند. هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه است که هر دو قسمت دارای ساختمان مشابهی هستند. معمولا مو از ساختمان لوله ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول ساخته می شود.


آشنایی بیشتر با ساختار مو


ساختار مو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

مغز

مغز در مرکز مو قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که موهای ظریف فاقد مغز هستند. سلول های تشکیل دهنده مغز بزرگ و واکوئله هستند و به طور متوسط شاخی می شوند.

قشر

به ناحیه اطراف مغز مو، قشر گفته می شود که ضخامت عمده مو را تشکیل داده و از سلول های شاخی شده تشکیل شده است. رنگ مو مربوط به رنگدانه‌های ملانین موجود در سلولهای این لایه می‌باشند که توسط ملانوسیتهای واقع در ماتریکس مو تولید و سپس به این سلولها منتقل می‌ شود. هر چه مقدار ملانین کمتر باشد، رنگ مو روشن تر و بالعکس خواهد بود. در موهای قرمز ، ملانین از نوع فئوملانین است. سفید شدن مو به علت از بین رفتن رنگدانه ملانین در سلولهای قشری است.

کوتیکول مو

از یک ردیف سلول پهن و کاملا شاخی شده تشکیل شده است که مانند فلس ماهیها هر سلول قسمتی از سلول مجاور خود را می‌پوشاند. نحوه قرار گیری سلولهای کوتیکول باعث شده که هم مو نفوذ پذیر بوده و قابل رنگ کردن باشد و هم انعطاف پذیر بوده و پس از خیساندن قابل پیچش باشد.

فولیکول مو

فولیکول مو ساختمان لوله‌ای شکل است که از سطح اپیدرم شروع و انتهای عمقی آن در هیپودرم قرار می‌گیرد. انتهای عمقی فولیکول متسع شده و پیاز مو را بوجود می‌آورد. پیاز مو در قاعده خود دارای ناحیه تو رفته‌ای است که حاوی درم بوده و پاپیلا نامیده می‌شود. پاپیلا ناحیه‌ای سرشار از رگهای خونی است و هم در تشکیل مو نقش القایی دارد و هم برای نگهداری و رشد مو دارای اهمیت حیاتی است.

 

آشنایی با ساختار کلی مو

 

غلاف درونی ریشه مو

این غلاف، مو را تا سطح اتصال غدد چربی به فولیکول می‌پوشاند و از این به بعد از بین می‌رود و فضای باقی مانده به جای آن برای دفع ترشحات غدد چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلاف درونی ریشه مو حرکت موی درحال رشد را تسهیل و خود شامل سه لایه به نام های کوتیکول ، هاکسلی و هنله است.

غلاف بیرونی ریشه مو

غلاف بیرونی ریشه مو در اطراف غلاف درونی قرار گرفته و در امتداد با اپیدرم می‌باشد. بطوری که این لایه در قسمتهای عمقی از یک ردیف سلول و در قسمتهای میانی از دو ردیف سلول تشکیل شده ولی در قسمتهای فوقانی شبیه اپیدرم و از نوع مطبق می‌باشد. غشای پایه ضخیمی به نام پرده شفاف فولیکول مو را از بافت همبند درم در اطراف فولیکول متراکم شده جدا می‌کند که غلاف درمی نامیده می‌شود. دسته کوچکی از عضلات صاف که بطور مایل بین فولیکول مو و طبقه پاپیلایی درم قرار گرفته عضله راست کننده مو نامیده می‌شود. انقباض این عضله در پاسخ به سرما، ترس یا هیجان باعث سیخ ایستادن موها می‌شود. موهای ناحیه صورت فاقد عضله راست کننده می‌باشند.


آشنایی با انواع مشکلات مو


مو دارای مشکلات بسیاری است که هر کدام علت خاصی را شامل می شوند. ریزش شدید، خارش های کلافه کننده، سفیدی زودرس، گره خوردن موها، شوره سر و ... از جمله این مشکلات هستند. در ادامه قصد داریم به شرح کامل هر یک از مشکلات مو بپردازیم.

نازک شدن مو

نازک و صاف بودن موها معمولا از والدین به ارث می رسند و نشانه مشکل خاصی نمی باشد. البته در صورتی که موها در ابتدا حالت خوبی داشته باشند اما رفته رفته نازک شوند، ربطی به ارث نداشته و به عدم رعایت مسائل بهداشت مربوط می شود.

ریزش مو

فقر آهن یا همان کم خونی می تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد. از آن جایی که بیشترین حجم آهن مورد نیاز بدن از طریق محصولات گوشتی وارد بدن می شود، بهتر است نسبت به مصرف آن ها توجه ویژه ای داشت. همچنین اگر به هر دلیلی تمایل به مصرف گوشت ندارید، می توانید از انواع قرص های آهن و مولتی ویتامین ها استفاده نمایید.
علاوه بر فقر آهن، اختلالات هورمونی مانند سندروم تخمدان، یائسگی، بارداری و کم کاری تیروئید نیز از دیگر دلایل ریزش مو هستند. دیابت و آنفولانزا نیز سبب ریزش مو می شوند. در صورتی که به این مشکلات دچار شدید و موهایتان ریزش پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

خشکی مو

خشکی مو دلایل متعددی دارد. آب و هوای خشک زمستان، مناطق آب و هوایی گرم، رنگ کردن مو و شنا کردن از جمله این دلایل هستند. اگر به خشکی مو دچار شدید، باید فکری به حال مرطوب کردن آن کنید. یکی از مفیدترین کارها جهت حفظ رطوبت موها، استفاده از انواع ماسک های آبرسان دست ساز و کارخانه ای است.

وز شدن مو

بخش کوتیکول مو که ریشه مو نیز نام دارد، زمانی که دارای رطوبت کافی باشند، صاف و آرام قرار می گیرند. در صورتی که موی خشک ناشی از عدم رطوبت را شانه بزنیم، موها صاف شده اما این ریشه های بی حالت می شوند.
معمولا موهای مجعد خشک تر هستند و همین امر دلیل قاطعی بر وز شدن موها است. جهت برطرف سازی این مشکل می توانید از انواع نرم کننده ها و ماسک های موی سر استفاده نمایید.

موخوره

به دو شاخه شدن انتهای مو، که معمولا از آسیب های شیمیایی پدید می آید، موخوره می گوییم. در این حالت، لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی از بین رفته و چند شاخه و شکننده می شوند. معمولا خانم ها به دلیل مصرف زیاد محصولات شیمیایی بیشتر دچار این مشکل هستند.

 

معرفی مشکلات مو

 

گره خوردن مو

بسیاری از خانم هایی که موهای بلندی دارند با مشکل گره خوردن موهایشان روبرو می شوند. صرف نظر از صاف، حالت دار یا فر بودن موها، با بلند شدن موها، احتمال گره خوردن آن ها بیشتر شده و شانه کردن آن ها سخت تر می شود. زیرا هنگامی که بلندیِ موها از شانه بیشتر شود، موها خشک شده و نسبتاً مسن می شوند. به همین دلیل این موهای خشک به یکدیگر پیچیده و گره می خورند. شانه کردن این موها دردناک بوده و باز کردن این گره ها دردناک تر می باشد.

روش های جلوگیری از گره خوردن موها

پارچه های پنبه ای و نخی خشک تر و زبرتر از پارچه های دیگر هستند و الکتریسیته ساکن بیشتری در آن ها جمع می شود. به همین دلیل نیز این نوع پارچه ،احتمال گره خوردن موها را بیشتر می کند. به علاوه بهتر است همانطور که قبل از خواب از کرم های مرطوب کننده دست و صورت استفاده می کنید، به موهای خود نیز رسیدگی کنید. برای این کار نیز کافیست شب قبل از خواب کمی روغن نارگیل به موهای خود زده و آن ها را شانه کنید تا روغن در بین همه تارهای مو به خوبی پخش شود. البته دقت داشته باشید که این کار را از گوش به پایین انجام دهید و موهای بالای گوش را چرب نکنید تا صبح روز بعد با چربی بیش از اندازه موها روبرو نشوید.
در صورتی که از روغن نارگیل برای مرطوب نگه داشتن موهای خود استفاده می کنید، موهای خود را به آرامی از پایین ترین قسمت تا بالاترین قسمت موها شانه کنید. دقت داشته باشید که شانه کردن از بالا به پایین موها باعث گره خوردن موها می شود. این کار را قبل از استحمام و شستن موها نیز انجام دهید تا پس از استحمام شاهد گره کمتری روی موها  باشید. استفاده از انواع نرم کننده ها و ماسک موهای طبیعی نیز می تواند بسیار کارآمد باشد.


روش های تقویت مو


داشتن موهای پرپشت و با تارهای ضخیم علاوه بر زیبایی نشانه سلامت مو هم هست و اکثر افراد به دنبال راهی برای پرپشت تر کردن موهای خود هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مواد مختلفی را به هدف پرپشت کردن مو روی سر خود امتحان کرده اید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماساژ سر

اگر به هر مسیری برای پرپشت کردن مو و متوقف کردن ریزش رفته اید، به در بسته خورده اید آخرین تیر شما ماساژ سر است. چند قطره روغن نارگیل یا بادام به انگشت خود بزنید و با حرکات دورانی سر را ماساژ دهید. باید انگشتان خود را کمی به سر فشار دهید. این کار را حد اقل 5 دقیقه در سرتاسر سر انجام دهید اگر موهای شما با این حرکت چرب میشود بهتر است که شب قبل از خواب انجام دهید و صبح سر را بشویید. این کار گردش خون را کف سر افزایش میدهید. برای نتیجه گرفتن از این روش سنتی نباید نا امید شوید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب حد اقل یک ماه به صورت پیوسته این کار را انجام دهید تا به نتیجه برسید.

از مواد صد در صد طبیعی استفاده کنید

هر بار که تلوزیون را روشن کنید و یا مجله ای را ورق بزنید بعید است که تبلیغ شامپو یا محصولی شیمیایی برای متوقف کردن ریزش و پرپشت کردن مو به چشمتان نخورد. توصیه ما این است که به عکس مادر بزرگ هایتان نگاه کنید و تمام مواد شیمیایی را کنار بگذارید. برای شستن، نرم کردن و حالت دادن مو فقط و فقط از مواد طبیعی استفاده کنید. بسیاری از مواد موجود در طبیعت خاصیت پاک کنندگی و نرم کنندگی قوی دارند. برای نرم کردن مو میتوانید از ماسک آلوئه ورا و روغن بادام استفاده کنید.

روش صحیح شستن موها

شستن صحصح موها تغییر چشمگیری در ضخامت و سلامت مو دارد. قانون اول این است که هرو روز موهای خود را نشویید. با این کار فقط روغن طبیعی مو را که برای رشد و تقویت موها لازم است از بین میبرید. به علاوه تا جای ممکن از آب داغ استفاده نکنید و همیشه سر خود را با آب ولرم رو به خنکی بشویید.

اجازه دهید مو به صورت طبیعی خشک شود

بهترین روش خشک کردن مو این است که بعد از حمام مو را در یک حوله میکروفایبر بپیچید و بعد از گرفتن آب اضافی اجازه دهید مو در معرض هوا خشک شود. هرچه کمتر از سشوار استفاده کید آُیب کمتری به مو میرسانید.

 

راهکارهای تقویت مو

 

به مو ها آبرسانی کنید

برای اینکه موهای سالم و پرپشتی داشته باشید باید به صورت مرتب مو را آبرسانی و مرطوب کنید. همیشه بعد از اینکه مو را ششستید با مواد طبیعی ساقه و نوک مو را مرطوب کنید. از روغن و یا کرم مو برای از بین بردن وز مو استفاده کنید.

شانه زدن صحیح مو ها

از برس هایی که دندانه های تیز و متراکم دارند استفاده نکنید و هیچگاه وقتی مو کاملا خیس است موها را شانه نزنید. از یک برس چوبی با دندانه های پهن برای باز کردن گره مو استفاده کنید. بیش از دو مرتبه در روز مو را شانه نزنید. برای شانه زدن مو از نوک مو شروع کنید و بعد به قسمت ریشه و کف سر بروید تا گره گشایی مو راحت تر باشد.

به صورت مرتب نوک مو را کوتاه کنید

حتی اگر دوست دارید شبیه راپونزل باشید باز هم باید هر سه ماه یکبار نوک مو ها را کوتاه کنید. با این کار موهای آسیب دیده را از سایر موهای سالم جدا کرده اید و از سرایت مو خوره به باقی مو جلوگیری میکنید. به علاوه با کوتاه کردن قسمت های آسیب دیده و ظعیف موها پرتر به نظر خواهند رسید.

تصحیح سبک زندگی

اگر هر روز سری به فست فود و غذاهای مضر میزنید و یخچال شما پر از خوراکی های نامناسب است توقع موهای پرپشت و سالم را نداشته باشید. موی سالم و پرپشت از یک بدن سالم رشد میکند. برای اینکه موهای خوبی داشته باشید غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه را به سبد غذایی خود اضافه کنید مصرف شکر، نمک و روغن را به حداقل برسانید. به علاوه سایر ابعاد زندگی بر سطح سلامت شما اثر خواهد گذاشت اگر انسان بی تحرکی هستید گردش خون شما پایین است و ممکن از نازکی موی شما ناشی از عدم تغذیه ریهش مو به علت کم بودن جریان خونرسانی و اکسیزن به مو باشد. حتما به صورات مرتب روزی نیم ساعت فعالیت هوازی کنید و در آخر با در پیش گرفتن عادات صحیح سطح استرس خود را کاهش دهید. از مصرف سیگار و دخانیات به جد بپرهیزید.


روش های خانگی تقویت مو


رنگ کردن موها در طولانی مدت باعث خشک شدن و شکننده شدن ساقه های مو شده و علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز برای سر و پوست سر به وجود می آورد. اما از آن جایی که بسیاری از خانم ها به این کار عادت کرده و یا برای پوشاندن موهای سفید خود مجبور به رنگ کردن دائمی موهای خود هستند بر آن شدیم تا روش هایی خانگی برای کمک به سلامت موها ارائه دهیم.

درمان موی آسیب دیده به کمک آووکادو

یک آووکادوی رسیده را به همراه تخم مرغ له کنید تا حالت خمیری پیدا کند و آن را روی موهای خیس خود بگذارید. به گفته سانا متخصص مو در نیویورک آووکادو غنی از ویتامین های مختلف, اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی است که درخشندگی و شادابی را به موهای شما بر می گرداند. این خمیر را 20 دقیقه کف سر خود بگذارید و چندین بار آبکشی کنید. این کار برای موهای آسیب دیده هفته ای یکبار و برای موهای سالم ماهی یکبار توصیه می شود.

درمان موی آسیب دیده با کره

این روش درمان خانگی را حتما امتحان  کنید: درمان موهای آسیب دیده و خشک و شکننده با مقدار کمی کره برای براق کردن مو. موهایتان را با کره ماساژ دهید و بعد به مدت نیم ساعت کلاه بگذارید. بعد از نیم ساعت مثل همیشه شامپو بزنید و موهایتان را آبکشی کنید. آنقدر که کره روی مو شسته شود.

درمان موی آسیب دیده و حالت دهی با روغن زیتون

موهایتان را خشک کنید و این بار نصف فنجان روغن زیتون روی موهای خشکتان بمالید و روی سرتان پلاستیک  بکشید. بعد از 45 دقیقه با شامپو بشویید و آبکشی کنید.

 

روش های خانگی تقویت موها

درمان موی آسیب دیده با چای

شما هم ممکن است چای را درمانی برای گلودرد بشناسید اما علی رغم درمان گلودرد، برای براق کردن موهای طبیعی هم چای کارامد است. بعد از استفاده از شامپو یک چهارم چای تازه دم گرم استفاده کنید. چای می تواند روی رنگ مو اثر بگذارد پس چایی را استفاده کنید که با رنگ مویتان سنخیت داشته باشد. کسانی که موهای بلوند دارند باید از چای بابونه استفاده کنند، زیرا چای تیره می تواند روی رنگ موهایشان اثر گذار باشد. کسانی که موی مشکی یا خرمایی دارند برای براق کردن و غنی سازی موهایشان باید از چای سیاه استفاده کنند.

درمان موی آسیب دیده با کمک ماسک سرکه سیب

این درمان خانگی را روی موهای آسیب دیده و شکننده تان امتحان کنید. 1 قاشق چایخوری از سرکه سیب  با 2 قاشق سوپ خوری روغن زیتون و3 سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و این ترکیب را روی موهایتان بمالید. این ترکیب را نیم ساعت روی موهایتان بگذارید و با پلاستیک یا کلاه سر خود را بپوشانید. بعد از نیم ساعت با شامپو بشویید و آبکشی کنید.

درمان موی آسیب دیده با کمک تخم مرغ

یک تخم مرغ را با مقدار کمی شامپو ترکیب کنید و بمدت 5 دقیقه روی موهای آسیب دیده تان بگذارید و خوب آبکشی کنید. این درمان پروتئین مویتان را افزایش می دهد.

درمان موی آسیب دیده با روغن های گیاهی

این روغن ها از قبیل زیتون, جوجوبا و روغن های شیرین  که در فروشگاه ها موجودند اکسیرهای فوق العاده ای برای موهای آسیب دیده هستند. اگر موهایتان ضخیم و پرپشت است روغن نارگیل بسیار کارامد است. موهایتان را مرطوب کنید و با روغن بپوشانید. 30 دقیقه با کلاه یا حوله ی گرم موهایتان را بپوشانید و بعد آبکشی کنید و شامپو بزنید.

درمان موی آسیب دیده با روغن صندل

چند قطره از این روغن را با چند قطره روغن زیتون یا جوجوبا ترکیب کرده و با کف دستانتان به آرامی  روی  ریشه ی موهایتان بمالید تا براق شوند و موهایتان از حالت شکنندگی در آیند. بعد از آن می توانید چند قطره لوسیون مو هم روی سرتان بمالید.

 

آمپول تقویت مو


استفاده از آمپول های تقویت مو، یک روش درمانی برای موهای ضعیف، نازک و آسیب دیده است. آمپول ها، به عنوان جایگزینی برای انواع ماسک مو و حالت دهنده مو هستند اما بهتر است در آخرین مرحله از درمان ریزش مو مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از آمپول های تقویت مو متفاوت بوده و باید به پوست سر و مو ها تزریق شود. آمپول های تقویت مو ، سرنگ های باریکی هستند که با مایعی تقویتی پر شده اند و به پوست سر تزریق می شوند. هر آمپول باید فوراً پس از باز شدن مورد استفاده قرار گیرد و مقدار باقیمانده آن دور ریخته شود. در ادامه با انواع آمپول های تقویت مو آشنا خواهید شد:

آمپول رشد موی Kerastse Densifique

این محصول که حاوی 30 آمپول 6 میلی لیتری است برای تقویت رشد مو استفاده می شود.

هیدراسیون Davines Ol

این محصول، تلفیقی از سیستم های درمانی مدرن و سیستم سنتی آیورودا، که سیستمی هندی مبتنی بر ایجاد تعادل در بدن است، می باشد. بسته بندی این محصول به رنگ مشکی بوده و شامل 12 آمپول 13 میلی لیتری است.

آمین اکسیل Vichy Dercos Pro

این محصول شامل 21 عدد آمپول با سرنگ های جداگانه است. آمپول هایVichy  امروزه توسط بسیاری از بانوانی که از نازک شدن، کم پشت شدن و ضعیف شدن موهای خود رنج می برند استفاده می شود. محصولات کمپانی Vichy بر افزایش نفوذپری و رطوبت پذیری ریشه های مو و بازسازی آنها استوار است.

آمپول های ضد ریزش مو و احیاکننده Collistar

15 عدد آمپول تقویت مو 5 میلی لیتری در یک جعبه سفید کوچک وجود دارد. بسته بندی آمپول ها پلاستیکی بوده و برای باز کردن آنها، تیوب کوچک بالای آن باید شکسته شود. از آنجایی که بستن دوباره درب آمپول امکانپذیر نیست باید تمامی محتویات آن در یک بار تزریق به مصرف برسد. این محصول برای تقویت موهای نازک به کار رفته و مراقبت های شدیدی را از مو عمل می آورد.

آمپول ضد ریزش موی حرفه ای Revlon

این آمپول تقویت مو که در بسته بندی جعبه ای قهوه ای به فروش می رسد، شامل 12 عدد آمپول 6 میلی لیتری است و به عنوان محصولی حرفه ای برای مو شناخته می شود. در این بسته بندی سرنگ وجود ندارد و آمپول ها مستقیماً از بطری تزریق می شوند.

تقویت کننده موی Schwarzkopf BC

این محصول که دارای 7 آمپول شیشه ای است برای درمان یک هفته ای ریزش مو تجویز می شود.

 

مکمل های تقویت مو

 

قرص ها و مکمل های غذایی تقویت مو


بهترین راه حل تقویت مو استفاده از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز مو است؛ البته معمولا این کار با تغذیه معمولی صورت نمی گیرد. استفاده از مکمل‌ های تقویت کننده مو می تواند بسیار موثر باشد.

هیرفینیتی

هیرفینیتی مکملی‌ است که به صورت تخصصی در زمینه رشد مجدد مو و تقویت موهای نازک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریزش مو و کم پشت شدن موها از جمله مواردی‌ است که افراد خیلی سریع به فکر درمان و چاره آن هستند و قرص تقویت موی هیرفینیتی برای این منظور گزینه مناسبی است.

اکوفن

قرص اکوفن (Ecophane) نوعی دیگر از مکمل رژیمی غذایی است که برای افرادی با کمبود ویتامین گروه ب و افرادی که دچار ریزش مو هستند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این دارو علاوه بر داشتن ویتامین ب، حاوی منیزیم، زینک و اسپیرولین نیز می‌باشد. این مواد به استحکام بیشتر مو کمک کرده و رشد آن را افزایش می‌دهند. اکوفن به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

زینک

قرص زینک (Zinc) یا همان عنصر روی برای سلامت و رشد بدن، ترمیم زخم، تقویت سیستم ایمنی و زیبایی پوست و مو بسیار کارآمد است. از آنجایی که کمبود روی و آهن می‌تواند از دلایل ریزش مو باشد، مصرف این قرص باعث تقویت مو شده و از ریزش آن پیشگیری می‌کند. عنصر روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید پروتئین، تولید کلاژن، حفظ سلامت سیستم بینایی، ترمیم زخم، مقابله با استرس، سلامت پوست، استحکام ناخن‌ها و تقویت ساختار مو نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند.

 

در مقاله انواع روش های تقویت مو با راهکارهای احیای مجدد موها آشنا شدیم که امیدواریم به کارتان بیاید. چنانچه سوالی در این باره داشتید، می توانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: