دوشنبه 13 اسفند 1397 - 15:28:07

عوارض استفاده از لوازم آرایش

مضرات لوازم آرایشی تقلبی

راهکارهای کاهش عوارض لوازم آرایش

 

عوارض استفاده از لوازم آرایش


همه ما دوست داریم در موقعیت های مختلف مانند مهمانی های رسمی، عروسی ها، دورهمی ها و حتی زمان خرید کردن، زیبا به نظر برسیم. میل به آرایش کردن در اکثر خانم ها وجود دارد و برخی افراد حتی یک روز نمی توانند بدون لوازم آرایش سر کنند. اما بهتر است کمی بیشتر در مورد عوارض استفاده از لوازم آرایش بدانید تا به خاطر خودتان هم که شده، کمتر از این محصولات استفاده نمایید. این مقاله از وب سایت رژلب به عوارض استفاده از لوازم آرایش اختصاص دارد.


بروز چین و چروک


زمانی که از لوازم آرایش استفاده می کنید، چربی طبیعی، ویتامین ها و مواد وعدنی مورد نیاز پوست شسته شده و پوست به مرور زمان چروکیده به نظر می رسد. همیشه به خاطر داشته باشید که برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست، امری دشوار است؛ پس به منزله زیبا و جوان به نظر رسیدن پوست خودتان هم که شده مصرف لوازم آرایشی را محدود کنید.


بروز جوش


از آنجایی که لوازم آرایش به راحتی منافذ باز پوست را می بندد، راه را برای اکسیژن رسانی و خروج میکروب ها بسته و جوش را به وجود می آورد. لوازم آرایش بدترین چیزی است که جوش های روی پوست را تغذیه می کند. از طرف دیگر، اثرات به جای مانده از جوش روی پوست، موجب کاهش زیبایی فرد می شود.

 

مضرات استفاده از لوازم آرایش


مانع رشد مو


در صورتی که از محصولات شیمیایی همچون رنگ مو، انواع ژل های مو، سرم ها و نرم کننده ها به وفور استفاده می کنید، باید بدانید که مضرات آن ها بسیار بیشتر از منفعت آن ها است و عوارضی همچون شوره، خارش و ریزش مو را به دنبال دارد.


عفونت چشم


چشم ها یکی از حساس ترین عضوهای بدن هستند که باید مراقبت زیادی نسبت به آن ها انجام داد. اگر هر روز از ریمل، خط چشم، مداد چشم و سرمه استفاده می کنید، سعی کنید مصرف آن ها را کاهش دهید. چرا که مصرف مداوم این محصولات آرایشی می تواند خطراتی همچون سوزش، خارش، حسایت، قرمزی، آبریزش و عفونت را در پی داشته باشد.


بروز آسیب در لب ها


اگر به طور روزانه از انواع بالم لب های طبیعی استفاده کنید، همیشه لب هایی نرم و صورتی خواهید داشت و نیازتان به مصرف رژلب از بین می رود. مصرف روزانه رژلب، حتی اگر از بهترین برندها نیز استفاده کنید، می تواند چربی طبیعی لب ها را کاهش دهد و موجب ترک خوردن آن شود. اگر خیلی این کار را تکرار کنید، احتمال این که به مغزتان آسیب برسد، فشار خون تان افزایش یابد و در هماهنگی عضلات تان ضعف به وجود بیاید، بسیار زیاد است.

 

معایب استفاده از لوازم آرایشی


اختلالات پوستی


کرم پودرها و پنکک ها حاوی سدیم سولفات هستند که مصرف مداوم آن ها می تواند به دیواره های محافظتی پوست آسیب رسانده و آن ها را تا 10 درصد کاهش دهد. پس هر گاه احساس التهاب، خارش و جوش روی پوست صورت خود کردید، هر چه سریع تر نسبت به توقف مصرف محصولات آرایشی اقدام کنید.


آلرژی پوستی


اکثر مواد آرایشی حاوی پارابن هستند که سرآغاز انواع عفونت ها و آلرژی ها می باشند. حتی مواد عطری نیز با نور خورشید واکنش منفی ایجاد می کنند و موجب بروز لکه های تیره روی پوست می شوند.


ضعف ناخن ها


امروزه اکثر خانم ها برای افزایش زیبایی ناخن های خود به کاشت ناخن روی می آورند و احتمالا نمی دانند که این موضوع باعث رشد و پرورش قارچ در ناخن هایشان است. حتی اگر کاشت ناخن انجام ندهید و ناخن های خود را به طور مداوم لاک بزنید نیز باز هم احتمال آسیب در آن ها وجود دارد. استفاده بیش از حد مانیکور و پدیکور نیز می تواند ناخن ها را ضعیف کند. علاوه بر این، استون موجود در لاک ها نیز در آسیب رساندن به ناخن ها بسیار موثر است.

 

تاثیرات مخرب لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی


پف زیر چشم


محققان طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر خواب نامنظم، مواد آرایشی نیز می تواند نقش مهمی در پف زیر چشم داشته باشد. اطراف چشم نسبت به مواد شیمیایی زودتر واکنش نشان می دهند و موجب بروز پف و تیرگی می گردند.


سردرد


آیا می دانستید پوشاندن صورت به خصوص پیشانی با انواع کرم پودرها و پنکک های می تواند احتمال ابتلا به میگرن، گیجی، حالت تهوع و استفراغ را تا حد قابل توجهی افزایش دهد؟ از لحاظ علمی نیز به اثبات رسیده که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی می تواند موجب بروز سردرد شود.


اختلالات تنفسی


سالیسیلیت موجود در لوازم آرایشی، تنفس را دچار مشکل کرده و حتی می تواند عارضه آسم را برای فرد مصرف کننده به دنبال داشته باشد.


بروز افسردگی


مواردی همچون پارابن و تریک لوسن موجب به هم ریختن تعادل هورمون ها شده و برای سلامتی مضر هستند. کاهش تعادل هورمون ها نیز موجب بروز اختلالاتی در دستگاه عصبی و پیدایش افسردگی می شود.

 

عوارض لوازم آرایش تقلبی


سرطان


یکی از نتایج مهلک به دست آمده در استفاده مداوم از لوازم آرایش، بیماری کشنده ای نظیر سرطان است. برای آن که لوازم آرایش ضد آب حاصل شود، باید از مواد شیمیایی بیشتری استفاده شود که در این صورت احتمال بروز سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان خون افزایش می یابد.


عوارض ناشی از لوازم آرایشی تقلبی


عوارضی که تاکنون به آن ها اشاره کردیم، تنها مربوط به استفاده مداوم از لوازم آرایش مرغوب بود. حال فکرش را بکنید که از لوازم آرایش تقلبی و نامرغوب برای مدت زمان زیادی استفاده کنید. به نظرتان چه عوارضی در شما به وجود می آید؟
لوازم آرایشی تقلبی از نوع دست ساز که اتفاقا به وفور نیز در بازار یافت می شود، بیش از لوازم آرایشی معتبر تولید حساسیت کرده و عوارض پوستی بیشتری از خود بر جای می گذارند. در این بین، بیشترین ناحیه ای از پوست که دچار حساسیت می شود، نواحی دور چشم است. لب ها، دور لب، چانه و کناره بینی از دیگر نواحی صورت هستند که احتمال بیشترین آسیب را دارند.
از عوارض ناشی از لوازم آرایشی تقلبی می توان به بروز ضایعات و التهابات پوستی، پوسته پوسته شدن، خشکی، خارش و سوزش اشاره کرد. جهت پیشگیری از این عوارض، در درجه اول بهتر است که از محصولات معتبر استفاده کنید. در صورتی که از اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان نداشتید، قبل از استفاده ابتدا کمی از ماده آرایشی را روی پوست آرنج دست مالیده و به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید. اگر هیچ گونه علائمی از حساسیت های پوستی روی دست خود مشاهده نکردید، می تواند مصرف آن را ادامه دهید.
رژلب هاب تقلبی حاوی مقادیر بالایی از سرب هستند که مصرف آن ها می تواند مسمومیت خونی، مشکلات کبدی، کلیه و گوارشی را ایجاد کند. انواع ریمل، سایه چشم و فوندیشن نیز می تواند اثرات مخربی از خود بر جای بگذارند. به طور کلی بهتر است مواد آرایشی برای مدت طولانی روی پوست نماند.


احتمال بروز ایدز و جنون گاوی


برخی مواد آرایشی حاوی کلاژن یا ژلاتین هستند که برای بهتر کردن ظاهر پوست بسیار مفید واقع می شود. این محصولات حتی نسبت به مواد آرایشی معمولی با قیمت بیشتری نیز ارائه می شوند؛ اما مشکل اینجا است که کلاژن مصرفی در این محصولات از نوع دامی بوده و احتمال سرایت بیماری های مربوط به جنون گاوی را افزایش می دهد.
برخی لوازم آرایشی تقلبی حاو آفلاتوکسین هستند که سرطان زا بوده صدمه های شدیدی به کبد وارد می کنند. برخی از این محصولات که به راحتی جذب پوست می شوند، حاوی بقایای جفت هستند که احتمال انتقال بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت را افزایش می دهند. حتی در خانم های بارداری که جنین پسر دارند، مصرف برخی لوازم آرایشی می تواند موجب عقیمی فرزند وی در آینده شود.

 

خطرات لوازم آرایش برای بدن


تاثیر منفی آرایش بر غدد بدن


آیا می دانید 40 درصد محصولات آرایشی موجود در بازار حاوی ترکیباتی هستند که در کارکرد غدد درون ریز اختلال ایجاد می کنند؟ ترکیبات فوق، نظم تولید و ترشح هورمون ها در بدن را به هم می ریزند و تاثیر منفی روی قدرت باروری دارند. علاوه بر این، عامل سرطان هایی هستند که اصطلاحا به آن ها وابسته به هورمون مانند سرطان پستان و پروستات می گویند. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 1500 محصول آرایشی، لاک ناخن با داشتن بیش از 74 درصد ترکیبات مختل کننده غدد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. کرم پودر و محصولات آرایش چشم نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم این مشکل را به خود اختصاص داده اند.


ضرر و زیان کدام لوازم آرایشی بیشتر است؟


مصرف برخی لوازم آرایشی مانند رژلب بسیار شایع است. رژ لب‌ها، حتی آنهایی که از برند‌های معتبری تولید شده اند، معمولا حاوی سرب بوده و آلودگی به سرب در درازمدت باعث اختلال‌های رفتاری، افزایش پرخاشگری و کاهش بهره هوشی می‌شود. خستگی زودرس و کم‌خونی‌های مزمن نیز با این موضوع در ارتباط است و در خانم‌های باردار بر سلامت جنین اثر می‌گذارد. محصولات سفیدکننده پوست، مخصوصا در انواع تقلبی، حاوی کولوبتازون هستند که یک کورتون قوی است و غیر از عوارض موضعی مثل برجسته شدن عروق و تورم پوست، عامل کم‌کاری غده فوق‌کلیه، چاقی و پوکی استخوان هم هست. ریمل‌ها از دیگر لوازم آرایشی پرمصرف‌اند که عارضه اصلی آنها ریزش مژه است. پایه ریمل آب و روغن است و محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها، انگل و آمیب‌هاست و می‌تواند باعث عفونت‌های چشمی، التهاب، قرمزی و آسیب به پلک شود.


توصیه هایی برای کاهش عوارض استفاده از لوازم آرایش


- بهترین توصیه این است که مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی را کاهش دهید. بهتر است روزانه آرایش نکنید و تنها در مهمانی از این تکنیک استفاده کنید. مصرف ضد آفتاب در طول روز کفایت می کند.
- سعی کنید زمان خرید به تبلیغات توجه نکنید. محصولات استانداردی را تهیه کنید که تا جای ممکن عاری از هر گونه رنگ و عطر باشند.
- برخی افراد بر این عقسده هستند که مواد آرایشی و بهداشتی گیاهی بهتر هستند؛ اما خوب است بدانید که این محصولات حاوی مواد نگهدارنده هستند و نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرند.
- حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید تا مواد آرایشی به طور کامل از روی پوست پاک شوند. به جای آن که پوست تان را به محصولات آرایشی عادت دهید، بهتر است تغذیه سالم، خواب کافی، آب کافی و مدیریت استرس را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

کاهش خطرات ناشی از مصرف لوازم آرایشی


- سعی کنید در دوران بارداری از مواد آرایشی استفاده نکنید. برای کودکان نیز می توانید تنها از مواد بهداشتی مختص به خودشان استفاده کنید.
- هرگز به طور همزمان از چند محصول آرایشی استفاده نکنید. به طور مثال، کرم بدن و صورت را در یک روز نزنید؛ چرا که افزایش ناگهانی میزان ترکیب های سمی می تواند واقعا خطرناک باشد.
- پیش از مصرف محصولات مربوط به آرایش چشم، دستان خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید. در صورتی که به عفونت چشمی مبتلا شده اید، تا بهبودی کامل از مصرف فرآورده های چشمی خودداری کنید. در صورت ایجاد التهاب چشمی، مصرف مواد آرایشی را سریعا متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
- هیچ گاه لوازم آرایشی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
- هرگز از فراورده های قدیمی استفاده نکنید و تاریخ مصرف مفید هر محصول را به خوبی مطالعه کنید تا پس از اتمام موعد، آن را دور بیندازید. چنانچه پس از باز شدن محصولی متوجه تغییر رنگ و بوی فرآورده شدید، بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید.
- هرگز برای رقیق کردن ریمل و خط چشم از براق دهان استفاده نکنید. باکتری های موجود در دهان شما می توانند در محصولات رشد کرده و موجب عفونت در آن شوند. اضافه کردن آب به محصولات آرایشی نیز می تواند مقاومت میکروبی فرآورده را کاهش دهد.
- توجه داشته باشید که دمای بیش از 30 درجه سانتی گراد، منجر به خراب شدن محصول و از بین رفتن ماده نگهدارنده شده و احتمال رشد میکروب را افزایش می دهد.

 

در مقاله عوارض استفاده از لوازم آرایش به تمام مضراتی که یک ماده آرایشی می تواند برای شما به ارمغان بیاورد، اشاره کردیم. همچنین، راهکارهای مقابله با عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز خدمتتان ارائه نمودیم. چنانچه هر گونه تجربه ای در این زمینه داشتید که می توانست ما و سایر کاربران را یاری دهد، خوشحال می شویم آن را از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

سلام. سایت زیبایی دارین.
ممنون میشم از بخش های مختلف سایت من هم دیدن کنید و نظرتون رو برای بهتر شدن سایتم بدین
لوازم آرایشی صورت ،چشم و ابرو، لب، مو،بهداشت و زیبایی ناخن،تجهیزات آرایشی،سشوار، اتو مو و حالت دهنده،بیگودی و فرکننده
http://www.ladymodkala.ir/
سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
تجهیزات آرایشی
http://www.ladymodkala.ir/product-category/لوازم-آرایشی/تجهیزات-آرایشی/
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: