پنجشنبه 16 اسفند 1397 - 09:43:28

درمان فوری جوش گرمی

روش های خانگی درمان جوش ناشی از گرمازدگی

عدم مصرف غذاهای گرم مزاج

 

درمان جوش ناشی از کرمازدگی


پوست بدن ما اولین محافظ بدن در مقابل محیط اطراف است. این محافظ می تواند ما را در مقابل بسیاری از مشکلات محافظت کند؛ اما گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که این عضو حساس و مهم را دچار اختلال می کند. یکی از این شرایط، جوش ها و التهابات قرمز ناشی از گرمای هوا است که می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. در ادامه مقاله درمان فوری جوش گرمی قصد داریم شما را با علل بروز این نوع جوش و روش های درمان آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


جوش های ناشی از حساسیت گرمی چیست؟


جوش های ناشی از حساسیت گرمی، نقاط قرمز رنگی هستند که در نتیجه انسداد کانال های عرق به وجود می آیند. زمانی که عرق قادر به رسیدن به سطح پوست نیست، این کانال های در زیر پوست در هم می پیچند و به صورت حباب های کوچکی روی پوست بروز می یابند.


انواع جوش گرمی


شاید برایتان جالب باشد بدانید که جوش های حاصل از گرمای هوا تنها با التهابات قرمز رنگ خودشان را نشان نمی دهند و انواع مختلفی دارند:

جوش شفاف

در این حالت، دانه های روشن و شفاف عرق در لایه های بالایی پوست قرار می گیرند. این جوش ها معمولا خفیف بوده و ناراحتی خاصی پدید نمی آورند.

جوش قرمز

یکی از شایع ترین حالت های گرمازدگی، جوش های قرمز است که به علت خارش و سوزش شدید، اگزما نیز نامیده می شود. در این حالت غدد عرق مسدود شده و التهاب ایجاد شده موجب بروز جوش های قرمز رنگ می شود.

 

انواع جوش گرمازدگی

 

جوش سفید

جوش های سفید رنگ ناشی از گرما دارای مایع زرد رنگی هستند که روی بثورات قرمز رنگ ایجاد شده و ممکن است نشانه ای از عفونت پوستی باشد.

جوش عمیق

چنانچه جوش های ناشی از گرمازدگی ادامه پیدا کند، غدد عرق در مناطق وسیع تری از پوست ملتهب شده و به لایه های عمیق تر پوست آسیب می رسانند.این احتمال نیز وجود دارد که جوش های بزرگتری بعد از تمرینات ورزشی یا زیر نور خورشید به وجود بیاید.


علائم جوش گرمی چیست؟


خارش، سوزش و خشکی پوست از جمله علائم جوش گرمی هستند. معمولا اندام هایی که بیش از همه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند، بیشترین آسیب را می بینند. دست ها، صورت، گردن و آرنج از این دسته اندام ها هستند. البته قسمت های دیگری از بدن مانند کشاله ران، باسن، سینه و شکم نیز در معرض این عارضه قرار دارند.


علل پدید آمدن جوش ناشی از گرما چیست؟


یکی از مهم ترین دلایل پدید آمدن جوش های گرمی، مسدود شدن کانال عرق است. پوست اطراف گردن، زیر بغل و کشاله ران از جمله مناطقی هستند که به دلیل مجاورت با پوست نقطه ای دیگر از بدن، مانع از تبخیر عرق شود. پوشیدن لباس های تنگ در فصل گرما نیز می تواند مانع تبخیر عرق شود.علاوه بر این، مصرف کرم ها و لوسیون های چرب نیز می تواند مجرای عرق را مسدود کند.


راه های جلوگیری از جوش گرمی


بهترین راهکار برای افرادی که دچار جوش های ناشی از گرمای هوا می شوند، این است که از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنند. سعی کنید در محیط های گرم و مرطوب ورزش نکنید. پوست خود را خشک نگه دارید و در اماکنی قرار بگیرید که تهویه هوا به درستی صورت گیرد. اگر پوست شما چرب است، حتما از کرم پودرها و ضد آفتاب هایی استفاده کنید که حاوی روغن نباشند.
یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از گرمازدگی، نوشیدن آب به میزان کافی است. کارشناسان پیشنها می دهند روزانه 8 لیوان آب بنوشید؛ اما تشخیص این که به چه میزان آب نیاز دارید، به خودتان بستگی دارد. معمولا زمانی که میزان ادرار کم شد یا رنگ آن تیره شد، بدین معنی است که باید آب بنوشید. در هوای گرم باید به گونه ای آب نوشید که رنگ ادرار روشن باشد.


درمان های خانگی جوش گرمازدگی


روش های پزشکی بسیاری برای درمان جوش های ناشی از گرمازدگی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به آنتی هیستامین و کورتیزون اشاره کرد. برخی افراد بنا به دلایلی تمایل چندانی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند و راهکارهای خانگی را ترجیح می دهند. در ادامه روش هایی برای درمان خانگی جوش گرمازدگی به شما ارائه خواهیم داد.

درمان جوش گرمی با یخ

یکی از نسخه های معروف برای درمان خارش و جوش ناشی از گرما، استفاده از تکه های یخ است. سرما می تواند التهاب را کاهش دهد و چرخش خون را بهبود ببخشد و دمای بدن را تنظیم می کند. مقداری یخ را در دستمال یک کیسه فریزر بپیچید و 5 تا 10 دقیقه روی محل خارش بمالید. می توانید این کار را 3 بار در روز تکرار کنید.

 

درمان خانگی جوش گرمی

 

درمان جوش گرمی با آلوئه ورا

آلوئه ورا در درمان جوش و قرمزی پوست که بر اثر گرما ایجاد شده است، بسیار موثر است. این ماده حاوی آب فراوانی است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و میزان رطوبت پوست را افزایش می دهد. از این رو PH بدن را به خوبی تنظیم می کند. یک تکه از گیاه آلوئه ورا را به مدت 20 دقیقه روی موضع بمالید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. می توانید این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

درمان جوش گرمی با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسیدهای چربی است که با خشکی و التهاب پوست مبارزه می کند. روغن زیتون در درمان آلرژی، تنظیم PH و کاهش خارش بسیار تاثیرگذار است. نحوه مصرف روغن زیتون بدین صورت است که مقداری از آن را روی پوست مالیده و اجازه دهید به خوبی جذب شود. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان جوش گرمی با سرکه سیب

سرکه سیب در جلوگیری از آلرژی و تنظیم PH بدن بسیار مفید واقع می شود.آب و سرکه را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و در بطری اسپری دار بریزید. محلول فوق را روی موضع اسپری کنید و اجازه دهید به طور طبیعی جذب بدن شود. این اسپری را روزی دو مرتبه روی پوست بزنید.

درمان جوش گرمی با جو

آیا می دانستید جو خاصیت آبرسانی، بازسازی و آرام بخشی دارد و یکی از بهترین نسخه ها برای گرمازدگی می باشد؟ پیشنهاد ما به شما این است که جو را به طور مستقیم روی پوست بمالید تا قرمزی، خارش و جوش آرام شود. بهترین راهکار برای مصرف جو این است که یک فنجان از این غلات را در وان حمام بریزید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند تا اثر خود را بگذارد. سپس داخل وان حاوی جو بنشینید. می توانید جو را با گلاب ترکیب کنید و روی موضع بمالید تا جوش و خارش ناشی از گرمازدگی کاهش یابد. این کار را روی یک مرتبه تا زمانی که جوش ها تسکین بیابند، انجام دهید.

درمان جوش گرمی با بابونه

چای خنک بابونه می تواند مانند یک لوسیون طراوت دهنده، بدن شما را خنک کند. این گیاه خارق العاده را دم کنید تا از تاثیرات آن بر کاهش جوش گرمی برخوردار شوید. این چای علاوه بر درمان جوش، در هضم و تنظیم دمای بدن نیز بسیار موثر واقع می شود. نحوه مصرف این گیاه بدین صورت است که یک قاشق بابونه خشک را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. هنگامی که دم کرده بابونه به دمای محیط رسید، آن را روی محل مورد نظر بمالید. علاوه بر این، می توانید روزانه 1 یا 2 فنجان از این نوشیدنی را مصرف کنید تا شاهد بهبودی جوش هایتان باشید.

درمان جوش گرمی با لیمو

مصرف منظم لیمو می تواند شما را از گرمازدگی برهاند. ویتامین C موجود در این میوه، در کاهش حرارت بدن بسیار موثر است. نصف لیمو را آب بگیرید و داخل یک لیوان آب بریزید. یک قاشق چایخوری عسل به نوشیدنی اضافه و با چند تکه یخ میل نمایید. نوشیدن روزی سه مرتبه از این نوشیدنی می تواند گرمی را به طور کل از شما دور کند.

درمان جوش گرمی با چوب صندل

این گیاه دارای خواص تسکین دهنده و خنک کننده است که موجب کاهش دمای بدن می شود. نحوه مصرف چوب صندل بدین صورت است که 2 قاشق غذاخوری از آن را با مقداری آب یا شیر ترکیب کنید و چند قطره آب گل رز به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را روی پیشانی و سینه خود قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. سپس با آب بشویید.
می توانید پودر چوب صندل را به زیر بغل، قفسه سینه و پشت خود بمالید، سپس دوش بگیرید. البته یک روش دیگر نیز برای این محصول وجود دارد؛ بدین صورت که چند قطره روغن چوب صندل را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پیشانی بمالید. پس از چند ساعت آن را پاک کنید.

 

درمان فوری جوش گرمی

 

درمان جوش گرمی با نعناع

نعناع دارای خاصیت تسکین دهنده و خنک کنندگی است که در درمان گرمی بسیار مفید واقع می شود. چند مشت برگ نعناع را به دیگی از آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه خوب بجوشد. زمانی که جوشانده شما را حرارت افتاد، آن را به وان حمام اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه درون آن استراحت کنید. روش خوراکی این محصول نیز بدین صورت است که چند برگ از نعناع تازه را درون یک فنجام آب گرم قرار دهید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را درون یخچال قرار دهید و روزی چند مرتبه برای درمان گرمی خود از آن استفاده کنید.

درمان جوش گرمی با هندوانه

هندوانه به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آب می تواند بدن را سم زدایی کرده و مواد مضر را از آن دور نگه دارد. طبع این میوه سرد است و مصرف آن می تواند شما را از جوش های گرمی مصون نگاه دارد. هندوانه را درون یخچال قرار دهید و روزانه چند قاچ از آن مصرف کنید. آب هندوانه نیز گزینه خوبی برای هیدراته شدن بدن است.

 

عدم مصرف غذاهای گرم مزاج


اگر از جوش گرمی رنج می برید، شاید از آن دسته افرادی هستید که به محض خوردن غذاهای گرم مزاج، جوش می زنند. برای آگاهی از این موضوع، ابتدا باید از طبع بدن خود اطلاعات کسب کنید. اصلاح سبک زندگی و مصرف مواد غذایی مناسب می تواند شما را از شر جوش های گرمی خلاص کند.

مصرف لیمو ترش تازه

لیمو ترش تازه را چه به صورت خوراکی مصرف کنید و چه روی پوست صورت بمالید، برای جوش های شما بسیار مفید خواهد بود. این میوه نه تنها موجب درمان فوری جوش گرمی می شود، بلکه پوست شما را نیز روشن می کند. روزانه یک عدد لیمو ترش را از وسط به دو نیم کرده و همراه غذا میل کنید. می توانید آن را به صورت حلقه حلقه برش داده و روی پوست قرار دهید. حواس تان باشد که هیچ فشاری به پوست وارد نکنید و پس از چند دقیقه موضع را به خوبی شستشو دهید. این عمل موجب از بین رفتن محیط آلوده ای که باکتری های سطح پوست در آن زندگی می کنند می شود.

 

عدم مصرف غذاهای گرم مزاج

 

نوشیدن خاکشیر

از قدیم تا حالا از خاکشیر برای درمان جوش گرمی و گرمازدگی استفاده می کردند. این دانه گیاهی دارای طبع سرد و خواص بسیار است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مصرف آن در طب سنتی بسیار پیشنهاد می شود. روش مصرف این گیاه بدین صورت است که دو قاشق خاکشیر را به همراه یک لیوان آب خیس کرده و با مقداری آب لیمو ترش و عسل میل کنید.

مصرف آب زرشک

زرشک سیاه یا زرشک آبگیری با زرشکی که در انواع غذاها از آن استفاده می کنیم کمی متفاوت است. این زرشک که به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشک پلویی، هسته دارد. کافی است مقدار250 تا 500 گرم از این زرشک را پس از پاک کردن و شست وشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده و آن را صاف کنید.
آب زرشک آماده است و می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و هر شب یک لیوان از آن را میل نمایید. مصرف مداوم آب زرشک باعث رقیق شدن خون می شود که در نهایت تاثیر خود را روی پوست و از بین رفتن جوش گرمی نشان می دهد.


در مقاله درمان فوری جوش گرمی به بررسی راهکارهای مقابله با این نوع جوش پرداختیم. با توجه به شروع فصل گرما، امیدواریم که این مقاله به کارتان بیاید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: