چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 08:53:17

جلوگیری از حساسیت و جوش بعد از اپیلاسیون

روش های جلوگیری از بروز حساسیت بعد از اپیلاسیون در خانه

درمان التهاب و قرمزی بعد از اپیلاسیون

 

جلوگیری از جوش و حساسیت بعد از اپیلاسیون


بسیاری از خانم ها بعد از انجام اپیلاسیون با سوزش، خارش و حساسیت در محل وکس شده مواجه می شوند و حتی پس از گذشت چند روز نیز جوش های چرکی روی پوست شان نمایان می شود. اگر شما هم جزء این افراد هستید، اصلا نگران نباشید؛ چون در ادامه مقاله جلوگیری از حساسیت و جوش بعد از اپیلاسیون به بیان راهکارهایی مفید به شما خواهیم پرداخت.


نقاط حساس اپیلاسیون


حذف موهای زائد قسمت های حساس بدن مانند بیکینی، بازو و کمر اگر با دقت و طبق اصول انجام شود، مشکل چندانی را ایجاد نخواهد کرد. البته این نواحی کمی حساس تر و ظریف تر از پوست سایر قسمت ها است و همچنین عصب دهی آن نیز بیشتر می باشد. از این رو، خطر ایجاد فولیکولیت، التهاب دور بافت فولیکول های مو و فولیکولیت های کاذب بیشتر می باشد.


دلایل جوش زدن بعد از اپیلاسیون


درون پوست همه ما مجراهایی به نام فولیکول وجود دارد که مو و ترشحات چربی از آن خارج می شوند. اگر داخل این فولیکول ها التهاب ایجاد شود، راه آن ها برای ترشح چربی به بیرون مسدود شده و در همان نقطه تجمع پیدا می کنند. از این رو، جوش به وجود می آید. از آن جایی که در روش اپیلاسیون، مو با شدت به سمت بیرون کشیده می شود، موجب بروز التهاب شده و با بند آوردن راه فولیکول ها، جوش ایجاد می شود. بسته شدن سر فولیکول نیز می تواند باعث ایجاد فولیکولیت یا همان عفونت مو شود.

 

علت جوش زدن بعد از اپیلاسیون چیست؟


دلایل بروز قرمزی، سوزش و خارش بعد از اپیلاسیون


قرمزی، سوزش و خارش بعد از اپیلاسیون باعث می شود تا برخی خانم ها از انجام این روش صرف نظر کنند. همان طور که می دانید، موها در فرآیند اپیلاسیون کنده می شوند و قرمزی و التهاب پوست را به همراه دارند. البته این حالت به مرور زمان و به خودی خود از بین خواهد رفت. یکی از بهترین کارها جهت درمان التهاب و قرمزی پس از اپیلاسیون، استفاده از ماسک خیار است که به دلیل ضد التهاب و آنتی اکسیدان بودن، موجب از بین رفتن تورم و قرمزی پوست می شود.
سرکه سیب نیز یکی دیگر از مواد مفیدی است که در درمان سوختگی های خفیف، التهاب و قرمزی پوست کاربرد فراوانی دارد. علاوه بر این، موجب روشن شدن و درخشش پوست نیز می شود. نصف فنجان سرکه سیب را درون یک ظرف اسپری ریخته و بعد از حمام روی پوست و قسمت اپیلاسیون شدن اسپری کنید. می توانید پنبه ای را نیز به سرکه آغشته کرده و روی نواحی قرمز پوست بزنید. اجازه دهید سرکه روی پوست تان خشک شود و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.
روغن اسطوخودوس نیز دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچ است که در بهبود قرمزی، التهاب و سوختگی های جزئی کمک بسیاری می کند و موجب آرام شدن بافت پوستی می شود. ترکیب این روغن با بابونه می تواند در درمان اگزما و بیماری های پوستی نیز تاثیرگذار باشد. از دیگر موارد مفید برای کاهش التهاب پوستی می توان به نعناع و چای سبز اشاره کرد که با داشتن خواص بسیار موجب تسکین درد و التیام پوست آسیب دیده می شوند.


پیشگیری از حساسیت بعد از اپیلاسیون


به دلیل این که اپیلاسیون می تواند پوست را در معرض آسیب قرار دهد، بسیار حائز اهمیت است که قبل از انجام این کار ناحیه مورد نظر را آماده کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که پوست قبل از اپیلاسیون نرم شده و سلول های مرده آن حذف شده اند. انجام این کار می تواند پوست را برای اپیلاسیون آماده کرده و به پیشگیری از بروز خارش و سوزش پس از اپیلاسیون کمک بسیاری کند.
اکثر متخصصان زیبایی جهت جلوگیری از تحریکات پوستی بعد از انجام اپیلاسیون که موجب ایجاد بثورات، رشد موی زیر پوستی و عفونت های پوستی می شود، راهکارهای زیر را پیشنهاد می دهند:

- اجازه دهید موها به اندازه نیم سانت رشد کنند و سپس نسبت به انجام اپیلاسیون اقدام کنید.

- دو هفته قبل از انجام اپیلاسیون از اصلاح با تیغ خودداری کنید.

- پوست خود را 24 تا 48 ساعت قبل از اپیلاسیون، لایه برداری کنید تا لایه های مرده پوست از بین رفته و موجب سهولت در انجام اپیلاسیون شود.

- پس از لایه برداری پوست می توانید از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید تا پوست نرم و لطیف شود.

 

لایه بردار طبیعی پوست جهت جلوگیری از جوش زدن بعد از اپیلاسیون

 

برای لایه بردار طبیعی پوست می توانید 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام را با یک چهارم فنجان شکر ترکیب کنید. منطقه ای که قصد لایه برداری دارید را با آب گرم خیس کرده و رطوبت پوست را به آرامی بگیرید. ترکیب به دست آمده را روی محل مورد نظر قرار داده و به مدت 5 دقیقه به صورت حرکات دایره ای، ماساژ دهید. بعد از 5 دقیقه ماساژ، اجازه دهید مواد 5 دقیقه دیگر روی پوست بماند تا به خوبی جذب شود. سپس پوست را شستشو داده و خشک کنید. این کار سلول های مرده پوست را از بین برده و پوست را مرطوب می کند. از آن جایی که لایه برداری می تواند پوست شما را حساس کند، بهتر است انجام این کار را به دو روز قبل از اپیلاسیون موکول کنید.
جهت جلوگیری از جوش بعد از اپیلاسیون، علاوه بر آماده کردن پوست باید بدانید که چه زمانی از این روش استفاده کنید. در طول سیکل قاعدگی، درد و اضطراب در زنان افزایش می یابد. بنابراین محققان توصیه می کنند که در این زمان از انجام اپیلاسیون خودداری کنید. اگر پوست شما قبل از اپیلاسیون تحریک یا ملتهب شده، تا بهبودی کامل آن صبر کنید. انجام وکس روی پوست هایی که نشانه هایی از التهاب، بثورات پوستی، برآمدگی و عفونت دارد، عمل اشتباهی است. انجام اپیلاسیون در این شرایط می تواند وضعیت پوست شما را تشدید کرده و حتی مشکل عفونت را تشدید کند.


معرفی ژل و کرم های بعد از اپیلاسیون


محصولات بسیاری جهت کاهش جوش و التهاب های بعد از اپیلاسیون وجود دارند که می توانید مورد استفاده قرار دهید. در ادامه چند مورد از این محصولات معرفی خواهد شد.

ژل بعد از مو زدایی سینره

ژل بعد از موزدایی سینره با بهره گیری از اسانس ها و عصاره های طبیعی گیاهی جهت تسکین صدمات وارده به پوست پس از مو زدایی فرموله و تولید شده است. علاوه بر این، مواد موثر طبیعی به کار رفته در این ژل، دارای قدرت بالایی در بهبود و رشد بافت های پوستی می شود. با توجه به PH بالای برخی محصولات مانند کرم های موبر، این ژل ایجاد PH طبیعی در پوست را به دنبال داشته که موجب آرامش و تسکین بافت ها شده و از بروز صدمات احتمالی جلوگیری می کند. ترکیبات گیاهی این فرآورده خواص ضد باکتری و ضد قارچی داشته و از بروز عفونت و ناراحتی جلوگیری می کند. این ترکیبات همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را محافظت کرده و شفافیت را برای آن به دنبال دارد.

 

ژل بعد از اصلاح سینره

 

ژل بعد از اپیلاسیون و لیزر هلیابرین

این محصول برای کار با دستگاه های مختلف کلینیک، وکس، اپیلاسیون، اصلاح و بند مناسب می باشد. ژل هلیابرین محصول کشور فرانسه است که ضد التهاب، ضد قرمزی و ضد سوزش است که آسیب های ناشی از حرکات تهاجمی را به سرعت بهبود می بخشد. نکته جالب در مورد این محصول آن است که به مرور زمان موجب کم پشت شدن موها می شود.

 

ژل بعد از اصلاح هلیابرین

 

کرم و ژل فاربن

محققان شرکت فاربن، محصولات بتا که دارای پایه گیاهی هستند را فرموله و تولید کرده اند. محصولات بتا به دو صورت کرم و ژل عرضه شده اند که کرم برای پوست صورت و بدن مناسب است و ژل به دلیل عدم وجود چربی در آن برای پوست های چرب و نواحی زیر بغل و کشاله ران بسیار مفید می باشد. این محصولات قادر به درمان سوزش و سوختگی های سطحی پوست هستند. محصولات بتا حاوی عصاره شی باتر هستند که در درمان سریع سوختگی های سطحی پوست و کاهش التهابات می شود. علاوه بر این، موجب آبرسانی و شادابی پوست می شود.

 

کرم و ژل بعد از اصلاح و اپیلاسیون فاربن

 

لوسیون پس از اصلاح آی پلاس

این محصول دارای فرمولاسیونی است که استفاده از آن موجب کاهش رشد موهای زائد و جوش های ناشی از اپیلاسیون می شود. علاوه بر این، افزایش نرمی و لطافت پوست را نیز به دنبال دارد. روش استفاده از لوسیون آی پلاس بدین صورت است که پس از اصلاح یا اپیلاسیون، ابتدا پوست را به کمک آب ولرم شسته و خشک کنید. سپس مقدار کافی از لوسیون را روی پوست مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. این محصول موجب رفع حساسیتف قرمزی، خارش و التهابات پوستی خواهد شد.

 

لوسیون بعد از اصلاح آی پلاس

 

ژل التیام بخش پس از اصلاح سی گل

این ژل محصولی آرامش بخش برای خانم هاست که علاوه بر کاهش التهابات، سرعت رویش مو به خصوص در موزدایی کامل و ریشه ای مانند اپیلاسیون و لیزر را به حداقل می رساند.مصرف روزانه دو بار از این ژل به مدت یک ماه پس از موزدایی، موجب کاهش چشمگیر رشد موها می شود. روش مصرف این ژل بدین صورت است که پس از اصلاح روی پوست بمالید تا جذب شود. استفاده از این محصول موجب بازگرداندن رطوبت از دست رفته و همچنین جلوگیری از التهاب و ایجاد عفونت و جوش می شود. از دیگر خواص ژل التیام بخش پس از اصلاح سی گل می توان به ضد باکتری بودن و ترمیم کننده بودن آن اشاره کرد. این ژل دارای پایه‌ای گیاهی و ساخته‌شده از عصاره‌ی بلوط، آلوئه‌ورا، روغن درخت چای، گیاه ویلو، عصاره‌ی لارا دیواریکانا و آلفا بیزابولول است.

 

ژل پس از اصلاح سی گل


راه های خانگی جلوگیری از حساسیت بعد از اپیلاسیون


برای این که حساسیت بعد از اپیلاسیون را به حداقل برسانید، باید بعد از انجام این کار رفتار مناسبی با پوست داشته باشید.

شستن پوست با آب سرد

یکی از راحت ترین کارهایی که بعد از انجام اپیلاسیون می توان انجام داد، شستشوی پوست با آب سرد است. آب سرد رگ های خونی را منقبض کرده و از بروز التهاب جلوگیری می کند. قرار دادن کمپرس آب سرد نیز بسیار مفید بوده و از ایجاد حساسیت بعد از اپیلاسیون جلوگیری می کند.

قرار دادن ژل آلوئه ورا

آلوئه وار حاوی مواد تغذیه رسان و آبرسان پوست است که قرار دادن آن بعد از اپیلاسیون می تواند از بروز حساسیت و التهاب پیشگیری کند. بعد از جلسات اپیلاسیون، ژل آلوئه وار را به طور منظم روی پوست بزنید تا هم تلطیف شود و هم از بروز خارش و قرمزی جلوگیری گردد. محتویات یک برگ آلوئه ورا را خالی کنید. ژل آن را به آرامی روی پوست بمالید و این کار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید تا التهابات پوستی تسکین بیابد.

استفاده از عسل طبیعی

بعد از جلسه اپیلاسیون می توانید از عسل برای بهبود التهابات و قرمزی ها استفاده کنید. عسل خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد که در پیشگیری از بروز جوش نیز می تواند مفید واقع شود. جهت استفاده از عسل ابتدا دست های خود را به خوبی بشویید و کمی عسل را با نوک انگشت ها بگیرید. سپس عسل را به نواحی اپیلاسیون شده بمالید و بگذارید خشک شود. محل مورد نظر را با آب سرد آبکشی کنید و این مراحل را 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید.

 

درمان جوش و حساسیت بعد از اپیلاسیون در خانه

 

استفاده از ماسک خیار

ماسک خیار یکی از بهترین گزینه ها برای آرام کردن نواحی حساس بدن بعد از اپیلاسیون است. این ماده مفید دارای خواص آنتی اکسیدانی و خنک کنندگی دارد و حساسیت را کاهش می دهد. برای این کار بهتر است یک خیار را از یخچال بردارید و به صورت اسلایسی برش بزنید. سپس اسلایس ها را روی نواحی حساس بدن قرار دهید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند. می توانید این درمان را دو الی سه بار در روز انجام دهید تا پوست تسکین یابد.

مصرف روغن درخت چای

روغن درخت چای نه تنها جلوی حساسیت را می گیرد، بلکه احتمال بروز عفونت و جوش های پوستی را به حداقل می رساند. روغن درخت چای حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که پوست را ترمیم کرده و مقابل بیماری های پوستی می ایستد. برای مصرف روغن درخت چای می توانید برای رطوبت رسانی به پوست و پیشگیری از بروز حساسیت ها، ابتدا روغن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و پس از جلسات اپیلاسیون روی پوست قرار دهید.

 

در مقاله جلوگیری از حساسیت و جوش بعد از اپیلاسیون به بیان روش های خانگی و شیمیایی جهت پیشگیری و درمان التهاب و قرمزی پس از اپیلاسیون پرداختیم. چنانچه تجربه دیگری در این حوزه دارید، آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: