چهارشنبه 19 تیر 1398 - 23:05:43

علل سیاهی دور چشم و راه های درمان آن

درمان سیاهی دور چشم

راهکارهای خانگی از بین بردن تیرگی پلک

 

علل سیاهی دور چشم


سیاهی دور چشم یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که در آن پوست این ناحیه تیره تر از سایر قسمت ها دیده می شود. سیاهی دور چشم ممکن است در پلک پایین، بالا یا هر دو وجود داشته باشد. از آن جایی که پوست پلک نازک است، بسیار حساس تر از سایر نقاط پوست بوده و می تواند موجب شود فرد چند سال بزرگ تر به نظر برسد. سیاهی دور چشم تاثیر چندانی در به خطر انداختن سلامت فرد ندارد. اگر این عارضه به تازگی برای شما رخ داده باشد، درمان آن ساده است؛ اما اگر چندین سال با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، باید مدت زمان زیادی را بابت بهبودی کامل صبر کنید. در ادامه مطلب علل سیاهی دور چشم و راه های درمان آن به بررسی همه چیز در این مورد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


علل سیاهی دور چشم


سیاهی دور چشم می تواند علل بسیاری داشته باشد که از جمله آن ها می توان به عدم استراحت کافی اشاره کرد. البته این عارضه علل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تاثیر عوامل ژنتیکی در سیاهی دور چشم

برخی افراد به صورت ژنتیکی، پوست پلک شان نازک با رگ های خونی کوچک می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، توزیع ملانین در پوست به عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

تاثیر کم آبی بدن در سیاهی دور چشم

چنانچه بدن کم آب باشد، رگ های خوبی زیر چشم متورم شده و باعث تیره شدن آن می شود.

تاثیر آفتاب در سیاهی دور چشم

اشعه ماوراء بنفش موجب افزایش رنگدانه ملانین زیر پوست شده و سیاهی دور پلک را به دنبال دارد.

تاثیر کم خونی در سیاهی دور چشم

آنمی موجب بروز خونریزی های نامنظم می شود. این در حالی است که موجب ایجاد هموگلوبین نیز می شود که تیرگی های زیر چشم را به دنبال دارد.

تاثیر مصرف دخانیات در سیاهی دور چشم

مصرف دخانیات، کافئین و ... موجب کاهش جریان خون، ایجاد چین و چروک و همچنین تیرگی زیر چشم می شود.

 

تاثیر کمبود مواد غذایی در سیاهی دور چشم

رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد غذایی روی سلامتی افراد تاثیر گذاشته و یکی از علل کبودی دور چشم است. از دیگر عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی می توان به خشکی پوست، تیرگی و چین و چروک زودرس اشاره کرد.

تاثیر سالخوردگی در سیاهی دور چشم

سالخوردگی موجب تضعیف پوست شده و چربی و کلاژن آن به تدریج کاهش می یابد. به گونه ای که رگ های خونی قابل مشاهده بوده و تیرگی دور پلک به وجود می آید.

تاثیر اگزما در سیاهی دور چشم

اگزما موجب بروز خارش و التهاب روی پوست می شود. این موضوع باعث مالیدن مداوم پوست شده که به تدریج تیرگی زیر چشم را پدید می آورد.

تاثیر نارسایی کلیه در سیاهی دور چشم

نارسایی کلیه موجب وخامت سلامتی فرد می شود. افراد مبتلا به نارسایی کلیه معمولا رنگ پریده و بسیار خسته به نظر می رسند. این موضوع موجب پیدایش تیرگی های دور چشم می شود.

تاثیر اختلالات قاعدگی در سیاهی دور چشم

تیرگی دور چشم در خانم ها می تواند به علت اختلالات قاعدگی طولانی مدت به وجود آمده باشد. همچنین، قاعدگی های بیش از حد سنگین یا خونریزی های رحم نیز می تواند باعث گودی و تیرگی دور چشم شود.

تاثیر مشکلات تنفسی در سیاهی دور چشم

اگر به طور مداوم عطسه می کنید و بینی خود را به مدت طولانی می گیرید، احتمال حساس شدن رگ های زیر پلک و بروز سیاهی در آن بسیار افزایش می یابد. از این رو، اگر بینی بیش از حد حساس و مستعد التهاب دارید، به احتمال زیاد دچار تیرگی زیر چشم خواهد شد.

تاثیر بیماری مزمن معده در سیاهی دور چشم

بیماری معده موجب افزایش عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی می شود. اگر التهاب معده چند بار رخ دهد، سیاهی دور چشم خود را نمایان می کند. بیماران مبتلا به اختلالات عصبی یا بیماری های داخلی نیز دلیل دیگری بر بروز تیرگی دور چشم است.


نشانه های سیاهی دور چشم


از جمله نشانه های این عارضه می توان به تیرگی زیر یا اطراف چشم اشاره کرد. همچنین، چشم ها پف آلود می شوند. اگر سیاهی دور چشم ناشی از نارسایی کلیه باشد، اغلب باعث خسته به نظر رسیدن چشم ها می شود. چنانچه به علت بیماری کبدی رخ داده باشد، نه تنها پوست اطراف چشم، بلکه پوست کل صورت تیره تر به نظر می رسد. اگر تیرگی دور چشم به علت اختلالات قاعدگی باشد، این عارضه به مدت طولانی ادامه خواهد یافت و حتی با استراحت کافی نیز بهبود نمی یابد. چنانچه بیماری فوق به علت معده رخ داده باشد، تیرگی ها ممکن است به رنگ آبی روشن ظاهر شود و روی سایر نقاط پوستی نیز تاثیر بگذارد.


راهکارهای درمان سیاهی دور چشم


درمان های پزشکی و سنتی بسیاری برای این عارضه وجود دارد که در ادامه به تفصیل راجع به آن ها خواهیم پرداخت.

درمان سیاهی دور چشم با آی.پی.ال یا نور پالسی

در صورتی که تیرگی دور چشم شما به دلیل رگ های آبی یا بنفش باشد، می توان برای درمان آن از روش آی.پی.ال استفاده کرد. باید به این نکته هم توجه داشت که این روش به طور کامل ایمن نبوده و ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

درمان سیاهی دور چشم با روش هایفوتراپی

در تکنیک هایفوتراپی، به کمک امواج اولتراسوند پوست نسبت به تولید کلاژن تحریک می شود. دستگاه اولترا هایفو نیز اولین دستگاهی بود که برای درمان تیرگی دور چشم به روش غیر تهاجمی مورد استفاده قرار گرفت.

درمان سیاهی دور چشم با روش لایه برداری لیزری

یک روش درمانی موثر برای از بین بردن تیرگی پلک، لیزر درمانی و پیلینگ شیمیایی است. طی این روش، پزشک از پاک کننده ضد باکتریایی برای تمیز کردن زیر چشم استفاده کرده و از یک ابزار دستی برای پرتو نوری روی حلقه های سیاه زیر چشم استفاده می کند. بلافاصله پس از این درمان باید کرم های مرطوب کننده به تجویز پزشک مصرف کرد و نیاز به مراقبت های بعدی دارد. البته که نتیجه حاصل از روش لیزردرمانی بسیار شگفت انگیز بوده و سیاهی دور چشم را بلافاصله از بین می برد.

تزریق چربی برای از بین بردن سیاهی دور چشم

اگر سیاهی و تیرگی دور چشم شما بر اثر نازک بودن پوست و بافت کم به وجود آمده باشد، تزریق چربی پیشنهاد می شود. تزریق چربی زیر چشم مانند روش تزریق ژل است؛ با این تفاوت که چربی از ناحیه بدن خود بیمار گرفته می شود. تزریق چربی معمولا مدت زمان ماندگاری بیشتری به نسبت تزریق ژل خواهد داشت.

 

درمان سیاهی دور چشم

 

تزریق ژل هیالورونیک اسید برای درمان سیاهی دور چشم

در صورتی که سیاهی دور چشم بر اثر نازک بودن پوست و بافت کم به وجود آمده باشد، می توان از ژل هیالورونیک اسید برای درمان آن استفاده کرد. این ژل به تدریج ظرف چند ماه جذب بدن شده و اثر خود را از دست می دهد. به همین دلیل موقتی بوده و باید نسبت به تمدید مداوم آن اقدام کرد.

درمان سیاهی دور چشم با جراحی

موثرترین روش برای درمان سیاهی دور چشم یا گودی، عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی می باشد. در این روش از اقداماتی نظیر آزادسازی بافت پلک، قرار دادن پروتز زیر چشم، جابجایی بافت چربی یا حذف و اضافه کردن آن استفاده می شود.
تا اینجا در مورد درمان سیاهی دور چشم از طریق روش های پزشکی پرداختیم؛ اما روش های دیگری نیز برای درمان این عارضه وجود دارد که در خانه و به روش سنتی نیز قابل اجرا است.

روغن گل رز برای درمان سیاهی دور چشم

روغن گل رز برای درمان تیرگی دور پلک بسیار موثر واقع می شود. برای این کار کافیست ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید تا عاری از هر گونه لوازم آرایشی و چربی شود. سپس به میزان مساوی روغن گل رز را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. 10 قطره روغن اسطوخدوس و 5 قطره روغن لیمو را نیز به این ترکیب اضافه کرده و روی پلک بمالید. توجه داشته باشید که هنگام ماساژ روغن های فوق، چشمان تان بسته باشد. اجازه دهید ترکیب کمی روی پلک بماند و سپس آبکشی نمایید.

 

درمان سیاهی دور چشم با گل رز

 

روغن بادام شیرین برای درمان تیرگی دور چشم

روغن بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین ای است که بسیار مفید بوده و به نرم شدن پوست کمک شایانی می کند. برای این کار بهتر است از روغن بادام شیرین استفاده کنید. چند قطره از روغن بادام شیرین را دور پلک ماساژ دهید و اجازه دهید شب تا صبح بماند. سپس صورت خود را آبکشی کنید.

 

درمان تیرگی دور چشم با بادام شیرین

 

روغن کرچک برای درمان سیاهی دور چشم

برای درمان تیرگی دور چشم می توانید یک قاشق چایخوری روغن کرچک، روغن جوجوبا و روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. ترکیب فوق را به آرامی با انگشت هایتان به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم شستشو دهید. شیر را نیز می توان با روغن کرچک ترکیب کرد.

 

درمان سیاهی دور چشم با روغن کرچک

 

درمان سیاهی دور چشم با برگ نعناع

تعدادی برگ نعناع را له کرده و کمی آب با آن ترکیب کنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید. سپس مواد را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این درمان را می توانید چند بار در هفته انجام دهید.

 

درمان سیاهی دور چشم با برگ نعناع

 

درمان سیاهی دور چشم با زعفران

زعفران نیز در درمان تیرگی پلک بسیار مفید است. دو رشته زعفران را به مدت چند دقیقه در یک چهارم فنجان شیر خیس دهید. سپس یک تکه پنبه را در ترکیب فوق قرار دهید و به آرامی روی پلک ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این کار را روزی یک مرتبه تکرار کنید.

 

درمان تیرگی دور چشم با زعفران

 

درمان سیاهی دور چشم با بابونه

اگر به دنبال یک راه طبیعی برای از بین بردن تیرگی دور چشم هستید، بابونه را امتحان کنید. بابونه یک راهکار فوق العاده خوب برای آرام شدن است که برای از بین بردن تیرگی های زیر چشم و تسکین آن مفید واقع می شود. بابونه به روشن شدن پوست کمک شایانی می کند.

 

درمان سیاهی دور چشم با بابونه

 

درمان تیرگی چشم با کمپرس سرد

اگر سیاهی زیر پلک شما به علت تورم و التهاب پوست ایجاد شده باشد، کمپرس سرد کمک بسیاری به از بین بردن آن می کند. برای این کار می توانید چند قالب یخ را درون یک کیسه فریزر قرار داده و روی پلک قرار دهید. حلقه های خیار سرد نیز کاربرد مشابه داشته و به از بین بردن پف و تیرگی زیر چشم کمک بسیاری می کند. به پشت دراز بکشید و چشم ها را ببندید. حلقه های خیاری که در یخچال قرار داشته را روی پلک ها قرار دهید و اجازه دهید 15 دقیقه به همان حالت بماند. سپس از روی پلک برداشته و به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.
سیب زمینی گزینه خوب دیگری برای کمپرس سرد است. یک عدد سیب زمینی را شسته و پوست بگیرید. سپس آن را خرد کرده و به مدت چند دقیقه در فریزر قرار دهید. مانند خیار، سیب زمینی را نیز به مدت 15 دقیقه روی پلک قرار دهید و این کار را چند بار در هفته تکرار کنید تا سیاهی دور چشم از بین برود.

 

درمان سیاهی دور چشم با کمپرس سرد

 

از بین بردن تیرگی پلک با زردچوبه

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چایخوری روغن بادام ترکیب کرده و روی پلک قرار دهید. سپس ترکیب را به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. پس از گذشت 20 دقیقه، صورت خود را آبکشی نمایید. این درمان را می توانید سه بار در هفته تکرار کنید.

 

درمان سیاهی دور چشم با زردچوبه

 

درمان تیرگی دور پلک با آب

تیرگی دور چشم معمولا به علت احتباس و کمبود آب و همچنین غلظت زیاد نمک در اطراف چشم ایجاد می شود. اگر غذای خیلی شور مصرف کنید یا قبل از رفتن به رختخواب گریه کنید، صبح روز بعد متوجه سیاهی زیر چشم خواهید شد. نوشیدن مقدار زیاد آب به از بین رفتن این تیرگی ها کمک بسیاری می کند.

 

درمان سیاهی دور چشم با آب

 

در مطلب علل سیاهی دور چشم و راه های درمان آن به بررسی همه نکات در این باره پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. چنانچه هر گونه سوال در این باره داشتید، برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

چهارشنبه 26 تیر 1398 - 13:54:02
خیلی خوب بود
جمعه 21 تیر 1398 - 12:34:26
عالی بود
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: