پنجشنبه 10 مرداد 1398 - 23:16:02

روغن ماساژ چیست

 

انواع روغن ماساژ

فواید ماساژ برای اعضای بدن

 

روغن ماساژ چیست


تاریخچه ماساژ به دوران پیش از تمدن های باستان یعنی حدود 2300 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. به همین دلیل، محققان برآورد می کنند که احتمالا ماساژ بخشی از سیستم مراقبت های بهداشتی ما از دوران باستان تاکنون بوده است. پژوهشگران طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که افراد برای درمان برخی بیماری های پوستی از ماساژ و رژیم غذایی استفاده می کردند. در این مطلب از سایت رژلب قصد داریم به بررسی نحوه صحیح ماساژ دادن و روغن ماساژ چیست بپردازیم. با ما همراه باشید.


انواع روغن ماساژ


روغن های بسیاری وجود دارد که حین استفاده از ماساژ مورد مصرف قرار می گیرد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید:

روغن جوجوبا برای ماساژ

روغن جوجوبا نوعی موم است که از بذر گیاه جوجوبا به دست می آید. این روغن بر خلاف سایر روغن ها چرب نبوده و دارای خاصیت آنتی باکتریالی نیز می باشد. به همین دلیل علاوه بر کاربرد به هنگام ماساژ برای پیشگیری از بروز جوش و آکنه نیز موثر واقع می شود. روغن جوجوبا از ماندگاری بالایی برخوردار بوده و زود فاسد نمی شود. به همین دلیل بهترین گزینه برای افرادی است که به طور مداوم از ماساژ استفاده نمی کنند و می توانند این روغن را برای مدت زمان طولانی تری مورد مصرف قرار دهند.
از دیگر مزایای روغن جوجوبا می توان به عدم داشتن عطر تحریک کننده اشاره کرد که موجب بروز حساسیت و آلرژی در فرد مصرف کننده نمی شود. این روغن به سرعت جذب پوست می شود؛ به همین دلیل شاید بهتر باشد حین ماساژ چند بار آن را تمدید یا با روغن دیگر ترکیب کنید. روغن جوجوبا از قیمت بیشتری برخوردار است.

 

روغن جوجوبا برای ماساژ

 

روغن نارگیل برای ماساژ

روغن نارگیل یکی از سبک ترین و کم چرب ترین روغن ها است که گزینه بسیار خوبی برای استفاده حین ماساژ می باشد. روغن نارگیل تقسیم شده نسبت به روغن نارگل معمولی از خاصیت بیشتری برخوردار است. این روغن از چسبندگی بیشتری برخوردار بوده و برای ماساژهای کوتاه مدت مناسب تر می باشد. روغن نارگیل تقسیم شده از طول عمر بالاتری برخوردار بوده و در مقایسه با دیگر روغن ها ارزان تر است. روغن نارگیل تقسیم شده از عطر و بوی روغن نارگیل معمولی کمتر بوده و سریع تر از روی بدن پاک می شود. متاسفانه برخی افراد به روغن نارگیل حساسیت دارند؛ بنابراین پیش از مصرف حتما مقداری از آن را روی قسمتی از فک صورت امتحان کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید.

 

روغن نارگیل برای ماساژ

 

روغن آفتابگردان برای ماساژ

البته منظور ما در این مطلب، روغن آفتابگردان اصل است.این روغن حاوی اسیدلینولئیک، اسید پالمتیک و اسید استریک است که همگی برای پوست مفید هستند. مقدار اسیدلینولئیک با افزایش سن در پوست کاهش یافته و روغن آفتابگردان در بازگرداندن آن به پوست بسیار تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه روغن آفتابگردان خیلی زود فاسد می شود؛ بنابراین بهتر است آن را در مقادیر کم خریداری کنید تا زودتر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، روغن آفتابگردان را باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید. جهت افزایش ماندگاری روغن آفتابگردان می توانید دو کپسول ویتامین ای در داخل بطری آن بریزید. اگر به آفتابگردان آلرژی دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. حتما قبل از مصرف تست حساسیت را روی نقطه ای از دست یا زیر فک انجام دهید.

 

روغن آفتابگردان برای ماساژ

 

روغن هسته زردآلو برای ماساژ

روغن هسته زردآلو بافتی شبیه به روغن بادام دارد؛ اما قیمت آن بالاتر است و ماندگاری زیادی دارد. این روغن حاوی ویتامین ای است و جذب سریعی دارد. به همین دلیل پس از مصرف احساس چربی بیش از حد را منتقل نمی کند. از دلایلی که روغن هسته زردآلو به روغن مخصوص ماساژ تبدیل شده است، می توان به جذب سریع پوست، ماندگاری بالا و عدم چرب شدن بیش از حد پوست اشاره کرد.

 

روغن هسته زردآلو برای ماساژ

 

کره کاکائو مفید برای ماساژ

کره کاکائو به صورت جامد و خیلی چرب است؛ به همین دلیل معمولا با سایر روغن ها ترکیب می شود. کره کاکائو بسیار غنی بوده و دارای عطر متمایزی است.

 

کره کاکائو برای ماساژ

 

روغن هسته انگور مفید برای ماساژ

روغن هسته انگور یک محصول بسیار عالی برای پوست و ماساژ است. این روغن هیچ گونه عطر و بوی خاصی نداشته و خیلی هم چرب نیست. روغن هسته انگور را می توان در دسته روغن های سبک قرار داد.

 

روغن هسته انگور برای ماساژ

 

روغن آووکادو مفید برای ماساژ

روغن آووکادو به رنگ سبز است و از آن جایی که سنگین می باشد، معمولا با سایر روغن ها مانند روغن بادام شیرین برای ماساژ ترکیب می شود. هزینه روغن آووکادو معمولا از روغن بادام بیشتر بوده و مصرف آن به افرادی که به شیره گیاهان حساسیت دارند توصیه نمی شود.

 

روغن آووکادو برای ماساژ

 

روغن کنجد مفید برای ماساژ

روغن کنجد فواید بسیاری برای بدن دارد که از جمله آن ها می توان به سم زدایی، درمان بیماری های مزمن، درمان یبوست، درمان نفخ شکم، درمان خشکی بیش از حد پوست و ... اشاره کرد. این روغن معمولا حاوی میزان بالایی از چربی ترانس است؛ به همین دلیل جذب سریعی نداشته و چربی زیادی را روی پوست به جای می گذارد. به همین دلیل معمولا با روغن هایی که چربی ترانس پایین تری دارند، ترکیب و استفاده می شوند.

 

روغن کنجد برای ماساژ

 

روغن زیتون مفید برای ماساژ

روغن زیتون علاوه بر پخت و پز برای ماساژ درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن میزان چسبندگی بالایی دارد؛ به همین دلیل مردم تمایل کمتری به استفاده از آن برای ماساژ دارند.

 

روغن زیتون برای ماساژ

 

روغن شی باتر مفید برای ماساژ

شی باتر یا کره شیا از درخت بومی آفریقا حاصل می شود. این محصول در دمای اتاق به حالت جامد است. این روغن نیز به دلیل این که قدرت جذب پایینی دارد، بدن را حسابی چرب کرده و معمولا به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. علائه بر این، از روغن شی باتر برای کل ناحیه بدن استفاده نمی شود. جهت اطمینان از عدم داشتن حساسیت به شی باتر، بهتر است پیش از مصرف آن را روی نقطه ای از بدن تست کنید.

 

روغن شی باتر برای ماساژ

 

روغن جوانه گندم مفید برای ماساژ

روغن جوانه گندم بسیار غلیظ و چسبناک است که مصرف آن به تنهایی برای استفاده در ماساژ توصیه نمی شود. برای کسب نتیجه بهتر از ماساژ می توان روغن جوانه گندم را با روغن هسته انگور، روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان ترکیب کرد. حتی می توان روغن جوانه گندم را با دانه گل سرخ نیز ترکیب کرد. ترکیب این دو ماده با هم علاوه بر این که تاثیر شگرفی در پروسه ماساژ دارد، تاثیر آنتی اکسیدانی نیز داشته و از پوست در برابر تمام رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین، این روغن منبع غنی از ویتامین ای می باشد.

 

روغن جوانه گندم برای ماساژ


موارد منع ماساژ


اگر چه ماساژ با روغن کاملا بی خطر است؛ اما ممکن است برای برخی افراد خطرساز باشد:

افراد دارای بیماری های قلبی

افراد دارای بیماری های قلبی بهتر است که از ماساژ با روغن خودداری کنند؛ چرا که روغن ها سرشار از چربی بوده و احتمال بروز خطر وجود دارد. بهتر است قبل از هر گونه ماساژ ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

افراد مبتلا به نارسایی کلیه

افراد دیالیزی بهتر است از روغن های ماساژ استفاده نکنند. حتی بهتر است در مورد ماساژ نیز ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی

برخی روغن ها از خاصیت ضد انعقاد خون برخوردار هستند. به همین دلیل، افرادی که به اختلالات خونریزی غیر عادی دچار هستند، بهتر است از ماساژ با روغن اجتناب کنند. البته اگر روغن هیچ گونه خاصیت ضد انعقادی نداشته باشد، استفاده از آن بلامانع است.

افراد مبتلا به سرطان

اگر به سرطان مبتلا هستید، بهتر است به کل از انجام ماساژ خودداری کنید. دلیل این امر نیز احتمال از بین رفتن بافت های شکننده در اطراف بافت های سرطانی است.


تاثیر ماساژ


زمانی که ماهیچه فعالیت زیادی دارد، تجمع مواد زائد از جمله اسیدلاکتیک می تواند موجب بروز درد، گرفتگی وحتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ صحیح بدن می تواند گردش خون وجریان لنفاوی رابهبود ببخشد. علاوه بر این، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافت های فوق می رساند و به خروج مواد سمی نیز کمک شایانی می کند.
همچنین عضلات درحال کشش می تواند به رگهای خونی واعصاب فشارآورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مبتلا به درد، به تدریج فشارعضله براعصاب درگیر کاهش یافته و باعث کاهش درد می شود.
علاوه براین، ماساژ باعث افزایش اندرفین ها که همان نابودکننده های درد هستند وافزایش ترشح هورمون سروتونین یا تعدیل کننده خلق وخوی می شود که باعث آزاد سازی هورمون استرس می گردد. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس ضعیف شده، مفید می باشد.
تعداد جلسات مورد نیازبرای درمان به وسیله ماساژ متغیراست. برای کاهش استرس اغلب هفته ای یک بار ماساژ توصیه می شود. اما برای وضعیت های حادتر، تعداد جلسات درمان به طبیعت بیمار بستگی دارد. معمولا ماساژ درمانی جهت تکمیل درمان ازسوی پزشک توصیه می شود.

 

ماساژ صورت و بدن


فواید ماساژ چیست؟


عقیده اکثر افراد بر این است که ماساژ تاثیر بسیاری روی پوست دارد؛ اما خوب است بدانید که این روش درمان نه تنها برای پوست مفید است، بلکه مزایایی را برای سایر نقاط بدن نیز به همراه دارد.

مزایای ماساژ در افزایش گردش خون

ماساژ موجب بهبود در برگشت خون و لنف از اندام ها و عضلات به قلب است. برای رسیدن به این هدف باید ماساژ را از اندام به مرکز بدن یا قلب انجام داد. هنگام انجام ماساژ، روی عروق خونی و اندام ها فشار وارد می شود که منجر به برگشت خون از عضلات به سمت قلب می شود. از این رو، از توقف مواد زائد همراه با خون و لنف جلوگیری به عمل می آید. از طرفی، در اثر فشاری که روی بافت ها وارد می شود، مویرگ ها اتساع پیدا کرده و مقدار خون مبادله شده در بین بافت ها افزایش می یابد.

مزایای ماساژ در بهبود پوست

ماساژ پوست منجر به باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی می شود که این عمل به دلیل از بین رفتن قشری از پوست انجام می گیرد. علاوه بر این، منجر به تنفس پوستی می شود. به دنبال آن، پوست گرم شده و خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه موجب کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست می شود. ماساژ موجب دفع سریع مواد زاید و سموم نیز می شود.

مزایای ماساژ در کاهش درد

یکی از پرکاربردترین مزایای ماساژ، کاهش درد است. دلیل آن هم دفع مواد زائد از بافت ها می باشد. علاوه بر این، ماساژ منجر به افزایش آستانه درد گیرنده های عصبی نیز می شود؛ چنانچه حرکات ماساژ را به صورت ملایم شروع کنیم و شدت آن را به تدریج افزایش دهیم، حساسیت گیرنده های درد کاهش یافته و آستانه درد بالا می رود.

مزایای ماساژ در عضلات و مفاصل

ماساژ در بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی و همچنین انقباض عضلات کمک می کند. علاوه بر این، موجب افزایش مقدار اکسیژن در عضله شده و بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی را نیز به دنبال دارد. به طور کلی می توان گفت که ماساژ در بازگرداندن توان از دست رفته عضلات خسته کمک بسیاری می کند و آن را به حالت استراحت بر می گرداند. علاوه بر این، منجر به بهبود جریان گردش خون مفاصل شده و بهبود تحرک مفاصل را نیز به دنبال دارد.

مزایای ماساژ در بهبود حالات روحی

عضلات بدن به دلیل وجود استرس ها و هیجان های روزانه، سفت و خسته می شوند. قرار گرفتن در محلی آرام، پخش موزیک ملایم و انجام ماساژ همراه با بوی خوش، باعث ایجاد آرامش و شل شدن عضلات می شود.

- ماساژ درمانی کمک بسیاری به درمان کمردردهای مزمن می کند و می تواند بسیار موثرتر از سایر روش های طب عمل کند.
- از ماساژ درمانی می توان برای از بین بردن سردردهای شدید ناشی از ضربه های روحی تکان دهنده استفاده کرد.
- ماساژ سر موجب تولید آندروفین شده و بیماران را تشویق به مقابله با درد و تسریع بهبود می کند.
- انجام ماساژ قبل و بعد از تمرینات ورزشی، خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی عضلات را سرعت می بخشد.
- ماساژ می تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کاهش و نشاط زندگی شما را افزایش می دهد.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: