شنبه 07 شهریور 1394 - 11:47:10

شپش سر و روش های از بین بردن آن

 



یکی از مشکلاتی که برای پوست سر و موها اتفاق می افتد شوره است، اما مورد دیگری نیز وجود دارد که مانند شوره بوده ولی متحرک است که به آن شپش می گویند. شپش بیشتر روی موهای بچه ها دیده می شود ولی در صورت استفاده از وسایل فردی که دارای شپش است نیز منتقل می شود. در بسیاری از موارد شپش سر برای افرادی اتفاق می افتد که در فضای باز هستند و در آنجا می خوابند. در این مقاله از متخصصین پوستی کمک گرفته و روش های از بین بردن شپش های سر را ارائه کرده ایم.
1. نترسید. از صد ها و هزاران سال قبل و در همه کشورها انسان ها با شپش سر روبرو بوده اند. اگر شما و یا فرزندتان دچار شپش شده اید، به این دلیل نیست که افراد تمیزی نیستید، زیرا شپش روی همه موها از هر طبقه ای بسته به نوع مو به وجود می آید. به همین دلیل برخی از متخصصین به شپش، انگل فرصت طلب نیز می گویند. پس اگر خود یا فرزندتان دچار شپش شدید لازم نیست که احساس شرمندگی و خجالت کنید، چون شپش روی هر مدل مویی صرف نظر از تمیز و یا کثیف بودن آن خود را نشان می دهد.
2. با پزشک خود تماس بگیرید. قبل از این که هر نوع درمانی را آغاز کنید با پزشک خود تماس بگیرید و با توجه به درجه حاد بودن شپش های سر از او کمک بخواهید زیرا در بعضی از مناطق موها به برخی از دارو ها مقاوم شده و واکنش نشان نمی دهند. پس به حرف اطرافیان خود بسنده نکرده و درمان را با مشورت پزشک آغاز کنید.
3. درمان را آغاز کنید. با توجه به توصیه پزشک خود درمان را آغاز کنید. این درمان ها بسته به مقدار شپش ها یا استفاده از درمان OTC ، یا استفاده از داروهای قوی و یا مراجعه حضوری به پزشک برای رفع شپش ها است. صرف نظر از نوع درمان موها را خیس کرده و با یک شانه دندانه ریز، تخم های نزدیک به جمجمه شپش ها را از بین ببرید. این کار را تا 10 روز بعد از آخرین درمان انجام دهید.
• دارو های موثر و مطمئن برای از بین برن شپش سر باید حاوی permethrin که تا دو هفته پس از مصرف نیز در بدن اکتیو می ماند و pyrethins که یک عصاره طبیعی از یک گیاه بوده و باید 10 روز بعد از اولین درمان استفاده شود، باشد. هر دوی این مواد سیستم های عصبی شپش ها را کشته و باعث از بینرفتن آن ها ی شوند.
• درصد دارو. پزشکان معمولا داروهای حاوی spinosad که به طور طبیعی حاوی حشره کش بوده و invermectin که با یک قطره الکل فعال شده و باعث از کار افتادن شپش ها می شود را نیز تجویز می کنند.
4. به اطرافیانتان هشدار دهید. با توجه به این که نسبت به گذشته شپش ها کمتر شده و اکثر افراد می دانند که دلیل به وجود آمدن آن ها کثیفی مو ها نیست، بهتر است به دیگران اطلاع دهید که دچار این مشکل شده اید، تا هم خود و هم اطرافیانتان نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کرده و به کسی انتقال ندهید. زیرا با انتقال شپش ها به نزدیکانتان، احتمال دارد که شما هم دوباره دچار شپش شوید.
5. خانه را تمیز کنید. تحقیقات نشان می دهند که شپش ها 24 ساعت بعد از وقتی که از میزبان انسان خود را از دست می دهند، می میرند. اما برای اطمینان از این که دیگر با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد می توانید پس از متوجه شدن حضور شپش ها روبالشتی ها، لباس ها، کش سر، کلاه، روسری و هر چیزی که ممکن است در 48 ساعت گذشته با سر تماس داشته باشد را با آب داغ با درجه 140 تا 160 درجه سانتیگراد بشویید. سپس آن را به مدت 20 دقیقه در خشک کن با دمای بالا قرار دهید.
برای لوازمی که نمی توان آن ها را با ماشین لباسشویی شست، آن ها را به مدت 72 ساعت در یک کیسه پلاستیکی دور از خانه قرار دهید. جارو کردن خانه نیز در از بین بردن شپش ها موثر است.

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

اطلاعات خوب بود،کاش در ادامه چند روش درمانی رو هم ارایه میدادید
شنبه 07 شهریور 1394 - 20:00:01
واقعا عالیه
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: