شنبه 14 شهریور 1394 - 14:52:18

شامپو و بهداشت مو

 


مهم ترین عامل بهداشت مو همان نظافت مو و پوست سر است .هنگامی که شروع به چرک شدن می کند باید شسته و تمیز شود.
هوای آلوده ، گذاشتن کلاه در فصل زمستان ، فشار های روحی ، کم خوابی ، مواد مخدر و حتی سیگار باعث بیمار شدن موهای شما می شود . به طور طبیعی پوست سر و موها با سبوم ترشح شده از غدد سبابه ،نرم نگه داشته می شود .این ترشح چرب ، مو وپست را در برابر از دست دادن آب حفظ کرده و ظاهری درخشان به آن می دهد. غبار ، دوده ، ذزات کراتینی پوست ، پوسته و آلوده کننده های دیگر به این لایه چرب می چسبندو موجب آلودگی پوست و موی سر می شود. شامپو یکی از انواع شوینده هایی است که جهت از بین بردن این آلودگی ها از پوست و موی سر به کار می رود
انواع شامپو و سازگاری با مو
شامپوها به سه دسته معمولی ، درمانی و ترکیبی تقسیم شده است .تمامی شامپوها دارای سه فرمول ثابت هستند که براساس نوع مو ، ترکیبات خاصی که به آن اضافه می شود که موهایی با جنس خشک را نرم و موهای با جنس چرب را معمولی می کنند . سورفکتان ها ترکیب اصلی شامپوها هستند که با تولید کف ، یون های مثبت را جذب و یون های منفی زائد را دفع می کنند که باعث پاک شدن موها و کم کردن التهاب و خارش پوست سر میشوند. شامپوها با غلظت بالایی از سورفکتان ها ضمن ایجاد کف زیاد در هنگام شستشو ، التهاب و خارش پوست سر و ناراحتی های پوستی را به دنبال دارند. شامپوهای معمولی ضمن شستشو ، تمیزی و از بین بردن چربی ها باعث نرمی و لطافت و براق شدن موها می شوند که برای شستشوی هر مو و استفاده روزانه مناسب هستند. شامپوهای درمانی برای مهار قارچ های سر و کاهش شوره پوست سر به کار برده می شوند . این شامپوها زیر نظز پزشک و تا زمان رویت علائم اتهاب قابل استفاده هستند و در طول مدت درمان ، بتر است بیمار برای جلوگیری از مقاومت قارچ ها ، شامپوی مورد استفاده خود را هر چند ماه یکبار عوض کند. یک بار استحمام کردن در هر دو یا چند بار شستشوی موها فقط باید از یک شامپو استفاده کرد . استفاده از شامپوهای متعدد در هر بار استحمام کردن باعث چسبندگی موها و تداخل مواد شامپوها می شود.
به طبیعت اعتماد کنید
وجود عصاره های گیاهی در شامپوها را دست کم نگیرید ، بسیاری از گیاهان از دیر باز تا امروز برای درمان ، تقویت و ترمیم موها مورد استفاده قرار گرفته و می گیرند ؛ از جمله این گیاهان  که ارزش درمانی بالایی دارند مس توان به جینسینگ ، سیر ، نعنا ، فلفل و ... اشاره کرد.
اگر موهایتان آسیب دیده بیشتر دقت کنید
چون موها متفاوت است و شامپوها نیز مختلف ؛ بهترین راه امتحان کردن انواع شامپو و در نهایت انتخاب مناسبر ترین آنهاست . برچسب روی شامپوها به معرفی ترکیبات موجود در آن می پردازد . آنچه مهم است اینکه اگر موهای شما در اثر مواد مختلف  مثل مواد مش یا فر یا به هر دلیل دیگری آسیب دیده است ، بهتر است به اسیدیته شامپو دقت کنید . اسیدیته شامپوها بین قلیایی متوسط تا اسیدی سبک تنظیم می شود . اگر موهایتان آسیب دیده ،  شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته سبک که مو را کمتر متورم کرده و لایه خارجی کوتیکولی مو را کمتر به هم می ریزد ، مناسب تر است .
مردم وقتی شامپوی خود را عوض می کنند ، معمولا توجه بیش لز حدی به حالت مو و پوست سر خود می کنند . اگر بهبودی در وضعیت موهایشان حاصل شد آن را به فرآورده جدید نسبت می دهند و بر عکس در صورتی که وضعیت موهایشان بدتر شد ، باز هم فرآورده جدید را مقصر می دانند مثلا ریزش طبیعی موهای خود را به شامپو ی جدید نسبت می دهند . تحقیقات نشان داده است که تعداد کمی از مردم از نقش عواملی مانند شانه کردن ، برس کردن ، تاثیرات مخرب مواد شیمیایی یا حتی داروها ، رژیم غذایی  ،بیماری یا ویژگی های توارثی در ریزش مو آگاه هستند . حقیقت آن است که شامپوها باعث ریزش مو نمی شود .
شامپو ها اغلب خاصیت پاک کنندگیشان متناسب با نوع مو ( اعم از چرب ، خشک و معمولی ) مطرح است و فقط میزان چربی زدایی شامپو ها برای انواع موها متفوت است . میزان مصرف شامپو به میزان چربی ، بلندی مو و نوع پوست سر بستگی دارد. نرم کننده ها را نباید به کف سر زد بلکه از دو سانتی متری ساقه مو باید استفاده شومندو در رابطه با موهای خشک توصیه به استفاده آن ها می شوند ، چرا که موها را درخشنده تر و حالت آن را بهتر می کنند.
کاندیشنر یا نرم کننده چیست ؟
شامپوها اغلب از موادی تشکیل شده اند که پس از آبکشی ،بار منفی بر روی مو بجای می گذارند . این امر باعث باز شدن پولکهای مو می گردد . با باز شدن پولکهای کوتیکول ، رطوبت مو از دست رفته و پولکهای سطح خارجی مو موسوم به کوتیکول مو درخشندگی خود را از دست می دهد . همچنین به علت زبری و ناهمواری ، نور را خوب منعکس نمی کند،بنابراین موها کدر و مات به نظر می آیند . کاندیشنر فراورده ای است که عموما" در ساختار مولکولی  آن بار مثبت وجود دارد . خنثی شدن بار الکتریکی منفی مو توسط کاندیشنر ، باعث تسطیح پولکهای کوتیکول مو و صاف شدن آنها و در نتیجه  حالت پذیری ، درخشش و سهولت شانه زدن در حالت خشک و مرطوب می شود نرم کننده ها را نباید به کف سر زد بلکه از دو سانتیمتری ساقه مو باید استفاده شوند و در رابطه با موهای خشک توصیه به استفاده آنها می شوند ، چرا که موها را درخشنده تر و حالت آن را بهتر می کنند .

 

جهت مشاهده فیلم معرفی دانشگاه تیبا اینجا کلیک کنید.

 

 

گرد آورنده :فاطمه عبدالصالحی

اولین فارغ التحصیل کاردانی پیرایش از دانشگاه علمی کاربردی تیبا
 

 

 

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: