دوشنبه 27 بهمن 1399 - 12:19:23

با فرایند رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان بیشتر آشنا شویم!!

ترکیب حنا با رنگ مو

رنگ کردن مو با حنا

با فرایند رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان بیشتر آشنا شویم!!

فهرست مطالبی که خواهید خواند:

فرایند اکسید شدن حنا

افزایش خاصیت اسیدی حنا

 

بررسی دقیق فرایند رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان!!

   یکی از بحث برانگیز‌ترین مباحث امروز فضای مجازی، رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان و دستورالعمل انجام آن می‌باشد. از جمله ابهاماتی که همواره در هنگام استفاده از حنا مطرح می‌شود آن است که آیا حنا باید قبل از استفاده، اکسید و تیره رنگ شود؟ آیا لازم است که میزان اسیدیته حنا و سایر رنگ‌ موهای طبیعی را قبل از مصرف افزایش داد یا خیر؟ در ارتباط با این موضوع دو نگرش وجود دارد. یکی آن‌که بعضی از افراد اجازه می‌دهند رنگ‌ موهای طبیعی قبل از مصرف، اکسید شده و یا اینکه با افزودن موادی به مخلوط، خاصیت اسیدی آنها را افزایش می‌دهند و نیز برخی افراد هم تنها با افزودن مقداری آب گرم به مخلوط، آن را بلافاصله به طور مستقیم روی موهای خود اعمال می‌کنند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان یافت که برای رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان چه مدت زمان نیاز خواهد بود و یا این که چند مرتبه می‌توان این عمل را با فرض اینکه پوست سر تحریک نشود، تکرار کرد. در ادامه قرار است با فرض این‌که شما با مفهوم اکسید شدن رنگ موهای طبیعی و نیز افزایش خاصیت اسیدی حنا تا حدودی آشنایی دارید، مطالبی بیان خواهد شد. گرچه بین این دو موضوع ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

 

پرسش‌های مربوط به رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان

فرایند اکسید‌شدن حنا:

   به واکنش شیمیایی ما بین یک پودر گیاهی نظیر حنا و اکسیژن موجود در هوا اکسیداسیون گویند. نگرشی وجود دارد که در آن بیان می‌شود، حنا باید به مدت حداقل 12 ساعت قبل از استفاده و اعمال روی موی سر، اکسید شده و تیره‌رنگ شود. این 12 ساعت به منظور آزاد‌سازی مولکول‌های لاوسون که ماده اصلی و عامل رنگ قرمز متمایل به نارنجی حنا می‌باشد، ضروری و لازم است. همچنین دیدگاه متفاوت دیگری نیز وجود دارد که کاربرد‌های مختلفی را برای مخلوط حنایی که پس از آماده‌سازی، فرایند اکسید شدن به مدت طولانی را پشت سر نگذاشته است، ارائه می‌دهد. به طور کلی آیا استفاده از مخلوط حنایی که فرایند اکسیداسیون روی آن صورت نگرفته است، مشکلی ندارد؟ پاسخ خیر است. در واقع هیچ تفاوتی در مقدار آزاد شدن رنگ حنا وجود ندارد. برعکس بسیار مناسب است که فرایند اکسیداسیون بطور مستقیم بر حنایی که روی موها اعمال شده است، صورت گیرد نه آن‌که ابتدا در یک ظرف سرامیکی اکسید و تیره شده؛ سپس مورد استفاده قرار گیرد. به خاطر داشته باشید فرایند اکسیداسیون حنا و سایر رنگ‌های گیاهی حتی پس از شستشوی موهایتان نیز ادامه خواهد داشت. شما می ‌توانید 3 الی 4 روز پس از رنگ کردن موهای خود با حنا و اکسیدان و اتمام فرایند اکسیداسیون، رنگ نهایی بدست‌آمده را مشاهده کنید.

 

تهیه مخلوط حنا

افزایش خاصیت اسیدی حنا:

   این فرایند زمانی رخ می‌دهد که ماده‌ای اسیدی نظیر ماست، سرکه و آ‌ب لیمو به مخلوط رنگ موی گیاهی نظیر حنا افزوده شود. طبق نظریه‌ای که وجود دارد حنا مولکول‌های لاوسون خود را تنها در محیط‌های اسیدی آزاد می‌کند. به منظور تسریع در شکل‌گیری فرایند و بالا بردن محیط اسیدی موجود، مقداری ترکیبات اسیدی به مخلوط اضافه می‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید آن است که به محض افزودن یک ماده با خاصیت اسیدی بالا به مخلوط، چه اتفاقی می‌افتد؟ در اثر آن یک واکنش شیمیایی به نام هیدرولیز اسیدی رخ می‌دهد و در اثر آن لاوسونیا (نام علمی و تجاری حنا) به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. در حالت معمول این واکنش زمانی اتفاق می افتد که از یک کاتالیزور اسیدی استفاده شود. اما در اینجا نیاز به هیچ ماده کاتالیزور اسیدی نمی‌باشد و واکنش توسط خود لاوسونیا فعال شده و صورت می‌گیرد. اما چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ پاسخ بدین صورت است که چون لاوسونیا دارای خاصیت اسیدی می‌باشد، این خود گواهی بر اتفاق رخ داده خواهد بود و به همین دلیل نیاز به هیچ ماده اسیدی دیگری نیست.

   علاوه بر این نکات، به سبب اسیدیته لاوسونیا، موهای شما بسیار درخشان شده و مانع از شکسته‌شدن ساقه‌های موهایتان می‌شود. وقتی ساقه‌های مو نشکند، منجر به این می‌شود که نور تابیده شده روی مو منعکس شود و موجب براق‌شدن و درخشندگی موی سر شود. ماست از رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین ترکیباتی است که به جهت اسیدی کردن پودر‌های‌گیاهی مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیلی از افراد هستند که به سبب قدرت نرم‌کنندگی، حالت‌دهندگی و درخشندگی ماست برای موهای سر، از آن در ماسک موهای مورد مصرف خود استفاده می‌کنند و بسیار از آن استقبال می‌کنند اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که از ماست در مخلوط پودر‌های گیاهی مو استفاده نمی‌شود اما علت آن چیست؟ در درجه اول با بررسی ریزساختاری مولکول‌های آن باید اینطور پاسخ داد که سر چرب دوست مولکول‌های آن، مانع از اتصال و پیوند میان رنگ‌ موی اعمالی و کراتین مو می‌شود. در درجه دوم هم باید گفت که ماندگاری آن روی موی سر به مدت طولانی (متناسب با دستورالعمل موجود) منجر به ایجاد شوره در موهای سر می‌شود. پس با این اوصاف آیا بهتر نیست که از یک عامل اسیدی در انجام فرایند استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال متناسب با نتیجه نهایی خواهد بود که شما در رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان به دنبالش هستید.

 

رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان

   بالا بردن خاصیت اسیدی رنگ موهای طبیعی برای کسانی مناسب است که به دنبال روشن‌تر کردن موهای خود هستند (این موضوع تنها زمانی امکان‌پذیر است که موهای شما به رنگ قهوه‌ای روشن و یا مشکی تیره باشد). وقتی صحبت از لاوسونیا به میان می‌آید، برخی از افراد می‌گویند که پس از انجام این فرایند توانسته‌اند رنگ‌ موهای خود را به قرمز تیره و یا خنک تغییر دهند و پایان فرایند برای برخی دیگر منجر به رنگ موی گرم‌تری مثل قرمز مسی شده است. همان طور که مشخص است نتیجه هر کس با شخص دیگر متفاوت است. شما هم می‌توانید در نهایت با رنگ کردن موهای خود با حنا و اکسیدان، نتیجه کار را مشاهده کنید. ممکن است نتیجه به مانند باقی نتایج بوده و یا برعکس کاملا متفاوت با سایرین باشد.

   نکته مهمی که باید در رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان و یا سایر رنگ‌ موهای گیاهی مورد توجه قرار گیرد آن است که پیش‌بینی نتایج امکان‌پذیر نیست و نتیجه‌ای که هر فرد به دست می‌آورد منحصر به فرد بوده و با سایر نتایج متفاوت خواهد بود. به همین خاطر است که همواره تمایزی بین حنا و رنگ‌ موهای گیاهی با سایر رنگ مو‌های موجود در بازار وجود دارد. به خاطر داشته باشید که موادی نظیر نیل  و katam تمایلی به واکنش با ذرات اسیدی ندارند و عامل رنگ‌دهنده خود را در محیط‌های قلیایی آزاد می‌کنند. به همین منظور برخی افراد برای ایجاد یک محیط قلیایی، از مقداری جوش‌شیرین در مخلوط خود استفاده می‌کنند. اما باقی افراد با وجود اینکه این مراحل را پشت سر نگذاشته‌اند اما توانسته‌اند به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.

 

Indigo & Katam

   بر اساس تجربیات به دست آمده، آب گرم (نه جوش) تنها ماده اصلی مورد‌نیاز در ایجاد مخلوط حنا و یا سایر رنگ موهای طبیعی و گیاهی می‌باشد. با همه این تفاسیر به نظر شما کدام نگرش و دیدگاه نسبت به دیگری ارجحیت دارد؟ آیا تا به حال تجربه استفاده از حنا و سایر رنگ موهای طبیعی را بدون انجام فرایند اکسیداسیون و اسیدی شدن داشته‌اید یا خیر؟ آیا خود شما تا به حال تفاوتی مشاهده کرده‌اید؟ دقت کنید که در هنگام رنگ کردن مو با حنا و اکسیدان آگاهانه عمل کرده و مراقب پوست و موی خود باشید؟


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: