شنبه 06 آذر 1400 - 19:11:10

آیا رنگ‌کردن مو بدون انجام دکلره امکان‌پذیر است؟

رنگ کردن مو بدون دکلره

روشن کردن مو بدون دکلره

آیا رنگ‌کردن مو بدون انجام دکلره امکان‌پذیر است؟

فهرست مطالب موجود در این مقاله:

فرآیند رنگ مو بدون دکلره

فرایندهای مرحله ای رنگ کردن مو بدون دکلره 

ترازهای رنگ مو

مواد طبیعی جایگزین دکلره

 

آشنایی با فرایند رنگ‌کردن مو بدون دکلره:

   دکلره‌کردن، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای داشتن موهای بلوند می‌باشد. اگر پوست و موی شما نسبت به آن حساس بوده و یا نسبت به انجام آن مردد هستید و به راحتی حاضر به انجامش نیستید، چه باید کرد؟ راهکارتان چیست؟ به طور کل فرایند دکلره، دارای محدودیت‌هایی است و خوشبختانه همواره انجام آن الزامی نمی‌باشد. رنگ‌کردن مو بدون دکلره در موهای روشن، برای رسیدن به رنگ بلوند به راحتی قابل انجام است. شما می‌توانید در بسیاری از شرایط از رنگ موهای دائم و یا از روش لیفت‌ مو که برای رنگ‌کردن مو بدون انجام دکلره و بدون هر گونه آسیب است، استفاده کنید. در حالت کلی می‌توان با کسب اطلاعات از تفاوت و نحوه مصرف رنگ موهای موجود در بازار به این اطمینان رسید که کدام‌یک از آنها می‌تواند متناسب با شرایط و رنگ موی فعلی‌تان مفید و موثر واقع شود.

 

رنگ‌کردن مو بدون دکلره

فرایند رنگ‌کردن مو بدون دکلره به چه صورت است؟

 بلوند کردن موی سر که متناسب با مقدار تیرگی موهای شما و نیز میزان روشن‌‌شدگی مورد نظر می‌باشد، به یکی از دو روش زیر صورت می‌گیرد:

  • فرایند تک‌ مرحله‌ای
  • فرایند دو مرحله‌ای

به همین دلیل می‌توان سریعا مشخص کرد که می‌توان فرایند را بدون انجام دکلره پیش برد و یا اینکه انجام آن تنها به روش موجود مطلوب خواهد بود.

فرایند تک مرحله‌ای:

   در این فرایند روشن‌ترکردن‌مو و داشتن موهای بلوند شامل استفاده از رنگ موهای طبیعی و رنگ مو‌های سری High lift می‌باشد. از نظر فنی، کاربرد و نحوه مصرف هر دوی این محصولات بسیار مشابه به هم می‌باشد. اما تفاوت این دو را می‌توان در میزان ماده تقویت‌کننده و نیز مقدار آمونیاک موجود اشاره کرد که در سری High lift بیشتر است؛ گرچه در حالت کلی این مقادیر به طور قابل توجهی کمتر از مقادیر موجود در فرایند دکلره می‌باشد. هر دو محصول، یک لایه رنگ جدید روی مو اعمال کرده و باعث روشن‌تر شدن آن می‌شوند. همچنین می‌توانند به طور همزمان سایه رنگ موهای متفاوتی را ایجاد کنند تا در نهایت فرایند لیفت و تونینگ روی موها صورت گیرد.

فرایند دو مرحله‌ای:

   در حالت دو مرحله‌ای، فرایند تونینگ مو بر خلاف حالت تک ‌مرحله‌ای به طور جداگانه و قبل از ایجاد سایه مو مورد نظر صورت می‌گیرد. این اتفاق با دکلره‌کردن صورت می‌پذیرد که بر اساس رنگ موهای موقت و دائمی بوده و رنگ‌های ناخواسته‌ای نظیر نارنجی و زرد را که در حین فرایند روشن‌سازی به وجود می‌آیند را خنثی می‌کند. میزان روشنایی مو حاصل شده، به مراتب بیشتر است. چرا که ترکیبات مورد استفاده در این فرایند قوی‌تر بوده و معمولا ماندگاری آنها طولانی‌تر خواهد بود. مطمئن‌ترین روش برای لیفت کردن موی سر استفاده از فرایند تونینگ می‌باشد که تنها یک بار و متناسب با هر تراز رنگ موی سر مدنظر، انجام می‌شود. بر اساس یک قانون نانوشته که بیشتر مبتنی بر تجربه‌های حاصل شده می‌باشد، رنگ موها می‌توانند متناسب با پارامترهایی‌ نظیر میزان تیرگی اولیه موهای سر، 3 الی 5 درجه موهای طبیعی را روشن‌تر کنند. اگر موهایی به رنگ قهوه‌ای تیره دارید، مقدار تغییرات کمتر از این مقادیر خواهد بود. در حالت کلی می‌توان بر موهای روشن‌تر فرایند لیفت بیشتری صورت گیرد. این نکات بیان شده در هر دو فرایند رنگ کردن و نیز دکلره کردن مو صادق هستند.

 

 

نتایج ممکن در رنگ‌کردن مو بدون دکلره:

نتایج ممکن

محصول

3 تا 4 درجه روشن‌تر

رنگ بلوند - 40 درصد اکسیدان

2 تا 3 درجه روشن‌تر

رنگ بلوند - 30 درصد اکسیدان

1 تا 2 درجه روشن‌تر

رنگ بلوند - 20 درصد اکسیدان

3 تا 5 درجه روشن‌تر

رنگ High lift - 40 درصد اکسیدان

 

 

بر اساس جدول بالا و اطلاعات آن، می‌توانید بررسی کنید که متناسب با محصول مورد استفاده، چه میزان می‌توان موهای سر را روشن‌تر کرد و رنگ‌ موی اولیه شما در نهایت چه تغییری خواهد کرد؟ دقت کنید هر چه میزان تیرگی اولیه موی سر بیشتر باشد، از میزان کارایی محصول کاسته خواهد شد. پس شرایط رنگ‌کردن مو بدون دکلره را متناسب با پارامترهای موجود پیش‌بینی کنید.

اگر موهای شما از قبل رنگ شده باشد، شرایط یک مقدار سخت‌تر خواهد بود چرا که باید یک سری مراحل جدید اضافه گردد تا موهای شما در اوضاع بهتری قرار گیرد تا در نهایت رنگ جدید بهتر اعمال شود.

ترازهای رنگ مو:

تراز‌های رنگ مو

1

مشکی

11

زرد کم رنگ

2

قهوه‌ای ‌تیره

12

زرد

3

قهوه‌ای متوسط

13

زرد مایل به طلایی

4

قهوه‌ای روشن

14

طلایی

5

روشن‌ترین قهوه‌ای

15

طلایی متمایل به نارنجی

6

بلوند تیره

16

نارنجی

7

بلوند متوسط

17

نارنجی متمایل به قرمز

8

بلوند روشن

18

قرمز

9

بلوند خیلی روشن

19

قرمز متمایل به قهوه‌ای

10

روشن‌ترین بلوند

20

قرمز متمایل به قهوه‌ای تیره

 

 

اطلاعاتی مهم در ارتباط با رنگ موی بلوند و رنگ‌کردن مو بدون دکلره :

   رنگ‌کردن مو بدون دکلره تنها با استفاده از رنگ‌های High lift، قابل انجام است. گرچه برای اینکه نتیجه نهایی مطلوبی حاصل گردد، لازم است تا موهای شما دارای ویژگی‌هایی نظیر موارد زیر باشد. در غیر این‌صورت، رنگ اعمالی ممکن است بازدهی مناسبی نداشته و یا کلا موهای شما را روشن و بلوند نکند:

  • از هیچ رنگ موی دائمی قبلا استفاده نشده باشد که اکنون روی موی سر باقی مانده باشد.
  • برای یک نتیجه مطلوب، رنگ موی طبیعی شما نباید تیره تر از قهوه ای روشن باشد.

   با این تفاسیر می‌توان از یک سری رنگ‌ها برای روشن‌ترکردن موهایی به رنگ قهوه‌ای تیره و بلوند با سایه‌های تیره نیز استفاده کرد اما باید توجه داشت که هرچه میزان تیرگی مو بیشتر باشد، احتمال عدم نتیجه‌گیری در رنگ‌کردن مو بدون دکلره افزایش می‌یابد. برای مثال مطابق این شرایط، موهایی با رنگ نارنجی با وجود اعمال فرایند تونینگ، تبدیل به بلوند نخواهد شد. به همین دلیل است که فرایند دو مرحله‌ای مقبولیت بیشتری دارد، البته انجام آن الزامی نخواهد بود. موهایی که قبلا رنگ شده‌اند به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنند چرا که رنگ‌های موجود برخلاف رنگدانه‌های طبیعی مو نه تنها مانع از درخشندگی مناسب می‌شود بلکه با رنگدانه‌های طبیعی جا به جا نشده و در عوض در کنار رنگدانه‌های طبیعی در کوتیکول مو قرار می‌گیرند و باعث افزایش رنگدانه‌های موجود در مو شده و فضا را اشغال می‌کنند.

 

رنگ کردن موی سر بدون دکلره

رنگ High lift :

   رنگ High lift از جمله رنگ‌های دائمی خاص بوده که برای روشن‌ترکردن حرفه‌ای موی سر نسبت به رنگ موهای معمولی طراحی شده است. تفاوت اصلی این‌ رنگ‌‌ها در بیش‌تر بودن میزان آمونیاک و تقویت‌کننده‌های مو می‌باشد که منجر به باز شدن بیشتر کوتیکول‌های مو و کاتالیز فرایند شیمیایی روشن‌ترکردن شده که درون مو اتفاق می‌افتد. به طور کل، این رنگ‌ها برخلاف سایر رنگ‌های بلوند دارای oomph بیشتری هستند اما برخلاف دکلره، آسیب کمتری را وارد می‌کنند و بسته به میزان تیرگی رنگ موی اولیه شما، احتمال انجام جداگانه مراحل تونینگ، بسیار کم خواهد بود. اما در حالت کلی این محصول می‌تواند هر تراز رنگ مویی را روشن‌تر کند چرا که رنگ‌دانه‌های موجود در آن از بلوندهای روشن  تا تیره را شامل می‌شود. گرچه ممکن است در رنگ موهای تیره، کارایی مطلوبی نداشته باشد. در این حالت نیاز به رنگ موی دیگه‌ای است که موقت و از نوع Semi permanent و یا Demi permanent باشد.

انتخاب یک رنگ High lift  مناسب:

   رنگ High lift مورد نظر باید در تراز رنگی خاکستری قرار داشته باشد. اگرچه ممکن است به دنبال بلوند خاکستری برای موهای خود نباشید و نتیجه‌ حاصل از رنگ مورد استفاده مطلوب نباشد. استفاده از رنگ خاکستری به منظور حذف رنگ‌دانه‌های نارنجی و زردی که در هنگام روشن‌سازی مو ظاهر می‌شود، لازم است. اگر  در حین  رنگ‌کردن مو بدون دکلره به دنبال حالت سایه گرم‌تر برای موی خود هستید، در نهایت با موهای نارنجی یا زرد رو به رو خواهید شد. اگر بخواهید در مقدار سایه اعمالی تغییراتی ایجاد کنید، می‌توانید سایه خاکستری را با سایه رنگ اصلی مخلوط کنید. دقت کنید رنگ موی High lift  تنها در سالن‌های آرایشی یافت می‌شود. بدین جهت پیشنهاد می‌‌شود برند‌های معتبر آن را تهیه کنید. این نکته برای رنگ موهای بلوند هم صادق است. Igora Royal 12-11 می‌تواند به سبب نتایج مطلوبش، گزینه مناسبی برای رنگ موی خاکستری High lift باشد. برند‌های معتبر دیگری نیز موجود است. تنها کافیست اطلاعاتی راجع به آن‌ها بیابید.

انتخاب رنگ بلوند مطلوب:

   اگر رنگ موی شما در حالت طبیعی دارای سایه‌های روشنی مانند بلوند تیره بوده و نیازی به استفاده از رنگ High lift نیست، می‌توانید از رنگ موهای معمولی بهره ببرید. هر چه تیرگی مو بیشتر باشد، بلوندی که حاصل خواهد شد نیز تیره‌تر خواهد بود. معمولا موهای تیره در همان انجام مرحله اول به رنگ بلوند ختم نمی‌شود. این نکته در دکلره‌کردن و رنگ High lift  نیز صدق می‌کند. مراحل انجام و انتخاب این رنگ‌ها به مانند حالت High lift  می‌باشد اما برخلاف حالت قبل در اینجا باید دقت بیشتری در انتخاب سایه مورد نظر داشته باشید چرا که در بخش قبل، تمرکز بر روشن‌ترکردن موها می‌باشد. رنگ موهای معمولی می‌توانند مقادیر متفاوتی از رنگ‌دانه‌ها را بسته به میزان تراز رنگ موی شما و سطح رنگ مورد استفاده، روی موها اعمال کنند. در حالت کلی سطحی از رنگ مورد نظر را انتخاب کنید که یک درجه کمتر از سایه رنگ موردنظرتان باشد و نیز رنگ خاکستری را نیز شامل شود. اگر می‌خواهید رنگ مو را از بلوند تیره به روشن تغییر دهید از سایه 9A برای کاهش ریسک تونینگ بالا استفاده کنید.

موی بلوند طلایی

تخلخل موجود در موی سر:

   پارامترهایی نظیر وجود تخلخل در میان موهای شما باعث جذب بیشتر یا کمتر رنگ اعمالی می‌شود. اطلاع از اینکه موی سرتان در برابر رنگ اعمالی چه واکنشی از خود نشان می‌دهد، می‌تواند بسیار به شما کمک کند. اگر میزان جذب در موهای شما بالا باشد بهتر است از همان رنگ اما چند درجه روشن‌تر استفاده کنید. برعکس اگر مقاومت مو بالاست بهتر است از همان رنگ ولی این‌بار چند درجه تیره‌تر استفاده کنید. دقت کنید مقدار آمونیاک موجود در رنگ بلوند در کاهش میزان مقاومت مو موثر می‌باشد اما در کل امکان رخداد حالت دوم به مراتب کمتر از اول می‌باشد. پس با بررسی درست می‌توان تا جای ممکن از بروز مشکل در حین رنگ‌کردن مو بدون دکلره جلوگیری کرد.

راه‌های جایگزین:

راه‌های محدودی برای روشن‌کردن مو وجود دارد چرا که رنگ‌دانه‌های طبیعی ملانین موجود در مو بسیار مقاوم هستند. رنگ و دکلره‌کردن مو براساس یک واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون انجام می‌شود که ملانین های موی سر را به مولکول‌های بی رنگ تبدیل می‌کند. این فرایند برای روشن‌کردن موی سر بسیار مناسب است اما به تدریج باعث آسیب‌های ناخواسته‌ای به موی سر می‌شود که در ادامه آن رخ می‌دهد. چرا که پروتئین‌های کراتین مو در معرض این واکنش شیمیایی قرار می‌گیرند. بهتر است راهکاری مناسب‌تری را در نظر گرفت اما در حالت کلی در فرایند روشن‌‌سازی مو، مقداری به ملانین و کراتین موی سر آسیب خواهد رسید اما با این اوصاف می‌توان از یک سری راهکار جایگزین استفاده کرد که در ادامه بیان شده است:

  • آب‌ لیمو:

pH موجود در آن به قدری است که ساقه‌های مو را در برابر واکنش‌های شیمیایی مقاوم کرده و میزان اکسیداسیون را کاهش‌ می‌دهد. به همین دلیل است که نرم‌کننده‌ها خاصیت اسیدی دارند تا پس از شستشوی مو، باعث لطافت و نرمی مو شوند.

  • عسل:

به‌کار‌گیری از عسل می‌تواند هم در نحوه انجام و هم در نتیجه نهایی بسیار مفید واقع گردد.

  • بابونه:

در حالت کلی فرض می‌شود که تنها برای خواب بهتر مناسب ‌است اما باید گفت برخلاف فرض‌های موجود، می‌تواند در حالت دادن و خوشبو کردن مو نیز موثر واقع شود.

اما هیچ یک‌ از این سه مورد بالا نمی‌توانند موهایتان را به رنگ بلوند، روشن کنند و نیز اثر قابل توجهی در دکلره کردن مو ندارند. طبق یک قانون نانوشته، خوردن یا نوشیدن این سه مورد تاثیری در میزان روشنایی مو ندارد.

منبع طبیعی مانند نور برای روشن‌کردن مو و هر چیزی که در معرض آن است وجود دارد. اشعه‌های فرابنفش موجود در تابش نور خورشید روی مو، پوست و پارچه اثر می‌گذارد. از آنجا که عملکرد آن متفاوت با پراکسید است اما در یک موضوع با هم اشتراک دارند و آن هم آسیب زدن به ملانین و کراتین مو می‌باشد. به همین دلیل افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند دچار یک ‌سری برجستگی‌های طبیعی، خشکی و شکنندگی در موهای خود می‌شوند.

 

استفاده از رنگ های نیمه دائمی یا semi permanent

رنگ موی نیمه دائمی یا دائمی را نسبت به رنگ موی نیمه دائمی انتخاب کنید. رنگ نیمه دائمی حاوی مقادیر کمی پراکسید است، بنابراین می تواند موهای شما را تا حدی روشن کند. اگر می خواهید کمی سبک تر شوید، انتخاب خوبی است. رنگ دائمی بسیار قوی تر است و می تواند موهای شما را تا چهار سطح روشن کند. متأسفانه آسیب بیشتری نیز دارد.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

عالی بود مرسی
چقدر جالبه مطالبتون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: