سه شنبه 22 تیر 1395 - 10:17:21

راهنمای خرید ضد آفتاب

ضد آفتاب مناسب پوست شما

خرید ضدآفتاب 

کرم ضدآفتاب

 

پس از سالیان دور برای محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید از مواد طبیعی مختلفی مانند گل یاس و روغن زیتون استفاده می شد تا این که در سال 1938 اولین کرم ضد آفتاب در بازار عرضه شد. البته این لوسیون ها تنها در برابر اشعه های UVB موثر بودند.

به طور کلی اشعه های مضر خورشید به دو دسته UVA و UVB تقسیم می شوند. اشعه های UVA باعث پیری پوست، لک شدن آن و بروز سرطان پوست می شود. UVB هم باعث سوختن پوست و تیره شدن آن می گردد.
اما امروزه ضد آفتاب های متفاوتی در بازار وجود دارند که نه تنها از پوست در مقابل اشعه های UVB محافظت می کنند بلکه آن را در مقابل اشعه های UVA نیز ایمن نگه می دارند. اما به دلیل همین بازه وسیع انتخاب کمی دشوار می شود. بنابراین در این مقاله از سایت رژلب به بررسی مشخصات یک ضد آفتاب خوب پرداخته شده تا این انتخاب ساده تر شود.

نحوه انتخاب یک ضد آفتاب خوب
قبل از تصمیم گیری در مورد برند ضد آفتاب باید به این نکته توجه شود که امروزه بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مانند مرطوب کننده ها، لوسیون های بدن و محصولات آرایشی حاوی ضد آفتاب حداقل با SPF 15 هستند. این مقدار برای کسانی که زمان زیادی را در بیرون از خانه به سر نمی برند، کافی است اما اگر فردی زمان زیادی در بیرون و زیر آفتاب به سر می برد باید از SPF بالاتری استفاده کند.

انواع ضد آفتاب
ضد آفتاب در انواع مختلفی وجود دارد که می توان به انواع کرمی، لوسیون، مرطوب کننده، اسپری و نوع ژلی آن اشاره کرد. به علاوه انواع فیزیکی، شیمیایی، محدوده گسترده، معمولی و ضد آب هم در ضد آفتاب ها وجود دارد.

فیزیکی
این نوع ضد آفتاب ها قبل از نفوذ اشعه های خورشید به پوست از نفوذ آن ها پیشگیری کرده و از آن جایی که خود جذب پوست نمی شوند، مدت زمان بیشتری روی پوست باقی می مانند.
این نوع ضد آفتاب هاحاوی موادی مانند تیتانیوم دی اکسید و زینک دی اکسید بوده و برای افرادی مناسب هستند که به مواد شیمیایی قوی تر حساسیت دارند.
از این نوع ضد آفتاب می توان تا سه بار در روز استفاده کرده و توجه داشت که کاربرد بیش از حد آن ها باعث التهاب و ایجاد حساسیت می شود.

ضد آفتاب های شیمیایی
ضدآفتاب های شیمیایی اشعه های مضر خورشید را جذب کرده و حاوی avobenzone و benzophenone  هستند که این مواد  اشعه های UVA و UVB را جذب می کنند.
به علاوه این نوع ضد آفتاب ها حاوی زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید هم می توانند باشند.

محدوده وسیع
این نوع ضد آفتاب ها هم خاصیت ضدآفتاب های فیزیکی و هم شیمیایی را داشته و از موادی تشکیل شده اند که مانع مناسبی در مقابل اشعه های UVA و UVB هستند.

ضد آفتاب های ضد آب
این ضدآفتاب ها باید برای فعالیت های ورزش که تعریق در آن ها زیاد بوده و یا در هنگام شنا کردن در محیط آزاد استفاده شوند. خاصیت ضد آب بودن این ضدآفتاب ها تا هر زمان که فرد زیر آب باشد باقی می ماند. این در حالی است که ضد آفتاب های معمولی تنها تا 40 دقیقه اثر می کنند.

پوست زیبا

 

SPF چیست؟
یکی از نکات مهم در خرید و انتخاب ضد آفتاب فاکتور SPF است. زیرا SPF نشان دهنده میزان محافظت محصول مورد نظر در مقابل اشعه های خورشید است.
در صورتی که پوست فردی پس از 20 دقیقه قرار گیری در زیر خورشید قرمز و ملتهب شود، یک ضدآفتاب با SPF 15 این زمان را 15 برابر یعنی تا 5 ساعت به تعویق می اندازد.
ضد آفتاب با SPF 15 تا %93 ، یک ضد آفتاب با SPF 30 تا 97% و یک ضد آفتاب با SPF 50 تا 98%   اشعه های خورشید را بلاک می کند. این میزان تفاوت ممکن است کم به نظر برسد ولی برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار مهم است.

تعداد دفعات مصرف
برای کسب نتیجه بهتر باید از 30 دقیقه قبل از قرارگیری در زیر خورشید از ضد آفتاب استفاده کرده و هر 2 ساعت یک بار هم ضدآفتاب تمدید شود. به طور متوسط هر فرد باید برای هر بار استفاده 1انس کرم ضد آفتاب روی پوست خود بزند.

 

ضدآفتاب و انواع پوست
بهتر است برای هر نوع پوست ضد آفتاب خاصی مصرف شود که در زیر برخی از این انواع پوست ارائه شده اند.


ضدآفتاب نوزادان و کودکان
از آن جایی که پوست نوزادان و کودکان حساس است برای آن ها باید از ضدآفتاب هایی استفاده کرد که مخصوص این گروه طراحی شده است.

ضدآفتاب پوست های حساس
افرادی که پوست های حساسی دارند باید از ضد آفتابی با بالاترین SPF موجود استفاده کرده و از خطرات احتمالی اشعه های UVA و UVB خود را ایمن کنند.

ضدآفتاب مخصوص ورزش های آبی
کسانی که در محوطه های باز به ورزش های آبی می پردازند بهتر است از ضدآفتاب های ضدآب کمک گرفته و با هر بار خارج شدن از آب ضدآفتاب خود را تمدید کنند.

ضدآفتاب پوست های مستعد آکنه
کسانی که چنین پوست هایی دارند باید از ضدآفتاب های مناسب پوست های حساس و مستعد آکنه استفاده کرده و دقت کنند که هر چه ضدآفتاب به کار رفته حاوی مواد طبیعی تری باشد برای آن ها بهتر است.

ضدآفتاب پوست های چرب
کسانی که پوست های چربی دارند باید از ضدآفتاب هایی استفاده کنند که مخصوص پوست های چرب طراحی شده اند و چربی پوست را جذب کرده و از چرب تر شدن پوست جلوگیری می کنند.

ضدآفتاب پوست های خشک
در صورتی که فردی پوست خشکی داشته باشد بهتر است قبل از مصرف ضدآفتاب کمی مرطوب کننده روی پوست خود زده و یا از ضدآفتاب های مخصوص پوست های خشک استفاده کند.

 

چه کسانی می توانند از ضدآفتاب استفاده کنند؟
پس از 6 ماهگی زدن ضدآفتاب برای تمامی افرادی که در محیط بیرون قرار می گیرند، توصیه می شود. به علاوه کسانی که نزدیک پنجره کار می کنند و نور خورشید روی آن ها می افتد هم باید از ضدآفتاب استفاده کنند. 
البته روی پوست نوزادان قبل از 6 ماهگی بهتر است ضد آفتاب نزد زیرا آن ها پوست حساسی دارند.

 


جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژ لب مجاز می‌باشد
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

دوشنبه 04 مرداد 1395 - 09:25:41
برای بچه ها ضدآفتاب چه مارکی خوبه؟
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: