پنجشنبه 31 تیر 1395 - 11:14:50

زرد شدن دندان

چرا دندان ها زرد می شوند؟

مراقبت دندان

سلامت دندان 

سلامت دندان



برخی افراد دندان های سفید و زیبایی داشته و برخی دیگر دندان های تیره تر و گاها زرد رنگی دارند. این در حالی است که سفید بودن دندان ها یکی از معیارهای زیبایی هر فرد در نظر گرفته شده و به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای سفید کردن دندان های خود هستند.در این مقاله از سایت رژلب به بررسی دلایل زرد شدن دندان ها پرداخته شده و روش هایی برای سفید کردن دندان ها ارائه شده است.
 

زرد شدن دندان به علت لکه های خارجی
لکه ها و تغییر رنگ خارجی دندان ها معمولا روی لایه خارجی آن ها دیده شده و با این که لایه خارجی دندان نسبتا محکم است اما باز هم لک شده و تغییر رنگ می دهد. دلیل آن هم سبک زندگی هر فرد است. کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه و خوردن موادی که رنگ دانه های زیادی دارند از عواملی است که باعث تیره کردن دندان ها می شود. به علاوه غذاهای تیره رنگ و میوه های تیره مانند انگور، انار، گیلاس، تمشک و میوه هایی از این دست هم می توانند باعث تیره شدن دندان ها شوند. زیرا در این مواد دانه های رنگی وجود داشته و با خوردن آن ها این دانه های رنگی جذب دندان می شوند. علاوه بر آن غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث تضعیف و تیرگی دندان ها شوند.

 

زرد شدن دندان به علت لکه های داخلی
لکه های داخلی و تغییر رنگ داخلی دندان نیز اغلب اتفاق می افتد که استفاده از داروهای مختلف و مواد مضر دندان دلیل اصلی این اتفاق است. به خصوص کودکان زیر 8 سال که دندان های در حال رشدی دارند نباید از آنتی بیوتیک ها و تتراسیکلین استفاده کنند زیرا این مواد باعث تیرگی دندان در بزرگسالی خواهد شد.
در بزرگسالی هم داروهایی مانند کلروکسیدین و داروهای ضدعفونی کننده مانند آنتی بیوتیک ها می توانند باعث تیرگی دندان ها شوند. علاوه بر آن برخی از داروهای ضد آکنه مانند ماینوکسیلین و تتراکسیلین هم می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند. شیمی درمانی هم دندان ها را تیره کرده و داروهای مربوط به فشار خون هم می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند.

دندان زرد


زرد شدن دندان به علت افزایش سن
در زیر پوسته سخت دندان ها، عاج دندان قرار دارد که با گذشت زمان این عاج نازک شده و هرچه بیشتر مسواک زده شود این عاج تیره بیشتر دیده می شود.

زرد شدن دندان به علت ضربه
ضربه خوردن در قسمت دهان هم می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. زیرا در اثر ضربه ممکن است عاج دندان آسیب دیده و به همین دلیل رنگ ظاهری دندان هم تیره تر دیده شود.

زرد شدن دندان به علت مصرف تنباکو
دو ماده موجود در تنباکو باعث به وجود آمدن لکه های سمجی بر روی دندان ها می شود که یکی از آن ها قیر و دیگری نیکوتین است. قیر که خود ماده ای سیاه رنگ است و در تنباکو وجود دارد و نیکوتین که به خودی خود بی رنگ است اما وقتی با اکسیژن ترکیب شود تیره می شود. هر دو این مواد باعث تیره شدن دندان ها و لکه دار کردن آن ها می شوند.

زرد شدن دندان به علت ژنتیک
یکی از مهم ترین دلایل تیره بودن و زرد بودن دندان ها ژنتیک است و مانند رنگ چشم که از پدر و مادر به ارث می  رسد، در صورتی که پدر و مادر دندان های زردی داشته باشند کودکان آن ها هم این مشکل را خواهد داشت. بخشی از این موضوع به قطر مینا و عاج دندان بستگی دارد که فرزندان هم مانند پدر و مادر خود عاج دندان قطور و یا سفید یا تیره ای دارند.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژ لب مجاز می‌باشد
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: