چهارشنبه 21 مهر 1395 - 02:53:54

ضد آفتاب یا سان بلاک

تفاوت ضد آفتاب و سان بلاک

ضد آفتاب بهتر است یا سان بلاک

ضد آفتاب

 

اشعه های خورشید باعث سوزاندن پوست و یا پیری زودرس آن می شوند. همچنین گفته می شود که یکی از علل اصلی سرطان پوست قرار گرفتن به مدت طولانی در زیر اشعه های خورشید است. این مشکلات بسیاری از افراد را بر آن داشته است که برای محافظت پوست خود در مقابل آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنند. اما ضد آفتاب هم انواع زیادی داشته و انتخاب در بین آن ها را دشوار می کند. در این مقاله از سایت رژلب به یکی از انواع ضد آفتاب به نام سان بلاک و مقایسه آن با ضدآفتاب پرداخته شده است.

لزوم محافظت از پوست در زیر اشعه های آفتاب
خورشید حاوی سه نوع اشعه است که به نام های A، B و C نام گذاری می شوند.
اشعه های UVC در برخورد با اتمسفر کاملا بازتاب شده و هیچ مقداری از آن ها وارد زمین نمی شود.اما اشعه های UVA و UVB با وجود مسافت زیادی که بین خورشید و زمین وجود دارد، وارد زمین شده و پتانسیل آسیب رسانی به موجودات روی کره زمین را دارند.
 

ضد آفتاب ها
بسیاری از افراد از این موضوع اطلاع دارند که ضد آفتاب ها از اشعه های خورشید جلوگیری کرده و از سوختن و پیری پوست جلوگیری می کنند. برای انجام این کار ضدآفتاب ها با یک لایه بسیار نازک روی پوست قرار گرفته و از ورود اشعه های مضر خورشید به پوست جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که این لایه لزوما واضح نبوده و 
ضدآفتاب ها معمولا جذب پوست می شوند.

SPF
میزان اثرگذاری یک 
ضدآفتاب را با درجه SPF آن تعیین می کنند. SPF به معنی عامل محافظ در بربرا اشعه های آفتاب بوده و هر چه میزان آن بالاتر باشد به این معنی است که درجه محافظت آن ضدآفتاب در برابر اشعه های آفتاب بیشتر است. به طور مثال SPF 10 به این معنی است که پوست 10 برابر بیشتر از وقتی که ضدآفتاب ندارد محافظت می شود.
معمولا گفته  می شود که پوست های تیره 
ضدآفتاب با SPF کمتری نیاز داشته و روی پوست های روشن بهتر است از ضدآفتاب های با SPF بالاتری استفاده شود. اما به طور کلی هر چه SPF بالاتر باشد، بهتر است که معمولا ضدآفتاب های با SPF 50 برای این کار مناسب هستند.


البته لازم به ذکر است که اکثر ضد آفتاب ها از پوست تنها در برابر اشعه های UVB محافظت کرده و اشعه های UVA که از خورشید به زمین رسیده و نوعی اشعه UV هستند همچنان به سطح پوست وارد می شود. این اشعه باعث بروز سرطان پوست و پیری آن شده و تنها را جلوگیری از ورود آن به پوست استفاده از ضدآفتاب هایی است که روی آن ها ذکر شده باشد که در مقابل اشعه های UVA هم به صورت عمل می کنند. بسیاری از ضدآفتاب ها این موضوع را با ذکر عبارت PA یا عبارت    broad spectrum  بر روی ضد آفتاب  نشان می دهند.

سان بلاک ها
سان بلاک هم نوعی از ضد آفتاب است و در برابر هر دو اشعه مضر خورشید مانند یک سپر مقاون عمل کرده و از پوست محافظت می کند. گفته می شود که سان بلاک ها حاوی مواد بسیار سنگینی هستند که به سختی از روی پوست پاک می شوند و از جمله این مواد تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید هستند.
گفته می شود که در ضد آفتاب های معمولی پس از مدت مشخصی ضدآفتاب از روی پوست رفته و اثر خود را از دست می دهد و این در حالی است که سان بلاک ها روی پوست باقی می مانند.

چند نکته مهم

• از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که درمقابل هر دو اشعه UVA و UVB از پوست محافظت کنند.
• 
ضدآفتاب را به صورت غلیظ تری بزنید تا تاثیر بهتری داشته باشد.
• 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل 
ضدآفتاب را روی پوست خود بزنید.
• هنگام شنا درفضای آزاد و تعریق 
ضدآفتاب را تمدید کنید.
• از قرار گرفتن در زیر اشعه های آفتاب از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر جلوگیری کنید.
• حتی با وجود بارش برف و یا باران هم از ضد آفتاب استفاده کنید.

مقایسه ضدآفتاب و سان بلاک
با وجودی که به طور کلی سان بلاک ها بهتر از 
ضدآفتاب ها عمل می کنند اما آنها هم نمی توانند کاملا از پوست محافظت کرده و باید نکات مهمی در این مورد رعایت شود. به طور مثال
1. سان بلاک با SPF 40 به بالا انتخاب کنید.
2. همیشه از وجود PA در 
ضدآفتاب یا سان بلاک خود اطمینان کسب کنید.
3. دقت داشته باشید که 
ضدآفتاب  شما حاوی موادی مانند تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید باشند.
4. از محصولاتی استفاده کنید که آلرژی زا نباشند.
5. سان بلاک و یا ضد آفتاب را در تمام ایام سال روی پوست خود بزنید.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژ لب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم
 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: