سه شنبه 26 بهمن 1395 - 10:51:55

آفت دهان

علل به وجود آمدن آفت دهان

درمان آفت 

 

آفت دهان چیست

آفت دهان، پدیده ای است که در آن، زخم های کوچکی به رنگ سفید یا زرد در دیواره داخل دهان به وجود می آید. این آفت ها معمولا در قسمت داخلی لب ها، گونه ها و یا روی زبان هستند. علل به وجود آمدن آفت دهان مشخص نیست ولی فاکتورهای زیادی مانند سیستم ایمنی ضعیف بدن، آلرژی به مواد غذایی، استرس، ویروس و باکتری، ضربه به دهان و داروهای خاص وجود دارند که ممکن است در بروز آفت دهان موثر باشد. در این مقاله از سایت آرایشگری رژلب، آفت دهان و برخی درمان های آن بررسی می شود.

 

علائم و تشخیص آفت دهان

آفت دهان معمولا در داخل دهان به وجود آمده و سر زرد یا سفید رنگی دارند. این زخم ها معمولا بین 7 تا 14 روز درمان می شوند ولی احتمال بروز دوباره آن ها وجود دارد.
آفت دهان معمولا در بین افراد کم سن و سال تر شیوع دارد ولی برای دانستن احتمال بروز آن در بدن می توان از تست های خون، تاریخچه فرد و نمونه گیری از فضای داخلی دهان فرد هم استفاده کرد.

 

درمان آفت دهان

برای درمان این زخم های دردناک نمی توان از آنتی بیوتیک ها و یا داوهای ویروسی استفاده کرد. زیرا علت این عارضه باکتری یا ویروس نیست. ولی با افزایش میزان مصرف مایعات، رعایت بهداشت، شستشوی دهان و استفاده از آسپرین و مسکن ها برای از بین بردن و کاهش درد می توان از شدت آفت دهان کاست.
همچنین بهتر است فردی که با مشکل 
آفت دهان مواجه شده از غذاهای تند، پرنمک و اسیدی دور کند تا التهاب زخم سریع تر کاهش یابد.

 

 

آفت و راههای درمان آن

 

 

درمان های رایج آفت دهان

در بسیاری از مواقع درمان خاصی برای آفت دهان توصیه نمی شود و آن ها خود به خود پس از گذراندن دوره مشخصی از بین می روند. اما در صورتی که فردی بخواهد سریع تر این مشکل را حل کند و درد خود را کاهش دهد، می تواند از روش های زیر استفاده کند:

 

  •  از غذاهای تند و نمک دار دوری کرده و با این کار احتمال ملتهب شدن زخم را کمتر کند.

  •  برای نوشیدن مایعات سرد یا گرم از نِی استفاده کند تا مایع مورد نظر مستقیم به محل زخم برخورد نکند.

  •  استفاده از مسواک زبر وضربه دیدن دهان نیز می تواند از علل به وجود آمدن آفت دهان باشد، بنابراین بهتر است مسواک نرم بوده و مسواک زدن به آرامی صورت گیرد.

  •  در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید و شاهد بروز آفت دهان بودید، می توانید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت امکان داروی خود را تعویض کنید.

  •  دهان شوی های نمکی برای درمان عارضه آفت دهان مناسب هستند. برای استفاده از آن ها نیز کافی است که کمی نمک را داخل آب حل کرده و پس از حل شدن آن در آب کل دهان و دیواره های آن را به خوبی شستشو دهید.

 

مدت زمان بهبودی آفت دهان

آفت دهان در افراد مختلف با توجه به سن، میزان شدت بیماری، داشتن یا عدم داشتن بیماری های دیگر و داروهای مصرفی بین 7 تا 14 روز زمان برای بهبودی کامل نیاز دارد.

 

داروهای درمان آفت دهان

  •  دهان شوی های کُلُرِکسیدین، این دهان شوی درد را کاهش می دهد و به بهبودی سریع زخم کمک می کند. به علاوه به کمک این دهان شوی می توان ازعفونت زخم جلوگیری کرد.

  •  Steroid lozenges، این دارو نیز برای بهبود سریع تر آفت دهان توصیه می شود.

  •  خمیرهای طبیعی مسکن

  •  ژل، اسپری دهان و هر داروی دیگر که به تسکین درد منطقه کمک کند. 

 

 

مطلب مرتبط: 

درمان تبخال دهان 

راهکارهای رفع تیرگی دهان

روش طبیعی درمان تبخال  دهان 

 

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: