سه شنبه 10 اسفند 1395 - 11:25:40

علت خشکی لب

دلایل رایج ترک خوردن لب
خشک شدن لب

عوامل ترک خوردگی لب 

 

علت ترک خوردگی و خشکی لب

 

خشکی لب ها  و به وجود آمدن ترک بر روی آن ها یکی از مشکلاتی است که به خصوص در فصول سرد برای افراد پدید می آید. گاهی خشکی لب  بسیار حاد شده و ترک های روی لب خونریزی می کنند. صرف نظر از این مشکل، ترک ها زیبایی  لب را از بین برده و حتی با استفاده از رژلب نیز نمی توان زیبایی لب ها را بازگرداند.  در این مقاله از سایت آرایشی رژلب، علت خشکی لب بررسی شده است.



چه مواردی منجر به خشکی لب میشوند 


در اینجا لیستی از دلایل ترک خوردگی و خشکی لب مطرح شده است


 لیسیدن لب ها

وقتی لب هایتان خشک و ترک خورده می شوند, شما می خواهید آنها را با زبان خیس کنید. اما خیلی زود این خشکی تکرار می شود و روند خیس کردن لب ها برای چندین بار ادامه می یابد زیرا با تبخیر بزاق دهان رطوبت لب ها کاهش یافته و در نتیجه خشک و بی آب می شوند. به علاوه در ابتدا زیر این لایه ی چروکیده یک لایه ی مرطوب وجود داشته که گاز گرفتن و خوردن لب ها منجر به خشکی لب می شود. پس بهتر است ترک عادت کنید.

 

 کم شدن آب بدن


لب ها بر خلاف پوست بدلیل نداشتن غده های چربی خیلی زود ترک می خورند. حقیقتا خشکی لب یکی از نشانه های کم شدن آب بدن است. در صورت مصرف نکردن آب کافی در روز لب هایتان بیشتر خشک می شود. فعالیت هایی مثل اسکی و موتور سواری که بیشتر با باد و اشعه UV در ارتباط اند می توانند  بیشتر شما را به سمت فرایند خشکی لب ها سوق دهند.

 

 چروک پوست و لب با کمبود آب 

ترک خوردن لب و پوست

 

عدم محافظت لب ها در برابر آفتاب


هنگام  بیرون رفتن از خانه کرم ضد آفتاب محافظی برای لب هایتان در برابر گرما و آفتاب را فراموش نکنید.  چرب کردن لب ها با وازلین یا موم در طول روز به نرم بودن لب ها کمک می کند. مثلا در زمستان که فضای بیرون سرد است و لب ها در معرض باد و سرما هستند یا در تابستان خوردن نوشیدنی های خنک، در معرض آفتاب بودن و باد مستقیم  که مهمترین و اصلی ترین دلایل خشکی لب هستند، با چرب کردن می توانیم از خشکی لب ها جلوگیری کنیم.

 

 

 تنفس از طریق دهان


شاید شما یا فرزندتان آلرژی های بینی داشته باشید. تا بحال دقت کرده اید که هنگام سرما خوردن ما به ناچار از دهان نفس می کشیم و این باعث ترک خوردن و خشکی لب هایمان می شود؟ این مورد در صورت آلرژی داشتن ممکن است برای فرزند شما هم رخ دهد. وارد شدن هوا به دهان منجر به خشکی لب میشود. افرادی که در خواب خروپف میکنند با خشکی لب  مواجه هستند و در حین خواب از شدت خشکی دهان مدام بیدار می شوند. برای رفع خشکی لب و دهان توصیه می شود در طول روز و قبل از خواب لب هایتان را نمناک کنید و برای بهبودی به دکتر مراجعه کنید.

 

خمیر دندان


بسیاری از انواع خمیر دندان ها متشکل از سودیم لوریل سولفات هستند، این ترکیبات منجر به ترک خوردگی  و خشکی لب ها می شوند. اگر شما هم با مشکل خشکی لب ها مواجه هستید خمیر دندان خود را عوض کنید و یا به دنبال سایر عوامل ترک خوردگی و خشکی لب باشید. بسیاری از محصولات دارای الکل هستند که یکی از عوامل ترک خوردگی و خشکی لب است پس، از مصرف آن محصولات اجتناب کنید.

 

 مرکبات و سینامیک اسید


اسید موجود در میوه های مرکبات می تواند به لب ها آسیب بزند . برای شخصی دچار خشکی لب شده است سس گوجه فرنگی دردناک می باشد. سینامات که در آبنبات، آدامس و خمیر دندان استفاده شده اند نیز ایجاد خشکی لب می کند.

 

مصرف بیش از اندازه ویتامین  A 


اگر از ویتامین A و مکمل های زیادی استفاده می کنید، خشکی لب ها تشدید می شود. در ضمن ترک و خشکی لب ها می تواند با کمبود ویتامین B  هم مرتبط باشد.

 

حساسیت ها


آلرژی های زیادی منجر به خشکی لب ها می شوند، بخصوص حساسیت به کبالت و نیکل. اگر در مصرف مکمل های ویتامین B12 زیاده روی می کنید، حساسیت خود را نسبت به کبالت بالا می برید و این باعث پوسته پوسته شدن  و خشکی لب ها میشود.

یک متخصص امراض پوستی به نام دکتر اوزشو معتقد است سایر مواد اولیه در خمیر دندان هم میتوانند باعث ترک خوردن و خشکی لب شوند. طبق اظهارات او در بعضی از خمیر دندان ها و رژ لب ها  موادی هستند که منجر به خشکی لب می شوند. پس بهتر است مصرف آنها را متوقف کنید. البته حساسیت  به غذاها هم ممکن است، مثلا انجیر و رنگ غذای قرمز منجر به خشکی لب می شوند.

 

 داروها


داروها و نسخه های مشخص مثل آکوتان  برای آکنه و چین و چروک، پروپرانول برای فشار خون یا پروکلرپرازین برای سرگیجه هم باعث ترک خوردگی و خشکی لب می شوند.

 

شرایط  پزشکی


اگر دچار خشکی لب هستید بهتر است از مرهمی با spf بالا برای لب هایتان استفاده کنید. بیماری تیروئید و قارچ هم باعث خشکی لب می شوند. التهاب گوشه لب (پرلیش) در بیماران دیابتی منجر به خشکی لب و دهان می شود.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: