دوشنبه 13 بهمن 1393 - 01:20:00

7 راه برای مبارزه با بوی بد دهان

1. بهداشت دهان

اولین و آسانترین راه مبارزه با بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان می باشد. وجود حفره و پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ، همگی از علل اصلی بوی بد دهان می باشند. طبق نظر متخصصان دهان و دندان ، حداقل دوبار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در روز ، پلاک ها و باکتریهای جمع شده روی دندانها و زیر خط لثه ای را از بین می برد. دوبار در سال برای چک آپ و جرم گیری حرفه ای به دندانپزشک تان مراجعه کنید.

2.زبانتان را تمیز کنید.

سطح گوشتی زبان ، محل خوبی برای رشد باکتریهای مضر بوده و درصد بالایی از بوی دهان بخاطر وجود همین باکتری ها می باشد؛ اما اکثر افراد هنگام مسواک زدن از تمیز کردن این بخش مهم غافل می شوند. برای از بین بردن این باکتریها و جرم ها، از یک مسواک نرم استفاده کرده و روزی یکبار زبان را از قسمت عقب به جلو تمیز کنید. برای از انجام ان کار می تانید از یک اسکریپر زبان هم استفاده نمایید.

3.از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

استفاده از آدامس و خوشبو کننده ها ی دهان نیز می توانند در برطرف کردن بوی بد دهان به شما کمک نمایند، اما استفاده از آدامس ها و ومحصولات شیرین ، مشکل شما را دوچندان می نمایند. باکتریهای موجود در دهان، عموما قند را تخمیر می نمایند، که منجر به تولید بوی بسیار بدی می شود. بنابراین، همیشه از محصولات بدون قند استفاده کنید. علاوه براین، در بقیه رژیم غذایی خود نیز مصرف قند را کاهش دهید.

4.آب زیادی بنوشید

بزاق دهان حاوی آنزیم های محافظ حیاتی برای از بین بردن باکتریها می باشد، بنابراین خشکی دهان عاملی کمک کننده به رشد باکترها و افزایش بوی بد دهان می باشد. خوردن آب کافی به تحریک غدد بزاقی کمک کرده و دهان شما را مرطوب نگه می دارد. اگر روزی 8 لیوان آب می نوشید ولی هنوز هم از خشکی دهان رنج می برید به نکات زیر توجه نمایید:

-         آیا داروی خاصی مصرف می نمایید؟ اغلب خشکی دهان از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها برای آلرژی های مزمن، داروهای ضدافسردگی و  قرص فشار خون می باشد. از دندانپزشک خود بخواهید محصولاتی مانند دهان شویه، و خمیردندان مخصوص برای خشکی دهان به شما پیشنهاد دهد.

-         آیا در هنگام صبح از خشکی دهان رنج می برید؟ این امر می تواند نشانه ی نفس کشیدن شما با دهان باز در طول شب باشد، که بخاطر مشکلاتی مانند سینوزیت و آپنه خواب رخ می دهد. به پزشک خود مراجعه نمایید. برطرف کردن برخی از این مسایل می تواند به سرعت بوی بد دهان را ازبین ببرد.

5.چای بنوشید.

نوشیدن چای بیش از رفع خستگی و تسکین روح برای شما کاربرد دارد. نوشیدن چای به رفع بوی بد دهان نیز کمک می نماید. تحقیقات دانشگاه ایلینوی شیکاگو نشان می دهد که پلی فنول ها، اجزاء شیمیایی یافت شده در چای سبز و سیاه، قادر به جلوگیری از رشد باکتریهای تولید کننده بوی بد دهان می باشند.

6.استفاده از هل و رازیانه

هل، ادویه ای خوشبو و خوش طعم می باشد که دارای خواص ضدباکتری زیادی می باشد. جویدن چند دانه هل به عنوان جایگزینی برای آدامس ها و خوشبو کننده های دهان ، کمکی موثر در کاهش بوی بد دهان می باشد. از دانه رازیانه نیز به همین ترتیب می توانید برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده نمایید.

7.چک آپ کامل جسمی

اگر مراقبت شما از دندانها بسیار خوب بوده و تمامی روش های فوق را بکار گرفته اید تا از شربوی بد دهان رهایی یابید، اما هنوز هم مبتلا به این مشکل هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درخواست انجام آزمایشات کامل بدنی داشته باشید. بوی بد دهان می تواند نشانه ای از انواع بیماریها مانند دیابت ، عفونت های سینوسی شدید، اختلالات دستگاه گوارشی و یا مشکلات کبدی و کلیوی باشد.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: