جمعه 11 خرداد 1397 - 01:24:48

فواید استفاده از سونا

 5 فایده استفاده از سونا برای سلامتی 

فواید سونا خشک و بخار برای بدن 

 

سالهاست که مردم سراسر دنیا از سالن سونا لذت می برند. در کشور فنلاند که کشوری نسبتا سرد است تقریبا در تمامی خانه ها سونا وجود دارد.تحقیقات انجام شده، فواید بی نظیری را در مورد سونا کشف کرده است. در این مقاله از سایت آرایشگری رژلب  5 فایده استفاده از سونا را بررسی میکنیم.
 

1. افزایش گردش خون

 


هر کسی که یکبار وارد اتاق سونا شده باشد، افزایش گردش خون خود را تجربه کرده است. این اتفاق به این علت رخ میدهد که گرما باعث افزایش تپش قلب و پمپاژ سریعتر خون میشود . خون در اثر گرما به سرعت در رگ ها جریان میابد تا گرمای بیرون و درون بدن را تعدیل کند.دراین فراید رگ های شما گشادتر میشوند و سرعت گردش خون به 2 و حتی 4 برابر سریعتر میرسد.

 


حال مزیت این اتفاق برای بدن چیست؟ از آنجا که می تواند کمک کند و مشکلات خاص سلامت را بهبود بخشد. به عنوان مثال، گردش خون بهتر می تواند به درد عضلانی کمک کند، که ورزشکاران و دیگر علاقه مندان به دنبال آن می توانند از آن بهره مند شوند. به همین ترتیب، این می تواند حرکت مفاصل را بهبود بخشد. در نهایت، بهبود گردش خون می تواند به بهبود آرتروز، کاهش درد و افزایش تحرک کمک کند.

 

 

2. کاهش خطر بیماری قلبی عروقی

 

طی یک تحقیق 20 ساله در کشور فنلاند محققان تعدادی از مردان را تحت نظر داشتند تا ببینند چه عواملی روی بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های مشابه تاثیر میگذارد. به عنوان بخشی از این مطالعه این نکته را دریافتند که اغلب این مردان حداقل هفته ای یکبار از سونا استفاده میکنند. نتیجه شگفت انگیز این تحقیق این بود این دسته از مردان که حداقل یکبار در هفته از سونا استفاده میکردند، ریسک مرگ و میر کمتری در اثر بیماری های های قلبی و عروق کرونر یا ایست قلبی دارند. در حقیقت هرچه استفاده آن ها از سونا بیشتر بود احتمال ابتلای آنها به این بیماریها و در نتیجه مرگ و میر آنها کمتر میشد.

این تصور وجود دارد که علت این اتفاقات شباهت عملکرد سونا و ورزش بر روی بدن است. وقتی که از سونا استفاده میکنید پمپاژ خون بیشتر شده و فرایندی شبیه به ورزش کردن در بدن شبیه سازی میشود.
در حالی که سونا نباید به جای یک برنامه  ورزشی سالم استفاده شود، مطمئنا می تواند آن را تکمیل کند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

 


3. کمک به کاهش وزن

 

راه های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، اما آیا تا کنون به تاثیر سونا بر کاهش وزن فکر کرده اید؟ اگر فقط یکبار در هفته از سونای خشک استفاده کنید به علت تند شن ضربان قلب و گردش خون ظرف 20 دقیقه میتوانید حدود 500 کالری بسوزانید.  این اتفاق به این دلیلی رخ میدهد که هنگام استفاده از سونا متابولیسم بدن شما افزایش یافته و عملکری شبیه به ورزش کردن را شبیه سازی میکند. در این مورد هم سونا نمیتواند جایگزینی برای ورزش کردن باشد بلکه میتواند مکمل آن باشد و وزن شما را کنترل کند.

 


4. دفع سموم بدن

 


این یک حقیقت است  که اکثر مردم در طول روز فعالیت هایی که منجر به عرق کردن شود انجام نمیدهند. همانطور که مشاغل هر روز بیش از پیش شما را در دفتر کار بدون هیچ تحرکی نگه میدارند، بدن شما به مرور کمتر و کمتر به میزان لازم روزانه عرق میکند.

 


بله، شما واقعا نیاز به عرق کردن دارید به ویژه در شرایط امروزی  که فعالیت های بدنی خیلی کمتر شده است. وقتی فقط با خارج شدن از درب منزل و خوردن یک لیوان آب انواع و اقسام سموم وارد بدن شما میشود راه حل دفع این سموم از بدن چیست؟

 

استفاده از سونا در واقع یکی از بهترین روش های خروج این سموم از بدن شما است. دلیل این امر این است که عناصری  مانند سرب، مس و روی در عمق پوست شما هستند. با نشستن در سونا و عرق کردن، می توانید این سموم را از بدن خارج کنید. این یک راه امن و آسان برای مقابله با اثرات این سموم در بدن است. در حقیقت  یکی از مهمترین راه های دفع سموم از طریق پوست و تعرق است و به علت کمبود تحرک بدنی و تغرق لازم سونا میتاند این میزان تعرق را برای شما ایجاد کند.

 

 

کاهش احتمال بیماری قلبی با استفاده از سونا 


5. استرس را کاهش می دهد

 


بسیاری از کاربران سونا که سالیان متمادی از سونا استفاه کرده اند اینکار را راه بسیار خوبی برای ریلکس شدن و کاهش استرس دانسته اند. دلیل این اتفاق چند چیز است:

 


- شما انتخاب می کنید که استراحت کنید: زمانی که شما به سونا میروید، خود را از جهان پر تنش بیرون خارج می کنید. این بدان معنی است که هیچ چیز مزاحمی نمیتواند افکار شمار ار مشوش کند نه موبایلی وجود دارد و نه کامپیوتری روشن است. فقط به پشتی صندلی خود تکیه میدهید و زمانی را با آرامش خیال میگذرانید.

 


- آزاد شدن آندروفین: با توجه به افزایش ضربان قلب بعد از نشستن در سونا، اندروفین زیادی در بدن شما آزاد میشود. این هورمون شادی آور به آرام شدن شما کمک میکند.

 

 

 

 

- محل برای تعامل اجتماعی : بودن در سونا راهی بسیار خوب برای تعامل با دوستان یا حتی غریبه هاست. هیچ کس وقت تلف کردن بر روی صندلی چوبی را دوست ندارد بنابراین اکثر افراد در سونا به گپ و گفت و گو میپردازند. کاری که این روزها فراموش شده و این عمل پیوند های اجتماعی ما را که از مهمترین راه ها برای کاهش استرس های روزانه است، بیشتر میکند.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: