جمعه 14 آذر 1399 - 12:49:36

کلیه نکاتی که برای مراقبت از پوست باید بدانید

 

شناخت انواع پوست

معرفی بهترین محصولات و ماسک های پوستی

 

برای داشتن پوستی سالم و شفاف، دانستن نکاتی در مورد مراقبت از پوست حائز اهمیت است.

 

 

 

 

 

فهرست مطالبی که در این آیتم خواهید خواند

 

نوع پوست خود را بشناسید

شناخت آناتومی پوست

مصرف محصولات پوستی متناسب با نوع پوست

استفاده مداوم ضد آفتاب

پیروی از رژیم غذایی مطلوب

استفاده از تونر و پاک کننده های پوست

استفاده روزانه از انواع ماسک خانگی

شناخت برندهای ماسک صورت

انتخاب لوازم آرایش مناسب

 

 

 

چقدر به ظاهر خود اهمیت می‌دهید و وقت صرف بهبود آن می‌کنید؟ همه ما می‌دانیم که بخش مهمی از ظاهر و زیبایی ما به سلامت پوست بستگی دارد. پوست  نیز مانند دیگر اعضای بدن به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود. مطمئناً شما نمی‌خواهید با ورود به دهه چهارم زندگی خود با چین و چروک مواجه شوید. البته پیر شدن پوست نیز یکی از عوارض افزایش سن است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد؛ ولی با اقداماتی مفید می‌توان این روند را کند کرد. در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی در مورد شناخت و مراقبت‌ از پوست جهت شادابی و افزایش کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهیم. برای آگاهی از نوع پوست خود و آشنایی با روش مراقبت از پوست تا پایان این مطلب از رژلب با ما همراه باشید.


نوع پوست خود را بشناسید


نوع پوست شما چیست؟ پیش از هر کاری ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید مناسب ترین اقدامات را برای مراقبت از پوست به کار ببرید و همچنین محصولات مناسب پوست خود را تهیه کنید. مهمترین عامل در تعیین نوع پوست ژنتیک است ولی عوامل محیطی، سبک زندگی و تغذیه نیز بر این مساله تاثیر می‌گذارد. در کل پوست انسان‌ها به پنج گروه تقسیم می‌شوند، شما با آگاهی از علائم آن‌ها می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. انواع پوست به شرح ذیل هستند:

پوست چرب

اگر پوست شما همیشه براق و دارای منافذ باز است مسلماً شما دارای پوست چرب هستید. چربی پوست می‌تواند ژنتیکی باشد یا بر اثر تغییرات هورمونی و ترشح آندروژن بوجود آید. پوست‌های چرب اغلب دچار آکنه و جوش‌های زیر پوستی می‌شوند. علاوه بر این، اصطلاحاً آرایش را می‌خورند. نکته مثبت این نوع پوست مقاومت آن در برابر چین و چروک نسبت به انواع دیگر است. مراقبت از پوست چرب شامل شستشو و لایه برداری ملایم و استفاده از آبرسان‌های مناسب و بدون چربی است. سعی کنید علاوه بر موارد بالا، از لمس پوست خود نیز بپرهیزید؛ چراکه باعث تحریک غدد و ترشح چربی بیشتر می‌شود.

پوست خشک

پوست‌های خشک معمولاً زودتر از دیگر پوست‌ها دچار کشیدگی، خارش، پوسته پوسته شدن و چین و چروک می‌شوند. همچنین داری منافذ کوچکی هستند که به سادگی قابل رویت نیست. این احساس خشکی و کشیدگی می‌تواند در سراسر بدن احساس شود. با فرارسیدن فصل‌های سرد احتمال خشکی و اگزما در پوست‌های خشک بیشتر می‌شود. اگر دارای پوست خشک هستید از مصرف مواد آرایشی حاوی الکل و مواد عطری و همچنین شوینده‌های صابونی اجتناب کنید. کرم‌های آبرسان و نرم کننده‌های مخصوص می‌تواند به شما کمک کند.

 

شناخت انواع پوست

 

 

پوست مختلط

رایج‌ترین نوع پوست بین آقایان و خانم‌ها پوست مختلط است که شامل دو نوع چرب و خشک یا چرب و معمولی است. دارندگان پوست‌های مختلط در نواحی بینی، چانه و پیشانی دارای پوست چرب و در باقی صورت دارای پوست خشک یا معمولی هستند. این افراد بهتر است از دو نوع کرم برای آبرسانی استفاده کنند همچنین از پاکسازی غافل نمانند.

پوست معمولی

جایزه بهترین نوع پوست به پوست‌های معمولی تعلق می‌گیرد. این نوع پوست به ندرت دچار چربی و خشکی می‌شود، دارای منافذی کوچک است و کمتر دچار چین و چروک می‌شود. مراقبت از پوست معمولی ساده است؛ بدین صورت که کافیست از یک کرم آبرسان و ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست حساس

پوست حساس به سادگی تحریک و دچار التهاب و سرخی می‌شود. شما نمی‌توانید مانند دیگر افراد از محصولات آرایشی و بهداشتی بهره مند شوید و بهتر است با وسواس بیشتری این محصولات را انتخاب کنید. استفاده از مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا و عسل بهترین گزینه برای شما محسوب می شوند. در صورت استفاده از کرم‌های آبرسان سعی کنید از برند‌های معتبر و با کیفیت استفاده کنید.
اکنون که انواع پوست را شناختید، ساده‌‍تر می‌توانید تشخیص دهید که نوع پوست شما چیست.


شناخت آناتومی پوست


اگر بخواهید از پوستتان به خوبی مراقبت کنید، محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه کنید یا اقدامات دیگری جهت زیبایی پوست خود انجام دهید، بهتر است با آناتومی این عضو که با ضخامت‌‎های متفاوت تمامی بدن را پوشانده بیشتر آشنا شوید. پوست حدود 16% حجم بدن و 8% وزن بدن را شامل می‌شود. پوست بدن مارا از آلودگی و عوامل بیرونی و همچنین از دست دادن رطوبت محافظت می‌کند و شامل سه لایه است که به شرح زیر می‌باشند:

اپیدرم

سطحی‌ترین لایه قابل رویت پوست اپیدرم است که سطح بدن را می‌پوشاند. این لایه خود از لایه دیگری به نام بازال یا زایا تشکیل شده که وظیفه تولید سلول‌های پوست را برعهده دارد.

درم

لایه میانی زیر اپیدرم قرار گرفته و منبع تغذیه آن است. رشته‌های کلاژن و الاستین در سرتاسر درم قرار دارند. کلاژن وظیفه استحکام پوست را بر عهده دارد. الاستین نیز باعث انعطاف و خاصیت کشسانی پوست می‌شود.

هیپودرم

این لایه گرچه بخشی از پوست محسوب نمی‌شود ولی محافظ عناصر زیرین خود است. هیپودرم محل ذخیره چربی و محل اتصال پوست به ماهیچه‌ها و استخوان‌ها است.

 

پیش از اقدامات لازم جهت مراقبت از پوست بهتر است با انواع پوست و آناتومی آن آشنا شوید


مصرف محصولات پوستی متناسب با نوع پوست


همه ما با بالا رفتن سن به استفاده از محصولات پوستی جهت مراقب و جوانسازی پوست خود فکر می‌کنیم. این محصولات مراقبت از پوست، دسته بندی‌های گوناگون و متفاوتی دارند که در این قسمت به آن‌ها خواهیم پرداخت.
• کرم‌های آبرسان که برای سنین پایین‌تر مناسب است و افرادی که دارای سن بالاتری هستند و پوستشان دچار آسب شده باید از کرم‌های ضد چروک در کنار این کرم‌ها استفاده کنند. 
• سرم‌ها که برای آبرسانی عمیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای پوست‌های خشک مناسب‌تر هستند.
• کرم‌های ضد چروک که برای افراد بالای 40 سال استفاده می‌شود و موجب کاهش چروک‌ها می‌شود.
• کرم دورچشم و دور لب که به دلیل حساسیت پوست این مناطق مناسب‌تر هستند و باعت درمان خشکی و چروک می‌شوند.
• شوینده های پاک کننده غیر صابونی که برای شستشوی آرایش و از بین بردن چربی پوست مناسب هستند.
• تونرها که موجب پاک کردن منافذ از آلودگی و بسته شدن آن‌ها می‌شوند.
و انواع محصولات دیگر که شامل کرم‌های احیا کننده، روشن کننده، ضد جوش، ضد پف، ضد لک، ضد قرمزی و انواع ماسک‌ها می‌شوند.

 

ماسک دخشان و شفاف کننده پوست

 


استفاده مداوم ضد آفتاب


کرم‌های ضدآفتاب جهت جلوگیری از اشعه‌های مضر UVA وUVB  استفاده می‌شوند. اکثر این کرم‌ها پوست شما را تنها از اشعه‌های UVB که موجب سوختگی سطح پوست می‌شوند محافظت می‌کنند. اشعه UVA دلیل بوجود آمدن چین و چروک و سرطان پوست است معمولاً نادیده گرفته می‌شود. هنگام خرید کرم ضد آفتاب به این نکته توجه کنید و کرم‌هایی را که دارای برچسب Broad Spectrum هستند خریداری کنید که هر دو نوع اشعه را پوشش می‌دهد.
مفهوم SPF  کمی از آنچه عموم مردم فکر می‌کنند متفاوت‌تر است. SPF15  تنها از مقداری معادل یک پانزدهم اشعه خورشید از پوست شما محافظت می‌کند. SPF30  محافظتی حدود 97% از اشعه مضر را دارد وSPF50  شما را از 98% اشعه محفوظ می‌دارد. اعداد بیشتر از 50 نمی‌توانند بیش از این از پوستتان محافظت کنند. سعی کنید در استفاده از ضدآفتاب دست و دلباز باشید و حتماً هر دو ساعت آن را تمدید کنید.

 

محصولات مراقبت از پوست

 


پیروی از رژیم غذایی مطلوب


پوست آینه بدن است. سبک زندگی شما، سلامت ارگان‌های حیاطی و البته تغذیه تاثیری مستقیم روی پوست شما دارد. مصرف آب به میزان مناسب نیز تاثیر بسزایی در شادابی و درخشندگی و همچنین حفظ رطوبت پوست دارد. برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید از مصرف فست فودها و شکر پرهیز کنید. در عوض تا جایی که می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. همچنین مصرف مواد غذایی شامل ویتامین سی و آنتی اکسیدان باعث محافظت و شادابی پوست می‌گردد. از دیگر مواد غذایی مفید برای پوست می‌توان به چای سبز، ویتامین ای، امگا 3، امگا 6 اشاره کرد.


استفاده از تونر و پاک کننده های پوست


در طی روز که شما مشغول فعالیت‌های روزانه هستید، پوست شما مانند فیلتر آلودگی‌های محیط را جذب می‌کند و در پایان روز احتیاج به پاکسازی دارد. آلودگی‌های محیط، چربی پوست، مواد آرایشی و تعریق باعث می‌شود پوست زیر این آلودگی‌ها مدفون شود. برای شادابی پوست حتما باید پوست خود را مورد شستشو و پاکسازی قرار دهید. ابتدا سعی کنید آرایش را با استفاده از پاک کننده‌ی مناسب تمیز کنید، سپس به وسیله ژل‌های شستشو باقی آلودگی‌ها را تمیز کنید. در پایان نیز بهتر است از تونر‌های پاک کننده استفاده نمایید.

 

استفاده روزانه از انواع محصولات مراقبت پوستی نظیر کرم ضد آفتاب، تونر، ماسک و ... کمک شایانی به سلامت پوست شما می کند.


استفاده روزانه از انواع ماسک خانگی


امروزه ماسک‌های گوناگونی جهت استفاده موجود است؛ اما فراموش نکنید بهترین ماسک‌ها جهت شادابی پوست از مواد طبیعی قابل تهیه هستند. شما می‌توانید با ترکیب چند ماده‌ی در دسترس و ساده در منزل، ماسک‌هایی جهت مراقبت از پوست خود تهیه کنید که کارآمد و ارزان هستند. در ادامه قصد داریم چند ماسک خانگی برای رفع مشکلات پوستی را معرفی کنیم:

ماسک خانگی سفید کننده

تیرگی پوست صورت می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای رفع مشکل تیرگی پوست می‌توانید با تهیه و استفاده از ماسک‌های خانگی این مشکل را رفع کنید. ماسک مورد استفاده باید لایه مرده پوست را بردارد تا پوست روشن، نمایان شود.

ماسک خمیر سیب زمینی

یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه آن را بشویید. سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی و نرم کنندگی دارد و می‌توانید با استفاده از آن پوست خود را جلا دهید.

ماسک لیمو و خیار و گوجه فرنگی

مقداری آب لیمو و گوجه فرنگی و خیار را به خوبی با هم ترکیب کنید و روی پوست خود بگذارید و پس از خشک شدن آن را بشویید. دقت داشته باشید که نسبت به لیمو و گوجه فرنگی حساسیت نداشته باشید.

ماسک سفید کننده صورت فوری

برای روشن شدن پوست به صورت اورژانسی می‌توانید از دو ترکیب لایه بردار ماست و آبلیمو استفاده کنید. بدین صورت که 2 قاشق عسل، 4 قاشق آبلیمو تازه، 3 قاشق ماست و یک سفیده تخم مرغ را خوب مخلوط کنید. این موارد را کاملا ترکیب کنید تا غلیظ شود. سپس روی پوست تمیز بزنید و پس از 20 دقیقه بشویید. در آخر می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

 

ماسک صورت خانگی

 

 

ماسک خانگی برای جوش

اصولاً جوش‌های سمج نه تنها به سادگی از بین نمی‌روند، بلکه گاهی اوقات با مصرف لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص رفع آن‌ها حادتر می‌شوند. چند ماسک خانگی و طبیعی برای از بین بردن جوش‌ها و مراقبت از پوست وجود دارند که در ادامه مطالعه می فرمایید:

ماسک چای سبز و عسل

چای سبز آرامش بخش و مرطوب کننده و عسل نیز ضد باکتری است و موجب لطافت پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک 1 قاشق غذا خوری چای سبز و عسل را به اضافه آبلیمو و شکر مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیر مانند به دست آید. ماسک را به صورت دورانی روی پوست خود استعمال کنید و پس از 10 دقیقه بشویید.

ماسک جوش شیرین

جوش شیرین موجب پاکسازی منافذ پوست می‌شود؛ ولی پیش از استفاده از این ماسک آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. 2 قاشق جوش شیرین و یک قاشق آبلیمو را به همراه مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آورید. خمیر بدست آمده را روی پوست خود بمالید و پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه شستشو دهید.

 

راهکارهای مراقبت از پوست

 

 

ماسک خانگی برای لک صورت

لک‌های پوستی به دلایل مختلفی مانند بارداری، نور خورشید یا عوامل عصبی بوجود می‌آیند و می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. برای از بین بردن این لک‌ها باید صبور باشید و به صورت مستمر درمان را ادامه دهید. مطمئن‌ترین درمان این لک‌ها استفاده از ماسک‌هایی است که خودتان به سادگی می‌توانید تهیه کنید.

ماسک شکر و آبلیمو

آب یک عدد لیمو ترش را با 2 الی 3 قاشق شکر مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. این خمیر را روی لک‌های خود بمالید و پس از 10 الی 15 دقیقه بشویید. ممکن است این ماسک موجب خشکی پوست شما شود که می‌توانید پس از ماسک از مرطوب کننده استفاده کنید.

ویتامین ای

این ویتامین نقش بسزایی در بازسازی و مراقبت از پوست دارد و می‌تواند باعث از بین رفتن لک‌ها شود. یک کپسول ویتامین ای را با سوزن سوراخ کنید و روغن آن را به پوست خود بزنید و اجازه دهید جذب شود.


شناخت برندهای ماسک صورت


ممکن است بعضی از افراد وقت یا حوصله تهیه ماسک‌های خانگی را برای مراقبت از پوست نداشته باشند و ترجیح دهند از ماسک‌های آماده استفاده کنند. برای انتخاب یک ماسک خوب باید توجه داشته باشید که چه توقعی از ماسک مورد نظر خود دارید؟ آبرسانی، لایه برداری، روشن کنندگی یا برطرف کردن جوش و پاکسازی. دست و دلباز باشید بهتر است از برندهای مطرح و با کیفیت بالا استفاده کنید. سعی کنید از مصرف برندهای گمنام که افراد متفرقه پیشنهاد می‌کنند، پرهیز کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک‌های با منشاء گیاهی مانند اوریاژ و اوریفلیم است.

 

تاثیر انواع ماسک های خانگی بر سلامت پوست و روش درست کردن آن ها را بشناسید


انتخاب لوازم آرایش مناسب


مراقبت از پوست علاوه بر استفاده از محصولات مراقبتی، تغذیه و ماسک شامل استفاده از لوازم آرایشی مناسب نیز است. لوازم آرایشی علاوه بر این که وظیفه زیبایی بخشی به شما را بر عهده دارد، باید کیفیت و سلامت پوست شما را نیز مد نظر داشته باشد. بهتر است از کرم‌هایی مناسب با نوع پوست خود و از برند‌های معتبر و دارای مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنید. در استفاده از سایه، مداد، رژگونه و ریمل نیز به معتبر بودن برند و کیفیت بالا توجه داشته باشید. رژ لب‌های گیاهی و بدون سرب که دارای مرطوب کننده و ضدآفتاب باشند موجب حفظ سلامت پوست لبهای شما می‌شوند. توجه کنید استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی بدون شک آسیب‌هایی به پوست شما وارد می کند.


در این مطلب سعی کردیم مواردی که جهت مراقبت از پوست و رفع ساده مشکلات پوستی حائز اهمیت هستند را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین شناسایی نوع پوست، انتخاب محصولات پوستی و آرایشی مناسب با نوع پوست را نیز بررسی کردیم که در انتخاب بهترین محصولات به شما کمک بسیاری می‌کنند. سعی کنید با پوست خود مهربان باشید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: