سه شنبه 11 شهریور 1399 - 21:31:36

30 راهکار خانگی برای درمان آفتاب سوختگی

 

 

درمان آفتاب سوختگی پوست در خانه

راهکارهای درمان پزشکی آفتاب سوختگی چیست؟

 

30 راهکار خانگی برای درمان آفتاب سوختگی

 

 

 

فهرست مطالبی که در این آیتم خواهید خواند:

 

علائم آفتاب سوختگی خفیف و شدید

راهکارهای جلوگیری از آفتاب سوختگی

داروهایی که باعث واکنش شدید به نور خورشید می شوند

درمان های خانگی آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط

گیاهان و روغن های طبیعی مفید در درمان آفتاب سوختگی

غذاها و ویتامین های مفید در تسکین آفتاب سوختگی

انواع داروهای بدون نسخه برای درمان آفتاب سوختگی

نحوه مراقبت از تاول های ناشی از آفتاب سوختگی پوست

نکاتی در مورد آفتاب سوختگی درجه دو

 

آفتاب سوختگی درجات مختلف خفیف و شدید دارد. معمولا علائم و نشانه های آفتاب سوختگی خفیف با شدید کمی تفاوت دارد. علاوه بر این، راهکارهای درمانی آن ها نیز متفاوت از هم است. به همین دلیل در این مطلب از سایت رژلب تصمیم گرفتیم همه چیز درباره آفتاب سوختگی را مورد بررسی قرار دهیم و 30 راهکار خانگی برای درمان آفتاب سوختگی را به شما آموزش دهیم. با وب سایت رژلب همراه باشید.


علائم آفتاب سوختگی خفیف و شدید


آفتاب سوختگی نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا اشعه UV است. این عارضه معمولا در تابستان که اشعه خورشید بیشتر است، اتفاق می افتد.

1. علائم خفیف آفتاب سوختگی شامل قرمزی پوست و درد است. پس از گذشت حدود 4 الی 7 روز ممکن است پوست لایه برداری شده و بهبود یابد.

2. علائم شدید آفتاب سوختگی که مسمومیت با آفتاب نیز نامیده می شود، شامل موارد زیر است:
- سوزش و تاول زدن پوست
- از دست دادن آب بدن و اصطلاحا دهیدراته شدن بدن
- عدم تعادل الکترولیت ها

 

راهکارهای جلوگیری از آفتاب سوختگی


راهکارهای جلوگیری از آفتاب سوختگی


3. بهترین راهکار برای پیشگیری از آفتاب سوختگی این است که از اشعه مستقیم خورشید دور بمانید. سعی کنید پوست خود را بپوشانید و از کلاه آفتابی استفاده نمایید. همچنین می توانید از عینک آفتابی نیز استفاده کنید تا چشم های شما صدمه نبیند.
4. از آنجایی که در تابستان حتی در روزهای ابری ممکن است پوست شما بسوزد، حتما از کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالای 30 استفاده نمایید. اگر قصد برنزه شدن در آفتاب را دارید، روزانه بیش از 15 تا 20 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. چون احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
5. برای هیدراته ماندن بدن، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. همچنین می توانید از پنکه دستی که با باتری کار می کند برای کاهش دمای بدن استفاده کنید. مدت زمان ماندن در فضای باز در زمان ظهر که بیشترین میزان حرارت وجود دارد را کاهش دهید.
6. اگر احساس کردید در معرض آفتاب سوختگی قرار دارید، فورا دوش آب سرد بگیرید تا حرارت بدن شما کاهش یابد. میوه و سبزیجات تازه و آبدار بیشتری مصرف کنید.


داروهایی که باعث واکنش شدید به نور خورشید می شوند


7. داروهای حساس به نور خورشید، داروهایی هستند که باعث واکنش پوستی متوسط تا شدید می شوند و اگر فرد مصرف کننده در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ممکن است دچار آفتاب سوختگی در نواحی صورت، دست ها و لب شود. برخی از داروها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانند باعث واکنش فتوتوکسیک شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آنتی بیوتیک ها مثل آموکسی سیلین و کلاولانات
- استاتین ها
- داروهای دیابت
- مسکن ها

 

داروهای مضر برای آفتاب سوختگی


درمان های خانگی آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط


پس از ابتلا به آفتاب سوختگی، فورا روی محل کمپرس سرد قرار دهید. برای این کار مقداری یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و روی محل آفتاب سوخته شده قرار دهید. یک دوش آب سرد هم به خنک شدن پوست آفتاب سوخته شده کمک بسیاری می کند.
8. یک فنجان سرکه سیب را به وان حاوی آب سرد اضافه کنید و در آن بخوابید. این کار باعث می شود دمای پوست آفتاب سوخته شما متعادل شود و زودتر بهبود یابد.
9. یک لیوان آرد جوی دو سر را به وان آب سرد اضافه کرده و در آن دراز بکشید. انجام این کار به خصوص برای خارش ناشی از آفتاب سوختگی پوست بسیار موثر است.
10. مقداری روغن اسانس اسطوخدوس یا بابونه را به وان حمام اضافه کرده و با این کار از میزان سوزش و درد پوست خود بکاهید.
11. برای کمک به کاهش تحریک و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی پوست، 2 فنجان جوش شیرین به وان حمام اضافه کنید و در آن قرار بگیرید.
12. از مصرف صابون یا شوینده های عطری خودداری کنید؛ چرا که احتمال خشک شدن پوست شما را افزایش می دهند و باعث وخیم تر شدن آفتاب سوختگی شما خواهند شد.

 


گیاهان و روغن های طبیعی مفید در درمان آفتاب سوختگی


گیاهان و روغن های طبیعی بسیاری برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده نمایید. در ادامه به برخی از مهمترین و در دسترس ترین آنها اشاره خواهیم کرد.
13. برای تسکین آفتاب سوختگی می توان از روغن های اساسی مانند اسطوخدوس به میزان کم روی پوست استفاده کرد و آن را به آرامی ماساژ داد.
14. از لوسیون های حاوی آلوئه ورا برای تسکین و مرطوب کردن پوست آفتاب سوخته شده استفاده کنید. برای از محصولات حاوی لیدوکائین نیز به تسکین درد پوست ناشی از آفتاب سوختگی کمک بسیاری می کنند. آلوئه ورا یکی از گیاهان مفید برای پوست است که از خاصیت مرطوب کنندگی بالایی برخوردار بوده و به لایه برداری سریع تر پوست کمک بسیاری می کند.
15. چای تازه دم حاوی اسید تاننیک است که استفاده از آن در کاهش دمای بدن کمک بسیاری می کند. برای این کار باید مقداری چای را دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس یک پارچه تمیز را آغشته به چای کرده و روی پوست به آرامی ماساژ دهید. برای بازگرداندن تعادل پوست و اثر خنک کنندگی بیشتر، مقداری نعناع به چای اضافه کنید.
16. زمانی که آفتاب سوختگی اولیه تسکین یافت و چند روز از بروز آن گذشت، می توانید از روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست استفاده نمایید. هیچ گاه از روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب استفاده نکنید. روغن نارگیل حاوی اس پی اف نیست و نمی تواند از پوست شما در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کند. بنابراین اگر از این روغن به عنوان محافظت کننده پوست در برابر نور خورشید استفاده کنید، احتمال آفتاب سوختگی شما بیشتر است.

 

گیاهان مفید در درمان آفتاب سوختگی


غذاها و ویتامین های مفید در تسکین آفتاب سوختگی


مواد غذایی و ویتامین های بسیاری نیز وجود دارند که از آنها می توان برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده کرد. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
17. یک پارچه تمیز را آغشته به کمی شیر سرد کنید و به آرامی روی پوست بمالید. شیر حاوی پروتئین بسیاری است که مصرف آن به کاهش درد آفتاب سوختگی کمک زیادی می کند.
18. ماست نیز مانند شیر اثر محافظتی روی پوست دارد و به درمان پوست آفتاب سوخته کمک زیادی می کند.
19. ویتامین E حاوی مقادیری آنتی اکسیدان است که در کاهش التهاب و سوختگی بدن نقش موثری ایفا می کند. شما می توانید از روغن ویتامین E یا کپسول های آن به طور مستقیم روی پوست استفاده کنید. کپسول ویتامین ای را با یک سوزن سوراخ کنید و محتوی آن را با استفاده از انگشت روی پوست بمالید.
20. خیار نیز از خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار است و مصرف آن به تسکین و کاهش درد پوست ناشی از آفتاب سوختگی کمک بسیاری می کند. یک عدد خیار را در مخلوط کن پوره کنید و روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. مصرف خیار به تسریع روند لایه برداری پوست نیز کمک بسیاری می کند.
21. سیب زمینی را پوست بگیرید و بجوشانید. سپس آن را له کرده و بگذارید خنک شود و از آن به عنوان پانسمان روی پوست آفتاب سوخته استفاده نمایید. نشاسته موجود در سیب زمینی منجر به کاهش دمای بدن شده و روند کاهش درد و بهبودی را سرعت می بخشد.
22. نشاسته ذرت را اگر با آب ترکیب کنید، به شکا خمیری در می آید که می توانید از آن جهت تسکین آفتاب سوختگی استفاده نمایید.

 

تاثیر شیر در درمان آفتاب سوختگی


انواع داروهای بدون نسخه برای درمان آفتاب سوختگی


23. داروهای ضد درد مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کمک به تسکین درد آفتاب سوختگی و کاهش التهاب بسیار موثر واقع می شود.
24. کرم هیدروکورتیزون 1 درصد ممکن است علائم آفتاب سوختگی مانند درد، خارش و تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
اگر دارویی را مصرف می کنید که ممکن است پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر کند، مانند تتراسایکلین ها، تیازیدها، سولفونامیدها، فنوتیازین ها، داروهای ضد بارداری خوراکی، دیورتیک ها و داروهای ضد دیابت، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا می توان از داروهای جایگزین استفاده کرد تا دچار آفتاب سوختگی کمتر شد. مصرف هیچ داروی تجویز شده ای را بدون مشورت با پزشک به یکباره قطع نکنید.

 

روغن های گیاهی مفید در درمان آفتاب سوختگی


نحوه مراقبت از تاول های ناشی از آفتاب سوختگی پوست


25. اگر پوست شما به دنبال آفتاب سوختگی دچار تاول یا پوسته پوسته شده است، از کندن یا فشار دادن آن خودداری کنید.
26. اگر دچار تاول شده اید، بدانید که این نشانه آفتاب سوختگی شدید است. برای جلوگیری از پارگی تاول ها بهتر است روی آن ها را بپوشانید و تا زمان بهبودی با آن کاری نداشته باشید یا آن را نترکانید.
27. همیشه بهترین درمان، پیشگیری است.همیشه از کرم ضد آفتاب و انواع کرم مرطوب کننده و آبرسان برای پوست خود استفاده کنید. از لباس های نخی گشاد که همه جای بدن را می پوشاند استفاده کنید. عینک و کلاه آفتابی بگذارید و از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب بپرهیزید.

 

تاثیر ضد آفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی


نکاتی در مورد آفتاب سوختگی درجه دو


28. برای هیدراته ماندن بدن همیشه به مقدار کافی آب بنوشید. زمانی که پوست شما خشک و کم آب باشد، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرد. همچنین، جایگزینی مایعات از دست رفته بدن به بهبود سریع تر آفتاب سوختگی کمک بسیاری می کند.
29. اگر آفتاب سوختگی منجر به افزایش دمای بدن شما شده است، سعی کنید محیط را مرطوب و خنک نگه دارید. از فن یا پنکه برای خنک شدن پوست خود استفاده نمایید.
30. تا زمانی که آفتاب سوختگی به طور کامل بهبود نیافته است، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث بدتر شدن اوضاع می شود.

 

هیدراته نگه داشتن بدن

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: