دوشنبه 17 آذر 1399 - 15:37:10

تمام نکاتی که باید در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی بدانید

 

آشنایی با انواع لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی

 

نکات مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی

 

 

 

 

 

فهرست آیتم هایی که در این مطلب خواهید خواند

 

لوازم آرایشی چیست؟

تاریخچه لوازم آرایشی

انواع محصولات آرایشی و بهداشتی

انواع محصولات زیبایی پوست

محصولات مراقبت از پوست

محصولات مراقبت از مو

نحوه نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی

راهنمای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی

قیمت ست لوازم آرایشی

ماندگاری لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی ارگانیک یا نچرال چیست؟

عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی

 

 


امروزه لوازم آرایشی به جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از خانم ها تبدیل شده است. صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به حدی رشد کرده است که هر شخص با هر سلیقه ای می تواند به کالاهای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. با توجه به رشد روزافزون این حوزه، بر آن شدیم تا با ارائه این مطلب، تمام نکاتی که در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی باید بدانید را در خدمتتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


لوازم آرایشی چیست؟


موادی را که به منظور حفظ ظاهر یا بوی بدن انسان به کار رود، لوازم آرایشی می گوییم. لوازم آرایش، تنوع گسترده ای از محصولات را در بر می گیرد که از جمله آن ها می توان به انواع کرم ها، پودرها، لوسیون ها، عطرها، رژلب، لاک، لنز، رنگ مو، مواد آرایشی چشم و صورت، انواع روغن ها و ... اشاره کرد.

 

هر آنچه را که باید درباره لوازم آرایشی و بهداشتی بدانید

 


تاریخچه لوازم آرایشی


هنر آرایش صورت و بدن برای نخستین بار در تاریخ، توسط مردان ابداع شد. انسان های اولیه از رنگ طبیعی سرخ برای رنگ زدن مردگان خود استفاده می کردند. این رنگ آمیزی ها بیشتر جنبه نمایشی و سنتی داشت و آن ها صورت و بدن خود را نیز با همان رنگ آرایش می کردند. البته آرایش کردن به قصد زیبایی برای اولین بار توسط زنان مصری رواج یافت. زنان این سرزمین از رنگ سرخ برای گلگون کردن لب ها و گونه های خود استفاده می کردند. همچنین، چشمان خود را نیز با استفاده از رنگ سیاه، تیره می کردند. این رنگ سیاه از سرب، اکسید منگنز و کربن تولید می شد.
یونانی های باستان نیز همزمان با مصریان، از عسل برای مرطوب کردن لب ها و از چربی حیوانات ترکیب شده با پودرهای سفالی سفید برای از بین بردن لک های صورت و بدن استفاده می کردند. با آغاز جنگ های صلیبی، آرایش در شمال اروپا بسیار رایج شد. در قرن 14 میلادی، آرایش و مراقبت از پوست مختص نجیب زادگان بود؛ اما در قرن 18 کم کم رواج عمومی پیدا کرد. در این دوران از لوازم آرایشی سمی و حاوی میزان بالای سرب استفاده می شد. اما با صنعتی شدن جوامع و به وجود آمدن کارخانجات تولید در قرون 20 و 21، مواد شیمیایی و غیر طبیعی موجود در لوازم آرایشی جای خود را به مواد طبیعی تر داد.

 

تاریخچه لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان


انواع محصولات آرایشی و بهداشتی


طبقه بندی محصولات آرایشی و بهداشتی را با توجه به عملکرد آن ها می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

- محصولات زیبایی پوست نظیر لوازم آرایش و لاک ناخن
- محصولات مراقبت و محافظت از پوست مانند انواع ضد آفتاب ها، پاک کننده ها و مرطوب کننده ها
- محصولات زیبایی و مراقبت از مو

 

آشنایی با انواع لوازم آرایشی و بهداشتی


انواع محصولات زیبایی پوست


یکی از جذاب ترین بخش های لوازم آرایشی، محصولات زیبایی است که بسیار مورد توجه بانوان قرار دارد. در ادامه شما را با مهم ترین محصولات زیبایی پوست آشنا خواهیم کرد.

رژلب

رژلب یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین لوازم آرایشی است که در هر ثانیه، 27 عدد از آن در کل جهان به فروش می رسد. کاربرد رژلب آن است که لب ها را برجسته تر نشان داده و اختلاف اندازه آن ها را اصلاح می کند. به همراه داشتن تنها یک رژلب قرمز کافیست تا هنگامی که زمان کافی برای آرایش کردن ندارید نیز به زیبایی هر چه تمام تر بدرخشید.

انواع فون ها

فون ها در انواع مختلفی نظیر فشرده و کرم پودری در دسترس هستند. برای صاف و یک دست کردن پوست صورت و همچنین پنهان کردن عیوب چهره می توان از انواع فون ها با توجه به نوع کاربری استفاده کرد.

آرایش چشم

آرایش چشم شامل محصولاتی همچون ریمل، سایه چشم، خط چشم، مداد چشم، کانسیلر دور چشم و ... است که به کارگیری اصولی هر یک می تواند جلوه زیبایی به چشم ها بدهد.

رژگونه

رژگونه را می توان در انواع پودری، مایع، استیکی و ... یافت که کاربرد همگی آن ها در تغییر رنگ استخوان گونه برای افزایش زیبایی صورت است.

مداد آرایشی

مداد آرایشی نیز دارای تنوع بالایی است که از جمله آن ها می توان به مداد ابرو، مداد چشم، مداد رنگی، مداد کانتور، مداد لب و ... اشاره کرد.

لاک ناخن

این روزها آرایش ناخن بسیار رایج است و مهم ترین گزینه برای انجام آن، لاک می باشد. انواع لاک ها با توجه به نوع کاربری خود در طراحی یا کاشت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معرفی محصولات زیبایی پوست


محصولات مراقبت از پوست


این محصولات را نیز می توان در دسته مواد آرایشی قرار داد. معمولا هدف استفاده از محصولات مراقبتی، پاک کردن آلودگی و چربی از سطح پوست جهت سرعت بخشیدن به تمیزی پوست می باشد. در ادامه با انواع محصولات مراقبت از پوست آشنا خواهید شد.

انواع صابون ها

در زمان های نه چندان دور، صابون جزء اصلی پاک کننده ها بود. امروزه اما جایگزین های بسیاری برای صابون روانه بازار شده است؛ چرا که رطوبت پوست را محفوظ نگاه می دارد. برخی پاک کننده ها را می توان در قالب کرم یا امولسیون یافت که نسبت به صابون دارای خواص بیشتری هستند. از این ترکیبات برای پاک کردن آرایش چرب که مقاوم به آب است، استفاده می شود. همچنین می توان از انواع کرم ها برای پوست های ظریف و حساس مورد استفاده قرار داد.

انواع مرطوب کننده ها

اگر می خواهید به پیری زودرس پوست دچار نشوید، استفاده از مرطوب کننده را در اولویت کارهای خود قرار دهید. البته فاکتورهای مهمی نظیر انواع پوست در انتخاب نوع مرطوب کننده حائز اهمیت هستند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

پوست خشک

پوست خشک فاقد هر گونه درخشندگی بوده و معمولا منافذ آن به سختی قابل مشاهده هستند. افراد دارای پوست خشک گاهی دچار ترک های پوستی و پوسته پوسته شدن خواهند شد و معمولا پوست روشنی دارند. این افراد می توانند از مرطوب کننده های حاوی روغن استفاده کنند.

پوست چرب

پوست چرب معمولا براق به نظر می رسد که این براقیت در نواحی پیشانی، بینی و چانه مشهودتر است. این افراد معمولا دچار آکنه هستند و منافذ پوستی آن ها قابل مشاهده است. افراد دارای پوست چرب بهتر است کرم مرطوب کننده ای را خریداری کنند که فاقد چربی است.

پوست نرمال

پوست نرمال حالت بین خشک و چرب است و منافذ پوستی آن ها بزرگ نیستند. این نوع پوست معمولا مرطوب به نظر می رسد. از این رو، بهتر است نوع بدون چربی کرم مرطوب کننده برای این نوع پوست مورد استفاده قرار گیرد.

انواع تونرها و شاداب کننده ها

هدف از مصرف انواع تونر ها، برطرف کردن چربی باقی مانده از آرایش است که خاصیت نرم کنندگی پوست را نیز به دنبال دارد. در صورتی که از انواع شوینده های قلیایی برای پاک کردن آرایش خود استفاده می کنید، بهتر است از تونر نیز بهره مند شوید. از آن جایی که مصرف همزمان تونرها با رتینوئید می تواند بروز التهاب و خارش را در پوست به دنبال داشته باشد، بهتر است از انواع محصولات بدون الکل استفاده نمایید.

 

انواع محصولات مراقبت از مو

 

کرم ضد آفتاب

همه افراد در هر سن و سال و هر شرایطی که باشند، باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایند. این محصول قادر است از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت به عمل آورد.

انواع لایه بردارهای پوستی

در انواع لایه بردارها از ترکیبات آلفاهیدروکسی اسید، بوتیلتید هیدروکسی آنیزول و رتینوئیدها استفاده می شود که بازسازی پوست انجام شده و نتیجه آن نرم تر و شفاف تر شدن آن خواهد بود.

محصولات ضد تعریق

آنتی پرسپیرانت ها یا ضد تعریق ها از انواع دیگر لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که به منظور کاهش تعریق و بوی بد ناشی از آن مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عطرها و دئودورانت ها

نام دیگر محصولات خوشبو کننده، دئودورانت است که بوی عرق را از بین برده و باکتری های مولد آن را از بین می برند. این محصولات برخلاف ضد تعریق ها، موجب کاهش تعریق نخواهند شد.


محصولات مراقبت از مو


محصولات مراقبت از مو را نیز می توان در دسته لوازم آرایشی و بهداشتی قرار داد. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا می شوید.

شامپو

شامپوها قادر هستند چربی های سطحی، ترشحات طبیعی و آلودگی های روی سر را از بین ببرند و موهایی براق، بدون شوره و قابل انعطاف پذیر را به ارمغان بیاورند.

نرم کننده و حالت دهنده موی سر

برخی افراد دارای موهای خشک و وز هستند که جهت برطرف سازی مشکل شانه کردن این نوع موها می توانند از انواع نرم کننده های موی سر استفاده کنند. پس از مصرف این ماده می توان موهای سر را بسیار راحت تر حالت داده و به هر مدلی در آورد.

اسپری مو

یکی از بهترین و پرطرفدارترین محصولات مراقب از مو، اسپری حالت دهنده است. این محصولات بسته به نوع کاربری می توانند موهای شما را آزاد یا کاملا ثابت نگه دارند. توصیه ما به شما این است که انواع اسپری های حالت دهنده را روی موهای مرطوب استفاده نکنید تا دچار شکنندگی نشوند.

ژل مو

یکی از قدرتمندترین حالت دهنده های مو که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد، ژل است که خصوصا کاربرد آن در موهای کوتاه بسیار بیشتر می باشد.

 

آشنایی با محصولات مراقبت از مو

 

رنگ مو

رنگ موها به دو دسته موقت و اکسیداسیون تقسیم می شوند. رنگ های موقت نیازی به اکسیدان نداشته و به علت این که واکنش شیمیایی در آن انجام نشده، با یک یا دو بار مصرف شامپو از بین می روند. رنگ های اکسیداسیون اما به پراکسید هیدروژن نیاز دارند و دارای مدت زمان ماندگاری بیشتری هستند.

دکلره مو

چنانچه بخواهید رنگ موهایتان را سه درجه یا بیشتر از رنگ فعلی روشن کنید، باید از دکلره مو استفاده کنید که در مقاله های پیشین به تفصیل راجع به آن سخن گفته ایم.


نحوه نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی


لوازم آرایشی را در محیطی خشک به دور از رطوبت نگه دارید تا احتمال رشد باکتری در آن ها کاهش یابد. توجه داشته باشید که حمام و توالت به دلیل وجود رطوبت و باکتری، اصلا محیط مناسبی برای نگهداری لوازم آرایشی محسوب نمی شود.
اگر قصد دارید از محصولات کاسه ای استفاده کنید، بهتر است بدانید که این نوع لوازم آرایش بیشتر از نوع تیوپی در معرض آلودگی قرار داشته و مدت زمان مصرف آن کاهش می یابد. حتما قبل از مصرف لوازم آرایشی کاسه ای، دستان خود را به خوبی بشویید تا احتمال انتقال میکروب به محصولات کاهش یابد.
هرگز مواد آرایشی و بهداشتی خود را با کسی شریک نشوید و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. پدهای آرایشی و فرچه های خود را هر دو هفته یکبار با آب داغ و شوینده ملایم بشویید. پس از مصرف محصولات نیز درب آن ها را به خوبی ببندید تا احتمال اکسیده شدن آن ها کاهش یابد.


راهنمای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی


در هنگام خرید لوازم آرایشی دقت کنید که این مواد توسط سازمان غذا و دارو تایید شده باشند. هیچ گاه از لوازم آرایشی بی نام و نشان استفاده نکنید؛ چرا که سلامتی شما را به خطر می اندازند. از خرید محصولات آرایشی تقلبی که با قیمت ارزان تری روانه بازار می شوند، جذا خودداری کنید. این محصولات معمولا در زیر زمین خانه ها در شرایط آلوده و با مواد نامشخص تهیه می شوند.
چنانچه لوازم آرایشی استاندارد تهیه کنید، تاریخ انقضا روی آن ثبت شده است. حتما به تاریخ انقضا توجه کنید و مطمئن شوید که لوازم آرایشی مورد استفاده شما منقضی نشده باشد. کیفیت مواد آرایشی نیز حائز اهمیت است؛ جهت اطمینان از این امر، می توانید برندهای معروف هر محصول را خریداری کنید. البته از عدم تقلبی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

راهنمای خرید کرم پودر

کرم پودری را بخرید که با پوست شما سازگار باشد. موجب بروز جوش و التهاب نشود و حالت ماسیده پیدا نکند. چنانچه دارای پوست چرب هستید، کرم پودری را خریداری کنید که بدون چربی یا Oil Free باشد. اگر قصد دارید آرایش طبیعی داشته باشید، کرم پودری را انتخاب کنید که خیلی روشن تر یا تیره تر نباشد. معمولا تناژ کرم پودرها بر دو پایه صورتی و زرد هستند که انتخاب آن به پوست شما بستگی دارد. چنانچه روی سطح پوست خود رگه های قرمز مشاهده می کنید، از کرم پودری با پایه صورتی استفاده کنید تا رگه ها پوشانده شوند.

راهنمای خرید سایه چشم

سایه قهوه ای ملایم یکی از آن رنگ سایه هایی است که باید در کیف لوازم آرایشی هر خانمی باید باشد. بهتر است بدانید که سایه های مات پرکاربردتر و ماندگارتر هستند. این در حالی است که سایه های براق در همه جا کاربرد ندارد و ماندگاری آن ها کمتر است. اگر قصد دارید در انواع مجالس از سایه چشم استفاده کنید، بهتر است ابتدا یک پرایمر روی پلک بزنید و سپس سایه خود را اجرا نمایید.

 

راهنمای خرید لوازم آرایشی

 

راهنمای خرید خط چشم

در خرید خط چشم بیشتر باید به استعداد و توانایی خود در کشیدن خط چشم دقت کنید. اگر در این کار مبتدی هستید، به جای انتخاب خط چشم مویی بهتر است از نوع مدادی و ماژیکی استفاده نمایید.

راهنمای خرید رژلب

در خرید رژلب بهتر است وسواس زیادی به خرج دهید. رژلب های ارزان قیمت که اغلب آن ها دارای ماندگاری بالایی نیز هستند، حاوی مقادیر بالایی سرب هستند که برای سلامتی مضر می باشند. رژلب ها را می توان در انواع جامد، مایع و مدادی تهیه کرد که استفاده از آن به شما بستگی دارد. چنانچه دارای لب های باریکی هستید، بهتر است رنگ های روشن تری از رژلب را انتخاب و خریداری کنید تا درشت تر به نظر برسند. اما اگر دارای لب های پهن تری هستید، در انتخاب رنگ رژلب آزادتر خواهید بود.

راهنمای خرید رژگونه

اگر دارای پوست خشک هستید، رژگونه های چرب و مایع برای شما مناسب تر است. اما اگر دارای پوست چربی هستید، بهتر است نوع پودری آن را انتخاب و خریداری نمایید. بهتر است رنگ تناژ رژلب با رژگونه یکی باشند؛ پس زمان خرید، به رنگ رژلب خود دقت داشته باشید.


قیمت ست لوازم آرایشی


قیمت لوازم آرایشی به فاکتورهای بسیاری نظیر برند، حجم، نوع کاربری و ... بستگی دارند. علاوه بر این، فروشگاهی که از آن لوازم آرایش تهیه می کنید نیز در هزینه آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال ممکن است شما یک کرم پودر از برند معمولی را در فروشگاهی واقع در جنوب شهر هفتاد هزار تومان خریده باشید، در صورتی که همان برند در فروشگاهی واقع در شمال شهر قیمتی معادل صد هزار تومان را در بر داشته باشد. به طور کلی، قیمت ست لوازم آرایشی را چنانچه از برند ایرانی انتخاب کنید، می توانید حدود 300 هزار تومان در نظر بگیرید. این قیمت در مورد برندهای متوسط یا برندهای خارجی و مشهور، کاملا متفاوت خواهد بود.

 

هر آنچه را که باید درباره لوازم آرایشی و بهداشتی بدانید

 


ماندگاری لوازم آرایشی و بهداشتی


هر لوازم آرایشی و بهداشتی دارای مدت زمان مصرف معینی است که بعد از اتمام آن باید دور انداخته شود. در ادامه قصد داریم بهترین زمان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را عنوان کنیم.

انواع کرم پودر: اگر از نوع کاسه ای باشد 9 ماه و در صورت تیوپی بودن تا یک سال می توانید مورد استفاده قرار دهید.

انواع شامپو و ژل دوش: این محصولات بهداشتی را می توانید 2 تا 3 سال مصرف نمایید.

ریمل مژه و ابرو: 3 ماه

کانسیلر: 3 تا 6 ماه

رژگونه و سایه چشم: 2 تا 3 سال

مداد ابرو، چشم و لب: دو سال

پنکیک: 2 تا 3 سال

رژلب: دو سال

 

لوازم آرایشی ارگانیک یا نچرال چیست؟


عنوان ارگانیک را می توان به محصولات کاملا طبیعی اختصاص داد. در صورتی که در فرآیند تولید لوازم آرایشی، بیش از هشت هزار ماده و ترکیب مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که یک سوم آن ها شیمیایی هستند. در واقع، تولید لوازم آرایشی بدون هیچ گونه ماده شیمیایی، کار بسیار مشکل و پر هزینه است که به دلیل عدم وجود مواد نگهدارنده، مدت زمان نگهداری در آن ها بسیار کاهش می یابد. می توان گفت لوازم آرایشی ارگانیک بیشتر شبیه به شعاری برای بازاریابی برندهای لوازم آرایشی بهداشتی است.

 

عوارض لوازم آرایشی چیست؟


عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی


بررسی های انجام شده حاکی از آن هستند که لوازم آرایشی و عطرها حاوی ترکیبات مضر هستند و که استفاده آن ها در دراز مدت باعث بروز عوارض متعددی می شود. یکی از شایع ترین این عوارض، سرطان است. چنانچه از سنین پایین شروع به مصرف لوازم آرایشی کرده اید، دیر یا زود باید منتظر پیری زودرس پوست باشید. مواد آرایشی موجب ایجاد تغییراتی در پوست می شوند که چین و چروک یکی از مهم ترین آن ها است. علاوه بر این، موجب بستن منافذ باز پوست شده و با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن، بروز جوش و آکنه را در پی دارند. حساسیت، تورم، سوزش، تاول، کهیر و ... نیز از دیگر عارضه های شایع است که در صورت مصرف مداوم لوازم آرایش پدید می آیند.
یکی از پر زیان ترین لوازم آرایشی، رژلب است که حتی برندهای معروف آن نیز حاوی مقادیری سرب هستند و به مرور وارد بدن می شوند. ورود سرب در بدن مصادف است با اختلالات رفتاری، افزایش پرخاشگری و کاهش بهره هوشی. علاوه بر این، می تواند تاثیرات منفی را در خانم های باردار و جنین آن ها ایجاد کند. 

 

در مقاله تمام نکاتی که باید در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی بدانید به بررسی انواع لوازم آرایشی، راهنمای خرید و عوارض آن ها پرداختیم. چنانچه تجربه جدیدی از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی دارید که می خواهید با سایر کاربران به اشتراک بگذارید، می توانید از قسمت نظرات آن را ثبت نمایید. 
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (3)

به نظرم برای ماندگاری بهتر لوازم آرایش و پوشوندن عیب های پوست بهتره از یه پرایمیر خوب استفاده کنید و دوستان حتما از مواد آرایشی اورجینال استفاده کنید چون مستقیم با پوسستون در ارتباطه من همیشه از اینجا میگیرم
سلام سایت بسیار جالب دارید لطفا از وبسایت فروشگاه لیدی مد ما دیدن نمایید
در این وب سایت با انواع لوازم و تجهیزات مورد نیاز خانم ها
از لوازم آرایش گرفته تا پوشاک خانم ها و انواع لوازم زینتی و تجهیزات بهداشی موجود است
فروشگاه لیدی مد با انواع کالا های زنانه و دخترانه
http://www.ladymodkala.ir/
سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
آرایشی و بهداشتی فروشگاه آنلاین رابوکالا
https://www.rabokala.ir/product-category/آرایشی-و-بهداشتی/
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: