دوشنبه 03 دی 1397 - 12:46:42

نقش آرایشگاه در انتقال بیماری

 

کدام عوامل باعث انتقال بیماری در آرایشگاه می‎شود؟

بیماریهای رایج در آرایشگاه ها چیست؟

 

 

 

 

 

 به نظرشما نقش آرایشگاه در انتقال بیماری چیست؟ ما در این مقاله قرار است، درباره‌ی عوامل انتقال بیماری و بیماریهای آرایشگاه با شما صحبت کنیم. با رژلب همراه باشید.

اصولاً بیماری‎ها با عوامل زیر از فردی به فرد دیگر سرایت می‎کنند:


میکروب‎ها 

موجودات بسیار کوچکی هستند که با ورود به بدن انسان یا سایر موجودات زنده، فرد را آلوده می‌کنند.


باکتری‎ها 

هزاران نوع باکتری وجود دارد که به دو نوع اصلی بیماری‎زا و غیر بیماری‎زا تقسیم می‎شوند. باکتری‎ها بدون نیاز به سایر موجودات زنده و یا سلول‎های آن‎ها توانایی حیات دارند. باکتریهای غیر بیماری‎زا ارگانیسم‎های مفید هستند که کارهای مفید انجام می‎دهند. تماس با آنها خطری ندارد؛ امّا باکتری‌های بیماری‌زا میکرو ارگانیسم‌های مضری می‎باشند که باعث بیماری و عفونت در بدن انسان می‎شوند و سالن‎های آرایش با جدّیت استانداردهای بهداشتی و نظافت را باید رعایت کنند تا از شیوع میکرو ارگانیسم‌ها بیماری‌زا جلوگیری شود.


ویروس‎ها

ویروس ذره ریز میکروسکوپی انگلی است که باعث عفونت می‌شود. ویروس وقتی قادر به تکثیر است که سلول میزبان کار تولیدکنندگی را انجام دهد. ویروس‎ها باعث سرماخوردگی شدید و بسیاری از بیماریهای دیگر، مثل بیماریهای روده‌ای و تنفسی می‌شوند. از ویروس‌های دیگری که به انسان سرایت می‌کند: آبله مرغان، هاری، تب زرد، آنفولانزا، هپاتیت و HIV عامل ایدز می‌باشد. آرایشگران به توصیه سازمان جهانی بهداشت، کلیه لوازمی که مورد استفاده قرار می‌دهند را باید با آب و صابون به خوبی شست وشو داده، خشک کرده و سپس استریل نمایند. دقت کنید، اوّلین شخصی که در معرض خطر است، خود آرایشگر می‌باشد که با لوازم آلوده سرو کار دارد.

 

 برخی از تفاوت های ویروس و باکتری

ویروس تنها از طریق سلول‌های دیگر زنده می‌ماند و تولید مثل می‌کند و بخشی از آن‌ها است. امّا باکتری به خودی خود، زنده است و تولید مثل می‎کند و مورد دیگر این که عفونت‌های باکتریایی، معمولاً با آنتی بیوتیک‎های خاص درمان می‌شوند؛ امّا ویروس‌ها از آنتی بیوتیک‌ها تأثیر نمی‌گیرند و در حقیقت ویروس‌ها، بدون آسیب به سلول‌های بدن به سختی کشته می‎شوند. واکسن‎ها از رشد ویروس در بدن جلوگیری می‎کنند؛ امّا همه ویروس‌ها را نمی‌توان واکسینه کرد.


 

 ایدز

ایدز بیماری است که سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند. فردی که مبتلا به HIV می‌باشد، ممکن است سال‌ها هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. امّا تست مشخص می‎کند که شخص در 6 ماه بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، مبتلا شده است یا نه؟
گاهی افرادی که HIV مثبت دارند، هرگز تست نمی‌دهند و نمی‌دانند پتانسیل ابتلای سایر افراد هستند. اگر به طور تصادفی پوست مشتری که دچار HIV است بریده و آلوده شد، نباید بدون استریل کردن لوازم به کارتان ادامه دهید. کار با ابزار آلوده، بدون نظافت و ضدعفونی سلامتی شما و مشتری‌ها را به خطر می‌اندازد. به فردی که به ویروس HIV مبتلاست، HIV مثبت می‌گویند. از زمان ورود ویروس به بدن تا ظهور علایم بیماری به طور متوسط 10 سال طول می‌کشد.

 

 هپاتیت

هپاتیت ویروس خونی است که به کبد آسیب رسانده و باعث بیماری می‌شود. 3 نوع هپاتیت A-B-C در سالن نگران کننده است. هپاتیت B نسبت به انواع دیگر آن سخت‌تر از روی سطوح از بین می‌رود. بنابراین برای از بین بردن این ویروس از ضدعفونی کننده‌هایی استفاده کنید که برچسب ضدعفونی کننده‌ی مخصوص و مؤثر بر هپاتیت B باشد. بهترین روش مبارزه با هپاتیت، پیش‌گیری می باشد. بهترین راه پیش‌گیری از هپاتیت، رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسیناسیون علیه این بیماری است.

 

 

رعایت بهداشت فردی در آرایشگاه

 

 

 قارچ‌ها

قارچ‌ها از گیاهان انگلی میکروسکوپی هستند که شامل قارچ انگلی گیاهان، کپک و ... می‎باشد. و بیماریهای مسری، مانند: عفونت قارچی ایجاد می‌کنند. شایع‌ترین نوع سرایت قارچ‌ها در سالن از طریق کوتاهی، تماس با پوست و ناخن‌های شخص آلوده می‌باشد و یا ممکن است از طریق وسایلی مانند: شانه، حوله، قیچی، برس و ... که آلوده هستند، انتقال داده شوند.


وسایل حفاظت فردی و جعبه کمک های اولیه

وسایل حفاظت فردی در گروه‌های زیر طبقه‌بندی شده است:

- حفاظت تنفس: ماسک های یکبار مصرف، کارتری‌دار، هوا رسان

- حفاظت شنوایی: بلاگ های تو گوش و گوشی

- حفاظت چشم: انواع عینک ها، شیلدها و ...

-حفاظت دست: دستکش ها، کرم ها و ...

- حفاظت از پوست: انواع البسه کار، کرم ها، کلاه ها و ...

- سایر وسایل حفاظتی: انواع لوازم خاصی است که در محیط های دیگر ممکن است، استفاده شوند، تمام افراد موظفند در حین کار از وسایل حفاظت فردی استفاده نمایند و موارد زیر را مد نظر قرار دهند.

- در جلسات آموزشی شرکت نمایند.

- از وسایل حفاظت فردی، استفاده نموده و از آن‌ها مراقبت کنند.

- وسایل حفاظت فردی را تمیز نموده و در جای مخصوص قرار دهند.

- وسایل حفاظت فردی باید فیت و مناسب خطر باشد.

بیشتر وسایل حفاظت فردی که در آموزشگاه و سالن استفاده می‎شود: ماسک، دستکش، عینک و روپوش است.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: