یکشنبه 02 آذر 1393 - 00:18:29

معرفی قسمت های مختلف ناخن

 
خانم شکوهی 
مدرس و کارشناس ناخن 

 

قسمت های مختلف ناخن شامل بخش های زیر است:
 
1) MATRIX: ماتریکس قسمت پنهان ناخن می بـاشد. در واقع ریشه ناخن بوده که در آن رشد ناخن انجام میگیرد.
 
2) NAIL PLATE: قسمت قابل رؤیت ناخن است. همـان چیـزی کـه مـا از آن بنام ناخن یاد می کـنیم. از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. اساسا بی رنگ است اما بواسطه شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن واقع است صورتی بنظر می آید.
 
3) NAIL BED: پوست زیر ناخن میباشد که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه پلیت ناخن را بعهده دارد.
 
4) LUNULA: قسمتی از ماتریکس می باشد. هـمان قسمت هلالی شکل سفید رنگ کـه در ته ناخن قابل مشاهده است (بیشتر در ناخن شست). عـلت سفیـد بودنـش آن است که هنوز سلولهای آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیده اند.
 
5) CUTICLE: ادامه پوس بستر ناخن(NAIL BED) بوده و بین پوست انگشتان و صفـحـه ناخن (NAIL PLATE) واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل میسازد.کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب عـمـل نـموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماریزا به قسمت ماتریکس جلوگیری میکند.
 
6) NAIL FOLDS(تای ناخن): به عنـوان چهارچوب و تکیه گاه ناخن در سه سمت چپ و راست و پایین ناخن آن را احاطه کرده است.
 
سرعت رشد ناخن :
 
سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:
 
1) ناخن بطور طبیعی 0.1 میلی متر در روز و یا 3 میلی متر در ماه رشد میکند.
2) سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.2 تا 3 برابر.
3) سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.
4) سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.
5) سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)
6) اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست 3 الی 6 ماه طول می کشد تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا 12 الی 18 ماه میباشد.
---------------------------------------------------------
 
 
ناخنها در واقع شکل دیگری از پوست هستند که از یک پروتئین سخت به نام کراتین ساخته شده اند . هر ناخن از لایه ای از سلولهای مخصوص در زیر قاعده ناخن و نزدیک پوست دور ناخن ساخته می شود. بخشی از این لایه به شکل یک هلال ماه رنگ پریده درست آن طرف پوست دور ناخن قابل رویت است . ناخنها محکم به پوست زیرین چسبیده اند و چینهای پوستی دو طرف آنها و پوست دور ناخن باعث رشد مستقیم ناخنها می شوند . وقتی این چینهای پوستی آسیب ببینند، صفحه ناخن بد شکل خواهد شد.
 
ناخنها شفاف هستند و رنگ پوست زیر خود را که در افراد با پوست تیره کدرتر ، ودر افراد با پوست روشن ، صورتی ( ناشی از عروق خونی ) است ، منعکس می کنند. رشد ناخن در افراد مختلف واز یک انگشت تا انگشت دیگر متفاوت است . ناخنهای انگشتان میانی کمی سریعتر از ناخنهای شست و انگشت کوچک رشد می کنند. میزان متوسط رشد در حدود یک هشتم اینچ ( حدود ٣/٠ سانتی متر ) در ماه است . بنابراین وقتی ناخن در اثر آسیب دیدگی از دست برود،٥ تا ٦ ماه طول می کشد تا ناخن جدیدی رشد کند . ناخنهای مردان به علت بستر ناخن بزرگتر ، سریعتر از ناخنهای زنان رشد می کند . هورمونها نیز در رشد ناخن نقش دارند ، به عنوان مثال میزان رشد ناخن هنگام حاملگی ودر پر کاری تیروئید افزایش می یابد. هیچ ماده غدایی از جمله ژلاتین ، که اغلب مشتریان زیادی دارد ، ناخن را افزایش نمی دهد ، ولی سوء تغذیه به طور مسلم رشد آن را کند می کند .
 
سایر عواملی که باعث کندی رشد ناخن می شوند عبارتند از : هوای سرد عمل جراحی بزرگ ، و بیماری شدید ، بعد از یک بیماری وخیم ، شیار کوچکی به نام خط بو( نام پزشک فرانسوی که اولین بار آن را توصیف کرد ) در عرض صفحه ناخن ایجاد می شود. موقعیت این شیار روی ناخن امکان برآورد زمان بروز بیماری را فراهم می کند ، مثلا بیماری ای که در ژوئن بروز کرده است ، هنوز خود را در نوامبر نشان می دهد.
 
 

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: