پنجشنبه 31 خرداد 1397 - 07:33:42

ویدال ساسون، خالق دنیای طراحی مو

 

زندگی نامه و سرگذشت ویدال ساسون طراح برجسته کوتاهی مو

زندگی نامه برترین طراح موی جهان

 

دوران کودکی ویدال ساسون

اغلب ما با شنیدن واژه قیچی یاد فیلم مشهور ادوارد دست قیچی می افتیم اما در حقیقت مردی که جهان ما را با قیچی هایش تغییر داد ویدال ساسون بود.

ویدال در فقر و تنگدستی حدود ده سال پس از جنگ جهانی اول در خانوادهای یهودی به دنیا آمد.قحطی و فقر گستره سرانجام مقاومت مادر ویدال را در هم شکست و او را وادار کرد دو پسر کوچکش را در نوانخانه رها کند تا حداقل روزی یک وعده غذای گرم بخورند.

ساسون  از 5 تا 11 سالگی در نوانخانه زندگی کرد و بعد از آن مادرش توانست هزینه اندکی برای زندگی فرزندان کوچکش فراهم کند. 14 ساله بود که بعد از رها کردن مدرسه و امتحان مشاغل متعدد به پیشنهاد مادرش برای اولین بار وارد یک سالن آرایش شد و شغل طراحی مو را آغاز کرد.

دوران کاری ویدال ساسون

در بحبوحه جنگ جهانی دوم با سختی فراوان مدل های خارجی پیدا میکرد تا به رایگان ایده های متفاوت خود را روی موی آن ها پیاده کند. پس از مدتی به این فکر افتاد که از زوایای صاف و هندسی برای کوتاهی مو استفاده کند . او برای برای اولین بار تکنیک تقسیم مو را اختراع کرد و با ایجاد زوایای هندسی بی نظیر جلوه ای سینمایی به موها داد.

مدت کوتاهی نگذشت که آوازه کار های متفاوت او مرزهای چهان را درنوردید و از خاور دور تا غرب میانه را شیفته ی خودش کرد.

ویدال برای نخستین بار مدل موی باب را خلق کرد و با طرح ها و مدل های متفاوت آراست . پس از سرازیر شدن موج شهرت و ثروت از لندن به لس انجلس مهاجرت کرد و با طراحی موی ستارگان مشهور هالیودی آن زمان از جمله میا فارو، گلدی جین هان و ... محبوبیت فرای تصوری کسب کرد.

کوتاهی موی "میا فارو"  برای بازی در فیلم  "بچه رزماری"  رومن پولانسکی توسط ساسون انجام شد. سبک کوتاهی او یک رهایی انقلابی در شیوه آرایش زنانه ارزیابی شد و به زنان امکان داد وقت اندکی صرف آرایش موی خود کنند. این رویداد با هنگام رشد شتابان اشتغال زنان در بیرون از خانه، همخوانی داشت. از این رو با استقبال زنان روبرو شد. طرحی که به بشور - بپوش مو، معروف شد.

او با سرمایه ای که جمع کرده بود کمپانی با نام خود تاسیس کرد که در آن محصولات مختلف مربوط به مو از جمله شامپو؛ رنگ مو؛ و ابزار آرایش به فروش میرسید و در سال 1980 مالکیت این کمپانی را واگذار کرد. ارزش کمپانی او بالغ بر 480 میلیون دلار برآورد شده است.

وی همچنین در زمینه آرایش و پیرایش موی زنان سه کتاب نیز تالیف کرده که همواره در شمار پرفروش‌ترین کتاب های حوزه آرایش زنانه بوده‌اند. «بانوی من متاسفم از این که معطل شدید»، «یک سال زیبایی و تندرستی» و «آرایش مو: راه ویدال ساسون» کتابهای او هستند.

ویدال ساسون شاعر دنیای موها انقلابی نه تنها در صنعت طراحی مو بلکه در صنعت مد و فشن به وجود آورد. او به کلی دید حرفه ای را نسبت به مقوله کوتاهی مو تغییر داد و طراحی مو را وارد دوره جدیدی کرد.

شاگردان او در سرتا سر جهان تبدیل به نماد های طراحی مو شده اند و هر یک قطب برجسته طراحی و کوتاهی مو هستند.

 

 

مجله  فشن ووگ ایتالیا در وصف یکی از کارهای او مینویسد:  "مخلوق ظرافت طبع و شور بی پایان"

ساسون جادوگر پشت پرده تمام چهره های بینظیر و باورنکردی دهه 40 و 50 شمسی است که با نگاه به عکس ها و ویدیو های آن مبهوت میشویم. تاثیر کارهای ویدال هنوز هم در کوتاهی مو سلبریتی های جهان مشهود است. ویدال قدم در راهی گذاشت که او را تبدیل به چهره ای بین المللی و ماندگار کرد و نسل های بسیاری زیبایی چهره و موهایشان را مدیون خلاقیت او هستند. اثر انگشت در تمام طراحی موهای دیگر دیده میشود و میتوان به جرات ادعا کرد او دید عمومی را نسبت به هنر طراحی مو برای همیشه تغییر داد.

ویدال ساسون سر انجام بعد از دوسال مبارزه با سرطان خون در سال 2012 درگذشت.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: