یکشنبه 16 مهر 1396 - 15:16:03

آموزش تخصصی پاکسازی پوست

شناخت لایه های پوست

آموزش مرحله به مرحله پاکسازی پوست

 

باسلام و ادب و احترام خدمت بانوان ایرانی :
من کابلی هستم ، مدرس میکروپیگمنتیشن ، پاکسازی تخصصی پوست و میکرونیدلینگ، امروز با مبحث  آموزش تخصصی پاکسازی پوست از پایه تا پیشرفته ، در خدمت شما هستیم.

 این مطالب برای تمامی کارشناسان زیبایی بسیار مهم و کاربردی هست و میزان خطاها را بسیار کم میکند . البته لازم به ذکر است که آموزش مجازی ، اطلاعات تئوری ما را ارتقا میدهد و اگر بخواهیم از لحاظ عملی هم دارای تجربه و مهارت شویم ، حتما باید کارگاههای عملی را بگذرانیم تا بتوانیم با تجربه بهتر وارد بازار کار شویم.

 

شناخت ساختار پوست

در مرحله اول باید بعنوان یک کارشناس پاکسازی پوست، پوست و ساختار آن را بشناسیم .

پوست از سه لایه تشکیل شده است :

  اپیدرم

  درم

  هیپودرم

 

 

لایه اپیدرم پوست

خارجی ترین لایه پوست، اپیدرم نام دارد. در این لایه، سلولها بصورت پیوسته تقسیم و تولید میشود. سلولهایی که در این لایه هستند به ترتیب از سطح زیرین به سمت بیرون آمده و خارجی ترین لایه ای است که ما داریم. در روی سطح لایه ی اپیدرم ما ، یک لایه ی شاخی یا کراتینی هم وجود دارد که اصطلاحا به این لایه، لایه ی مرده پوست می گوییم که این لایه همیشه در حال ریزش هست ولی با چشم عادی دیده نمیشود . البته ، گاهی اتفاق میفتد که پس از استحمام، فرد مشاهده میکند که پوستش خشک شده و اصطلاحا پوسته پوسته شده است . این زمانی اتفاق میفتد که پوست یا لایه ی اپیدرم، چربی و آب خود را از دست داده است و ریزش لایه  شاخی یا کراتینی بوضوح دیده میشود. ولی چنانچه چربی پوست کنترل شده باشد، ریزش لایه شاخی را با چشم نمیتوان دید. در نتیجه اگر لایه های شاخی به حدی برسند که چربی و آب را بیش از اندازه از دست داده باشند، نیاز به این هست که از طریق مواد مختلف مثلا لوسیونها و مرطوب کننده ها، این لایه های شاخی را تغذیه کنیم .

 

لایه درم پوست

لایه بعدی پوست، لایه درم است که همان لایه ی میانی پوست میباشد. در این لایه فیبرهای کلاژن و الاستین ساخته میشود. این لایه شامل رگهای خونی، اعصاب، ارگانهای حسی، غدد چربی، غدد عرق و فولیکولهای مو میباشد. لایه میانی، مهمترین لایه برای جوانسازی و بازسازی پوست میباشد . یعنی به مرور زمان وقتی ، سن پوستی ما افزایش پیدا میکند که اصولا از سن سی سالگی به بعد این روند ، بیشتر دیده میشود. وقتی سن سی سالگی سپری میشود، سلولهای جوانساز به سرعت قبل عمل نمیکنند  و همچنین عوامل دیگری مانند عوامل محیطی، رژیمهای غذایی نامناسب ، تغییرات هورمونی، استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و رعایت نکردن اصول پاکسازی پوست  و بسیاری از عوامل دیگر باعث میشود که روند جوانسازی و سلول سازی پوست و خاصیت الاسیته ی پوست از بین برود . بنابراین ما بعنوان کارشناس زیبایی پوست وظیفه داریم که مواد مورد نیاز این لایه از پوست را به آن برسانیم  تا روند جوانسازی پوست تحریک شود و دوباره سلول سازی انجام بگیرد.

 

 

لایه هیپودرم پوست

لایه آخر، لایه  هیپودرم نام دارد که داخلی ترین لایه پوست میباشد که به بافتهای ما  نزدیک و چسبیده است. ما به این لایه به هیچ عنوان کاری نداریم و این لایه در حقیقت، از سلولهای چربی تشکیل شده است و هیچ تاثیری بر روی سلولهای جوانساز پوست و کلاژنها ندارد  پس در حقیقت، طی مطالبی که عنوان شد میتوان به این نتیجه رسید که لایه درم مهمترین لایه برای فعالیت جوانسازی پوست میباشد .

 

 

شناسایی ضخامت پوست

حالا باید بدانیم که کلا ضخامت پوست چقدر است؟  ضخامت پوست از یک تا چهار میلیمتر متغیر است. ضخامت پوست و لایه های آن در قسمتهای مختلف بدن ما متفاوت است. اپیدرم عموما نازک است و بخصوص در نواحی ای از بدن مانند پلک ضخامت پوست بسیار بسیار کم میباشد و حدودا به یکدهم میلیمتر میرسد . همچنین اپیدرم در ناحیه کف دستها و پاها ضخیمتر است. و در برخی از نواحی بدن ، میزان قطر اپیدرم به یک میلیمتر هم میرسد. درم تا بیست برابر ضخیمتر از اپیدرم است. پوست پشت بدن انسان ضخامتی حدود سه تا چهار میلیمتر دارد. ضخامت لایه ی هیپودرم نیز مانند لایه های دیگرمتفاوت است مثلا در قسمت رانها و مناطق روی شکم ، ضخیمترین لایه هیپودرم را داریم .

 

وظیفه پوست چیست؟

  لایه محافظ برای اندامهای داخلی 

 حس انتقال 

 تنظیم درجه حرارت بدن 

تولید ویتامین د 

 

پوست نقش بسیار مهمی در ارتباطات اجتماعی ما دارد. یعنی پوست در ارتباط اجتماعی بسیار به چشم می آید. در برخی از افراد سن پوستی خیلی کمتر از سن عددی آن فرد میباشد  و گاهی بالعکس. در حقیقت پوست بعنوان یک عامل پوشش دهنده اندامهای داخلی بدن میباشد و آنها را  از آسیبها مصون میدارد مثلا ضربه یا مالش یا فشار میتواند بر اندامهای داخلی، آسیب رسان باشد که پوست از این آسیبها جلوگیری میکند.

 

پوست بعلت داشتن مواد کراتینی ، از نفوذ هر نوع مواد شیمیایی به اندامهای داخلی جلوگیری میکند و در حقیقت به مقاومت پوست کمک میکند و همچنین ، پوست نقش محافظتی در مقابل اشعه  ماورای بنفش، ایفا میکند . نور خورشید سرشار از اشعه ماورای بنفش میباشد و اگر این لایه محافظ یعنی پوست نباشد، این اشعه میتواند به بافتها و لایه های زیری آسیب برساند. از طرف دیگر، پوست از عوامل عفونت زا مثل باکتریها و قارچها جلوگیری میکند که بلافاصله  بعد از بوجود آمدن یک زخم یا یک التهاب حاد در سطح پوست، پوست سرشار از باکتریها و قارچها میشود که اگر این پوست ، به سرعت ترمیم نشود  این قارچها و باکتریها میتوانند به لایه های زیری به شدت آسیب وارد کنند. یک کارشناس پوست باید در این حد اطلاع داشته باشد که یک سری باکتریها و قارچها در سطح پوست وجود دارند که به صورت زیان آور نیستند.

وقتی که پوست سالم است  این باکتریها نمیتوانند به داخل بدن نفوذ کنند. بیشتر باکتریها در بدن زندگی میکنند ولی پاتوژن یا بیماریزا نیستند و نمیتوانند تولید بیماری کنند.اگر هر نوع آسیب پوستی به ما برسد مثل سوختگیهای حاد ، زخمهای عمیق ، این عفونتها و باکتریها به داخل بدن نفوذ کرده و بدن را درگیر عفونت میکند .

 

عفونت های پوستی

برخلاف باکتریها ما انواع قارچها را نیز داریم که قادر نیستند به پوست سالم نفوذ کنند و غیر قابل نفوذ بودن قارچها بخاطر یکپارچگی کراتینی پوست است .چرا عفونتهای قارچی پوست شایعتر از باکتریایی است ؟چرا یک قارچ میتواند بر پوست یکپارچه صدمه بزند ، ولی باکتریها نمیتوانند ؟ عفونتهای باکتریایی در پوستهایی بوجود می آید که مبتلا به عفونت قارچی شده اند . بنابراین قارچها قدرت نفوذ بیشتری به داخل بدن دارند  و نیز قدرت بیشتری برای صدمه زدن به لایه کراتینی پوست بدن دارند . پس ازاینکه یک قارچ، سطح کراتینی رو به مرور زمان از بین میبرد و نفوذ میکند ، بلافاصله بعد از ایجاد یک محیط برای پرورش قارچ ، باکتریها نیز به همین سرعت میتوانند تکثیر پیدا کنند.

 

وظیفه ی دیگر پوست جلوگیری از دست رفتن آب و رطوبت بدن میباشد. در حقیقت اگر پوست نبود بدن به مقدار زیادی آب از دست میداد که میتوانست باعث به خطر افتادن حیات پوستی ما شود.

در افرادی که دچار سوختگیهای شدید و یا آسیب دیدگیهای شدید پوستی میشوند این عملکرد پوست دچار اختلال میشود. کار مهمی که برای این افراد باید انجام داد این است که آب از دست رفته ی بدن فرد را تامین کنیم  و حد تعادل را ایجاد کنیم .همانطور که گفته شد از دیگر وظایف پوست انتقال حس است. روی سطح درم پوست ، شبکه ی وسیعی از اعصاب وجود دارد که میتوانند حس هایی مانند حس لمس ، فشار، درد و درجه ی حرارت را منتقل کند. از آنجاییکه تبخیر یک عمل گرماگیر است  و همچنین آب سطح پوست از طریق این عمل بخارشده، باعث میشود یک اثر خنک کنندگی، روی سطح پوست ایجاد شود و دمای بدن پایین بیاید . این دقیقا همان حالتی است که به هنگام عرق کردن، احساس میشود و در بدن ما ، بروز میکند. مقدار عرق و آبی که از سطح پوست تبخیر میشود ، بستگی به درجه ی حرارت بدن و شرایط محیطی اطراف شخص دارد و ممکن است در برخی موارد به چند لیتر در روز برسد.

اگرتغییراتی در رگهای خونی پوستمان و میزان خونی که به پوست میرسد ایجاد شود، در میزان تبخیر آب بدن نیز تغییر ایجاد خواهد شد.این تغییر تنظیم آب بدن را بهم میریزد . لایه ی اپیدرم یک لایه ی دفاعی است که دارای سلولهای لانگرهاست میباشد. لایه ی درم لایه ی مهم برای ساخته شدن سلولهای جوانساز میباشد و سرشار از فیبرهای کلاژن و الاستین است و این کلاژنها و الاستینها ، پروتئینهایی هستند که بصورت فیبر در این لایه ی پوست وجود دارند  و باعث استحکام و یا خاصیت الاستیته و ارتجاعی پوست میشوند . لایه ی هیپودرم هم که همان لایه ی زیرین پوست است و بیشتر نقش حفاظت از ارگانهای داخلی بدن و بافتها را ایفا میکند .

 

 

پاکسازی پوست

 

محصولات پوستی

یک کارشناس زیبایی پوست ، باید اطلاعات بسیار کاملی از محصولات پوستی و محصولات آرایشی داشته باشد. اولین نکته ای که باید بدانید، این است که هر نوع فرآورده ای اعم از آرایشی، بهداشتی و پوستی فقط برای استفاده خارجی میباشد. این فرآورده های پوستی که برای استفاده ی موضعی میباشند از سه جزء تشکیل شده اند :

 اجزاء فعال یا اجزاء موثره 

پایه یا عامل حمل کننده مواد

مواد کمکی یا مواد افزودنی  

 

درهیچکدام از محصولات آرایشی و بهداشتی، جزء فعال را بصورت خالص نمیتوانیم بر روی پوست استعمال کنیم  و در بیشتر موارد جزء فعال ابتدا با یک پایه ی حمل کننده و یا مواد کمکی دیگری ، مخلوط میشود  که در نهایت به شکل یک فراورده ی موثر بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. چنین ترکیبی میتواند تضمین کننده  این باشد که اجزاء فعال درآن فراورده ، بتواند به عمق پوست یک فرد نفوذ کند.

 

اجزاء فعال 

اجزاء فعال  میتوانند آنتی بیوتیکها باشند که برای درمان عفونتهای پوستی یا درمان آکنه استفاده میشود. همچنین مواد ترکیبی ضد قارچ هم میتوانند، اجزاء فعال بشمار بیایند که برای درمان عفونتهای قارچی پوست استفاده میشود یا یک ماده  فعال میتواند ترکیبی باشند که برای جلوگیری از پیری پوست موثر است یا روند پیری پوست را به تعویق می اندازد. مثل آلفا هیدروکسی اسیدها یا رتینوئیک اسیدها که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پیری پوست دارند.

یک سری مواد فعال وجود دارد که خاصیت روشن کنندگی دارند که برای رفع ضایعات لک پوستی، موثر میباشد. مثل هیدرو کینونها، پس طبق این تعریف ما میتوانیم به این نتیجه برسیم که جزء فعال ، قسمت اصلی یک فراورده پوستی است که میتواند تاثیر و یا عملکرد را روی پوست، افزایش دهد. اگر که این جزء فعال در ترکیب محصولات پوستی نباشد عمل جذب صورت نمیگیرد  و این مواد فعال به قسمتهای اصلی پوست  نمیتوانند نفوذ کنند. تمام این اجزای فعال باید توسط یک عامل حامل به داخل پوست حمل شوند و اگر این حمل کننده ها وجود نداشته باشند، اجزای فعال نمیتوانند به لایه ی مناسب برسند.

 

عامل حمل کننده مواد

حمل کننده ها یا به صورت پایه های چرب هستند یا بصورت آب و محلولهای آبی و یا پودرها هستند. گاهی ممکن است که ماده حمل کننده ، خاصیت آرام بخش و یا خنک کننده داشته باشد و یا ممکن است که در سطح پوست احساس رطوبت ، ایجاد شود که احساس بسیار خوبی است. زمانیکه از یک محصول پوستی استفاده میشود، بهتر است که بدانیم پایه ی آن چیست ؟پایه ی چرب یا آبی یا پودری دارد. همه ی اینها در کار ما تاثیر بسزایی دارد. چرا در اکثر مواد آرایشی و پوستی از پایه های چرب استفاده میشود ؟ یکی از ذلایل آن اینست که این پایه های چربی باعث نفوذ بیشتر مواد به داخل پوست میشود. دلیل دیگر آن ، افزایش سطح رطوبت پوست  میباشد . و با ایجاد یک پوشش چرب غیر قابل نفوذ ، روزنه های پوست را مسدود میکند و از تبخیر آب پوست جلوگیری میکند . پایه های چرب ممکن است مشتق های مختلفی داشته باشند . مثلا حیوانی ، گیاهی ، معدنی یا روغنهای گیاهی و یا روغنهایی که از تسویه ی نفت خام بدست می آید .

برخی از پایه های چرب در دمای اتاق بصورت مایع هستند . برخی از پایه های چربی بصورت نیمه جامد هستند که اصطلاحا به آن چربی فت میگویند . و برخی دیگر از چربیها بصورت کاملا جامد هستند . مانند واکسها و مومها . برخی از پایه های حمل کننده چربی ممکن است منشا حیوانی داشته باشد که از پشم گوسفند گرفته میشود .از پایه های چرب با منشا گیاهی، میتوان روغن زیتون ، بادام زمینی ، کنجد روغن ذرت  آفتابگردان سویا و کره کاکائو نام برد پایه های چرب معدنی شامل روغنهای پارافین هست که در حقیقت این محصول حاصل از تسویه نفت خام است و اینکه بصورت جامد، نیمه جامد و مایع تولید میشود پایه های حمل کننده آب یا محلولهای آب که رایج ترین مایع مورد استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی آب است و باعث بوجود آمدن یک محلول یکنواخت میشود .مثلا زمانیکه نمک را در اب حل میکنیم یک محلول یکنواخت بدست می آید وجود پایه ی آب در محصولات آرایشی و بهداشتی عارضه خشکی را در پوست برطرف میکند و یا آبی که در اثر زخمها و التهابات از پوست دفع شده را جبران میکند این پایه های آب بصورت محلول در الکل هم دیده میشوند که در حقیقت سریعتر از محلولهای آب خالص از پوست تبخیر میشود و اثر خنک کنندگی شدیدتری دارد در عین حال میدانیم که الکلها خاصیت ضدعفونی کنندگی هم دارند و باعث کشته شدن باکتریهای سطح پوست نیز میشود اما در بعضی اشخاص ممکن است که ااکل باعث خشکی پوست و ایجاد حساسیت شود بنابراین قبل از اینکه از محصولات پوستی با پایه ی الکل استفاده کنیم باید  آگاهی از واکنش پوست فرد نسبت به این مواد داشته باشیم .

معمولا در افرادیکه پوست خشک دارند از مواد با پایه ی محلول در الکل استفاده نمیکنیم پودرها فرآورده های دیگری هستند که در محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند کاربرد اصلی پودرها بر روی پوست جلوگیری از اصطحکاک و جذب رطوبت اضافی است پودرها اغلب بر روی چین های پوستی اثر میگذارند  و از طرف دیگر در مناطقی از پوست که رطوبت از بین رفته است و اصطکاک ایجاد شده است رطوبت آن منطقه را تامین میکند و باعث صافی و یکدستی ظاهر پوست میشود در ترکیب پودرها اکسید روی استفاده شده است خاصیت پوشانندگی و محافظت کنندگی دارد تیتانیوم دی اکسید دارای خواص محافظتی علیه اشعه ماورای بنفش خورشید را داراست که در حقیقت جزء اصلی ضد آفتابهاست پودر منیزیم پلی سیلیکات ماده خنثی است که باعث کاهش اصطکاک میشود در این پودر موادی مانند آلومینیوم سیلیکات و اکسید روی هم دیده میشود کالامین مخلوطی از اکسید روی و یک مقدار اکسید آهن است که یک مقدار اثر تسکین دهندگی برروی پوست دارد در حقیقت تمام ضد التهاب ها که بصورت پودری موجود است و التهاب را کاهش میدهد بخاطر وجود کالامین است.

 

مواد کمکی

نشاسته یک جذب کننده موثر رطوبت است که بیشتر روی پوستهایی که خشکی زیاد دارند نقش بسیار زیادی برای جذب رطوبت بر روی پوست دارد بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی بصورت کرمها هستند که این کرمها به شکلهای مختلفی در بازار تولید شده است از این دسته از کرم ها میتوان از کرمهای محو شونده ،کرمهای شب ،کرمهای پاک کننده ،کرم های رطوبت رسان ،کرم پودرها ،کرمهای ضد لک ،کرمهای دور چشم و کرمهای ضد چروک نام برد لوسیونها دسته ی دیگری از محصولات آرایشی بهداشتی میباشند لوسیونها از ترکیب یک پودر و یک محلول بدست می آیند مانند لوسسیون کالامین که ضد خارش و ضد التهاب میباشد یا لوسیونهای نرم کننده و رطوبت رسان بدن که تامین کننده آب و رطوبت بدن میباشند و همچنین یک دسته ی دیگر از محصولات آرایشی بهداشتی نگهدارنده ها هستند که به تمام محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه میشوند که در حقیقت این نگهدارنده ها تاریخ مصرف یک محصول را تعیین میکنند از نگهدارنده ها میتوان به بنزیل ،الکل و بنزوئیل اسید اشاره کرد که بطور متداول مورد استفاده قرار میگیرند بنابراین در پایه اصلی مواد آرایشی بهداشتی که بر روی پوست استفاده میشود موادنگهدارنده زیر وجود دارد ماده اصلی و پایه اصلی نگهدارنده ها شکل محصول نهایی را مشخص میکند بغیر از لوسیونها ،کرم ها و پودرها محصولات پوستی ممکن است بصورت ژل باشند که حلالهایی را در خود دارند که بصورت آب یا الکل هستند.

 

انواع پوست

مباحث کلاس پوست

جوان سازی پوست با میکرودرم الماسی

 

 

دوست عزیز:شما نیز اگر تمایل به شرکت در دوره های پاکسازی و مراقبت های پوستی با اخذ مدرک دانشگاهی دارید میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

تلفن آموزشگاه مراقبت پوست و مو

 

 

 

فیلم آموزش پاکسازی پوست

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: