پنجشنبه 21 خرداد 1394 - 00:47:36

مثلث رنگ و اهمیت آن

 

سه رنگ قرمز ، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند یعنی ما نمی توانیم آنها را ایجاد کنیم ولی بقیه ی رنگها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می شود.

 

از ترکیب سه رنگ اصلی زرد ،  قرمز ،  آبی به نسبت مساوی رنگ سیاه بوجود می آید و اگر تمام رنگهای اصلی و ترکیبی در یک رنگ وجود داشته باشد آن رنگ سفید به نظر می آید.

 

رنگ خاکستری ترکیبی از رنگ سیاه و سفید است . رنگ خاکستری وقتی بسیار روشن باشد به رنگ سفید و وقتی بسیار تیره باشد به رنگ سیاه نزدیک می شود. رنگهای طبیعی دارای مقداری رنگ خاکستری می باشند.

 

رنگی که رنگ اصلی را خنثی کند رنگ فرعی نامیده می شود . از ترکیب دو رنگ اصلی کنار هم رنگی میانشان ایجاد می شود. که این رنگ فرعی رنگ اصلی مقابل خود را خنثی می کند .

 

بنا براین اگر رنگی تن نارنجی داشت برای خنثی کردن تن نارنجی از رنگی استفاده می کنیم که در آن تن آبی وجود داشته باشد مثل مشکی یا خاکستری.

 

بنابراین اهمیت دانستن مثلث رنگ برای آرایشگرها بسیار مهم است زیرا می تواند رنگ دلخواه مشتری را ایجاد نماید یا رنگ ایجاد شده ی فعلی را اصلاح کرد و به مقصود مورد نظر مشتری نزدیک کرد.  

 

رنگهایی که تن  قرمز ، نارنجی ، مسی ، طلایی دارند رنگهای گرم و رنگهایی که تن بنفش ، آبی ، سبز ، داشته باشند رنگهای سرد محسوب می شوند .

  

                               

رنگهای گرم  با رنگهای سرد و بالعکس هرگز ترکیب نمی شوند . ما نمی توانیم آنها را با هم بکار ببریم . از ترکیب آنها رنگی زشت و نازیبا ایجاد می شود.

ردیف اول هر کاتالوگی سری رنگهای طبیعی است که با N شروع می شود . می تواند به صورت عدد خالص و ممیز نیز ذکر شود یا یک ععد خالص و ممیز و صفر بعد از ممیز  به عنوان مثال 0/2 که پایه ی رنگ مشکی طبیعی است.

 

توجه : در بعضی از کاتالوگها رنگ مشکی پر کلاغی از سری طبیعی حذف شده و به گروه دودی اضافه شده است . در این صورت یک شماره از شماره ی رنگهای طبیعی کاسته می شود.   

چند نکته ی مهم :

هیچگاه رنگها با تن های متفاوت را با هم ترکیب نکنید زیرا ایجاد بی نظمی م یکند .

هیچ گاه بیشتر از دو یا سه رنگ را با هم مخلوط نکنید زیرا رنگ ثبات لازم را پیدا نمی کند .

هیچگاه رنگهای کارخانه های متفاوت را با هم ترکیب نکنید چون هر کارخانه ای فرمول مخصوص به خود را دارد .

در صورت نیاز رنگهایی را که اختلاف تن و پایه ی آنها زیاد نباشد را می توان در شرایط خاص مطرح شده ی زیر با هم ترکیب کرد .

-           سری سرد در یک پایه مثلا  M8 + A8 + N8

-          سری گرم در یک پایه R7 + V7

-             سری N با هر رنگی ولی با یک پایه ترکیب می شود .      N9 + C9

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398 - 23:08:59
عـــــالیـــــــــه مــــمـــــنـــــون...
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 11:11:49
عالی بود ممنون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: