چهارشنبه 01 خرداد 1398 - 11:20:38

روش های درمان و جلوگیری از رشد ناخن در گوشت پا

علل و علائم رشد ناخن در گوشت پا

روش های پیشگیری از فرو رفتگی ناخن در انگشت

 

دلایل و درمان فرو رفتگی ناخن در گوشت پا

 


تنها افرادی که به فرو رفتن ناخن در گوشت پا دچار شده اند می توانند درک کنند که این عارضه شایع چه درد وحشتناکی داشته و در صورت عدم درمان می تواند عوارض خطرناکی را داشته باشد. در ادامه مقاله روش های درمان و جلوگیری از رشد ناخن در گوشت پا با ما همراه باشید تا به بررسی علت، علائم و روش های درمان این عارضه بپردازیم.


فرو رفتن ناخن در گوشت پا به چه معناست؟


فرو رفتن ناخن در گوشت که نام علمی و لاتین آن Ingrown nail یا Onychocryphotosis است، یکی از شایع ترین بیماری های ناخن می باشد. این بیماری که اغلب در انگشت شصت مشاهده می شود، به دلیل رشد بیش از حد ناخن و فرو رفتن آن در شیار ناخن پدید می آید. فرو رفتن ناخن در گوشت معمولا با درد و عفونت همراه خواهد بود.


علل ابتلا به رشد ناخن در گوشت پا


عمده ترین علت رشد ناخن در گوشت پا، کوتاه کردن ناصحیح ناخن است که طی آن لبه های تیز باعث فرو رفتن در پوست می شوند. از علل دیگر می توان به پیاده روی و دویدن های طولانی مدت اشاره کرد. پوشیدن کفش های تنگ و عدم رعایت بهداشت فردی نیز می توانند از دیگر دلایل ابتلا به فرو رفتگی ناخن در گوشت باشند. البته، شیوع این بیماری در برخی خانواده ها، نشان از ارثی بودن آن نیز دارند.

 

تفاوت ناخن سالم با ناخن فرو رفته در گوشت پا


علائم فرورفتگی ناخن در پوست


شایع ترین محل بیماری ناخن، انگشت شصت پا است که از نظر علائم به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف این بیماری معمولا همراه با تورم و قرمزی در ناحیه مورد نظر است که دردناک بوده و راه رفتن را دچار مشکل می کند. در نوع متوسط، تورم شدید شده و با عفونت و ترشح خونابه و همچنین چرک همراه است. در نوع سوم، حالت بیماری شدید و مزمن شده و با تولید بافت گرانولوم و تغییر شکل ناخن همراه خواهد بود.


درمان فرو رفتگی ناخن در گوشت پا


بسته به نوع و شدت عارضه می توان درمان هایی را برای آن تجویز کرد. در موارد خفیف که عفونت وجود ندارد، استراحت داده به پا و ماساژ ملایم با آب ولرم می تواند موثر واقع شود. در مواردی که بیماری حادتر شده و با ترشح چرک همراه است، مراجعه به پزشک الزامی می باشد. به خصوص اگر شخص به بیماری های دیگری همچون دیابت نیز مبتلا باشد. معالجه سر خودانه می تواند منجر به بروز عفونت بیشتری در بیمار شود. در برخی موارد که بیماری در مرحله سوم قرار دارد، حتی ممکن است نیاز به جراحی نیز باشد. پزشک جراح علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک از روش هایی مانند بانداژ و رد کردن نخ دندان و تخلیه چرک نیز استفاده می کند. این احتمال نیز وجود دارد که جراح برای کنترل عفونت مجبور شود قسمتی یا تمام ناخن را با استفاده از بی حسی موضعی، بردارد. البته این روش اغلب با عوارض دردناک جراحی همراه است و فرد باید حداقل دو هفته در دوران نقاهت به سر ببرد. همچنین این احتمال وجود دارد که پس از بهبودی نیز، ناخن دوباره به حالت اول بازگشته و در گوشت فرو برود. یکی دیگر از روش های درمان ناخن فرو رفته در گوشت به وسیله جراحی این است که ناحیه مورد نظر را بریده و سپس با روش هایی، ریشه آن سوزانده شود. درمان های دیگری از فرورفتگی ناخن نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.


درمان خانگی فرو رفتگی ناخن در گوشت پا


پیش از این به تفصیل راجع به علل و علائم بروز بیماری شایع ناخن یعنی فرو رفتگی در گوشت پا پرداختیم. اما خبر خوب این است درمان های طبیعی بسیاری برای آن وجود دارد.

درمان فرو رفتگی ناخن پا با سیر و روغن زیتون

سیر با خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد، از بروز عفونت در ناخن پیشگیری کرده و حتی قادر به درمان آن نیز می باشد. روش تهیه پماد طبیعی برای درمان ناخن فرو رفته بدین صورت است که یک بوته سیر را به همراه یک قاشق غذا خوری روغن زیتون با هم ترکیب کرده تا مایع خمیری به دست آید. محلول را با استفاده از انگشت روی ناخن ماساژ داده و اجازه دهید 40 دقیقه بماند. می توانید روزی دو بار از این درمان استفاده کنید. این پماد طبیعی می تواند به درمان پوست های آسیب دیده کمک بسیاری کرده و یک مانع حفاظتی در برابر باکتری ها و میکروب ها ایجاد کند.

 

درمان فرو رفتگی ناخن پا با سیر و روغن زیتون

 

درمان فرو رفتگی ناخن پا با عسل و آب لیمو

ویژگی های آنتی بیوتیک موجود در عسل، از بروز عفونت در ناخن جلوگیری کرده و موجب کاهش درد و قرمزی پوست خواهد شد. ترکیب عسل و آبلیمو علاوه بر این که در درمان های داخلی موثر است، در بسیاری از مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. برای تهیه این معجون شگفت انگیز کافیست دو قاشق غذاخوری آبلیمو را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و روی محل آسیب دیده قرار دهید. اجازه دهید مواد به مدت 30 دقیقه روی موضع بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این کار را می توانید تا زمانی که ناخن فرو رفته از گوشت خارج شود، روزی دو بار انجام دهید.

 

درمان فرورفتگی ناخن با آبلیمو و عسل

 

درمان فرو رفتگی ناخن پا با آلوئه ورا و روغن درخت چای

خواص مرطوب کنندگی و بازسازی موجود در آلوئه ورا و روغن درخت چای، موجب تسریع بازسازی سلول و تسهیل خروج ناخن ها می شود. این گیاهان از مواد ضد عفونی کننده قدرتمندی تشکیل شده اند که از پوست محافظت خواهد کرد. برای تهیه این پماد می توانید دو قاشق ژل آلوئه ورا را همراه با 6 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید. ژل آلوئه ورا با قطرات روغن درخت چای را روی موضع آسیب دیده بمالید. نیازی به شستشوی محل نخواهد بود. تا زمانی که مشکل برطرف شود می توانید روزی دو بار از این محلول استفاده کنید.

 

درمان فرورفتگی ناخن با آلوئه ورا

 

درمان فرو رفتگی ناخن پا با سرکه سیب

از آن جایی که سرکه سیب حاوی اسید بالایی است، در تنظیم PH پوست و تسریع درمان عفونت کمک شایانی می کند. علاوه بر این، ترکیبات ضد التهابی آن، تورم را کاهش داده و احساس درد در اطراف ناخن های آسیب دیده را آرام می کند. برای تهیه این محلول، به نصف فنجان سرکه سیب و سه فنجام آب نیاز خواهید داشت. ابتدا آب را حرارت دهید و بدون این که جوش بخورد، آن را داخل کاسه بریزید. سپس سرکه سیب را به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. پاها را در محلول به دست آورده قرار داده و اجازه دهید 20 دقیقه به همان حال بماند. می توانید هر روز از این روش درمان استفاده کنید تا مشکل برطرف شود.

 

درمان فرورفتگی ناخن با سرکه سیب

 

درمان فرو رفتگی ناخن پا با دم کرده گل همیشه بهار

گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتری که دارد، یک روش درمانی ملایم برای مبارزه با درد ناشی از ناخن های فرو رفته محسوب می شود. دم کرده گل همیشه بهار، درمان مستقیم برای جلوگیری از عفونت بوده و در درمان پوست های آسیب دیده کمک شایانی می کند. برای این کار به سه قاشق غذاخوری گل همیشه بهار و 2 فنجان آب نیاز خواهید داشت. آب را حرارت داده تا به نقطه جوش برسد. سپس گل ها را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کرده تا حدود 5 دقیقه خوب بجوشد. سپس صبر کنید تا به دمای اتاق برسد و گل ها را به خوبی فشار داده و در کاسه ای بریزید. پاها را به مدت 15 تا 20 دقیقه در جوشانده قرار داده و این کار را روزی یک بار انجام دهید.

 

درمان ناخن فرو رفته با گل همیشه بهار

 

درمان فرو رفتگی ناخن با روغن کرچک

روغن کرچک می تواند گردش خون را افزایش داده و مدت زمان بهبودی را تسریع ببخشد. استفاده از روغن کرچک، پوست آسیب دیده را نرم کرده و فرو رفتگی ناخن در گوشت را تسکین می دهد. جهت بهره مندی از خواص این روغن سودمند می توانید آن را روی ناخن آسیب دیده استعمال نمایید. روش دیگر استفاده از روغن کرچک بدین صورت است که آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را روی ناخن قرار دهید. چند دقیقه صبر کرده و در نهایت محل را با آب بشویید.

 

درمان فرو رفتگی ناخن با روغن کرچک

 

درمان فرو رفتگی ناخن با پیاز

پیاز نیز به لطف خواص ضد التهابی عالی که دارد، در درمان ناخن های فرو رفته بسیار مفید واقع می شود. این گیاه پر خاصیت را می توان به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد. روش استفاده از پیاز برای درمان فرو رفتگی ناخن بدین صورت است که ابتدا آن را طبخ کرده و سپس از جوشاندن به خوبی میکس کنید. پیاز له شده را در حالی که هنوز گرم است، در یک تکه گاز استریل قرار دهید. گاز را روی منطقه آسیب دیده قرار داده و برای پوشاندن آن از باند استفاده کنید. اجازه دهید پیاز به مدت حداقل دو دقیقه روی موضع بماند و سپس آن را بردارید.

 

درمان فرو رفتگی ناخن

 

درمان فرو رفتگی ناخن با زردچوبه

زرچوبه را می توان جهت رهایی از درد و تورم ناشی از ناخن فرو رفته در گوشت پا مورد استفاده قرار داد. کورکومین موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهاب است که می تواند مفید واقع شود. نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با کمی روغن خردل ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاید. این خمیر را دور انگشتی که ناخن در آن فرو رفته قرار داده و با استفاده از بانداژ به خوبی بپوشانید. این روش درمانی را می توانید دو تا سه بار در روز انجام دهید. همچنین، می توانید مقداری کرم آنتی بیوتیک حاوی کورکومین را روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و انگشت ها را بانداژ کنید. از این کرم نیز می توانید دو تا سه بار در روز استفاده نمایید. علاوه بر این، می توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر ریخته و بجوشانید. این مخلوط را دو بار در روز بیاشامید تا علاوه بر کاهش درد، روند بهبود آن نیز تسریع یابد.

 

درمان فرو رفتگی ناخن با مواد طبیعی در منزل


نکات فرو رفتگی ناخن در گوشت پا


- یک تکه کوچک و نازک پارچه نخی را زیر لبه ناخن قرار داده تا کمی آن را بالا آورده و از پوست جدا کند. بهتر است هر روز این پارچه را عوض کنید تا قرمزی و درد از بین برود.
- روزانه دو تا سه بار از کمپرس آب گرم به مدت 10 دقیقه استفاده کنید.
- می توانید یک کمپرس خانگی از سرکه سفید و آب یا محلول آب و نمک درست کرده و روی موضع قرار دهید. با این روش می توانید از درد و ورم بکاهید. بعد از هر کمپرس، پاهای خود را کاملا خشک کنید.
- پاها را در بالا قرار دهید.
- پس از خیس کردن ناخن آسیب دیده، پوست بیش از حد رشد کرده روی ناخن را به عقب برگردانید.
- از پماد آنتی بیوتیک روی ناخن ها استفاده کنید.
- از آن جایی که فرو رفتگی ناخن در انگشت پا معمولا با درد همراه است، می توانید از یک مسکن استفاده کنید.
- زخم روی انگشت را با یک چسب زخم بپوشانید.
- کفشی که به پا می کنید باید فضای مناسب برای رشد ناخن ها را داشته باشد. کفش هایی با جنس نرم و پنجه پهن، بهترین گزینه هستند.
- در صورت تمایل می توانید تا زمان بهبودی صندل به پا کنید تا روند درمان تسریع یابد.
- اگر به بیماری دیابت دچار هستید، هر روز به پاهای خود نگاه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، فورا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید.

 

پیشگیری از شکنندگی ناخن


روش های پیشگیری از بروز فرو رفتگی ناخن در گوشت پا


- تمیز نگه داشتن پاها
- جلوگیری از بروز ضربه به ناخن
- محافظت از انگشتان در حین ورزش کردن
- کوتاه کردن مرتب ناخن ها
- مستقیم و صاف کوتاه کردن ناخن های پا
- خودداری از کوتاه کردن بیش از حد ناخن ها
- جلوگیری از عفونی شدن ناخن ها


در مطلب روش های درمان و جلوگیری از رشد ناخن در گوشت پا به بررسی علل و علائم ابتلا به این بیماری شایع ناخن پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شود.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: