پنجشنبه 02 خرداد 1398 - 23:51:08

درمان پسوریازیس ناخن در منزل

پسوریازیس و علائم آن چیست؟

راهکارهای درمان پسوریازیس در خانه

 

درمان پسوریازیس ناخن در منزل با راهکارهای گیاهی


پسوریازیس یک نوع بیماری اختلال در سیستم ایمنی است که به پوست و ناخن مربوط می شود. پسوریازیس با درد همراه نیست اما می تواند اختلالاتی در رابطه های اجتماعی و عملکرد بیمار را به ارمغان بیاورد. در ادامه مطلب درمان پسوریازیس ناخن در منزل با ما همراه باشید تا به بررسی همه چیز در این باره بپردازیم.

 

پسوریازیس ناخن چیست؟


پسوریازیس یک واژه فرانسوی Psoriasis به معنی صدفک یا بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی را می ‌فرستد. این سیگنال‌ها موجب افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست شده و با خشکی و قرمزی همراه است. پسوریازیس، بیماری واگیرداری نیست.
پنج نوع اصلی پسوریازیس وجود دارد که از جمله آن ها می توان به پسوریازیس پلاکی، خالدار، معکوس، پوسچولار و اریترودرمیک اشاره کرد. شایع ‌ترین آن پسوریازیس پلاک ‌مانند است که به شکل ناحیه ‌هایی قرمزرنگ با پوششی سفید از سلول‌های مرده پوست مشخص می‌شود. پسوریازیس در هر نقطه‌ای از بدن مانند زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا، ناخن و ... می‌تواند بروز کند. این بیماری با سایر بیماری ها و شرایط جسمی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و افسردگی در ارتباط است.
پسوریازیس اغلب در سنین جوانی شروع می‌شود؛ اما می‌تواند در هر سنی از دوران نوزادی تا سنین کهولت نیز بروز کند. زنان و مردان تقریباً به یک نسبت به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری درمان قطعی ندارد؛ اما داروهای بسیاری وجود دارند که با استفاده از آنها می توان پسوریازیس را کنترل کرد. روش‌های بسیاری برای کنترل پسوریازیس وجود دارند که از جمله آن ها می توان به درمان‌های موضعی، نور درمانی، داروهای سیستمیک، بیولوژیک و طب مکمل اشاره کرد. پسوریازیس اگر چه آزار دهنده است، ولی در صورت درمان مناسب و رعایت دستورهای پزشکی، می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد. در ادامه قصد داریم شما را با یکی از شایع ترین انواع پسوریازیس یعنی پسوریازیس ناخن آشنا کنیم.


علائم پسوریازیس ناخن


این نوع پسوریازیس معمولا با علائم پوستی همراه است. علائم اصلی پسوریازیس ناخن بسیار شبیه به نشانه های عفونت قارچی است. در ادامه موارد بیشتری از پسوریازیس ناخن را برای شما بازگو خواهیم کرد:

- تغییر رنگ واضح ناخن به قرمز یا زرد. به طوری که انگار یک قطره خون در زیر صدف ناخن قرار دارد.
- خطوط یا شیارهایی که سراسر ناخن را فرا گرفته و از یک سمت به سمت دیگر ادامه پیدا می کنند.
- وجود تورفتگی هایی روی ناخن که به دلیل از بین رفتن سلول های سطح ناخن پدید می آیند.
- بلند شدن ناخن از بستر که ممکن است به صورت یک ناحیه سفید در ناخن ایجاد شود.
- ضخیم شدن پوست زیر ناخن که ممکن است سست شدن ناخن را به همراه داشته باشد.
- شکنندگی ناخن ها و از بین رفتن آن ها به مرور زمان
- بروز خطوط کوچک سیاه در ناخن از سمت نوک به سمت کوتیکول
- احتمال بروز قارچ ناخن یا التهاب پوست اطراف لبه های ناخن
- آرتریت انگشتان و تغییر ناخن ها
- قرمز شدن ناحیه کمرنگ هلالی شکل در ته ناخن که به دلیل تجمع مویرگ در این ناحیه رخ می دهد.

 

علائم پسوریازیس ناخن


چگونگی تشخیص پسوریازیس ناخن


در صورتی که متوجه تغییر رنگ ناخن، فرورفتگی با عفونت و همچنین درد در این ناحیه شدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید. اخیرا راهکار جدیدی برای تعیین میزان آسیب ناخن ها توسط پسوریازیس ابداع شده است که در آن با استفاده از شاخص شدت پسوریازیس به منظور اثربخشی درمان ها، مورد سنجش قرار می گیرد. اگر یکی از اعضای خانواده فرد مشکوک به پسوریازیس نیز به این عارضه دچار است، حتما پزشک معالج را از این موضوع آگاه سازید.


دلایل پسوریازیس ناخن


همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، دستگاه ایمنی و ژنتیک نقش عمده‌ای در توسعه پسوریازیس دارند. محققان بر این باورند که یک فرد برای ابتلا به پسوریازیس، باید ترکیبی از ژن‌هایی که باعث پسوریازیس می‌شود را در خود داشته و در برابر عوامل خارجی که به عنوان محرک شناخته می شوند، قرار گرفته باشد.

دستگاه ایمنی

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. شرایط خود ایمنی در نتیجه حمله بدن به خودش است. در مورد پسوریازیس، سلول‌ های سفید خون شناخته شده به عنوان سلول‌ های T به اشتباه به سلول‌ های پوست یا ناخن حمله می‌ کنند.
در یک بدن معمولی، سلول ‌های سفید خون مستقر برای حمله و از بین بردن باکتری ‌های مهاجم و مبارزه با عفونت هستند. این حمله اشتباه باعث می‌ شود که روند تولید سلول‌ های پوست بیش از حد شود. تولید سلول پوست با سرعت بالا باعث می‌شود سلول ‌های جدید پوست با سرعت بیش از حد توسعه یابند. آن‌ها در سطح پوست تحت فشار قرار می ‌گیرندو موجب می شود به صورت التهاب و قرمزی نشان داده شوند.
این نتایج در پلاک‌هایی هستند که رایج ‌ترین همراه پسوریازیس است. حمله به سلول‌ های پوست باعث قرمزی و توسعه نواحی ملتهب پوست می‌شود.

ژنتیک

باور بر این است که پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است. هر چند محققان دقیقا نمی‌ دانند که چگونه پسوریازیس از یک نسل به نسل دیگر منتقل می ‌شود. الگوی وراثت احتمالا شامل چندین ژن یا ترکیبی از ژن ‌های بسیاری است.
حدود یک سوم از افراد مبتلا به پسوریازیس، سابقهٔ خانوادگی این بیماری را داشته ‌اند. اگر یکی از والدین پسوریازیس داشته باشد، کودک به احتمال 25 درصد به پسوریازیس مبتلا می ‌شود. اگر هر دو پدر و مادر پسوریازیس داشته باشند، یک کودک به احتمال حدود 65 درصد به این بیماری مبتلا خواهد شد.
مطالعات صورت گرفته از دوقلوهای همسان مبتلا به پسوریازیس نشان می ‌دهد که پسوریازیس حداقل تا حدی ژنتیکی است. اما این مطالعات نیز تقویت پیچیدگی پسوریازیس را به همراه داشته ‌است. در حدود یک سوم از دوقلوهای همسان که در آن‌ها پسوریازیس وجود داشته ‌است، تنها یکی از دوقلوها بیماری را داشته و این نشان می  ‌دهد که عوامل زیست ‌محیطی یا محرک در ابتلا به پسوریازیس نقش اصلی را بازی می ‌کنند. این نظریه وجود دارد که پسوریازیس ترکیبی از ژن‌ها و نیروهای خارجی است و هنگامی که ژن‌های مسئول برای پسوریازیس کشف شوند، الگوی وراثت ممکن است بهتر درک شود.

محرک‌ها

عامل محرک، نقش اصلی را در ابتلا به پسوریازیس ایفا نمی کند. چه بسا ممکن است آنچه باعث پسوریازیس در یک نفر شود، بر دیگری تأثیر نداشته باشد. از جمله محرک ‌های ایجاد پسوریازیس می توان به استرس، صدمه های پوستی، برخی داروها و عفونت اشاره کرد.

استرس

استرس می‌تواند موجب شروع بیماری پسوریازیس برای اولین بار یا حتی تشدید آن شود. آرامش و کاهش استرس نقش به سزایی را در پیشگیری از استرس حاصل از تأثیر پسوریازیس خواهد داشت.

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف نوشیدنی های الکلی می‌تواند موجب بروز و افزایش پسوریازیس شود. اگر بیش از حد الکل استفاده کنید، احتمال این که پسوریازیس تشدید یابد نیز بیشتر است. کاهش یا ترک مصرف الکل برای پوست شما بسیار مفید خواهد بود. می توانید از پزشک خود کمک بگیرید، پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه برای ترک نوشیدن داشته باشید.

عفونت، میکروب‌ها و اچ‌ آی‌ وی

هر چیزی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد، در پسوریازیس نیز تأثیرمی‌ گذارد. به ‌طور خاص، عفونت استرپتوکوکی گلو درد  با پسوریازیس خالدار همراه است. گلو درد اغلب با شروع اولین پسوریازیس خالدار در کودکان همراه است. شما ممکن است افزایش میزان پسوریازیس را بعد از یک گوش درد، برونشیت، التهاب لوزه‌ها یا عفونت‌های تنفسی تجربه کنید. در این صورت می توانید با دکتر در مورد گرفتن تست گلو درد و افزایش میزان پسوریازیس صحبت کنید.
پسوریازیس ممکن است با استعمار پوست یا روده توسط استافیلوکوکوس اورئوس، مالاسزیا، و کاندیدا آلبیکنس عود کند. نرخ پسوریازیس در افراد HIV مثبت مانند افراد HIV منفی است. با این حال، پسوریازیس در افراد آلوده به اچ آی وی گرایش به شدت بیشتر دارد.

سایر محرک‌ها

اگر چه از نظر علمی اثبات نشده، برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس گمان می‌برند که آلرژی، رژیم غذایی و آب و هوا محرک پسوریازیس آن ها می باشد.

 

آیا پسوریازیس درمان قطعی دارد؟


در حال حاضر، درمان قطعی برای پسوریازیس کشف نشده؛ اما روش های مختلفی به منظور کاهش علائم و بهبود ظاهر ناخن ها وجود دارد که  در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

انواع دارو و پمادها

ویتامین A موضعی یا همان تزاروتن، مشتقات ویتامین D و داروهای آنتیبابولیت برای استعمال روی ناخن جهت کاهش پسوریازیس بسیار مفید هستند.

 

درمان پسوریازیس با دارو

 

تزریق دارو

این احتمال وجود دارد که برای درمان پسوریازیس ناخن از روش تزریق استروئیدها یا کورتیزون به ناحیه زیر پوست ناخن استفاده شود. تزریق می تواند موثرتر از پمادهای استروئیدی باشد.

درمان سیستمیک

از این روش زمانی استفاده می شود که بیمار علائم پوستی و آرتریت را به طور همزمان داشته باشد. در روش سیستمیک، داروی مورد استفاده در سراسر بدن پخش می شود که اغلب به صورت قرص یا تزریق خواهد بود.

برداشتن ناخن و عمل جراحی

چنانچه سایر روش های درمان پسوریازیس موثر واقع نشوند، در مرحله آخر می بایست از روش جراحی استفاده شود. این عمل با بی حسی موضعی همراه است و طی آن، پزشک اقدام به برداشتن بخشی از ناخن آسیب دیده می کند.

درمان های خانگی پسوریازیس ناخن

بهترین و اولین راهکار جلوگیری از بیماری های ناخن به خصوص پسوریازیس، این است که همیشه ناخن های خود را کوتاه و مرتب نگه دارید. هنگام کار با مواد شوینده و شیمیایی، حتما از دستکش استفاده شود. گیاهان بسیاری نیز برای درمان پسوریازیس ناخن مفید هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

آلوئه ورا مفید در درمان پسوریازیس ناخن

آلوئه ورا برای رفع خشکی و شکنندگی ناخن ها مفید است. این گیاه، رطوبت پوست را حفظ کرده، التهاب را برطرف می کند و از ترک خوردن و قرمزی ناخن جلوگیری خواهد کرد. جهت بهره مندی از فواید این گیاه معجزه آسا مقداری ژل آلوئه ورا را به بستر ناخن و اطراف آن مالیده و بگذارید کاملا جذب پوست شود. سه یا چهار بار در روز از این روش استفاده کنید.

 

درمان پسوریازیس با آلوئه ورا

 

سرکه سیب مفید در درمان پسوریازیس ناخن

سرکه سیب از گسترش عفونت جلوگیری کرده و به کاهش علائم کمک می کند. برای استفاده از این ماده، یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط و دو بار در روز بنوشید. روش دیگر این است که سرکه سیب و آب را به نسبت 1 به 3 با هم مخلوط کرده و ناخن ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل آن قرار دهید. سپس ناخن را کاملا خشک کنید. جهت کسب نتیجه دلخواه، لازم است یک بار در روز و برای چند هفته از این روش استفاده کنید.

 

درمان پسوریازیس ناخن با سرکه سیب

 

روغن نارگیل مفید در درمان پسوریازیس ناخن

افراد مبتلا به پسوریازیس ناخن باید همیشه بخصوص بعد از تماس دست با آب، ناخن ها را مرطوب کنند. روغن نارگیل از بهترین مرطوب کننده های طبیعی است. چند بار در روز مقداری روغن نارگیل را روی ناخن، کوتیکول و پوست ناخن بمالید. برای این کار، 3 یا 4 قطره روغن پونه کوهی و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده را با هم مخلوط کرده و روی ناخن ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه با آب ولرم شسته و خشک کنید. این کار را می توانید دو بار در روز و برای چند هفته انجام دهید.

 

درمان پسوریازیس با روغن نارگیل

 

روغن درخت چای مفید در درمان پسوریازیس ناخن

برای کاهش خطر بروز عفونت قارچی که از عوارض شایع پسوریازیس ناخن است، ماده ای بهتر از روغن درخت چای یافت نمی شود. جهت بهره مندی از خواص روغن درخت چای، دو بار در روز 5 یا 6 قطره از این روغن را داخل وان حمام یا کاسه پر از آب ریخته و به مدت 15 دقیقه ناخن ها را داخل آن قرار دهید. در پایان ناخن ها را کاملا خشک کنید. روش دیگر این است که 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 5 قطره روغن درخت چای را مخلوط کرده و با توپ پنبه روی ناخن بمالید. بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. سپس ناخن را خشک کرده و از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید دو یا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.

 

درمان بیماری ناخن پسوریازیس با روغن درخت چای

 

نور خورشید مفید در درمان پسوریازیس ناخن

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به درمان پسوریازیس ناخن کمک شایانی خواهد کرد. از آن جایی که اشعه ماورا بنفش باعث کاهش سرعت تولید و ریزش سلول های پوست شده و ویتامین D باعث افزایش ایمنی بدن در برابر عفونت می شود، این راهکار طبیعی بسیار مفید خواهد بود.

هر روز صبح به مدت 10 تا 15 دقیقه ناخن های خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. بهتر است جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی یا بروز سرطان پوست، در ساعت هایی که آفتاب شدید است از انجام این کار خودداری کنید.

 

درمان پسوریازیس ناخن با نور خورشید


 

در مطلب درمان پسوریازیس در منزل که پیش رویتان قرار دارد، به بررسی علل و راهکارهای درمان شیمیایی و خانگی این عارضه پرداختیم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

دوشنبه 13 خرداد 1398 - 17:02:50
سلام توخاتواده ی ما من فقط کف پای راستم برادرم روی ساق های پاش وخواهربعدخودم ارنج وزانو ومچ پا وناخن هاش درگیرشده امیدوارم این مطلب براش مفیدواقع بشه وماهم دعاگوی شماباشیم ممنون ازمطلب مفیدتون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: