سه شنبه 26 مرداد 1395 - 12:04:24

سفید کردن دندان

مراقبت از زیبایی دندان ها

سلامت دندان

سلامت دندان



سفید کردن دندان های یکی از محبوب ترین روش های موجود برای زیباسازی دندان هاست و بسیاری از افراد و به خصوص خانم ها برای داشتن دندان هایی زیباتر دست به این اقدام می زنند. این پروسه روش های مختلفی دارند و برای این که دندان ها سفید بمانند باید این پروسه تکرار شود.این مقاله از سایت رژلب توسط محققین دانشگاه کلمبیا آمریکا جمع آوری شده است و در مورد سفید کردن توضیح کامل و دقیقی ارائه می دهد.
 

تغییر رنگ دندان ها
مینا، لایه خارجی دندان ها و عاج به قسمت داخلی دندان گفته می شود و ترکیب این دو ماده به وجود آورنده رنگ دندان هاست. به علاوه رنگ دندان ها به عواملی مانند نازکی مینای دندان و نرم بودن آن هم بستگی دارد و هر چه مینا نازک تر باشد، رنگ دندان ها تیره تر خواهد بود. از دلایل دیگری که موجب تیرگی دندان ها می شود می توان به مصرف دخانیات، استفاده از مواد غذایی رنگی مانند چای، قهوه، نوشابه و میوه ها و غداهای رنگی اشاره کرد. به علاوه دلایل ژنتیکی، دارویی و برخی بیماری ها هم می توانند در تیره تر کردن رنگ دندان ها موثر باشند.

پروسه روشن کردن دندان ها
در روشن کردن دندان از بلیچر یا روشن کننده هایی استفاده می شود که حاوی هیدروژن پراکسید و کربامیدپراکسید هستند. این بلیچر ها لکه ها را شکسته و آن ها را از بین می برند.

آیا می توان هر نوع دندانی را سفید کرد؟
جواب این پرسش خیر است. زیرا در صورتی که دندان های فرد مشکل خاصی داشته و یا بیش از حد حساس باشد، نمی توان روی آن ها از سفید کردن دندان ها استفاده کرد. بنابراین قبل از هر کاری باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

انواع روش های سفید کردن دندان

خمیر دندان 


خمیر دندان های سفید کننده
این خمیر دندان ها سطح خارجی دندان ها را سفید می کنند. البته این پروسه ملایم بوده و در مواردی که لکه های دندان بیش از حد بوده و تیرگی دندان ها شدید باشد موثر نیست. به علاوه استفاده از این خمیر دندان ها برای افرادی که دندان های حساسی دارند توصیه نمی شود و این افراد حتما باید از خمیر دندان هایی استفاده کنند که ADA آن ها را تایید کرده باشد.

سفید کردن دندان  توسط دندانپزشک 
در این روش ابتدا دندانپزشک روی دندان ها ژل محافظی زده و سپس سفید کننده را روی لثه ها و دندان ها می زند تا براشینگ را تکمیل کند. به علاوه در این روش معمولاً از لیزر و یا نور خاصی هم استفاده می شود تا نتیجه بهتری به دست آید.

سفید کردن دندان در منزل
سفید کننده های حاوی پراکسید می توانند تا حدی دندان ها را سفید کنند. این نوع مواد به صورت ژل ویا بسته بندی هایی در بازار وجود دارند که می توان از آن ها روی دندان ها استفاده کرد.

آماده سازی
در برخی موارد ممکن است دندان ها مشکلاتی داشته و به همین دلیل پروسه سفید کردن دندان ها موفقیت آمیز نباشد. به طور مثال در صورتی که در دندان فرد حفره ای وجود داشته باشد مواد سفید کننده به داخل آن نفوذ کرده و ریشه را تیره کنند. بنابراین نه تنها این کار دندان ها را سفید نمی کند بلکه باعث تیره تر شدن آن ها هم می شود.
به علاوه در صورتی که لثه ها حساس و ملتهب باشند نمی توان از روش سفید کردن دندان ها استفاده کرد زیرا مشکل آن ها را وخیم تر می کند. بنابراین قبل از هر اقدامی باید به دندان پزشک مراجعه کرده و از دندان ها عکس گرفت.

پروسه سفید کردن دندان
به طور کلی دو نوع روش برای سفید کردن دندان ها وجود دارد.

در روش اول سفید کردن روی دندان هایی انجام می شود که به اصطلاح زنده هستند و گرچه دندان های پر شده در بین آن ها وجود دارد ولی ریشه آن ها سالم است.

روش دوم در حالتی به وجود می آید که روی دندان ها عصب کشی انجام شده است و عصب های دندان از بین رفته اند.

هنگامی که دندان ها زنده باشند، معمولا از ژل های معمولی حاوی هیدروژن پراکسید استفاده شده و در مدت 30 تا 90 دقیقه کار دندان ها تمام می شود.
روش دوم هنگامی است که اعصاب دندان ها از بین رفته است. در این حالت دندانپزشک به جای روی دندان به قسمت داخلی آن توجه کرده و با زدن مواد مورد استفاده برای این کار دندان را از داخل سفید می کند. در این روش دندان ها پس از چند روز سفید شده و ممکن است باز هم نیاز به ترمیم داشته باشند.

چک آپ
همان طور که گفته شد، سفید کردن دندان ها همیشگی نیست و پس از گذشت زمان مشخصی باز هم دندان ها تیره می شوند. به همین دلیل بهتر است هر 6 تا 12 ماه یک بار این پروسه تکرار شود.

عوارض جانبی
وقتی که پراکسید موجود در ژل های سفید کننده به عاج و عصب دندان نفوذ کند، ممکن است باعث حساسیت آن شود. به همین دلیل توصیه می شود که افراد قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کرده و از وضعیت دندان های خود مطلع شوند.

خطرات
سفید کردن دندان ها خطرات حادی نداشته و حاد ترین مشکلی که ممکن است به وجود آورد، التهاب لثه است. البته گفته می شود که خانم های باردار نباید در حین بارداری دست به این کار بزنند.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژ لب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: