جمعه 07 دی 1397 - 10:41:35

با مواد رنگ مو بیشتر آشنا شوید

اصول رنگ کردن موها چیست؟
نکات کلیدی رنگ کردن مو

واریاسیون ها چه ویژگی هایی دارند؟

وقتی وارد مغازه لوازم بهداشتی و آرایشی می‎شوم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب می‎کند، عکس‎های زیبا از خانم‌هایی است که موهای خود را با برندهای مختلف، رنگ کرده‎اند. رنگ موی زیتوی، طلایی، شرابی و مشکی و... راستش که هرچقدر به این جعبه‎ها خیره می‎شوم، بیشتر دلم می‎خواهد، موهایم را به رنگ یکی از عکس‎های روی جعبه در بیاورم. برای همین تصمیم گرفتم، با خرید یکی از این جعبه های خوش رنگ و لعاب، تغییری ویژه‎ای به ظاهرم بدهم. امروز در این مقاله از سایت آرایشی رژلب قرار است درباره هر آنچه برای رنگ کردن مو لازم است برایتان بگوییم و توضیح دهیم که معنی اعدادی که در یک کاتالوگ رنگ مو آمده چیست، ترکیبات رنگ مو چیست و واریاسیون ها در چه رنگ‎هایی موجود هستند. با ما همراه باشید.

 

 تیوپ رنگ مو حاوی چه ترکیباتی است؟

یک تیوپ رنگ مو از مقادیر زیادی آمونیاک تشکیل شده است. آمونیاک، کوتیکول مو را باز نموده و به دلیل خاصیت قلیایی که دارد، مولکول‎های رنگ را به کورتکس منتقل می‎کند. موادی که در یک تیوپ رنگ مو وجود دارد، عبارت است از: مواد رنگ کننده اکسیداسیون که کل موهای طبیعی را می‌پوشاند و مواد رنگی سایه که در موها تناژ ایجاد کرده و پوشش کمتری دارد. در تیوپ رنگ مو همچنین، مواد پاکسازی کننده سطحی که قدرت نفوذ رنگ را زیاد می‌کند و ماده نمک‌های قلیایی که پ هاش رنگ را تنظیم می نماید وجود دارد. گاهی برای برطرف کردن بوی آمونیاک در رنگ مو از مواد خوشبو کننده استفاده می‌شود. مواد زمینه رنگ مو با پایه محلول چربی در آب است که دارای مواد تقویت کننده بوده و رنگ را در سراسر مو پخش می‌کند. در واقع به لحاظ ساختاری یک تیوپ رنگ مو شامل دو چیز است:

پایه رنگ مو (رنگ اصلی و زمینه)    

 تناژ رنگ مو (سایه رنگ مو یا رنگ فرعی ترکیب شده با رنگ اصلی)

 

پایه یا تراز رنگ مو از 1 تا 10 طبقه بندی شده است. 1 نشان دهنده رنگ مشکی که تیره‎ترین رنگ مو است و 10 نشان دهنده روشن ترین رنگ مو می‌باشد. تمام رنگ‌ها از 3 رنگ اصلی قرمز- زرد - آبی تشکیل شده‌اند. با عمق رنگ و سایه رنگ، رنگ‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم. در رنگ های تیره، آبی بیشترغلبه دارد و در رنگ های روشن، زردی غالب است.

 کاتالوگ رنگ مو


شرکت‌ها به سلیقه خود کاتالوگ و نام گذاری رنگ‌ها را انجام می دهند. برخی از شرکت‎ها رنگ‎ مو را با حروف لاتین و برخی دیگر با عدد مشخص می‌کنند. به طور مثال رنگ موی وال وار که یکی از برندهای شناخته شده است، کاتالوگ رنگ مو خود را با عدد نشانه گذاری کرده است.

 

 

 کاتالوگ عددی رنگ مو


در کاتالوگ عددی، پایه رنگ‌ مو کاتالوگ از شماره 1 شروع شده و به شماره 10 خاتمه می‌یابد. البته بعضی از رنگ‌ها تا شماره 11 است. در کاتالوگ‌ها معمولاً، پایه تیره رنگ مو از شماره 1 تا 4، پایه متوسط 5 تا 7، پایه روشن 8 تا 9 و پایه خیلی روشن 10 و 11 می‎باشد. 

 کاتالوگ با حروف رنگ مو

در کاتالوگ‌هایی که از حروف لاتین برای نام گذاری استفاده کرده‌اند از حرف N برای رنگ‌های اصلی استفاده نموده اند. رنگ‌های اصلی را طبیعی می نامند و معمولاً N 1 مشکی تا N 10 بلوند خیلی خیلی روشن است. رنگ موهای دیگری که در کاتالوگ وجود دارد، رنگ‌های تون دار هستند. رنگ موی خاکستری با حرف A نشان داده شده است. C رنگ موی دودی، M رنگ موی زیتونی، G رنگ موی طلایی و R رنگ موی بلوطی است. برای تشخیص رنگ مو ابتدا شماره پایه و سپس تون یا سایه‌ی رنگ را می خوانیم. مثلاً 9C که رنگ موی بلوند دودی خیلی روشن است؛ 9 پایه رنگ مو است و C9 سایه رنگ خوانده میشود. رنگ‌هایی که 2 یا 3 حرف کنار هم قرار می‌گیرند، حرف اول تون اولیه و حرف دوم تون دومی را به ما نشان می‌دهد.
به طور مثال: 5RV که 5  پایه رنگ، R سایه اولیه (بلوطی) و V سایه دومی که شرابی است و نشان دهنده رنگ قهوه ای، بلوطی و شرابی می‌باشد.

 

 رنگ موی طبیعی

رنگ‌های اصلی، پایه رنگ مو به حساب می آید. رنگ‌های اصلی در تمام شرکت‌های سازنده بر اساس یک قانون نام گذاری شده است. این رنگ‌ها عبارتند از:

 

 1- مشکی

2- مشکی طبیعی

 3- قهوه‎ای تیره

4- قهوه‌ای متوسط

 5- قهوه‎ای روشن

6- بلوند تیره (طلایی تیره)

 7- بلوند متوسط (طلایی متوسط)

 8- بلوند روشن (طلایی روشن)

 9- بلوند خیلی روشن (طلایی خیلی روشن)

 10- بور خیلی خیلی روشن (طلایی خیلی خیلی روشن)

 

رنگ موی مناسب

 

 رنگ‌ موی طبیعی قوی

رنگ موی طبیعی قوی، قدرت پوشش تارهای سفید مو را به خوبی دارند و هم چنین برای دانه مصنوعی دادن به موها نیز مناسب هستند. این رنگ مو با شماره‌های متفاوت 2 یا 4 شروع شده و تا 11 در بعضی از کاتالوگ‌ها ادامه می‌یابد و بعد از خط تیره با دو صفر مشخص می‌گردند.

 

 رنگ موی فانتزی

منظور از تناژ، سایه موجود در رنگ مو است. مثلاً موها ممکن است، سایه ای از تون خاکستری، قرمز، طلایی و غیره داشته باشد. در گروه رنگ موهای فانتزی، علاوه بر 3 رنگ اصلی (قرمز، آبی، زرد) مقداری از رنگ دلخواه داخل رنگ ریخته شده و تبدیل به یک رنگ جدید با تناژ مورد نظر و دلخواه می‌شود. به همان صورت که در رنگ مو، پایه‌ها شماره گذاری شده‌اند تا بتوانیم تیرگی و روشنی رنگ را تشخیص دهیم، سایه رنگ مو نیز، دارای شماره‌ها یا حروفی می باشد که می توان تون آن رنگ را شناخته و تشخیص داد که رنگ دارای چه تناژی است.

 

 رنگ موی ترکیبی

با دانستن قانون رنگ‎ها و شناسایی رنگ های گرم و سرد، می‌توان رنگ ها را باهم ترکیب کرده و یک رنگ خاص ایجاد کرد. کلیه رنگ‌های گرم را می‌توان باهم ترکیب کرده، همچنین تمامی رنگ‌های سرد نیز، چنین قابلیتی دارند. تمام رنگ‌های سرد، مثل: خاکستری، دودی، زیتونی را می توانیم، روی زمینه زرد به دلیل دارا بودن تون آبی به کار برد. رنگ‌های گرم و سرد نیز قابل ترکیب می‌باشند.

 

 ویژگی رنگ موی پایه

به دلیل بالا بودن قدرت پوشش، تارهای سفید را می پوشاند. تیره و روشن بودن رنگ‎ موی پایه با شماره آن مشخص می شود و این رنگ ها از پیگمنت‌های قرمز، آبی و خاکستری تشکیل شده‌اند. این رنگ‌ها با انواع واریاسیون‌ها و اکسیدان شماره 1 و 2 قابل مخلوط شدن می‌باشند و رنگ ایجاد شده، رنگ موها را ثابت‌تر خواهد کرد. رنگ‌های اصلی را می توان با تمام رنگ‎های آلبوم مخلوط کرد. رنگ های اصلی، نسبت به رنگ‎های دیگر کاتالوگ دوام بیشتری دارند. تمامی رنگ‌ها را از نظر روشنی و تیرگی، می‎توان با رنگ‎های اصلی سنجش نموده و رنگ‎های اصلی، پایه تمام رنگ‎ها می‌باشند.

 

 رنگ موی سرد و گرم چیست؟

اهمیت رنگ آمیزی از آن جهت است که بتوان رنگ ها را با هم ترکیب نموده و هماهنگی یا هارمونی رنگ را با رنگ پوست از نظر گرم و سرد بودن پایه شناخت. از ته رنگ، رنگ ها می توان برای نشان دادن گرمی و سردی رنگ مو استفاده نمود. رنگ‌های گرم، رنگ های زنده و شفاف هستند که بیش تر جلب توجه نموده و خود را نزدیکتر نشان می‌دهند. این رنگ ها را چشم زودتر تشخیص داده و از پایه قرمز گرفته می شوند. در واقع می توان گفت که رنگ های گرم از آتش گرفته شده اند. رنگ های سرد از پایه آبی هستند و از برف که نور آبی دارد، گرفته شده اند. این رنگ ها کدر هستند و چشم آن ها را دیرتر تشخیص می‎دهد. شناخت رنگ ها از لحاظ گرم و سرد بودن در ترکیب نمودن رنگ ها و هماهنگ سازی با ظاهر اشخاص مهم است. افراد را می توان از لحاظ ظاهر و پوستشان به 2 گروه گرم و سرد تقسیم نمود و رنگ انتخابی هر گروه باید ضد ویژگیهای خود فرد بوده تا یکدیگر را خنثی کنند. افراد لاغر با پوست تیره و گندمی، جزء گروه سرد و افراد چاق با پوست روشن، جزء گروه گرم می باشند.

 

 رنگ های مناسب گروه گرم

رنگ های سرد، مشکی، زیتونی، صدفی، بلوند دودی، قهوه ای مات، بلوند خاکستری

 

 رنگ های مناسب گروه سرد

رنگ‌های گرم: مسی، شرابی، شاه بلوطی، فندقی، بادامی، آجری، طلایی، عسلی
توجه به رنگ پوست، قد و وزن افراد از نکات مهم برای قرار دادن افراد در گروه های گرم و سرد است و افرادی که مابین گرم و سرد هستند از رنگ‎های اصلی استفاده می کنند. رنگ‌های سرد فرارتر بوده و قدرت پوشش کمی دارند. در مواقعی که بخواهید رنگ‌های تیره و قهوه‌ای داشته باشید، می‌توانید رنگ‌های گرم و سرد را باهم ترکیب کنید.

توجه: از انجام ویتامینه بلافاصله بعد از رنگ کردن موها خودداری کنید.

 

بهترین مارک رنگ مو


 سری رنگ های کنتراست

رنگ های کنتراست شاداب و براق بوده و رنگ هایی هستند که بدون دکلره روی موهای طبیعی انجام می شود. این رنگ ها با اکسیدان 40 حجمی به مدت 15 الی 20 دقیقه عمل می کند و شامل قرمز، مسی، نارنجی و دانه اناری می شود. بهتر است تکه هایی از مو رنگ شود و مناسب کل موها نمی باشد.

 واریاسیون چیسـت؟

رنگ های کمکی یا رنگ های مکمل همان واریاسیون ها هستند که در کاتالوگ رنگ مو شرکت های مختلف با عدد یا حروف مشخص شده اند. واریاسیون‎ها خالص و قوی می باشند. رنگ‎های مکمل هر آلبوم، ممکن است، فقط با عدد یا با حروف و عدد مشخص شود. نمونه ای از واریاسیون‎ها شامل:

E 11  :  واریاسیون دودی
12 E : واریاسیون بنفش
13 E :  واریاسیون نقره ای
002  :  واریاسیون سبز
004  :  واریاسیون نقره ای
005 :   واریاسیون بنفش

    

 ویژگی اصلی واریاسیون

واریاسیون با رنگ موی اصلی ترکیب شده و به آن سایه و تناژ می دهد. با ترکیب نمودن واریاسیون با رنگ موی اصلی، رفله های رنگ را تشدید شده و رنگ مو فانتزی‌تر می شود. واریاسیون جزء رنگ موی نیمه دایم است و به تنهایی مصرف نمی شود. رنگ های کمکی یا واریاسیون ها خالص و قوی بوده و به عنوان از بین برنده و خنثی کننده زردی، قرمزی، نارنجی یا سبزی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی واریاسیون ها به 2 دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. معمولاً واریاسیون گرم را با رنگ های گرم و واریاسیون سرد را با رنگ های سرد مخلوط می کنند. به طور مثال اگر می خواهید رنگ موی زیتونی تری داشته باشید به رنگ مو واریاسیون سبز اضافه کرده و اگر می خواهید سبزی رنگ را کم کنید از خنثی کننده سبز یعنی واریاسیون قرمز استفاده نمایید.


واریاسیون های گرم: بنفش گرم ، قرمز، نارنجی، زرد، طلایی و ...
واریاسیون های سرد: خاکستری، آبی، نقره ای، سبز، زیتونی، بنفش سرد و ...


استفاده از واریاسیون به جای رنگ 

 نکات مهم درباره استفاده از واریاسیون

 روی موهای تمیز و نم دار استفاده شود.

 واریاسیون ها قدرت پوشش رنگ را برای تارهای سفید افزایش داده، اما قدرت روشن کنندگی ندارند و باعث تیره تر شدن رنگ مو می‎شوند.

 مصرف رنگ کمکی برای رنگساژ نمودن مش 1 الی 7 سانتی متر است به جز رنگ کمکی سبز و آبی که 5/1 سانتی متر برای رنگ و نیم سانتی متر برای رنگساژ مش استفاده می‌شود.

 برای ترکیب با رنگ مو مقدار مصرف رنگ کمکی 3 تا 10 سانتی متر می باشد. به جز رنگ کمکی سبز و آبی، برای بعضی از رنگ ها 5/0 الی 1 سانتی متر استفاده می شود. 

 

واریاسیون ها عبارتند از:

 

 واریاسیون آبی

از واریاسیون آبی برای از بین بردن و خنثی کردن رنگ نارنجی و ترکیب در رنگ ها می توان استفاده کرد. اگر واریاسیون آبی را با رنگ های تیره ترکیب کنید، ایجاد عمق کرده و جلوه زیبایی به رنگ موها می دهد. واریاسیون آبی، قوی ترین واریاسیون سرد است. اگر رنگ مشکی را با واریاسیون آبی ترکیب کنید، رنگ مشکی پر کلاغی به دست  می آید.

1C + 3 سانتی متر واریاسیون آبی = مشکی پر کلاغی

 واریاسیون خاکستری


برای خنثی نمودن رنگ های نارنجی و زرد می توان از واریاسیون خاکستری استفاده نمود و هم چنین برای شدت بخشیدن به رنگ های خاکستری، از واریاسیون خاکستری با رنگ های خاکستری ترکیب کنید.

 واریاسیون بنفش

برای از بین بردن زردی رنگ مو، می توان از واریاسیون بنفش استفاده نمود. هم چنین برای ترکیب با رنگ هایی مثل رنگ های بلوطی، قرمز، مسی که این رنگ ها را خوش رنگ تر کرده و شدت می دهد.

 واریاسیون طلایی

برای از بین بردن کبودی رنگ که در اثر رنگ های سرد روی موهای سفید ایجاد شده، می توان از واریاسیون طلایی استفاده نمود. از واریاسیون طلایی برای ترکیب با رنگ‌های طلایی، مسی، ماسه ای خوش رنگ استفاده شود.

 واریاسیون نقره ای

واریاسیون نقره ای، ضعیف ترین واریاسیون سرد است که رفله زرد روی موها را از بین می برد. از این واریاسیون برای به دست آوردن رنگ نقره ای روی موهای دکلره شده استفاده می شود.

 

 

بهر روی آشنایی با مواد رنگ مو، می تواند تصویر و تصور درستی برای انتخاب رنگ موی مناسب با جنس و ساختار موی شما بدهد. همچنین آسیب کمتری به موهای شما وارد می کند.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: