پنجشنبه 25 دی 1399 - 11:31:22

تاتو چیست؟ انواع روش های انجام تاتو و روش های پاک کردن آن

بهترین روش های پاک کردن تاتو

انواع روش های پاک کردن تاتو

 

تاتو چیست؟

 

 

 

 

 

فهرست آیتم هایی که در این مطلب خواهید خواند:

 

تاتو چیست؟ انواع روش های انجام تاتو و روش های پاک کردن آن

تاتو (تتو) یا خالکوبی چیست؟

تاریخچه تاتو

عوارض تاتو چیست؟

انواع تاتو

انواع روش های پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو به روش موضعی

پاک کردن تاتو بدون لیزر

پاک کردن تاتو با لیزر

تفاوت تاتو و میکروپیگمنتیشن در چیست؟

ماندگاری تاتو به چه صورت است؟

هزینه انجام تاتو چگونه است؟

انواع دستگاه های تاتو

 

 

 

تاتو چیست؟ انواع روش های انجام تاتو و روش های پاک کردن آن

امروزه با توجه به گستردگی ابعاد زندگی روزمره، انجام بسیاری از کارها با دقت و سرعت مورد نظر امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، خانم های شاغل به دلیل مشغله کاری که در منزل و محل کار دارند، از انجام برخی کارهای روزانه مانند آرایش کردن باز می مانند. در این هنگام است که آرایش دائمی به کار می آید؛ از این رو بر آن شدیم تا با ارائه این مطلب، شما را با مفهوم تاتو، انواع روش های تاتو و روش های پاک کردن آن آشنا کنیم. با وب سایت رژلب همراه باشید.

 

تاتو (تتو) یا خالکوبی چیست؟

انجام تاتو به وسیله تزریق جوهر به زیر پوست صورت می گیرد. سوزنی که به یک ابزار مخصوص متصل است، وظیفه این عمل را به عهده دارد. این ابزار مخصوص، سوزن را بین 50 تا سه هزار بار به سمت بالا و پایین مرتعش می کند تا جوهر به عمق یک میلی متری پوست راه یابد. در واقع جوهر در لایه میانی پوست یا درم که سلول های ثابتی داشته و موجب می شود تاتو برای همیشه دست نخورده باقی بماند، تزریق می شود.
توجه داشته باشید که نمی توان جوهر را در خارجی ترین لایه پوست یا همان اپیدرم تزریق کرد؛ به دلیل آن که این لایه از پوست مرتبا در حال تجدید و جایگزینی بوده و قادر به نگهداری جوهر برای مدت زمان طولانی نخواهد بود.

 

روش انجام تاتو

 

تاریخچه تاتو

کلمه تاتو از کشور تاهیتی که موقعیت جغرافیایی آن در اقیانوس آرام است، نشأت گرفته و به معنی علامت گذاری چیزی است. طبق تحقیقات صورت گرفته، گمان می رود که تاتو یا خالکوبی از 12 هزار سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.
در گذشته های دور، هدف از خالکوبی بنا به فرهنگ قبیله ها، از یکدیگر متفاوت بود. به عبارتی، می توان گفت که آیین ها و سنت ها نقش به سزایی در انجام تاتو داشتند. به عنوان مثال، در گذشته زنان نقش توانایی های خود را روی دستان خود خالکوبی می کردند تا از این قابلیت به عنوان امتیازی برای ازدواج استفاده کنند.
در برخی  دیگر از فرهنگ ها، انجام تاتو در نواحی انگشتان یا دور مچ دست برای دور کردن بیماری از افراد مورد استفاده قرار می گرفت. در دوره های جدیدتری از تاریخ نیز، خالکوبی نشانه عضویت افراد در گروه به خصوصی بود.

 

عوارض تاتو چیست؟

به طور کلی بهتر است که انجام تاتو با نظارت متخصصان پوست صورت گیرد؛ چون معمولا در این مراکز بهداشت به طور کامل رعایت می شود. در نتیجه عوارض خالکوبی به شدت کاهش می یابد. این درحالی است که احتمال عدم رعایت بهداشت در برخی مراکز غیرحرفه ای و آرایشگاه ها وجود دارد و می تواند به راحتی ویروس های کشنده ای را وارد خون کند. هپاتیت ب، ث و ویروس اچ آی وی از جمله عوارضی است که از طریق سرنگ آلوده به افراد منتقل می شوند.
یکی از دیگر عوارضی که در 5 تا 10 درصد افرادی که خالکوبی می کنند بروز می یابد، سارکوئیدوز است که معمولا در تاتو ابرو و به صورت گوشت اضافه نمایان می شود. البته این افراد ممکن است زمینه بیماری سارکوئیدوز را داشته باشند. معمولا بیماری فوق، ریه ها را نیز درگیر کرده و به دلیل اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می شود.
مشکل دیگری که ممکن است پس از خالکوبی بروز یابد، عدم امکان انجام ام آر آی است. ام آر آی موجب سوزش و درد شدیدی در نواحی تاتو می شود. شاید به همین دلیل باشد که در مراکز رادیولوژی، از بیمار در مورد تاتوی بدنش سوال پرسیده می شود. گاهی اوقات متخصصان مجبورند فرکانس دستگاه را پایین بیاورند که در این صورت، دقت تشخیصی کاهش می یابد.

 

همه چیز درباره تاتو بدن

 

 

انواع تاتو

انجام تاتو یکی از روش های آرایش دائمی، تزئین و ... است؛ اما اگر بخواهیم با دید دیگری به این منظر نگاه کنیم، کارآمدترین راهکار برای پوشاندن و از بین بردن نقایص مختلفی همچون مادرزادی یا اکتسابی محسوب می شود. از جمله انواع مختلف تاتو می توان به تاتوی لب، تاتوی ابرو و تاتوی چشم اشاره کرد که در ادامه به تفصیل راجع به هر یک توضیح خواهیم داد.

تاتو لب

برای افرادی که به طور مادرزادی یا اکتسابی، خط لب خود را از دست داده اند، به طور مثال در افراد لب شکری، پس از درمان اصلی می توان از تاتو کردن برای ترمیم خط لب استفاده کرد.

تاتو ابرو

تاتوی ابرو نیز می تواند به عنوان درمان مفید برای افرادی که بنا به دلایل مختلفی ابروی خود را از دست داده اند، مفید واقع شود. افرادی که تحت شیمی درمانی ابروی خود را از دست داده اند، نمونه بارزی از این مورد هستند که تاتوی ابرو به کارشان می آید.

تاتو چشم

جهت رفع نواقصی همچون آسیب، جراحت و افتادگی چشم، بهترین روش استفاده از تاتوی چشم است.

 

قلم تاتو بدن

 

 

انواع روش های پاک کردن تاتو

این احتمال وجود دارد که فرد پس از انجام تاتو بنا به دلایل گوناگونی نظیر عدم رضایت، مشکل استخدام و تغییر مد، تصمیم به پاک کردن خالکوبی خود بگیرد. پس بهتر است قبل از انجام این کار همه جوانب را در نظر بگیرید و بدانید که هزینه پاک کردن تاتو از انجام آن نیز بالاتر است. به طور کلی سه راه برای پاک کردن یا کمرنگ کردن تاتو وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

پاک کردن تاتو به روش موضعی

محلول ها و کرم های زیادی در بازار موجود هستند که ادعا دارند قادر به پاکسازی تاتو می باشند؛ اما هیچ گونه اثباتی بر این ادعا وجود ندارد. در واقع این کرم ها نمی توانند به لایه ای از پوست که جوهر در آن نفوذ کرده، راه یابند و آن را از بین ببرند. با این حال، برخی مطالعات نشان از آن دارند که استفاده مداوم 30 روزه از برخی مارک های معتبر به مرور موجب کمرنگ شدن رنگدانه های تاتو می شوند. مواد موضعی دیگری نیز وجود دارند که قادر به کمرنگ کردن رنگدانه های تاتو هستند؛ اما شرط به ثمر رسیدن آن این است که کمتر از 6 ماه از انجام تاتو نگذشته باشد.

 

نکات تاتو بدن

 

 

پاک کردن تاتو بدون لیزر

این کار دقیقا همانند انجام تاتو با نفوذ به عمق پوست انجام می شود؛ با این تفاوت که این بار به جای جوهر، یک ترکیب حذف کننده جوهر مانند نمک یا اسید گلیکولیک وارد پوست می شود. معمولا زمانی از این روش استفاده می شود که دسترسی به لیزر امکان پذیر نیست یا مولکول های جوهر پوست بسیار بزرگ هستند. از عوارض این روش، می توان به صدمه اپیدرم پوست، بجا ماندن جای زخم و طولانی بودن دوره درمان نسبت به لیزر اشاره کرد.

 

پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر یکی از محبوب ترین روش های پاکسازی تاتو در سرتاسر جهان است. البته بهتر است تاتوهایی که عمر آن ها کمتر از 6 ماه است را با لیزر از بین نبرید. به دلیل آن که تاباندن لیزر به تاتوهای جدید، موجب تمرکز بیشتر جوهر در پوست شده و نیاز به برگزاری جلسات متعددی خواهد بود. البته مواد تاتو نسبت به مواد آرایش دائم، اثرات کمتری از خود به جای می گذارند.

 

پاک کردن تاتو

 

 

تفاوت تاتو و میکروپیگمنتیشن در چیست؟

در گذشته، انجام تاتو ابروها به رنگ قهوه ای و مشکی صورت می گرفت که صورت فرد را از حالت طبیعی خارج می کرد. در این روش، ابروهای طبیعی به وسیله الکترولیز از بین می رفتند تا به جای آن تتو پیاده سازی شود. امروزه اما با روی کار آمدن دستگاه های تاتو که سوزن های یکبار مصرفی دارند و از رنگدانه های طبیعی برای انجام آن استفاده می شود، کار با دقت و اصول بهداشتی بهتری صورت می گیرد. این دستگاه ها به دلیل وزن سبکی که دارند نیز امکان کار ظریف تر را به پیگمنت کارها می دهند و باعث می شوند آسیبی به موهای طبیعی ابرو وارد نشود.
در روش میکروپیگمنتیشن، به دلیل استفاده از کارتریج های یکبار مصرف و رنگ های تست شده، ایمنی و بهداشت کار بسیار بالا بوده و خطر انتقال ویروس بسیار کاهش می یابد. علاوه بر این، با توجه به ظریف بودن سوزن های این دستگاه، درد حاصل از پیگمنت به شدت کاهش پیدا می کند. مهمترین نکته در دستگاه های میکروپیگمنتیشن، امکان نصب کارتریج یکبار مصرف است؛ در حالی که دستگاه های تاتو تنها از قابلیت تعویض سوزن برخوردار هستند. دستگاه میکروپیگمنتیشن دارای محفظه ایمنی برای جلوگیری از بازگشت مواد و خون به داخل هندپیس است. این در حالی است که دستگاه های تاتو قدیمی فاقد این محفظه بوده و خون و لنف نفری قبلی حتی با استفاده از سوزن جدید نیز قابل انتقال به سایرین خواهد بود.
دستگاه میکروپیگمنتیشن به دلیل حرکات محاسبه شده نیدل در پوست، مانع از تخریب بافت پوست می شود. علاوه بر این، به لایه های عمیق پوست نیز نفوذ نمی کند و فقط رنگ را در لایه بین درم و اپیدرم وارد می کرد. در صورتی که دستگاه های غیر ایمن تتو فاقد این قابلیت ها بوده و درد و خونریزی شدیدی را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

ماندگاری تاتو به چه صورت است؟

هیچ گاه نمی توان زمان دقیقی برای دوام خالکوبی عنوان کرد. عمق کاشت رنگ، نور آفتاب، شرایط فیزیکی بدن و بسیاری از عوامل دیگر بر ماندگاری تاتو تاثیرگذار هستند. اصولی وجود دارد که می گوید هر چه رنگ تاتو تیره تر باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود. اما باید به این نکته توجه داشت که رنگ تیره ظاهر طبیعی فرد را از بین می برد.
در ادامه قصد داریم شما را با انواع تاتو به ترتیب ماندگاری آشنا کنیم:

تاتو معمولی

این نوع تتو نسبت به سایر روش ها از ماندگاری بیشتری برخوردار است؛ اما به دلیل وجود سرب در رنگ آن، چندان توصیه نمی شود.

میکروپیگمنتیشن

این نوع تاتو بسته به نوع پوست حدود 6 ماه تا دو سال دوام دارد. از آن جایی که در میکروپیگمنتیشن از کارتریج های یکبار مصرف و رنگ های تست شده استفاده می شود، ایمنی و بهداشت کار بسیار افزایش می یابد.

میکروبیلدینگ

این نوع تاتو برای افرادی که تمایل به انجام تاتو موقت دارند، مناسب است. این روش نیز به مانند میکروپیگمنتیشن از ایمنی و بهداشت بالایی برخودار است.

 

تاتو ابرو

 

هزینه انجام تاتو چگونه است؟

قیمت خالکوبی نسبت به نوع طرح و محل طراحی متفاوت است. حتی این هزینه در ناحیه های حساس بدن نیز بالاتر است. به عنوان مثال، اگر قیمت انجام تاتو در طرحی بزرگ روی بازو 300 هزار تومان باشد، طرحی کوچک بروی شکم نیز با همین قیمت میسر می شود. البته محله و نوع مواد به کار رفته در تاتو نیز در تعیین قیمت آن بسیار موثر خواهند بود. مثلا اگر قیمت تاتوی ابرو در سالن آرایشی جنوب شهر تهران معادل 300 هزار تومان باشد، همین کار در آرایشگاه شمال شهر قیمتی برابر با 800 هزار تومان دارد.
مورد دیگری نیز که در تعیین هزینه تتو موثر است، انجام کار توسط شخص حرفه ای می باشد. به عنوان مثال اگر میکروپیگمنتیشن در محیطی کاملا تخصصی و تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد، هزینه ای متفاوت از سالن های آرایشی خواهد داشت.

 

انواع دستگاه های تاتو

انواع مختلفی از ماشین های تتو را می توان در بازار یافت که ماشین های سیم پیچ از متداول ترین آن ها هستند. در ادامه با دیگر ماشین ها آشنا خواهید شد:

دستگاه تاتو کویلی

این ماشین خطوط صاف و خطی را ایجاد می کند. با گروه سوزن های بزرگ کارایی دارد و برای سایه زدن مناسب است. سر و صدای زیاد، نیاز به مهارت بالا، افزایش احتمال آسیب رسانی به پوست و نیاز به نگهداری قطعات از جمله معایب این ماشین هستند.

دستگاه تاتو روتاری

کار با این ماشین بسیار راحت بوده و صدای نسبتا کمی دارد. میزان آسیب زدن ماشین روتاری نسبت به کویل بسیار پایین است. همچنین، گروه های کوچکتر سوزن با بهترین دستگاه های تاتو روتاری، بهترین نتیجه را به دست خواهند آورد. البته باید به این نکته توجه داشت که ایجاد عمق و سایه زدن با دستگاه فوق، امری دشوار است. همواره باید اقدامات کاملی را برای تکمیل حرکت روتاری انجام داد. این ماشین با گروه سوزن های بزرگ کارایی ندارد.

 

تاتو لب

 

 

دستگاه تاتو اگو روتاری

این دستگاه از پلاستیک های باکیفیت و بدون خراش ساخته شده و دارای یک پوشش UV مخصوص است که تمیز کردن آن را آسان می کند.

دستگاه تاتو کویل آهنی

این ماشین با دقت و از جنس سخت ترین آلومینیوم موجود در هواپیما ساخته شده که آن را به دستگاهی سبک و غیر قابل خراب شدن تبدیل می کند.

دستگاه تاتو دوار

تنها دستگاه تاتوی دوار موجود در بازار است که توانایی اجرا در سرعت های پایین را بدون کاهش قدرت و کیفیت دارا است. در ساخت این ماشین از فیبر استفاده شده است.

 

با تمام تفاصیلی که از مفهوم تاتو، انواع روش های تاتو و روش های پاک کردن آن داشتیم، روش میکروپیگمنتیشن به دلیل به حداقل رساندن معایب انجام تتو، به یکی از بهترین روش ها در بین بانوان تبدیل شده است. شما می توانید بدون هیچ گونه نگرانی از بابت درد و خونریزی، انتقال ویروس های کشنده از طریق سوزن و بدون بازگشت بودن روش میکروپیگمنتیشن، از این روش بهره مند شوید. در مقالات بعدی شما را بیشتر با خصوصیات روش میکروپیگمنتیشن آشنا خواهیم کرد. در صورت داشتن اطلاعاتی در این حوزه، خوشحال می شویم ما را از طریق بخش نظرات در جریان بگذارید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: