چهارشنبه 02 مهر 1399 - 13:18:28

انواع واریاسیون و نکات استفاده از آنها

 

کاربرد انواع واریاسیون چیست؟

تعیین مقدار دقیق واریاسیون مصرفی در ترکیب رنگ مو

 

انواع واریاسیون و نکات استفاده از آن

 

 

رنگ مو اصلاح فنوتیپی ژن های مربوط به مو است که تغییرات محسوسی را در انسان نشان می دهد. به طور کلی ، رنگ مو به تیره و روشن طبقه بندی می شود که در آن حالت اول غالب است. دانش بیولوژی ملانوسیت می تواند ما را به سمت ژن های مربوط به رنگ مو سوق دهد. تمام رنگ موها بیشتر با یک گروه از رنگدانه ها به نام ملانین در ارتباط است.


ملانین چیست؟


ملانین رنگدانه هایی است که از اسید آمینه ای به نام تیروزین گرفته می شود. رنگ مو به مقدار و نوع ملانین تولید شده توسط ملانوسیت ها بستگی دارد. گیرنده ملانوکورتین 1 (MC1R) ژن مسئول تعیین رنگ مو است.


این ماده در سطح ملانوسیت ها و همچنین در سلول های دیگر یافت می شود و در عملکرد سیستم ایمنی بدن در انسان نقش دارد. سه نوع ملانین طبیعی وجود دارد: اوملانین، پوملانین و نوروملانین


اوملانین


وقتی MC1R در وضعیت فعال باشد ، باعث تولید eumelanin می شود که باعث تیره شدن مو می شود. همچنین وظیفه محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش را دارد.


پوملانین


هنگامی که MC1R در شرایط غیرفعال باشد ، ملانوسیت ها فوملانین تولید می کنند که باعث ایجاد موهای قرمز یا روشن می شود. این رنگدانه فاقد ویژگی محافظت از پوست در برابر نور خورشید است.


نوروملانین


از آنجا که در نورون های دوپامین یافت می شود ، برخی مناطق مغز را رنگ می کند ، که هیچ ارتباط مستقیمی با رنگ مو ندارد. جهش نوروملانین ممکن است منجر به یک اختلال تخریب عصبی شود ، که یک رابطه غیر مستقیم با رنگ مو دارد.

 

انواع رنگ مو رایج در جهان


انواع رنگ مو رایج در جهان


به طور عمده ، موهای انسان می تواند پنج رنگ مختلف داشته باشد: سیاه ، قهوه ای ، بور ، سفید / خاکستری و به ندرت قرمز. در میان این رنگهای اصلی ، سایه های مختلف نیز وجود دارد.


رنگ مو سیاه


به دلیل این واقعیت که مردم در این مناطق تمایل دارند میزان تیروزیناز کمتری در بدن خود داشته باشند ، رنگ سیاه معمولاً در آسیا و آفریقا دیده می شود. ترشح سیاه و سفید امولانین باعث سیاه شدن مو می شود که این نشان می دهد MC1R در حالت فعال است.


رنگ مو قهوه ای


موهای انسان به رنگ قهوه ای در بسیاری از سایه ها مانند قهوه ای-آبنوس ، ماهون قهوه ای ، بلوط قهوه ای و غیره دیده می شود. این سایه های بسیاری از قهوه ای به دلیل وجود آلل است ، یک تغییر خاص در ژن که در نقطه خاصی از کروموزوم یافت می شود. به عنوان مثال ، افرادی که دارای موهای سایه دار آبنوس هستند ، دارای برخی آلل ها هستند که آنزیم ها را کاتالیز می کنند و مقدار زیادی رنگدانه قهوه ای تولید می کنند.
برخی از آلل ها در افراد دارای بور قهوه ای سوئدی تولید آنزیم را سرکوب می کنند ، که به نوبه خود باعث تولید کمتر رنگدانه قهوه ای می شود. بر اساس این فعالیت آنزیمی آلل ، سایه رنگ موهای قهوه ای متفاوت است.


رنگ مو بور


موهای بور در صورت وجود مقدار کمتری از ایوملانین قهوه ای و عدم وجود رنگدانه های دیگر ، تشکیل می شود. افرادی که رنگ موی بور دارند بیشتر در کشورهای اروپایی دیده می شوند.
مطالعات مرتبط با ژنوم (GWAS) نشان داده است که ژن جهش یافته که مسئول بلوند در جمعیت شمال اروپا است ، لیگاند KIT (KITLG) است که توانایی مبارزه با سرطان پوست را دارد.
لیگاند KIT همراه با ژن های دیگر مسئول جهش رنگ پوست ، سلول های بنیادی خون و اسپرم هستند.
ژن های درگیر در تولید رنگدانه ها حاوی چندشکلی های تک نوکلئوتیدی (SNP) یا نوکلئوتید آدنین گوانین هستند که مقدار KITLG موجود در پیاز مو را تغییر می دهد. جهش SNP یا نوکلئوتید آدنین-گوانین بعنوان یک عنصر بالقوه از فنوتیپ موی بور مشخص شده است.

 

واریاسیون چیست


رنگ مو قرمز


رنگ موی قرمز در سراسر جهان بسیار نادر است. آنها در شمال اروپا ، به ویژه در انگلیس و ایرلند یافت می شوند. ژن موجود در موهای قرمز مغلوب است. رنگ قرمز در اثر یک سری جهش در ژن MC1R ایجاد می شود که فوملانین بیشتری به مو منتقل می کند. همچنین منجر به رنگ پریدگی پوست می شود. آرایش اسیدهای آمینه در پروتئین برای افراد مو قرمز با افرادی که رنگ مو دیگری دارند متفاوت است. افراد مو قرمز به دلیل خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست رنج زیادی می برند ، زیرا فوملانین از پوست در برابر نور خورشید محافظت نمی کند. افرادی که ژن موهای قرمز دارند بیشتر در معرض سرطان پوست هستند.
اشعه ماورا بنفش حاصل از نور خورشید فوراً جهش یافته ژن MC1R را تحریک می کند و همچنین مرحله جهش در تومور را افزایش می دهد. دانشمندان دریافته اند که افراد دارای دو آلل MC1R بیشتر از کسانی که دارای یک ژن واریانس MC1R هستند ، ملانوم می کنند. ژن واریانت MC1R باعث کاهش سنتز انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز شده است. بنابراین موهای قرمز به مقدار بیهوشی بیشتری احتیاج دارند و از درد گرمایی بسیار آگاه هستند.


موهای سفید یا خاکستری


موهایی که رنگدانه های ملانین ندارند ، سفید می شوند. بنابراین ، موهای سفید کاملاً فاقد هر دو رنگدانه یوملانین و فوملانین هستند. افراد مو سفید به دلیل فعالیت نوری رنگ ، نور را منعکس می کنند. بیشتر موهای رنگ شده با متوقف شدن فعالیت ملانوسیت ، سفید یا خاکستری می شوند. دانشمندان کشف کرده اند که ژن مسئول خاکستری مو "فاکتور تنظیم کننده اینترفرون 4" (IRF4) است که در تولید و ذخیره سازی ملانین نقش دارد.

 


واریاسیون چیست و چه کاربردی دارد؟


در این بین، برخی افراد تمایل دارند تغییرات زیادی را در رنگ موهای خود پدید آورند. برای این منظور باید همراه با رنگ مو از واریاسیون استفاده کرد. واریاسیون در انواع رنگ های آبی، سبز، بنفش، نقره ای، قرمز و ... موجود است که هر کدام کارایی های مخصوص به خود را دارند. واریاسیون یک نوع رنگ موی خالص و قوی است که استفاده از آن باعث ایجاد سایه دلخواه می شود. معمولا واریاسیون همراه با رنگ مو مورد استفاده قرار می گیرد تا تناژ زردی، نارنجی یا قرمزی موها از بین برود. واریاسیون را با توجه به حجم و اندازه موها مورد استفاده قرار می دهند. باید توجه داشته باشید که میزان مصرفی واریاسیون بسیار اندک است و برای اینکه به موها آسیب زیادی وارد نشود باید کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.
در ادامه قصد داریم شما را با انواع رنگ های واریاسیون بیشتر آشنا کنیم.

 

 

انواع رنگ واریاسیون


واریاسیون آبی و استفاده از آن


به طور کلی وظیفه واریاسیون ها، خنثی کردن رنگ مو یا گرفتن رفله زردی یا قرمزی آن است. برای اینکه بدانیم کدام واریاسیون برای برطرف کردن رفله رنگ موی ما موثر است، باید به چرخه رنگ توجه داشته باشیم. معمولا از واریاسیون آبی برای برطرف کردن رفله نارنجی رنگ مو استفاده می شود.
همان طور که احتمالا می دانید، اگر رنگ موهای سری N یا طبیعی را روی موهای با پایه تیره خود قرار دهید، احتمال زرد یا نارنجی شدن آن بسیار زیاد است. برای اینکه از این مشکل پیشگیری کنید، می توانید مقداری واریاسیون آبی را با رنگ موهای سری طبیعی ترکیب کنید و مورد استفاده قرار دهید.


واریاسیون سبز و استفاده از آن


واریاسیون سبز را می توان جهت خنثی کردن تناژ قرمز مو استفاده کرد. از واریاسیون سبز معمولا برای ترکیب با رنگ موهای سری زیتونی و دودی استفاده می شود. استفاده از این نوع واریاسیون یک سایه زیبایی را در رنگ موهای گروه زیتونی ایجاد می کند. پس توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید واریاسیون سبز را با رنگ مو قرمز ترکیب کرد. بلکه باید با انواع رنگ موهای زیتونی و خاکستری جهت برطرف کردن رفله قرمز موها به کار برد.


واریاسیون بنفش و استفاده از آن


برای استفاده از واریاسیون بنفش نیز می توانید به چرخه رنگ ها توجه داشته باشید. از آنجایی که رنگ بنفش نقطه مقابل رنگ زرد است، از این نوع واریاسیون معمولا برای برطرف کردن رفله زرد موها استفاده می شود. شما می توانید از واریاسیون بنفش برای ترکیب انواع رنگ موهای دودی و خاکستری استفاده کنید. همان طور که می دانید، اخیرا رنگ مو خاکستری و دودی بسیار ترند شده است و خانم های زیادی از سر تا سر جهان اقدام به استفاده از این رنگ موها می کنند. اگر شما هم علاقه مند به رنگ موهای خاکستری و دودی هستید، به میزان اندکی از واریاسیون بنفش استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.


واریاسیون نقره ای و استفاده از آن


انواع واریاسیون نقره ای و دودی از خاصیت ضد زردی برخوردارند و استفاده از آنها باعث می شود رنگ موی جذاب و بدون رفله زرد یا نارنجی داشته باشید. علاوه بر این، استفاده از واریاسیون نقره ای و دودی باعث شدت سایه و تناژ دودی یا سیلور در انواع رنگ موهای خاکستری می شود و جلوه آن را چند برابر می کند. اگر قصد دارید موهای خود را به رنگ های خاکستری یا دودی در بیاورید، استفاده از واریاسیون نقره ای و دودی را فراموش نکنید.


واریاسیون قرمز و استفاده از آن


ترکیب واریاسیون قرمز با رنگ موهای گروه زیتونی، دودی و خاکستری به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که رفله نازیبایی روی آن ایجاد می کند. شما می توانید از این نوع واریاسیون برای ترکیب انواع رنگ های ماهگونی، مسی و شرابی و به طور کلی همه رنگ موهای دارای رفله قرمز استفاده کنید. استفاده از واریاسیون قرمز همراه با انواع رنگ موهای ماهگونی و شرابی جلوه بسیار زیبا و خیره کننده ای را روی موها پدید می آورد.


واریاسیون طلایی و استفاده از آن


واریاسیون طلایی را می توان با همه گروه های رنگ مو ترکیب کرد. این محصول قادر است تناژ طلایی رنگ موها را شدت ببخشد و گزینه بسیار خوبی برای ترکیب رنگ با انواع رنگ موهای گروه بلوند است. البته بهتر است چنانچه تمایل به رنگ مو بلوند گرم دارید از واریاسیون طلایی استفاده نمایید. برای رنگ مو بلوند سرد باید از واریاسیون نقره ای استفاده کرد.

 

نکات واریاسیون


نکاتی در مورد واریاسیون ها


توجه داشته باشید که هر چه میزان واریاسیون ها در رنگ مو بیشتر باشد، رنگ شما تیره تر خواهد شد. از طرفی، هر چه میزان مکث در واریاسیون بیشتر باشد نیز رنگ موهای شما تیره تر می شود. واریاسیون ها بسیار غلیظ و قوی هستند؛ به همین دلیل هیچ گاه نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند. چون احتمال خشکی و شکنندگی بافت کورتکس مو را افزایش می دهند.


اندازه دقیق واریاسیون چقدر است؟


برای اینکه پی به اندازه دقیق واریاسیون ها برای ترکیب رنگ مو ببرید، باید از قانون R12 استفاده کنید. طبق این قانون شما میزان دقیق واریاسیون را متوجه می شوید و از آن استفاده خواهید کرد. این قانون از پایه رنگ 12 پیروی می کند. نحوه استفاده از آن به این صورت است که ابتدا باید به پایه رنگ موی مصرفی خود توجه داشته باشید. سپس پایه رنگ مو را از عدد 12 کم کنید تا میزان دقیق مصرفی واریاسیون به دست بیاید. به طور مثال اگر پایه رنگ موی مصرفی شما 8 است، باید این عدد را از 12 کم کنید تا مقدار دقیق واریاسیون بر حسب سانتی متر به دست بیاید. یعنی شما باید در این فرمولاسیون از 4 سانت واریاسیون استفاده نمایید.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: